Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului. Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.
Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.
In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.
Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:
Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;
Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;
Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;
Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;
Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;
Va fi reglementata inscrierea in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali a inactivitatii fiscale constatate anterior numirii acestora, in cazul in care se mentine starea de inactivitate fiscala a persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii mentiunilor in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica. Introducerea acestei reglementari are scopul de a determina uzarea de dreptul la actiune al noilor reprezentanti legali in vederea reactivarii contribuabilului inactiv;
Inactivitatea fiscala declarata ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, care este prevazuta in Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, nu se inscrie in cazierul fiscal, intrucat o astfel de situatie nu-i poate fi imputabila contribuabilului;
In ceea ce priveste scoaterea din evidenta cazierului fiscal, principalele noutati vizeaza:
Va fi reglementat modul de scoatere a inactivitatii fiscale din cazierul fiscal al reprezentantilor legali care si-au pierdut aceasta calitate, la implinirea unui an de la data inscrierii mentiunii privind schimbarea reprezentantului legal sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit, situatie nereglementata in prezent.
Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele aplicate pentru incalcarea regimului la produsele accizabile, in cazul in care a fost achitat cuantumul amenzii, in sensul eliminarii acestora dupa o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, fata de de un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte, cum este in prezent;
In cazul faptelor inscrise in cazierul fiscal care sunt sanctionate drept contraventii nerespectarea regimului produselor accizabile, acestea ar urma sa fie scoase din evidenta intr-o perioada de un an de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale, fata de situatia actuala in care acestea se scoteau din evidenta intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate faptele, indiferent daca a fost achitat sau nu cuantumul amenzilor;
Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate ca infractiuni, in sensul eliminarii acestora dupa 5 ani de la data executarii pedepsei, cu conditia sa nu mai fi savarsit fapte de aceasta natura in perioada respectiva, fata de prevederea actuala care are stabilita ca perioada 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte.
In prezent, se afla in vigoare Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care va fi abrogat la intrarea in vigoare a ordonantei adoptate miercuri, 26 august a.c., de Guvern.
Sursa: Guvernul Romaniei
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<