search

Cumpararea unui teren cu plata in rate. Care este tratamentul contabil si fiscal?

Analizam in randurile urmatoare cazul unei societati care a achizitionat in data de 28.11.2018 un teren cu plata in rate (20 rate lunare), in valoare de 200.000 euro de la o persoana juridica. In contractul de vanzare cumparare este mentionat ca societatea devine proprietara acestuia la data semnarii contractului. A venit o factura la data de 30.11.2018 cu valoarea primei rate de 10.000 euro la care se adauga TVA in regim de taxare inversa la cursul BNR de la data emiterii facturii ( 30 ale lunii). Societatea vanzatoare nu a emis factura pentru valoarea terenului.

Vom afla de la expert daca este corecta aceasta abordare din punct de vedere contabil si fiscal. De asemenea, va prezentam mai jos si monografia contabila.


Iata raspunsul specialistului!

Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al tva-ului momentul predarii bunului catre cumparator.

Potrivit punctelor 440 si 441 din OMFP 1802/2014, predarea bunului catre cumparator este asimilata transferului de riscuri si beneficii, deci se vor recunoaste veniturile in totalitate,chiar daca vanzatorul va pastra titlul de proprietate asupra bunurilor pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza.

Conform art. 270 alin. (3) din Codul fiscal, din punct de vedere al tva predarea efectiva a bunurilor catre o alta persoana, ca urmare a unui contract care prevede ca plata se efectueaza in rate este considerata livrare de bunuri, cu exceptia contractelor de leasing.
 
In oglinda, in evidenta cumparatorului, va avea loc o achizitie de bunuri la data transferarii riscurilor si beneficiilor, operatiunea fiid taxabila din punct de vedere al tva.
 
Plata facturii se va face la datele scadente prevazute in contract.
 
Pana la data predarii bunului catre cumparator, se pot emite facturi de avans.
Daca factura de 10.000 euro reprezinta o factura de avans (nu ati receptionat terenul),inregistrati:

4093 = 404
4426 = 4427

Receptia terenului o inregistrati, in baza facturii emise pentru valoarea intreaga,cu regularizarea avansurilor anterioare:

2111 = 404 valoarea integrala a terenului
4093 = 404 valoarea cu minus a avansurilor anterioare
4426 = 4427

Deci tratamentul corect in speta data depinde de momentul transferarii riscurilor si beneficiilor. Daca receptionati terenul la finalul ratelor, atunci e corect sa primiti facturi de avans pentru fiecare rata.Daca receptionati de la inceput terenul, trebuie sa primiti factura pe intreaga valoare obligatoriu conform art. 331 din Codul fiscal.




Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu – Economist.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice