Depasire plafon inregistrare cu intarziere. Cum se procedeaza? - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Depasire plafon inregistrare cu intarziere. Cum se procedeaza?

Dezbatem in randurile urmatoare cazul unei societati care depaseste plafonul de TVA si anunta ANAF cu intarziere de o luna. Intrebarea este ce trebuie sa faca pentru perioada de intarziere si apoi dupa obtinerea codului de TVA din punct de vedere al TVA colectata si deductibila.



Iata raspunsul specialistului!


Potrivit art.310 alin.6 din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, este mai mare sau egala cu plafonul de scutire,  trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA. Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018, acesta a fost majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.

Dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna imediat urmatoare inregistrarii in scopuri de tva.
 
Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta  inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal. La momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea bunurilor achizitionate si serviciilor efectuate pana la data inregistrarii .
 
In sensul pct. 83, alin.11 aferent art. 316 din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art.310, alin.6 din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:

• bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
• bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
• achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
• prin exceptie de la prevederile privind facturarea (art. 319 alin. (20) din Codul fiscal),  factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.
 
Astfel, avand in vedere faptul ca s-a depasit perioada de la data cand a fost depasit plafonul si pana la data inregistrarii, iar in aceasta perioada  bunurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA se stabileste la valoarea bunurilor vandute, iar cota TVA corespunzatoare se aplica la valoarea totala incasata. Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul  “Regularizari taxa colectata”. 
 
Potrivit pct.67 alin (14) aferent art. 297 alin. (6) din Codul fiscal, se va exercita si dreptul de deducere prin inscrierea taxei deductibile in primul decontul de tva depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA, cod 300 la randul 30  ”Regularizari taxa dedusa”.
 
Un aspect de retinut este si faptul ca in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata la timp bugetului de TVA, vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.
 
In concluzie, se poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA aferente  bunurilor inscrise in Registrul-inventar care  constituie patrimoniul afacerii. Aceste bunuri pot fi mijloace fixe, obiecte de inventar in stoc, stocuri de marfuri, stocuri de materii prime, produse finite, etc.  Deci,  pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, prin ajustarea sumei TVA in beneficiul societatii dvs trebuie efectuata inventarierea bunurilor din patrimoniul afacerii, cu inscrierea rezultatelor in Registrul-inventar.

Nu se poate deduce suma TVA aferenta bunurilor care nu mai exista in patrimoniul afacerii.  Incepand cu data inregistrarii ca platitor de TVA aveti obligatia:

• sa emiteti toate facturile cu TVA, prin colectarea TVA-ul din facturile emise si deducerea TVA-ul din facturile primite de la furnizori, operatii care se vor evidentia in jurnalele de vanzari si cumparari;
• sa depuneti urmatoarele declaratii:

- Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300
- Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, cod 394
- Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, cod 390, care se depune doar pentru lunile in care exista tranzactii intracomunitare.



Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil.


Formulare editabile de legislatia muncii si salarizare

Sunt redactate impecabil, gata pentru a fi completate si printate!

Detalii AICI >>


 

Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Conta.ro - www.conta.ro
Data: 2018-04-11
Vizualizari: 911


  Alte ContaArticole
postat la: 2018-07-16
ANAF anunta ca, pentru a simplifica completarea si depunerea online a Declaratiei Unice, Ministerul Finantelor Publice - ANAF pune la dispozitia contribuabililor o aplicatie informatica dedicata, care poate fi accesata la adresa https://declunica.anaf.ro/. Citeste mai mult ...
postat la: 2018-07-13
In sedinta de Guvern de joi, 12 iulie, s-a aprobat extinderea pana la 31 iulie a.c., a termenului pana la care contribuabilii, persoane fizice trebuiau sa depuna Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale. Citeste mai mult ...
postat la: 2018-07-03
A fost actualizat Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Cel nou  intra in vigoare la data de 1 iulie 2018. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter
Vino alaturi de Conta.ro - aici sunt toti contabilii inteligenti!

Inspectia fiscala: 7 proceduri prealabile controlului Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

Inspectia fiscala: 7 proceduri prealabile controlului


Afla de la experti in contabilitate totul despre:
- Impozitul pe profit
- Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
- Impozitul pe venit
- Contributii sociale obligatorii
- Taxa pe valoarea adaugata
- Accize si alte taxe speciale
- Impozite si taxe locale
- Impozitul pe constructii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2018. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services