Va prezentam, mai jos, in cadrul unui Ghid publicat recent de ANAF, referitor la documentele justificative pe care trebuie sa le depuna persoanele fizice, cateva notiuni esentiale referitoare la declararea modificarilor survenite ulterior inregistrarii fiscale de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte persoane fizice.
Documente care atesta modificarile intervenite in datele declarate initial
In vederea inregistrarii modificarilor intervenite in datele declarate initial, contribuabilii trebuie sa depuna/prezinte urmatoarele:
a) Asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia comerciantilor, depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
b) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, altele decât cele prevazute la pct. a) si persoanele fizice care obtin venituri din exercitarea profesiilor libere depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Declaratia este insotita de documentele doveditoare care atesta modificarile intervenite.
In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial ?i inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilii, cu exceptia comerciantilor, depun odata cu declaratia de mentiuni ?i certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia ?i eliberarii unui nou certificat.
2. Documente necesare pentru suspendarea activitatii
Ca urmare a suspendarii activitatii, contribuabilii trebuie sa depuna/prezinte urmatoarele:
a) Asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia comerciantilor, depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
in vederea declararii veniturilor, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si comerciantii depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 223 - Declaratie privind veniturile estimate pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale”.
De asemenea, fiecare membru din cadrul asocierii fara personalitate juridica are obligatia depunerii, la organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul fiscal, formularului 220 – Declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
In cazul in care asociatul are domiciliul pe raza altui organ fiscal decât cel al asocierii, acesta are obligatia anexarii la declaratie si a unei copii a formularului 223 depus de catre asociatul desemnat.
b) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, altele decât cele prevazute la pct. a) si persoanele fizice care obtin venituri din exercitarea profesiilor libere depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
In vederea declararii veniturilor se depune la organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul formularul 220 - Declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Declaratiile sunt insotite de urmatoarele documente, depuse/ prezentate in copie si in original:
- documente privind suspendarea activitatii (cererea de inscriere mentiuni privind suspendarea temporara a activitatii inregistrata la Registrul comertului, documentul eliberat de organizatiile profesionale care au autorizat activitatea contribuabilului privind suspendarea activitatii etc.).
3. Documente necesare pentru incetarea activitatii
Ca urmare a incetarii activitatii, contribuabilii trebuie sa depuna/prezinte urmatoarele:
a) Asocierile si alte entitati fara personalitate juridica depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 010 - Declaratie de inregistrare juridica
in vederea declararii veniturilor, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si comerciantii depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 223 - Declaratie privind veniturile estimate pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale. De asemenea, fiecare membru din cadrul asocierii fara personalitate juridica are obligatia depunerii, la organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul fiscal, formularului 220 - Declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
in cazul in care asociatul are domiciliul pe raza altui organ fiscal decât cel al asocierii, acesta are obligatia anexarii la declaratie si a unei copii a formularului 223 depus de catre asociatul desemnat.
b) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, altele decât cele prevazute la pct. a) si persoanele fizice care obtin venituri din exercitarea profesiilor libere depun la organul fiscal pe raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
in vederea declararii veniturilor,se depune la organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul formularul 220 - Declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Declaratile sunt insotite de urmatoarele documente, prezentate in copie si in original:
- documente privind incetarea activitatii (certificatul de mentiuni de la Registrul comertului care atesta incetarea activitatii, documentul eliberat de organizatiile profesionale care au autorizat activitatea contribuabilului privind incetarea activitatii);
- certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, in vederea anularii (pentru contribuabilii care la data incetarii activitatii sunt inregistrati in sfera platitorilor de TVA).
Contribuabilii, cu exceptia comerciantilor, depun odata cu declaratia de mentiuni ?i certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia <<