Pentru a evita o criza economica din care sa iesim cu mari dificultati, Guvernul a venit cu o serie de masuri pentru companii si populatie.
Guvernul Orban a aprobat amnistia fiscala propusa de Ministerul Finantelor pentru dobanzi, penalitati si alte accesorii datorate de firmele care vor achita principalul restantelor pana la data de 15 decembrie 2020, masura care va sprijini mediul de afaceri lovit de criza COVID-19 si va avea un efect pozitiv asupra incasarilor bugetare din acest an.
Principalele beneficii ale introducerii amnistiei sunt relansarea economiei si depasirea unor probleme economice ale contribuabililor, precum si diminuarea datoriilor acestora, anunta Finantele intr-un comunicat.
Prin aprobarea acestei amnistii fiscale se are in vedere incasarea obligatiilor bugetare restante la 31 martie 2020, precum si obligatiile bugetare cu termene de plata intre 1 aprilie 2020 si 15 decembrie 2020, astfel ca, pe de o parte, anularea accesoriilor sprijina contribuabilii care pot folosi lichiditatile de care dispun pentru continuarea activitatii afectata direct sau indirect de criza Covid – 19 si permite curatarea bilanturilor de datorii, iar pe de alta parte, se asigura o crestere a veniturilor la bugetul general consolidat. MFP estimeaza un impact bugetar pozitiv de pana la 2 miliarde lei.
Asa cum era de asteptat, cei mai multi beneficiari sunt din sectorul economic privat.
Facilitatile fiscale vizeaza toti contribuabilii care au datorii restante la 31 martie 2020 (persoane fizice, juridice, persoane fizice care desfasoara activitati economice sau profesii libere, entitati fara personalitate juridica, institutii publice etc).
Ordonanta de Urgenta elaborata de MFP reglementeaza 4 tipuri de facilitati fiscale si acopera toate situatiile cu care se pot confrunta contribuabilii:
Masura 1 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, in cazul contribuabililor care la aceasta data au in sold atat obligatii bugetare accesorii cat si obligatii bugetare principale.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile bugetare principale restante la 31 martie 2020, sa achite obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), sa depuna toate declaratiile fiscale si sa depuna cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Cu alte cuvinte, la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, contribuabilul nu trebuie sa mai aiba niciun fel de datorie, cu exceptia accesoriilor care se anuleaza.
Masura 2 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 martie 2020 inclusiv.
In acest caz, contribuabilii care considera ca sunt erori in sumele declarate initial pot depune declaratie rectificativa prin care sa declare obligatiile suplimentare si pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor declarate suplimentar daca platesc aceste obligatii, precum si obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), depun toate declaratiile fiscale si, bineinteles, depun cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Masura 3 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv daca la aceasta data contribuabilul are in sold doar accesorii, iar obligatiile bugetare principale au fost stinse.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), sa depuna toate declaratiile fiscale si sa depuna cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Masura 4 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, care este in curs de derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
In acest caz, contribuabilii care la data intrarii in vigoare a ordonantei au in derulare o inspectie fiscala ori o verificare a situatiei fiscale personale pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor stabilite suplimentar de organul de control daca platesc aceste obligatii pana la termenul de plata stabilit in decizia de impunere si daca depun cererea de anulare a accesoriilor in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei, indiferent daca acest control a fost finalizat pana la 15 decembrie 2020 sau ulterior acestei date.
Aceste facilitati fiscale pot fi aplicate si de autoritatile administratiei publice locale, optional, daca consiliul local stabileste, prin hotarare, aplicarea acestor prevederi, precum si procedura aplicabila.
Facilitatile fiscale sunt aplicate si de alte autoritati sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, in sensul ca si aceste entitati anuleaza accesoriile pentru obligatiile bugetare pe care le administreaza, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, mai informeaza MFP.
Contribuabilii pot notifica organului fiscal intentia de a beneficia de anularea accesoriilor. In acest caz, pentru accesoriile ce pot forma obiectul anularii se instituie un regim special de administrare. Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal pentru a beneficia de anularea accesoriilor, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate si care au fost achitate dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se restituie, la cerere, potrivit Codului de procedura fiscala.
In cazul contribuabililor pentru care au fost instituite popriri la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, in scopul acordarii posibilitatii de a beneficia de anularea accesoriilor, se reglementeaza posibilitatea contribuabilului de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi.
Daca indeplineste conditiile, un contribuabil poate beneficia de anularea accesoriilor in oricare dintre facilitatile fiscale mentionate anterior. Astfel, un contribuabil poate sa cumuleze toate facilitatile daca pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, indeplineste conditiile prevazute de ordonanta de urgenta.
Contribuabilii care la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta beneficiaza de esalonare la plata pot beneficia de facilitatile fiscale daca indeplinesc conditiile impuse de ordonanta, pe de o parte, iar pe de alta parte, doresc si mentinerea esalonarii la plata, ori daca finalizeaza esalonarea pana la 15 decembrie 2020, textul ordonantei facand distinctie intre aceste situatii.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<