Pentru a evita o criza economica din care sa iesim cu mari dificultati, Guvernul a venit cu o serie de masuri pentru companii si populatie.
Guvernul Orban a aprobat amnistia fiscala propusa de Ministerul Finantelor pentru dobanzi, penalitati si alte accesorii datorate de firmele care vor achita principalul restantelor pana la data de 15 decembrie 2020, masura care va sprijini mediul de afaceri lovit de criza COVID-19 si va avea un efect pozitiv asupra incasarilor bugetare din acest an.
Principalele beneficii ale introducerii amnistiei sunt relansarea economiei si depasirea unor probleme economice ale contribuabililor, precum si diminuarea datoriilor acestora, anunta Finantele intr-un comunicat.
Prin aprobarea acestei amnistii fiscale se are in vedere incasarea obligatiilor bugetare restante la 31 martie 2020, precum si obligatiile bugetare cu termene de plata intre 1 aprilie 2020 si 15 decembrie 2020, astfel ca, pe de o parte, anularea accesoriilor sprijina contribuabilii care pot folosi lichiditatile de care dispun pentru continuarea activitatii afectata direct sau indirect de criza Covid – 19 si permite curatarea bilanturilor de datorii, iar pe de alta parte, se asigura o crestere a veniturilor la bugetul general consolidat. MFP estimeaza un impact bugetar pozitiv de pana la 2 miliarde lei.
Asa cum era de asteptat, cei mai multi beneficiari sunt din sectorul economic privat.
Facilitatile fiscale vizeaza toti contribuabilii care au datorii restante la 31 martie 2020 (persoane fizice, juridice, persoane fizice care desfasoara activitati economice sau profesii libere, entitati fara personalitate juridica, institutii publice etc).
Amnistie fiscala 2020: ce masuri fiscale vor fi luate in urmatoarea perioada?
Ordonanta de Urgenta elaborata de MFP reglementeaza 4 tipuri de facilitati fiscale si acopera toate situatiile cu care se pot confrunta contribuabilii:
Masura 1 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, in cazul contribuabililor care la aceasta data au in sold atat obligatii bugetare accesorii cat si obligatii bugetare principale.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile bugetare principale restante la 31 martie 2020, sa achite obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), sa depuna toate declaratiile fiscale si sa depuna cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Cu alte cuvinte, la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, contribuabilul nu trebuie sa mai aiba niciun fel de datorie, cu exceptia accesoriilor care se anuleaza.
Masura 2 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 martie 2020 inclusiv.
In acest caz, contribuabilii care considera ca sunt erori in sumele declarate initial pot depune declaratie rectificativa prin care sa declare obligatiile suplimentare si pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor declarate suplimentar daca platesc aceste obligatii, precum si obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), depun toate declaratiile fiscale si, bineinteles, depun cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Masura 3 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv daca la aceasta data contribuabilul are in sold doar accesorii, iar obligatiile bugetare principale au fost stinse.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile curente (cele nascute dupa 31 martie 2020), sa depuna toate declaratiile fiscale si sa depuna cererea de anulare a accesoriilor pana la 15 decembrie 2020.
Masura 4 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, care este in curs de derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
In acest caz, contribuabilii care la data intrarii in vigoare a ordonantei au in derulare o inspectie fiscala ori o verificare a situatiei fiscale personale pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor stabilite suplimentar de organul de control daca platesc aceste obligatii pana la termenul de plata stabilit in decizia de impunere si daca depun cererea de anulare a accesoriilor in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei, indiferent daca acest control a fost finalizat pana la 15 decembrie 2020 sau ulterior acestei date.
Aceste facilitati fiscale pot fi aplicate si de autoritatile administratiei publice locale, optional, daca consiliul local stabileste, prin hotarare, aplicarea acestor prevederi, precum si procedura aplicabila.
Facilitatile fiscale sunt aplicate si de alte autoritati sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, in sensul ca si aceste entitati anuleaza accesoriile pentru obligatiile bugetare pe care le administreaza, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, mai informeaza MFP.
Contribuabilii pot notifica organului fiscal intentia de a beneficia de anularea accesoriilor. In acest caz, pentru accesoriile ce pot forma obiectul anularii se instituie un regim special de administrare. Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal pentru a beneficia de anularea accesoriilor, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate si care au fost achitate dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se restituie, la cerere, potrivit Codului de procedura fiscala.
In cazul contribuabililor pentru care au fost instituite popriri la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, in scopul acordarii posibilitatii de a beneficia de anularea accesoriilor, se reglementeaza posibilitatea contribuabilului de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi.
Daca indeplineste conditiile, un contribuabil poate beneficia de anularea accesoriilor in oricare dintre facilitatile fiscale mentionate anterior. Astfel, un contribuabil poate sa cumuleze toate facilitatile daca pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, indeplineste conditiile prevazute de ordonanta de urgenta.
Contribuabilii care la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta beneficiaza de esalonare la plata pot beneficia de facilitatile fiscale daca indeplinesc conditiile impuse de ordonanta, pe de o parte, iar pe de alta parte, doresc si mentinerea esalonarii la plata, ori daca finalizeaza esalonarea pana la 15 decembrie 2020, textul ordonantei facand distinctie intre aceste situatii.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizari: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia << Monografie contabila provizioane
Provizioanele sunt sume de bani pe care o companie le pune deoparte pentru a acoperi obligatii viitoare anticipate, cum ar fi datorii sau cheltuieli neasteptate. Ele sunt inregistrate in contabilitate pentru a reflecta realist situatia financiara a companiei si a asigura ca resursele sunt disponibile pentru a face fata acestor angajamente. O companie poate constitui provizioane pentru garantii oferite clientilor, provizioane pentru clienti neincasati, pentru litigii in curs, reparatii majore sau...
vezi AICI monografia << Monografie contabila subventii nerambursabile
Subventiile nerambursabile reprezinta o componenta esentiala pentru multe entitati economice, fiind fonduri primite de la autoritati publice sau organisme internationale, fara obligatia de rambursare. Gestionarea contabila corecta a acestor subventii este cruciala pentru transparenta financiara si conformitate cu reglementarile in vigoare. Va prezentam in acest articol exemple de monografii contabile pentru subventii nerabursabile, pentru a avea o intelegere mai buna asupra modului in care...
vezi AICI monografia << Monografie contabila imprumut intre societati
Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, respectiv intre societati comerciale, este posibila in anumite conditii. Vom vorbi in acest articol cand se pot acorda imprumuturi intre societati si vom lamuri mai multe aspecte fiscale, precum tipul de contract necesar, dobanda si alte informatii utile, prezentand in acelasi timp si monografii contabile pentru acordarea de imprumuturi intre societati.Imprumut intre societati. Tip de contract si...
vezi AICI monografia <<