In OUG nr. 132/2020 sunt cuprinse mai multe masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri si a salariatilor. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 720 din 10 august 2020.
Una dintre masurile adoptate de Guvern, si care va putea fi aplicata ori de cate ori se instituie stare de urgenta/alerta/asediu, este sprijinul acordat de stat sub forma unei scheme de finantare temporara a salaritilor care vor avea program redus de munca, informeaza Ministerul Muncii.
Executivul a creat posibilitatea angajatorului sa reduca, in aceasta perioada, timpul de munca al salariatilor, cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu repartizarea corespunzatoare a programului de lucru si cu reducerea corespunzatoare a salariului.
De retinut ca pe aceasta perioada salariatii beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca.
Sumele se platesc de angajator si se deconteaza ulterior de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca (ANOFM) din bugetul asigurarilor de somaj.
Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 de zile lucratoare consecutive, acesta avand obligatia sa stabileasca programul de munca pentru intreaga luna.
Reducerea timpului de munca se poate aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Executivul va continua sa sprijine si persoanele care realizeaza venituri in regim independent si care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta/alerta, in baza OUG 30/2020. Astfel, in contextul reducerii temporare a activitatii, pe perioada starii de urgenta / alerta aceste persoane vor putea beneficia de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Plata se va face de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.
Potrivit textului de OUG, alte categorii care vor fi sustinute pentru a ajuta piata fortei de munca, pentru o perioada de trei luni, sunt zilierii si lucratorii sezonieri.
Pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarul de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020.
Beneficiarii de lucrari vor plati acesti bani zilierilor, din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice, si ulterior vor deconta sumele platite prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene.
Guvernul a mai decis sa acorde pentru sezonieri o indemnizatie de 41,5% din salariu, dar nu mai mult de 41.5% din castigul salarial mediu brut pe economie, aferent perioadei lucrate. Aceasta facilitate va putea fi acordata pana la 31 decembrie 2020, pentru cel mult 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni.
Angajatorul va plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, si ulterior va deconta, prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, suma reprezentand procentul de 41,5%.
Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj se va efectua in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, specifica Ministerul Muncii intr-un comunicat de presa.
Alta masura conceputa pentru a sprijini piata muncii in aceasta perioada are ca scop impulsionarea angajatorilor sa utilizeze telemunca, in contextul in care regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, trebuie mentinute.
Astfel, Guvernul a prevazut acordarea, o singura data, a unei sume de 2.500 lei pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta pentru cel putin 15 zile, pentru achizitionarea de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca. Aceasta masura se adreseaza angajatorilor care au statutul de intreprinderi mici si mijlocii si care au facut dovada utilizarii telemuncii in perioada starii de urgenta. Banii se acorda prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, din subventii de la bugetul de stat, in limita bugetului alocat, pana la 31 decembrie 2020.
Masurile adoptate nu se aplica institutiilor publice, angajatorilor care la data solicitarii se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate si nici angajatorilor care sunt inregistrati in jurisdictii necooperante in scopuri fiscale.
Aproximativ 700.000 de persoane vor beneficia de noile masuri adoptate de Guvern, impactul bugetar fiind estimat la 2,4 miliarde lei.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<