In OUG nr. 132/2020 sunt cuprinse mai multe masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri si a salariatilor. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 720 din 10 august 2020.
Una dintre masurile adoptate de Guvern, si care va putea fi aplicata ori de cate ori se instituie stare de urgenta/alerta/asediu, este sprijinul acordat de stat sub forma unei scheme de finantare temporara a salaritilor care vor avea program redus de munca, informeaza Ministerul Muncii.
Executivul a creat posibilitatea angajatorului sa reduca, in aceasta perioada, timpul de munca al salariatilor, cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu repartizarea corespunzatoare a programului de lucru si cu reducerea corespunzatoare a salariului.
De retinut ca pe aceasta perioada salariatii beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca.
Sumele se platesc de angajator si se deconteaza ulterior de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca (ANOFM) din bugetul asigurarilor de somaj.
Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 de zile lucratoare consecutive, acesta avand obligatia sa stabileasca programul de munca pentru intreaga luna.
Reducerea timpului de munca se poate aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Executivul va continua sa sprijine si persoanele care realizeaza venituri in regim independent si care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta/alerta, in baza OUG 30/2020. Astfel, in contextul reducerii temporare a activitatii, pe perioada starii de urgenta / alerta aceste persoane vor putea beneficia de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Plata se va face de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.
Potrivit textului de OUG, alte categorii care vor fi sustinute pentru a ajuta piata fortei de munca, pentru o perioada de trei luni, sunt zilierii si lucratorii sezonieri.
Pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarul de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020.
Beneficiarii de lucrari vor plati acesti bani zilierilor, din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice, si ulterior vor deconta sumele platite prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene.
Guvernul a mai decis sa acorde pentru sezonieri o indemnizatie de 41,5% din salariu, dar nu mai mult de 41.5% din castigul salarial mediu brut pe economie, aferent perioadei lucrate. Aceasta facilitate va putea fi acordata pana la 31 decembrie 2020, pentru cel mult 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni.
Angajatorul va plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, si ulterior va deconta, prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, suma reprezentand procentul de 41,5%.
Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj se va efectua in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, specifica Ministerul Muncii intr-un comunicat de presa.
Alta masura conceputa pentru a sprijini piata muncii in aceasta perioada are ca scop impulsionarea angajatorilor sa utilizeze telemunca, in contextul in care regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, trebuie mentinute.
Astfel, Guvernul a prevazut acordarea, o singura data, a unei sume de 2.500 lei pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta pentru cel putin 15 zile, pentru achizitionarea de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca. Aceasta masura se adreseaza angajatorilor care au statutul de intreprinderi mici si mijlocii si care au facut dovada utilizarii telemuncii in perioada starii de urgenta. Banii se acorda prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, din subventii de la bugetul de stat, in limita bugetului alocat, pana la 31 decembrie 2020.
Masurile adoptate nu se aplica institutiilor publice, angajatorilor care la data solicitarii se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate si nici angajatorilor care sunt inregistrati in jurisdictii necooperante in scopuri fiscale.
Aproximativ 700.000 de persoane vor beneficia de noile masuri adoptate de Guvern, impactul bugetar fiind estimat la 2,4 miliarde lei.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<