In OUG nr. 132/2020 sunt cuprinse mai multe masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri si a salariatilor. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 720 din 10 august 2020.
Una dintre masurile adoptate de Guvern, si care va putea fi aplicata ori de cate ori se instituie stare de urgenta/alerta/asediu, este sprijinul acordat de stat sub forma unei scheme de finantare temporara a salaritilor care vor avea program redus de munca, informeaza Ministerul Muncii.
Executivul a creat posibilitatea angajatorului sa reduca, in aceasta perioada, timpul de munca al salariatilor, cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu repartizarea corespunzatoare a programului de lucru si cu reducerea corespunzatoare a salariului.
De retinut ca pe aceasta perioada salariatii beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca.
Sumele se platesc de angajator si se deconteaza ulterior de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca (ANOFM) din bugetul asigurarilor de somaj.
Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 de zile lucratoare consecutive, acesta avand obligatia sa stabileasca programul de munca pentru intreaga luna.
Reducerea timpului de munca se poate aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Executivul va continua sa sprijine si persoanele care realizeaza venituri in regim independent si care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta/alerta, in baza OUG 30/2020. Astfel, in contextul reducerii temporare a activitatii, pe perioada starii de urgenta / alerta aceste persoane vor putea beneficia de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Plata se va face de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.
Potrivit textului de OUG, alte categorii care vor fi sustinute pentru a ajuta piata fortei de munca, pentru o perioada de trei luni, sunt zilierii si lucratorii sezonieri.
Pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarul de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020.
Beneficiarii de lucrari vor plati acesti bani zilierilor, din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice, si ulterior vor deconta sumele platite prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene.
Guvernul a mai decis sa acorde pentru sezonieri o indemnizatie de 41,5% din salariu, dar nu mai mult de 41.5% din castigul salarial mediu brut pe economie, aferent perioadei lucrate. Aceasta facilitate va putea fi acordata pana la 31 decembrie 2020, pentru cel mult 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni.
Angajatorul va plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, si ulterior va deconta, prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, suma reprezentand procentul de 41,5%.
Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj se va efectua in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, specifica Ministerul Muncii intr-un comunicat de presa.
Alta masura conceputa pentru a sprijini piata muncii in aceasta perioada are ca scop impulsionarea angajatorilor sa utilizeze telemunca, in contextul in care regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, trebuie mentinute.
Astfel, Guvernul a prevazut acordarea, o singura data, a unei sume de 2.500 lei pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta pentru cel putin 15 zile, pentru achizitionarea de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca. Aceasta masura se adreseaza angajatorilor care au statutul de intreprinderi mici si mijlocii si care au facut dovada utilizarii telemuncii in perioada starii de urgenta. Banii se acorda prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, din subventii de la bugetul de stat, in limita bugetului alocat, pana la 31 decembrie 2020.
Masurile adoptate nu se aplica institutiilor publice, angajatorilor care la data solicitarii se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate si nici angajatorilor care sunt inregistrati in jurisdictii necooperante in scopuri fiscale.
Aproximativ 700.000 de persoane vor beneficia de noile masuri adoptate de Guvern, impactul bugetar fiind estimat la 2,4 miliarde lei.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<