Persoanele fizice si persoanele juridice, cu exceptia institutiilor si autoritatilor
publice, pot dona sume de bani care se colecteaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta intr-un cont distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pentru acordarea de sprijin si asistenta umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.
Campania de donare de sume potrivit prevederilor mai sus mentionate se
desfasoara de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la data de
31 decembrie 2022.
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta solicita deschiderea contului
50.07.03 "Disponibil din donatii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina" la
Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti si poate
deschide conturi in lei si valuta la orice institutie de credit, care se vor comunica
public pe pagina proprie de internet, a Ministerului Afacerilor Interne si pe pagina
Guvernului Romaniei, precum si pe alte cai mediatice.
Contul distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si
Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti nu este purtator de dobanda si nu este
supus executarii silite.
In contul distinct de disponibil in lei deschis la Trezoreria Statului persoanele
juridice si persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum si online
prin intermediul "Sistemului national electronic de plata" - SNEP, dezvoltat,
implementat, administrat si operat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei,
disponibil la adresa www.ghiseul.ro, prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor
de credit.
Sumele pot fi achitate si in numerar la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului sau
prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului. Pentru sumele
incasate prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului,
comisioanele se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul institutiilor publice din
structura carora fac parte unitatile Trezoreriei Statului.
Sumele colectate prin intermediul unitatilor Trezoreriei Statului se vireaza
zilnic in contul deschis pe numele Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta la
Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, potrivit
instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor.
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta vireaza sumele colectate in
conturile deschise la institutiile de credit, in ultima zi lucratoare a fiecarei
saptamani, in contul deschis pe numele acestuia la Activitatea de Trezorerie si
Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti. In situatia in care sumele colectate au fost
depuse in valuta la institutiile de credit, acestea se transfera in echivalent lei calculat la
cursul de schimb valutar al institutiei de credit din ziua transferului.
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii potrivit titlului II "Impozitul
pe profit" din acelasi act normativ deduc la calculul rezultatului fiscal sumele
reprezentand donatiile in bani acordate pentru sprijin si asistenta umanitara cetatenilor
straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din
Ucraina.
Prin derogare de la prevederile art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si
completarile ulterioare, persoanele juridice - contribuabili potrivit titlului III "Impozitul pe
veniturile microintreprinderilor" din acelasi act normativ scad din baza impozabila
sumele reprezentand donatiile in bani acordate pentru sprijin si asistenta umanitara
cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului
armat din Ucraina.
Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care determina
venitul net anual, in sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce
cheltuielile reprezentand donatiile in bani acordate pentru sprijin si asistenta
umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona
conflictului armat din Ucraina.
Prin derogare de la prevederile art. 25 si 56 din Legea nr. 227/2015 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cheltuielile cu bunurile
acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din
Ucraina, se aplica urmatoarele reguli fiscale, dupa caz:
a) pentru platitorii de impozit pe profit:
1. deducere limitata la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza
aceste cheltuieli le insumeaza cu cheltuielile sociale prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b)
din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si le deduc in limita
cotei de pana la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit
Codului muncii;
2. nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza aceste
cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si scad valoarea insumata a
acestora din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la art. 25 alin. (4) lit. i) din
acelasi act normativ;
b) pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, aceste cheltuieli
se insumeaza cu cele prevazute la art. 56 alin. (11) din Legea nr. 227/2015, cu
modificarile si completarile ulterioare, si valoarea insumata a acestora se scade din
impozitul datorat, in limita prevazuta la art. 56 alin. (11) din acelasi act normativ.
Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul persoanelor fizice care
determina venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, sunt
cheltuieli deductibile bunurile si/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare
umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu conditia
incadrarii acestora in aceleasi limite cu cele prevazute la art. 68 alin. (5) lit. a) si c) din
Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
Bunurile acordate si/sau serviciile prestate, precizate in prezentul act normativ, sunt
destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina si sunt acordate sau
prestate in baza solicitarii Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul
Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de catre acesta sau prin intermediul organizatiilor neguvernamentale care si-au exprimat intentia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/ prestare a serviciilor.
Prevederile se aplica pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, incepand cu
data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de catre persoane impozabile,
destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera bunuri
acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art.
270 alin. (8) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Serviciile prestate in mod gratuit in scop umanitar de catre persoane impozabile,
destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera servicii
prestate in mod gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat
conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Prevederile se aplica pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, incepand cu data
intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 25 alineatul (4), dupa litera t) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
"t) cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului
Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi
desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este
parte; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la
lit. i) si scad valoarea astfel rezultata din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la
lit. i). In situatia in care valoarea stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) si prezentei litere,
diminuata cu sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot
dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate si catre
Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale
care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care
Romania este parte, in termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaratiei
anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de
redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului pe profit se efectueaza, potrivit
art. 42 alin. (4), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in
Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale."
2. La articolul 42, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Contribuabilii care efectueaza cheltuieli potrivit art. 25 alin. (4) lit. t), sponsorizari
si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia
informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului/ burselor
private aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, precum si, dupa caz,
aferenta anului in care se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. i), pana la termenele
prevazute la alin. (1) si (2). Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin
ordin al presedintelui A.N.A.F."
3. La articolul 56, alineatul (1^3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1^3) Microintreprinderile care efectueaza cheltuieli potrivit alin. (2^2) si sponsorizari au
obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile
respective, potrivit alin. (1^1) si (2^2), incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F."
4. La articolul 56, dupa alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alineatul (2^2), cu urmatorul cuprins:
"(2^2) Microintreprinderile care inregistreaza cheltuielile privind bunuri, mijloace
financiare si servicii acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum
si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor
acorduri speciale la care Romania este parte insumeaza aceste cheltuieli cu sumele
acordate potrivit alin. (1^1) si scad valoarea astfel rezultata in limita prevazuta la alin. (1^1).
In cazul in care valoarea stabilita potrivit alin. (1^1) si prezentului alineat, diminuata cu
sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune
redirectionarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in limita diferentei astfel
calculate pentru intregul an fiscal, si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de 6 luni de la data depunerii declaratiei de impozit aferente trimestrului IV, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului se
efectueaza, potrivit alin. (2^1), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare
respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri
fiscale."