search

Procedura de casare a obiectelor de inventar. Care este tratamentul contabil?

Procedura de casare a obiectelor de inventar poate da nastere multor intrebari, mai ales daca nu o stapaniti perfect de la A la Z. Spre exemplu, pot sa apara nelamuriri legate de documentele justificative pentru casare, despre  inregistrarea contabila 603=303 ori despre baza legala.


Vom lamuri toate aceste aspecte in randurile urmatoare, cu ajutorul expertului nostru.


Procedura de casare a obiectelor de inventar: raspunsul specialistului



Casarea obiectelor de inventar se poate efectua in urma operatiunii de inventariere, pe baza propunerilor comisiei de inventariere.
 
Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv.
 
In baza hotararii acestora se va intocmi formularul "Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale".
 
Casarea obiectelor de inventar se inregistreaza in contabilitate in baza unui proces verbal de casare, prin creditarea contului 8035.

Procesul-verbal de scoatere din functiune/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA), prevazut in Ordinul 2634/2015, serveste ca document de constatare a îndeplinirii conditiilor necesare de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinta si de declasare a unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe, potrivit dispozitiilor legale.
 
Veti nota casarea si in Fisa obiectelor de inventar in folosinta cod 14-3-9.
Bunurile exista inca in societate, chiar daca nu mai sunt obiecte de inventar.
 
Cu ajutorul contului 346 "Produse reziduale"  se  tine evidenta existentei  si miscarii stocurilor de produse reziduale (rebuturi, materiale recuperabile sau deseuri). In debitul contului 346 "Produse reziduale" se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a produselor reziduale intrate in gestiune din productie proprie (711):
346 = 711 valoarea deseurilor
 
Predarea deseurilor catre unitatea de colectare se supune taxelor de mediu. Taxa de mediu (contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, obtinute de catre generatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica) se retine prin stopaj la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu, potrivit art. 9 alin. (1) din OUG 196/2005.
 
Pe factura emisa pentru deseuri societatea dumneavoastra nu va inscrie taxa colectata aferenta. Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul de TVA , atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.

Potrivit ART. 7 din Ordinul 192/2014, vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii, de catre generatorii deseurilor, respectiv de catre detinatorii bunurilor destinate dezmembrarii, persoane juridice, catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau de valorificare a deseurilor se face pe baza de factura, cu evidentierea distincta a contributiei de 3% si cu retinerea acesteia.
 
Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
461/4111 = 703
si
711 = 346
 
Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 461/4111
5121
635/652
 
In cazul casarii obiectelor de inventar nu se impune ajustarea tva dedusa la achizitia acestora, daca se face dovada distrugerii.
Aceasta procedura este valabila si pentru alte stocuri (in speta materiale consumabile), cu diferenta ca acestea se vor trece pe cheltuiala (602 = 302).




Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu – Economist.

NOU: Balanta de verificare de la A la Z.
Analize, corelatii, studii de caz


Ghid practic pentru valorificarea eficienta
a informatiilor din balanta de verificare

...vezi detalii AICI >>


 
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice