In vigoare din data de 21 iulie 2019, dar avand parte de multiple modificari si completari, Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, pare a fi unul din actele normative greu de inteles pentru cei mai multi dintre contabili, intrucat contine o serie de termeni si expresii necunoscute in mod uzual, precum si numeroase aspecte inca neclare, controversate.
Modul de organizare si desfasurare a activitatii de control la nivelul Oficiului se stabileste prin proceduri interne. Controalele se realizeaza de catre personalul cu competente in acest sens din cadrul structurii de supraveghere si control a Oficiului. Unele controale se desfasoara cu notificarea prealabila a entitatii, conform unor proceduri interne, in timp ce altele se desfasoara inopinat.
Legea nr. 129/2019: Ce trebuie sa stii despre notificarea prealabila
Notificarea prealabila reprezinta procedura prin care personalul cu atributii de control al Oficiului comunica, in prealabil, entitatii reglementate inceperea actiunii de control.
Notificarea semnata de presedintele Oficiului va fi transmisa de catre personalul cu atributii de control al Oficiului entitatii supuse controlului.
Transmiterea notificarii se poate face astfel:
a) prin posta sau curierat, cu confirmare de primire;
b) prin telefax, posta electronica ori prin alte mijloace electronice de comunicare la distanta care asigura transmiterea textului notificarii, precum si confirmarea expedierii acesteia;
c) in persoana, reprezentantului legal sau, in lipsa acestuia, oricarui angajat al entitatii respective, sub semnatura confirmarii de primire.
Comunicarea notificarii se considera indeplinita la data si ora semnaturii de primire sau, dupa caz, la data si ora inscrise pe copia imprimata a confirmarii expedierii.
Lucrarea Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>
Comunicarea notificarii se realizeaza cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data inceperii controlului.
Dupa primirea notificarii, inainte de inceperea controlului, entitatea reglementata poate solicita in scris Oficiului, letric sau electronic, o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a controlului.
Motivele justificate sunt: lipsa reprezentantului legal/imputernicitului entitatii controlate, in cazuri temeinic justificate de sanatate sau situatii deosebite familiale, deces, casatorie etc.
Orice modalitati de impiedicare cu intentie a realizarii controlului constituie contraventia de obstructionare a activitatii de control si, fara a fi limitative, pot consta in:
a) ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila;
b) impiedicarea accesului personalului cu atributii de control al Oficiului in sediul entitatii;
c) nefurnizarea, furnizarea cu intarziere sau furnizarea de date si informatii eronate personalului cu atributii de control al Oficiului;
d) absenta unui reprezentant legal/imputernicit al entitatii la initierea/inchiderea controlului.
In desfasurarea controalelor, personalul cu atributii de control al Oficiului are competenta teritoriala nationala si este investit cu exercitiul autoritatii de stat.
Controlul se poate desfasura la sediul entitatii controlate, la sediul Oficiului sau la un sediu ales de comun acord de catre personalul cu atributii de control al Oficiului si reprezentantii entitatii controlate.
In cadrul activitatii de control, personalul imputernicit in acest sens, in exercitarea atributiilor specifice, realizeaza cel putin urmatoarele:
a) prezinta reprezentantilor entitatilor controlate delegatia si legitimatia de control in care sunt mentionate temeiul legal al efectuarii controlului, perioada in care se desfasoara controlul, datele de identificare ale entitatii controlate si ale personalului cu atributii de control al Oficiului;
b) solicita reprezentantilor entitatilor controlate punerea la dispozitie/transmiterea in format letric sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta a documentelor, datelor si informatiilor pentru realizarea atributiilor specifice si poate retine copii ale documentelor verificate;
c) solicita, atunci cand este cazul, reprezentantilor legali si/sau angajatilor entitatii controlate note explicative pentru certificarea anumitor situatii sau imprejurari intalnite in cursul activitatii de control;
d) incheie note de constatare si, dupa caz, constata contraventii si aplica sanctiuni conform prevederilor legale, prin intocmirea de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.
Spalarea banilor - exemplu de notificare
NOTIFICARE
Catre
. . . . . . . . . .
Prin prezenta notificare va informam ca, in data de . . . . . . . . . ., la adresa/adresele . . . . . . . . . ., in conformitate cu prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale . . . . . . . . . ., va avea loc actiunea de control privind modul de respectare a prevederilor Legii nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale . . . . . . . . . . .
Precizam ca actiunea de control va fi realizata in baza Delegatiei nr. . . . . . . . . . . de catre doamna/domnul . . . . . . . . . ., legitimata/legitimat cu . . . . . . . . . ., avand functia de . . . . . . . . . ., si de catre doamna/domnul . . . . . . . . . ., legitimata/legitimat cu . . . . . . . . . ., avand functia de . . . . . . . . . . .
In vederea asigurarii bunei desfasurari a controlului, va rugam ca la data sus-mentionata sa transmiteti urmatoarele documente la . . . . . . . . . ./asigurati punerea la dispozitia echipei de control a urmatoarelor documente:
1. . . . . . . . . . .
2. . . . . . . . . . .
[...]
Pentru confirmarea primirii notificarii,
date de contact ale echipei de control . . . . . . . . . .
Ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila constituie contraventie prevazuta la art. 43 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 10.000 lei la 90.000 lei.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<