O etapa obligatorie inaintea intocmirii situatiilor financiare este efectuarea inventarului patrimoniului, conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea.
Etapele minimale ale inventarului sunt:
a) numirea comisiei de inventariere, de catre administratorul entitatii economice, printr-o decizie scrisa, prin care este numita comisia de inventariere si perioada in care se desfasoara inventarul;
b) efectuarea in fapt a inventarului patrimoniului, stabilirea reala a situatiei activului si pasivului, consemnarea elementelor patrimoniale in listele de inventar;
c) valorificarea rezultatului inventarierii si consemnarea in evidentele contabile a rezultatului inventarierii, stabilirea plusurilor sau minusurilor de inventar, daca exista, stabilirea responsabilitatii persoanelor vinovate de lipsuri din gestiune.
Vom analiza mai multe situatii ce pot aparea ca urmare a valorificarii inventarului.
a) lipsuri la inventar neimputabile;
b) minusuri la inventar imputabile;
c) cazuri particulare privind furturi inregistrate, comparare stoc despagubit de societatea
de asigurare, stoc nedespagubit de societatea de asigurare;
d) plus de stocuri la inventar;
e) plus de mijloace fixe la inventar;
f) posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar.
Lipsuri la inventar neimputabile, stocuri degradate
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile cu lipsurile si stocurile degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit. Aceasta situatie se constata in urma inventarului, iar rezultatele inventarierii prin care se identifica cantitatea fizica si valoarea stocului de marfa lipsa sau degradate si neimputabile, sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de comisia de inventariere, ce constituie document privind scaderea din gestiune a stocului. Acesta se anexeaza listelor de inventar, intocmite conform procedurilor uzuale. Acest proces-verbal este diferit de procesul-verbal intocmit cu ocazia incheierii activitatii de inventariere a patrimoniului, si va fi parte a documentatiei de inventariere.
Din punctul de vedere al TVA, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste ca nu constituie o livrare (si implicit nu se colecteaza TVA) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ ce nu mai pot fi valorificate, in conditia stabilita de norma metodologica.
Normele metodologice stabilesc indeplinirea simultana a urmatoarelor 3 conditii:
a) degradarea nu este imputabila;
b) degradarea se datoreaza unor cauze obiective, dovedite prin documente;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.
La acelasi calcul cu amortizarea mijlocului fix, subventia pentru investitii se vireaza la venituri, pastrand caracterul de neutralitate asupra rezultatului financiar.
6811 = 281
'Cheltuieli cu amortizarea" "Amortizare imobilizari corporale"
475 = 7584
'Subventii pentru investitii" "Venituri din subventii pentru investitii"
Posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar
Dupa cum se cunoaste, posibilitatea compensarii lipsurilor cu plusurile din gestiune este prevazuta de art. 40 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea. Actul normativ stabileste ca exista aceasta posibilitate a compensarii, daca sunt respectate urmatoarele 2 conditii:
a) sortimentele compensate sunt asemanatoare in ceea ce priveste aspectul exterior;
b) diferentele in plus si minus se refera la aceeasi perioada si la aceeasi gestiune.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<