O etapa obligatorie inaintea intocmirii situatiilor financiare este efectuarea inventarului patrimoniului, conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea.
Etapele minimale ale inventarului sunt:
a) numirea comisiei de inventariere, de catre administratorul entitatii economice, printr-o decizie scrisa, prin care este numita comisia de inventariere si perioada in care se desfasoara inventarul;
b) efectuarea in fapt a inventarului patrimoniului, stabilirea reala a situatiei activului si pasivului, consemnarea elementelor patrimoniale in listele de inventar;
c) valorificarea rezultatului inventarierii si consemnarea in evidentele contabile a rezultatului inventarierii, stabilirea plusurilor sau minusurilor de inventar, daca exista, stabilirea responsabilitatii persoanelor vinovate de lipsuri din gestiune.
Vom analiza mai multe situatii ce pot aparea ca urmare a valorificarii inventarului.
a) lipsuri la inventar neimputabile;
b) minusuri la inventar imputabile;
c) cazuri particulare privind furturi inregistrate, comparare stoc despagubit de societatea
de asigurare, stoc nedespagubit de societatea de asigurare;
d) plus de stocuri la inventar;
e) plus de mijloace fixe la inventar;
f) posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar.
Lipsuri la inventar neimputabile, stocuri degradate
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile cu lipsurile si stocurile degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit. Aceasta situatie se constata in urma inventarului, iar rezultatele inventarierii prin care se identifica cantitatea fizica si valoarea stocului de marfa lipsa sau degradate si neimputabile, sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de comisia de inventariere, ce constituie document privind scaderea din gestiune a stocului. Acesta se anexeaza listelor de inventar, intocmite conform procedurilor uzuale. Acest proces-verbal este diferit de procesul-verbal intocmit cu ocazia incheierii activitatii de inventariere a patrimoniului, si va fi parte a documentatiei de inventariere.
Din punctul de vedere al TVA, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste ca nu constituie o livrare (si implicit nu se colecteaza TVA) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ ce nu mai pot fi valorificate, in conditia stabilita de norma metodologica.
Normele metodologice stabilesc indeplinirea simultana a urmatoarelor 3 conditii:
a) degradarea nu este imputabila;
b) degradarea se datoreaza unor cauze obiective, dovedite prin documente;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.
La acelasi calcul cu amortizarea mijlocului fix, subventia pentru investitii se vireaza la venituri, pastrand caracterul de neutralitate asupra rezultatului financiar.
6811 = 281
'Cheltuieli cu amortizarea" "Amortizare imobilizari corporale"
475 = 7584
'Subventii pentru investitii" "Venituri din subventii pentru investitii"
Posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar
Dupa cum se cunoaste, posibilitatea compensarii lipsurilor cu plusurile din gestiune este prevazuta de art. 40 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea. Actul normativ stabileste ca exista aceasta posibilitate a compensarii, daca sunt respectate urmatoarele 2 conditii:
a) sortimentele compensate sunt asemanatoare in ceea ce priveste aspectul exterior;
b) diferentele in plus si minus se refera la aceeasi perioada si la aceeasi gestiune.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<