O etapa obligatorie inaintea intocmirii situatiilor financiare este efectuarea inventarului patrimoniului, conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea.
Etapele minimale ale inventarului sunt:
a) numirea comisiei de inventariere, de catre administratorul entitatii economice, printr-o decizie scrisa, prin care este numita comisia de inventariere si perioada in care se desfasoara inventarul;
b) efectuarea in fapt a inventarului patrimoniului, stabilirea reala a situatiei activului si pasivului, consemnarea elementelor patrimoniale in listele de inventar;
c) valorificarea rezultatului inventarierii si consemnarea in evidentele contabile a rezultatului inventarierii, stabilirea plusurilor sau minusurilor de inventar, daca exista, stabilirea responsabilitatii persoanelor vinovate de lipsuri din gestiune.
Vom analiza mai multe situatii ce pot aparea ca urmare a valorificarii inventarului.
a) lipsuri la inventar neimputabile;
b) minusuri la inventar imputabile;
c) cazuri particulare privind furturi inregistrate, comparare stoc despagubit de societatea
de asigurare, stoc nedespagubit de societatea de asigurare;
d) plus de stocuri la inventar;
e) plus de mijloace fixe la inventar;
f) posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar.
Lipsuri la inventar neimputabile, stocuri degradate
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile cu lipsurile si stocurile degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit. Aceasta situatie se constata in urma inventarului, iar rezultatele inventarierii prin care se identifica cantitatea fizica si valoarea stocului de marfa lipsa sau degradate si neimputabile, sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de comisia de inventariere, ce constituie document privind scaderea din gestiune a stocului. Acesta se anexeaza listelor de inventar, intocmite conform procedurilor uzuale. Acest proces-verbal este diferit de procesul-verbal intocmit cu ocazia incheierii activitatii de inventariere a patrimoniului, si va fi parte a documentatiei de inventariere.
Din punctul de vedere al TVA, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste ca nu constituie o livrare (si implicit nu se colecteaza TVA) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ ce nu mai pot fi valorificate, in conditia stabilita de norma metodologica.
Normele metodologice stabilesc indeplinirea simultana a urmatoarelor 3 conditii:
a) degradarea nu este imputabila;
b) degradarea se datoreaza unor cauze obiective, dovedite prin documente;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.
La acelasi calcul cu amortizarea mijlocului fix, subventia pentru investitii se vireaza la venituri, pastrand caracterul de neutralitate asupra rezultatului financiar.
6811 = 281
'Cheltuieli cu amortizarea" "Amortizare imobilizari corporale"
475 = 7584
'Subventii pentru investitii" "Venituri din subventii pentru investitii"
Posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile la inventar
Dupa cum se cunoaste, posibilitatea compensarii lipsurilor cu plusurile din gestiune este prevazuta de art. 40 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea. Actul normativ stabileste ca exista aceasta posibilitate a compensarii, daca sunt respectate urmatoarele 2 conditii:
a) sortimentele compensate sunt asemanatoare in ceea ce priveste aspectul exterior;
b) diferentele in plus si minus se refera la aceeasi perioada si la aceeasi gestiune.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<