Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Otilia Alupei's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 2

Salt la continut


Otilia Alupei's Content

There have been 1000 items by Otilia Alupei (Search limited from 30-December 07)



Sort by                Order  

#291394 Aprobarea modelului de cerere de restituire a sumelor reprezentand taxa speci...

Postat de Otilia Alupei on 25 November 2022 - 06:10 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....ituire_taxa.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea

Aprobarea modelului de cerere de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule

EXTRAS :

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta persoanelor interesate ca prin Ordinul comun al Ministerul mediului, apelor si padurilor si Ministerului Finantelor nr 2.806/4.079/2022 a fost aprobat modelul de cerere de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile
poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.

Reamintim ca in conformitate cu prevederile OUG 93/2022, contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de OUG nr. 9/2013 cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu au beneficiat de restituire pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul platii taxelor, precum si a dobanzilor datorate pentru perioada cuprinsa intre data perceperii si data restituirii, pe cale administrativa, prin cerere adresata organului fiscal central competent sau prin cerere adresata organului competent, in cazul sumelor prevazute la art. 4 alin. (1).

Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Contribuabilul are dreptul ... (vezi link sau fisier atasat)

Fisiere atasate




#291410 Facturi catre persoane juridice pentru prestarile de servicii rutiere de tran...

Postat de Otilia Alupei on 01 December 2022 - 02:28 PM in RO e-Tranport si RO e-Factura

Intrebare : Daca o societate de transport (case de expeditii) detine vehicule rutiere de transport cu o masa maxima autorizata peste 3.5t si emite facturi catre persoane juridice pentru prestarile de servicii trebuie sa se inscrie in RO e-Transport?

Raspuns : Nu, cu exceptia cazurilor in care transportatorul cumuleaza una dintre calitatile mentionate la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022. Prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute in OPANAF nr.
802/2022 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate
rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

Baza legala : OPANAF nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 430 din 3 mai 2022.



#291375 Obligația persoanelor juridice de a se dota cu terminale POS

Postat de Otilia Alupei on 14 November 2022 - 03:22 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....02_compj_br.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Braila
Nr.6087 / 09.11.2022

Informare

- in atentia contribuabililor, persoane juridice -


Administratia Judeteana a Finantelor Publice Braila aduce in atentia contribuabililor, persoane juridice, ca, incepand cu data de 01 ianuarie 2023, vor intra in vigoare prevederile art. VII din OG nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.

Astfel, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.

Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Cod ul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obligatia de acceptare de catre persoanele juridice prevazute anterior a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare , se naste incepand cu trimestrul urmator celui in care incasarile din cursul anului respectiv au depasit pragul de 10.000 euro.

Cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului in lei este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ultima zi a anului precedent.

Avizat,
Sef administratie
Mihaela CIORASTEANU

Fisiere atasate




#291356 Societate care are ca obiect de activitate comercializarea lubrifiantilor aut...

Postat de Otilia Alupei on 03 November 2022 - 03:35 PM in RO e-Tranport si RO e-Factura

Intrebare : O societate are ca obiect de activitate comercializarea lubrifiantilor auto, iar aditional cumpara obiecte de imbracaminte (geci/salopete) care sunt distribuite gratuit catre parteneri in scopuri promotionale si/sau echipament de lucru. Activitatea societatii se incadreaza in sintagma ”relatie comerciala intre doi operatori economici – B2B” si trebuie ca aceasta sa foloseasca factura electronica, respectiv sa depuna declaratia 084 ”Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura”?

Raspuns : Pentru obiectele de imbracaminte (geci/salopete) distribuite gratuit catre parteneri in scopuri promotionale si/sau echipament de lucru, societatea efectueaza o operatiune asimilata livrarii de bunuri, respectiv o livrare catre sine, pentru care are obligatia de a emite autofactura in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, avand in vedere ca produsele de imbracaminte si incaltaminte sunt mentionate la pozitia 5 din Anexa la OPANAF 12/2021. Societatea are obligatia sa transmita facturile emise pentru produse cu risc fiscal ridicat in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Avand in vedere faptul ca, in cazul obligatiei stabilite la art.XXXVII alin.(1) lit.b) din OUG nr.130/2021 este vorba despre transmiterea facturilor emise pentru produse cu risc fiscal ridicat in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, pentru care se mentine si obligatia de transmitere a acestora catre destinatari conform prevederilor art.319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal) si nu despre transmiterea facturilor electronice in sistemul RO e-Factura, conform prevederilor OUG nr. 120/2021 si ale Ordinului Presedintelui ANAF nr. 1713/2021 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e- Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (084) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura" (OPANAF nr. 1713/2021), furnizorul nu are obligatia de a depune declaratia 084.



#291321 RO e-Factura, pt CMI

Postat de Otilia Alupei on 11 October 2022 - 02:34 PM in RO e-Tranport si RO e-Factura

ANAF RASPUNDE :

Intrebare : Un cabinet medical individual are obligatia de a transmite facturi electronice prin sistemul national privind factura electronica RO eFactura catre casele teritoriale de asigurari de sanatate?

Raspuns : Obligatia agentilor economici de a emite facturi electronice si a le transmite prin intermediul istemului national privind factura electronica RO e-Factura se aplica doar in cazul tranzactiilor B2G efectuate in baza contractelor incheiate in temeiul actelor normative reglementate expres la art.2 alin.(1) lit.m) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea (OUG nr. 120/2021).
Tranzactiile B2G efectuate in temeiul contractelor incheiate in baza altor acte normative decat cele revazute la art.2 alin.(1) lit.m) din OUG nr.120/2021 sau in temeiul unor contracte pentru care actele normative reglementate la art.2, alin. (1) lit.m) din OUG nr.120/2021 prevad exceptari de la aplicare, nu fac obiectul obligatiei prevazute la art.II din Legea nr.139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, respectiv operatorii economici nu au obligatia sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura autoritatilor/entitatilor contractante incepand cu data de 1 iulie 2022.



#291426 Legea nr. 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003...

Postat de Otilia Alupei on 10 December 2022 - 04:08 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

In Monitorul Oficial din 19 octombrie 2022, a fost publicata Legea nr. 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ.

Noile prevederi se refera la:
  • instituirea concediului de ingrijitor al unei rude bolnave
  • absenta de la locul de munca in situatii-limita
  • concediul paternal
  • programul individualizat de munca
  • schimbarea postului cu unul vacant care prevede conditii mai bune de munca
  • elemente noi ale contractului individual de munca
  • telemunca pentru angajatii de la stat.
EXTRAS :

– Constituie victimizare orice tratament advers, venit ca reactie la o plangere sau sesizare a organelor competente, respectiv la o actiune in justitie cu privire la incalcarea drepturilor legale sau a principiului tratamentului egal si al nediscriminarii.

– Orice tratament nefavorabil salariatilor si reprezentantilor salariatilor aplicat ca urmare a solicitarii sau exercitarii unuia dintre drepturile prevazute la art. 39 alin. (1) este interzis.”

– In cazul in care salariatii, reprezentantii salariatilor sau membrii de sindicat inainteaza angajatorului o plangere sau initiaza proceduri in scopul asigurarii respectarii drepturilor prevazute in prezenta lege, beneficiaza de protectie impotriva oricarui tratament advers din partea angajatorului.

– Salariatul care se considera victima unui tratament advers din partea angajatorului in sensul alin. (4) se poate adresa instantei de judecata competente cu o cerere pentru acordarea de despagubiri si restabilirea situatiei anterioare sau anularea situatiei create ca urmare a tratamentului advers, cu prezentarea faptelor in baza carora poate fi prezumata existenta respectivului tratament.

– La articolul 17 alineatul (3), literele b), k), l) si n) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz. k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata; l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi; … n) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista.”

– In situatia in care angajatorul nu informeaza salariatul cu privire la toate elementele prevazute de prezenta lege, acesta poate sesiza Inspectia Muncii. In situatia in care angajatorul nu isi indeplineste obligatia de informare prevazuta la art. 17, 18, 105 si 242, persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, are dreptul sa sesizeze instanta de judecata competenta si sa solicite despagubiri corespunzatoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neindeplinirii de catre angajator a obligatiei de informare.

– Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept.

– Dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care ii asigura conditii de munca mai favorabile daca si-a incheiat perioada de proba si are o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator.

– Sa raspunda motivat, in scris, in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii salariatului, prevazuta la art. 39 alin. (1) lit. m1.

– Drepturile dobandite de salariat anterior momentului acordarii concediilor prevazute la alin. (1) si la art. 1521 ori absentarii de la locul de munca in conditiile prevazute la art. 1522 se mentin pe toata durata concediului, respectiv a perioadei de absenta.

– Salariatii care considera ca au fost concediati pentru exercitarea drepturilor prevazute la art. 17 alin. (3), art. 18 alin. (1), art. 31, 1521, 1522, 1532 si art. 194 alin. (2) pot solicita angajatorului sa prezinte, in scris, suplimentar fata de prevederile alin. (3), motivele pe care s-a fundamentat decizia privind concedierea.

– Orice refuz al solicitarii prevazute la alin. (1) trebuie motivat, in scris, de catre angajator, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii.

– La stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele de incapacitate temporara de munca, cele aferente concediului de maternitate, concediului paternal, concediului de risc maternal, concediului pentru ingrijirea copilului bolnav, concediului de ingrijitor si perioada absentei de la locul de munca in conditiile art. 1522 se considera perioade de activitate prestata.

– Angajatorul are obligatia acordarii concediului de ingrijitor salariatului in vederea oferirii de catre acesta de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durata de 5 zile lucratoare intr-un an calendaristic, la solicitarea scrisa a salariatului. Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de munca aplicabil se poate stabili pentru concediul de ingrijitor o durata mai mare decat cea prevazuta la alin. (1). Perioada prevazuta la alin. (1) nu se include in durata concediului de odihna anual si constituie vechime in munca si in specialitate. Prin derogare de la prevederile art. 224 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii care beneficiaza de concediul de ingrijitor sunt asigurati, pe aceasta perioada, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate fara plata contributiei. Perioada concediului de ingrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizatie de somaj si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca acordate in conformitate cu legislatia in vigoare.

– Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, determinate de o situatie de urgenta familiala cauzata de boala sau de accident, care fac indispensabila prezenta imediata a salariatului, in conditiile informarii prealabile a angajatorului si cu recuperarea perioadei absentate pana la acoperirea integrala a duratei normale a programului de lucru a salariatului.

– Absentarea de la locul de munca prevazuta la alin. (1) nu poate avea o durata mai mare de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic.

– Angajatorul si salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenta, precizata la alin. (1), in limita numarului de zile prevazute la alin. (2).

– Concediul paternal este concediul acordat tatalui copilului nou-nascut in conditiile prevazute de Legea concediului paternal nr. 210/1999, cu modificarile si completarile ulterioare. (2) Concediul de ingrijitor este concediul acordat salariatilor in vederea oferirii de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave.

– Ingrijitor este salariatul care ofera ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. In sensul art. 1521 alin. (1), precum si al alin. (3), prin ruda se intelege fiul, fiica, mama, tatal sau sotul/sotia unui salariat.

– Neacordarea concediului de ingrijitor salariatilor care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1521, cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei.

– Raporturile de serviciu ale functionarilor publici se pot exercita si in regim de telemunca, in conditiile prevazute de prezentul cod, precum si in regim de munca la domiciliu, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

– Durata activitatii desfasurate in regim de telemunca nu poate depasi 5 zile pe luna. Desfasurarea activitatii in regim de telemunca se poate aproba pentru:
  • functionarii publici care au copii cu varsta de pana la 11 ani;
  • functionarii publici care acorda ingrijire unei rude, in acceptiunea art. 1531 alin. (4) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu care locuieste in aceeasi gospodarie;
  • functionarii publici care au o stare de sanatate care nu le permite deplasarea la sediul autoritatii sau institutiei publice, din cauze determinate de unele boli grave, ori in situatie de graviditate, dovedite prin adeverinta medicala;
  • functionarii publici care desfasoara activitati dintre cele stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice ca putand fi realizate in regim de telemunca.



#291445 De la 01 ianuarie 2023 impozitul pe dividende se majoreaza de la 5% la 8%

Postat de Otilia Alupei on 19 December 2022 - 01:41 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf...._divid_2023.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Constanta
Nr. CTG_DEX_42320/07.12.2022

De la 01 ianuarie 2023 impozitul pe dividende se majoreaza de la 5% la 8%

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Constanta aduce in atentia contribuabililor persoane fizice si juridice modificarile aduse de O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, cu privire la impozitul pe dividende, ce intra in vigoare incepand cu data de 01 ianurie 2023. Astfel, conform noilor prevederi, impozitul pe dividende se majoreaza de la 5% la 8% stabilindu-se prin aplicarea cotei asupra dividendului brut platit, declararea si plata efectuandu-se in aceleasi conditii ca si pana acum.

Aceste prevederile nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca, la data platii dividendelor, fiecare dintre aceste persoane indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

 persoana juridica beneficiara a dividendelor:
- detine minimum 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice romane care plateste dividendele, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv;
- este constituita ca o «societate pe actiuni», «societate in comandita pe actiuni», «societate cu raspundere limitata», «societate in nume colectiv», «societate in comandita simpla» sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflate sub incidenta legislatiei romane;
- plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit;

 persoana juridica care plateste dividendele:
- este constituita ca o «societate pe actiuni», «societate in comandita pe actiuni», «societate cu raspundere limitata», «societate in nume colectiv», «societate in comandita simpla» sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflate sub incidenta legislatiei romane;
- plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.

Prevederile mentionate se aplica si dividendelor distribuite/platite fondurilor de pensii administrate privat si/sau fondurilor de pensii facultative.

De asemenea, veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv, se impun cu o cota de 8% din suma acestora, impozitul fiind final. In vederea punerii in aplicare a prevederilor de mai sus, subliniem ca, pentru stabilirea impozitului pe dividende se va utiliza cota de 8% pentru dividendele distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023.

Compartiment Comunicare

Fisiere atasate




#291553 Termenul de depunere a declaratiilor D 100 pentru trimestrul IV 2022 și...

Postat de Otilia Alupei on 28 January 2023 - 12:35 PM in Obligatii fiscale, termene

https://static.anaf....en_d100_101.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea

EXTRAS :

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea reaminteste contribuabililor persoane juridice ca, pe perioada aplicarii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative (2021-2025), termenele pentru depunerea declaratiilor aferente anului 2022 sunt cele prevazute la art. I alin. (13) din acest act normativ si anume:

pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit (formular 101 - Declaratie privind impozitul pe profit) si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal 2022 este pana la data de 26 iunie 2023 inclusiv, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin.(5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni, inclusiv, de la inchiderea anului fiscal modificat;
pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV 2022 (formular 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat) si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 26 iunie 2023 inclusiv;
pentru platitorii de impozit specific unor activitati, prin derogare de la prevederile art. 8 din Legea nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II 2022 (formular 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat) si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 26 iunie 2023.

...........................................
Compartiment de comunicare



#291531 Modificari aduse Codului fiscal de Legea 370/2022 - tabel comparativ !

Postat de Otilia Alupei on 18 January 2023 - 08:02 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf....v/legea_370.pdf

Ministerul Finantelor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov
Serviciul Asistenta pentru Contribuabili

MODIFICARI ADUSE CODULUI FISCAL DE LEGEA 370/2022*
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale

TABEL COMPARATIV

Fisiere atasate




#291509 Contribuabilii pot consulta brosura „Cum si unde ne putem plati obligat...

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 04:06 PM in ANAF - servicii si asistenta, date de contact

https://static.anaf....3_comunicat.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass Media
ARPC_22/12.01.2023

Contribuabilii pot consulta brosura „Cum si unde ne putem plati obligatiile fiscale”

ANAF a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistenta contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, un material informativ privind modalitatile de efectuare a platilor catre Agentie (link aici : https://static.anaf....plati_v2023.pdf).

Brosura „Cum si unde ne putem plati obligatiile fiscale” listeaza si explica mijloacele prin care contribuabilii pot achita catre ANAF impozitele, taxele, contributiile, precum si alte sume datorate bugetului general consolidat, respectiv:
• cu cardul bancar sau numerar, la casieriile Trezoreriei Statului;
• cu cardul bancar, prin intermediul platformelor Spatiu Privat Virtual si Ghiseul.ro;
• prin virament bancar;
• prin ordin de plata multiplu electronic;
• cu mandat postal, prin intermediul oficiilor postale.

De asemenea, brosura contine si explicatii suplimentare privind „numarul de evidenta a platii”: de catre cine si cum este utilizat, precum si in ce documente se regaseste sau cum poate fi solicitat.

Alte clarificari referitoare la modalitatile de efectuare a platilor catre ANAF pot fi obtinute prin Call Center, la numarul 031.403.91.60, sau la structurile de asistenta pentru contribuabili din cadrul unitatilor fiscale teritoriale.
Serviciul comunicare, relatii publice si mass media

Fisiere atasate




#291467 Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, persoane juridice de drept...

Postat de Otilia Alupei on 02 January 2023 - 01:41 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf....id_ONG_2022.pdf

Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial - publicat in data de 19.12.2022

CUPRINS ;

1. CARACTERISTICI GENERALE 2
2. INFIINTAREA ASOCIATIILOR, FUNDATIILOR SI A FEDERATIILOR 2
2.1. Asociatia 2
2.2. Fundatia 3
2.3. Federatia 3
2.4. Registre speciale si Registrul national 3
3. INREGISTRAREA FISCALA 4
3.1. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala 4
3.2. Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala 4
3.3. Modificarile intervenite ulterior inregistrarii fiscale 4
3.4. Radierea inregistrarii fiscale 5
4. CONDUCEREA CONTABILITATII 5
5. IMPOZITUL PE PROFIT 5
5.1. Reguli speciale de impozitare 5
5.2. Completarea si depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit - formularul 101, pag. 6
6. ALTE OBLIGATII DECLARATIVE 6
7. TRANSMITEREA NOTIFICARILOR 8
8. REGISTRUL ENTITATILOR PENTRU CARE SE ACORDA DEDUCERI FISCALE 8
9. SPATIUL PRIVAT VIRTUAL - SPV - 9
10. CUM SE POT OBTINE INFORMATII SUPLIMENTARE ? 9
11. LEGISLATIE SI MATERIALE INFORMATIVE 9

Fisiere atasate




#291305 Precizari suplimentare privind OUG nr. 132/2022

Postat de Otilia Alupei on 08 October 2022 - 03:08 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....007.10.2022.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
DGRFP Craiova
AJFP Mehedinti

Precizari suplimentare privind OUG nr. 132/2022

● modifica si completeaza Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru urmatorii termeni si expresii: transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, organizatorul transportului, partida de bunuri, loc de incarcare, loc de descarcare, transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat, data declarata pentru inceperea transportului, codul UIT, identificarea prin cod UIT;
● reglementeaza obligatia urmatorilor utilizatori de a declara datele in Sistemul RO-e-Transport, respectiv:
- operatorul economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
- prestatorul de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
- beneficiarul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
- clientul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intrun stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
- furnizorul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
● prevede obligatia actualizarii, in perioada de valabilitate a codului UIT, a informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, daca acestea se modifica inainte de repunerea in miscare;
● prevede modalitatea de declarare a datelor in situatia in care Sistemul RO-e-Transport nu este functional;
● reglementeaza ca in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale prevazute la art.2 pct.9 lit.g) si j) termenul de valabilitate a codului UIT este de 15 zile calendaristice incepand cu data declarata pentru inceperea transportului;
● reglementeaza ca, constatarea si aplicarea sanctiunilor se face si de catre ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane;
● a fost amanat termenul de aplicare a sanctiunilor contraventionale de la 1 octombrie 2022 pana la data de 1 ianuarie 2023.

Fisiere atasate




#291288 Modificari aduse regimului fiscal al microintreprinderilor - 2022 !

Postat de Otilia Alupei on 02 October 2022 - 01:09 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://mfinante.gov...colnr4_2022.pdf

MODIFICARI LEGISLATIVE ADUSE REGIMULUI FISCAL AL MICROINTREPRINDERII


________________________________


Sebastian IORDACHE

− Expert superior Ministerul Finantelor -

________________________________



EXTRAS :


Prin prezentul articol ne propunem sa prezentam cateva dintre modificarile aduse de legiuitor cadrului juridico-fiscal ce reglementeaza microintreprinderea. Modificarile avute in vedere au fost introduse prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 16/20221 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale. Actul normativ mentionat aduce o serie de modificari si completari prin care afecteaza mai multe institutii juridice reglementate prin dispozitiile Codului fiscal in vigoare. Din ratiuni practice, ne vom limita la prezentarea catorva elemente de noutate referitoare la microintreprindere.

Fisiere atasate




#281313 Speta ANAF - Se poate reduce baza impozabila a TVA pentru creantele neincasat...

Postat de Otilia Alupei on 11 December 2017 - 05:06 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...t=30&Expand=3#3

Speta publicata la data 29.09.2017

Referitor la: Codul fiscal
Domeniu: Taxa pe valoarea adaugata

Subdomeniu: Baza de impozitare
Scurta descriere: Creante neincasate

Intrebare : Se poate reduce baza impozabila a TVA pentru creantele neincasate ca urmare a falimentului beneficiarului?


Raspuns : Potrivit Codului fiscal, baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.

Baza legala : Legea nr 227 / 2015 articolul 287 lit. d



#281393 OMFP 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele...

Postat de Otilia Alupei on 21 December 2017 - 10:06 PM in Noutati legislatie

https://static.anaf....P_3103_2017.pdf

ORDIN Nr. 3103/2017 din 24 noiembrie 2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial

EMITENT: MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 984 din 12 decembrie 2017

Fisiere atasate




#281167 Dreptul la contestare - sesiune online ANAF

Postat de Otilia Alupei on 03 December 2017 - 04:03 PM in Materiale ANAF (MFP)

DREPTUL LA CONTESTARE.

Împotriva titlului de creanță, precum și împotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestație. Contestația este o cale administrativă de atac și nu înlătură dreptul la acțiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal.



INTREBARE : În urma depunerii unor declarații rectificative, dar fără sa am diferențe în plus sau minus ca sume, doar tipul de impozit declarat....m-am trezit cu penalități de întârziere și dobânzi. Totul a fost plătit la timp asa ca nu este normal sa fie calculate penalități. Cum se poate face contestația? Aveți un model?

RASPUNS : Nu există un model , contestația se formulează în scris, se depune în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancțiunea decăderii. și va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestației;

c) motivele de fapt și de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatorului sau a împuternicitului acestuia.

________________________________________________________________

INTREBARE : Am o proprire pe cont. Eu mi am platit Sănătatea, dar banii au mers în restanțe și m-am trezit neasigurat. Pot contesta decizia de a merge banii în altă parte decât am specificat eu pe OP. Nu e normal să rămân neasigurat

RASPUNS : Contestația se poate formula împotriva titlului de creanță, precum și împotriva altor acte administrative fiscale. Obiectul contestației îl constituie numai sumele și măsurile stabilite și înscrise de organul fiscal în titlul de creanță sau în actul administrativ fiscal atacat. Menţionăm că în decizia de impunere nu sunt cuprinse plăţile efectuate ci doar cele stabilite
Stingerea obligaţiilor fiscale se face potrivit prevederilor art.165 din Codul de procedură fiscală.
Pentru a primi mai multe informaţii în legătură cu problema dumneavoastră puteţi să solicitaţi acest lucru pe formularul de contact care se află pe site-ul ANAF la următorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/.



#280907 Inregistrarea fiscala/ declararea sucursalelor infiintate in alt stat decat c...

Postat de Otilia Alupei on 10 November 2017 - 05:20 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf....v/sucursale.pdf

MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Direcția Generala Regionala a Finanțelor Publice Brașov
Serviciul Asistență pentru Contribuabili

ÎNREGISTRAREA FISCALĂ/DECLARAREA SUCURSALELOR ÎNFIINȚATE ÎN ALT STAT DECÂT CEL ÎN CARE ÎȘI ARE SEDIUL SOCIETATEA MAMĂ

Fisiere atasate




#280737 OMFP 2800/2017 - facilitati fiscale pt. contribuabilii care opteaza pt plata...

Postat de Otilia Alupei on 06 November 2017 - 11:03 AM in Noutati legislatie

https://static.anaf....P_2800_2017.pdf

ORDIN Nr. 2800/2017 din 20 octombrie 2017 pentru aprobarea Procedurii privind anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare

EMITENT: MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 846 din 25 octombrie 2017

Fisiere atasate




#281457 OUG 99/2017 pentru modificarea și completarea OUG nr. 158/2005 privind c...

Postat de Otilia Alupei on 30 December 2017 - 04:58 PM in Noutati legislatie

https://static.anaf....OUG_99_2017.pdf

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ Nr. 99/2017 din 14 decembrie 2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate

EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 1005 din 19 decembrie 2017

Fisiere atasate




#281701 Contribuția de asigurări sociale pentru veniturile din activități independent...

Postat de Otilia Alupei on 13 January 2018 - 04:06 PM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf...._indep_2018.pdf

Agenția Națională de Administrare Fiscală Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice - Brașov Serviciul Asistență pentru Contribuabili

Contribuția de asigurări sociale pentru veniturile din activități independente
prevederi în vigoare începând cu data de 01.01.2018

Fisiere atasate




#291270 Precizari suplimentare privind OPANAF nr. 1611/2022

Postat de Otilia Alupei on 25 September 2022 - 04:39 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....021.09.2022.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
DGRFP Craiova
AJFP Mehedinti

Precizari suplimentare: Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1611/2022

● Aproba procedura de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport
Procedura se aplica pentru eliberarea certificatelor necesare inmatricularii in Romania a mijloacelor a transport achizitionate din statele membre ale UE de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal;

Procedura nu se aplica pentru:
- achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal;
- mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara UE;
• aproba modelul si continutul formularului „Cerere de eliberare a Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport” prevazut in anexa nr. 2 la ordin ;

aproba modelul si continutul formularului „Certificat privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport”prevazut in anexa nr. 3 la ordin ;

aproba modelul si continutul formularului „Referat privind analiza Cererii de eliberare a Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport” prevazut in anexa nr.4 la ordin;

abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3193/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor „Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport” si „Certificat”, precum si a procedurii de eliberare a acestora.

A.J.F.P. Mehedinti
SERVICIUL ASISTENTA CONTRIBUABILI

Fisiere atasate




#291253 Precizari privind OG nr. 37/2022

Postat de Otilia Alupei on 15 September 2022 - 04:36 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....n12.09.2022.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
DGRFP Craiova
AJFP Mehedinti

Modificari aduse Legii nr. 227/2015:

● La art. 154 alin.(1) lit. s) a fost introdusa o noua categorie de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, respectiv, donatorii de celule stem hematopoietice care au donat pentru un pacient neinrudit sau inrudit, pentru o perioada de 10 ani de la donare.

● Aceste prevederi intra in vigoare in termen la 15 zile de la data publicarii ordonantei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Fisiere atasate




#291202 Modificari privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigura...

Postat de Otilia Alupei on 07 September 2022 - 11:35 AM in Materiale ANAF (MFP)

https://static.anaf....tracte_2022.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov
Serviciul Asistenta pentru Contribuabili


Modificari privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate de angajatori in cazul contractelor de munca cu timp partial sau cu norma intreaga incepand cu veniturile aferente lunii august 2022

Fisiere atasate




#281739 OPANAF 3726/2017 - modificare D201, D205, D207

Postat de Otilia Alupei on 14 January 2018 - 01:58 PM in Noutati legislatie

https://static.anaf....F_3726_2017.pdf

ORDIN Nr. 3726/2017 din 19 decembrie 2017 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice

EMITENT: MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 1038 din 29 decembrie 2017

Fisiere atasate




#280573 Speta ANAF - Cheltuieli decontate salariatilor

Postat de Otilia Alupei on 30 October 2017 - 12:15 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...ec?OpenDocument

Speta publicata la data 12.09.2016


Referitor la: Codul fiscal
Domeniu: Impozitul pe venit
Subdomeniu: Venituri din salarii
Scurta descriere: Cheltuieli decontate salariatilor

Intrebare : Sunt impozabile sumele, decontate de catre angajator conform contractului colectiv de munca, reprezentand costul transportului la si de la locul de munca acordate salariatilor care au domiciliul în altă localitate decât cea la care isi are sediul unitatea unde lucreaza?

Raspuns : Conform Codului fiscal, sumele reprezentand costul transportului la si de la locul de munca acordate salariatilor care au domiciliul în altă localitate decât cea la care isi are sediul unitatea unde lucreaza, decontate de catre angajator conform contractului colectiv de munca, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit.
Baza legala : Legea nr 227 / 2015 articolul 76 al. 4 lit. a




Cometa SQL