Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Otilia Alupei's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 40

Salt la continut


Otilia Alupei's Content

There have been 1000 items by Otilia Alupei (Search limited from 04-December 07)



Sort by                Order  

#281235 Speta Ministerul Muncii - calcul stagiu de cotizare CIM cu timp partial !

Postat de Otilia Alupei on 09 December 2017 - 12:52 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

Explicatii suplimentare :

Prin OUG nr. 65/2005 s-a abrogat articolul 103 alin. (3) din L. 53/2003 (Codul muncii) care prevedea ca in cazul salariatului care desfasoara activitatea in temeiul unui CIM cu timp partial, stagiul de cotizare la sistemul de asigurari sociale se stabileste proportional cu timpul efectiv lucrat conform legii.
Astfel, incepand cu 1 iulie 2005, perioada in care asiguratii desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial se considera stagiu de cotizare integral.

Art. 103. - forma veche
(1) Salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile.
(2) Drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru.
(3) In cazul salariatului care desfasoara activitatea in temeiul unui contract individual de munca cu timp partial, stagiul de cotizare la sistemul public de asigurari sociale se stabileste proportional cu timpul efectiv lucrat conform legii.


ART. 103 - forma actuala
Salariatul cu fractiune de norma este salariatul al carui numar de ore normale de lucru, calculate saptamanal sau ca medie lunara, este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu norma intreaga comparabil.


De asemenea, cf. art. 3 alin. (1) lit. p) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, stagiul de cotizare este definit ca fiind perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Art. 3. - (1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
p) stagiu de cotizare - perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii;


In acelasi sens se prevede si in L. 76/2002, CAP. II Concepte privind piaţa muncii, SECŢIUNEA 1 Termeni şi expresii utilizate,
ART. 5
V. stagiu de cotizare - perioada de timp pentru care s-a datorat contribuţia de asigurări pentru şomaj atât de către asigurat, cât şi de angajator sau, după caz, numai de către asigurat, precum şi perioada pentru care persoanele asigurate în sistemul asigurărilor pentru şomaj prin încheierea unui contract de asigurare pentru şomaj au datorat şi au plătit contribuţia de asigurări pentru şomaj;


In ambele cazuri„ stagiul de cotizare este perioada de timp pentru care s-au datorat contributiile - fara a se face distinctie intre tipul contractului pt care ele au fost virate (full-time sau part-time), si de aceea nu conteaza nici daca exista mai multe CIM pentru aceeasi perioada de timp care reprezinta stagiu de cotizare.
Altfel spus, un salariat care a lucrat o ora pe saptamana are acelasi stagiu de cotizare cu cel care a lucrat cu norma intreaga (40 de ore pe saptamana), iar cei doi au acelasi stagiu de cotizare cu salariatul care a lucrat in baza a 2 CIM cu norma intreaga (adica 80 de ore pe saptamana), diferenta fiind doar la cuantumul pensiilor, adica la bani.



#284935 Speta Ministerul Muncii - calcul stagiu de cotizare CIM cu timp partial !

Postat de Otilia Alupei on 21 August 2018 - 02:35 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

http://www.mmuncii.r...latiaMuncii.pdf

Întrebare : Cum se calculează vechimea în muncă pentru o persoană care a desfășurat activitate în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial?

Raspuns : Potrivit art. 16 alin (4) din Legea nr.53/2003 - Codul Muncii, republicată, munca prestată în temeiul unui contract individual de muncă constituie vechime în muncă. În conformitate cu prevederile art.106 alin(1) din Codul Muncii, republicat, salariatul încadrat cu contract de muncă cu timp parțial se bucură de drepturile salariaților cu normă întreagă, în condițiile prevăzute de lege și de contractele colective de muncă aplicabile. Așa cum este prevăzut în mod expres prin dispozițiile legale respectiv art.106 alin (2) din Legea 53/2003, drepturile salariale se acordă proporțional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru. Astfel, deoarece legea nu face nicio diferențiere raportată la tipul contractului, respectiv contract individual de muncă cu fracțiune de normă sau norma întreagă , vechimea în muncă se raportează la totalitatea perioadelor în care o persoană a desfașurat o activitate în temeiul unui contract individual de muncă.



#284485 Speta CNPP - procedura privind transferul dosarului de pensie

Postat de Otilia Alupei on 18 July 2018 - 02:30 PM in PENSIONARE

Casa Nationala de Pensii Publice

Care este procedura privind transferul dosarului de pensie?

Dosarul de pensie se poate transfera dintr-un judeţ în altul, în situaţia în care pensionarul solicită efectuarea acestei operaţiuni printr-o cerere simplă, la care anexează :

1. o copie a actului său de identitate din care rezultă noua
2. un cupon de pensie - pentru evidenţa numărului de dosar de pensie la care va fi efectuată operaţiunea;


Cererea se va înregistra la sediul casei teritoriale de pensii unde se află în prezent în evidenţă. Solicitantul poate fi persoana îndreptăţită, precum şi mandatarul, desemnat prin procură specială.

Transferul dosarului se va face către casa de pensii aferentă noului domiciliu, iar aceasta din urmă va emite o nouă decizie de pensie, luînd astfel în evidenţă dosarul respectiv.
In situația transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritoriala care înregistrează acest dosar în evidențele sale are obligația să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual și să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauză.


Facem precizarea că plata drepturilor de pensie se va efectua, în continuare, de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice, prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresa de domiciliu.
Verificarea este necesara pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informații eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.

________________________________________________________________________

In cazul schimbarii domiciliului cum se realizeaza transferul dosarului de pensie?

Pensionarul trebuie să se adreseze casei judeţene de pensii de care aparţine cu domiciliul actual cu:
· o cerere în vederea transferării drepturilor de pensie în alt judeţ;
· o copie a actului de identitate din care să rezulte noua adresă;
· un talon de pensie.


În situaţia transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritorială care înregistrează acest dosar în evidenţele sale are obligaţia să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual şi să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauza.
Aşadar, casa destinatară va proceda la verificarea dosarului venit prin transfer, va emite și va comunica decizia de pensie, precum și transmiterea către sistemul central de plăți a modalității de plată prin bancă, începând cu luna de plată comunicată de casa expeditoare.

Facem precizarea că plata drepturilor de pensie se va efectua de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresă de domiciliu a pensionarului.

Verificarea este necesară pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informaţii eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.



#288108 Speta CNPP - Pilonul II afectează punctajul lunar?

Postat de Otilia Alupei on 12 October 2019 - 04:01 PM in PENSIONARE



https://www.cnpp.ro/...p_p_mode%3Dview



Pilonul II afectează punctajul lunar?


În situația asiguratului care contribuie la un fond de pensii administrat privat, punctajul lunar stabilit în condițiile prezentei legi se corectează cu raportul dintre contribuția datorată la sistemul public de pensii și contribuția prevăzută de lege pentru condiții normale de lucru.



#288118 Speta CNPP - Perioadele asimilate stagiului de cotizare

Postat de Otilia Alupei on 16 October 2019 - 11:23 AM in PENSIONARE

https://www.cnpp.ro/...ywords%3D%26_10

Care sunt perioadele asimilate stagiului de cotizare?

În sistemul public de pensii se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
· a beneficiat de pensie de invaliditate;
· a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora cu diplomă;
· a satisfacut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat;
· a beneficiat, în perioada 1 aprilie 2001 – 1 ianuarie 2006 de indemnizatii de asigurări sociale, acordate potrivit legii;
· a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2005, de concediu pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de accident de muncă şi boli profesionale;
· a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2006, de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani;
· a fost elev al unei şcoli militare/şcoli de agenti de poliţie sau student al unei instituţii de învaăţământ din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţa naţională pentru formarea cadrelor militare, politiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, cu excepţia liceului militar.



#281237 Speta CNPP - declaratii nedepuse sau depuse eronat

Postat de Otilia Alupei on 09 December 2017 - 01:48 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

https://www.cnpp.ro/...p_p_mode%3Dview

Intrebare : Ce pot face dacă declarațiile nominale au fost completate eronat sau nu au fost depuse pentru o anumită perioadă de timp?

Raspuns Casa Nationala de Pensii Publice : În aceste situații se pot depune declarațiile rectificative astfel:

- pentru perioada anterioaraă datei de 1 ianuarie 2011, se depun la casa teritorială de pensii de care aparține angajatorul;
- începând cu 1 ianuarie 2011, la ANAF.



#287449 Speta CNPP - Cum îmi pot completa stagiul de cotizare?

Postat de Otilia Alupei on 27 May 2019 - 03:46 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

Cum îmi pot completa stagiul de cotizare?
http://www.cjpmures.ro/?page_id=77

Există posibilitatea realizării/completării stagiului de cotizare, prin încheierea unui contract de asigurare socială cu casa teritorială de pensii din raza de domiciliu.
Imagine postata

Cine poate încheia un contract de asigurare
In sistemul public de pensii, se poate asigura cu contract de asigurare socială orice persoană care doreşte să se asigure, respectiv să îşi completeze venitul asigurat, atât cei care nu au nici o formă de asigurare pentru pensie sau nu au nici un venit permanent, cât şi cei care au deja o asigurare cu contract individual de munca sau care sunt asiguraţi într-un alt sistem decât cel public de pensii (avocaţii, personalul clerical şi cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege).
Contractul de asigurare socială se încheie între:
persoana interesată sau, după caz, tutorele, curatorul ori mandatarul acesteia desemnat prin procură specială
şi
casa teritorială de pensii competentă, în funcţie de domiciliul sau reşedinţa persoanei.
Contractul de asigurare socială se încheie în formă scrisă (formularul tipizat descarcă aici) şi produce efecte de la data înregistrării acestuia la casa teritorială de pensii.

Documente necesare la înregistrarea contractului
Documentele care se prezintă la încheierea contractului de asigurare socială:
a) actul de identitate – certificarea pentru conformitate a copiei făcându-se de către asigurător;
b) actul de identitate al reprezentantului, precum şi actul care atestă calitatea acestuia, după caz.
Important la completarea contractului
Venitul lunar asigurat (VA) înregistrat în contract:
– nu poate fi mai mic decât valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
– poate fi modificat prin depunerea unui act adiţional la contractul de asigurare socială (formular tipizat).
Pentru anul 2019:
– salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată = 2.080 lei
venit lunar minim asigurat = 2.080 lei
– venitul lunar asigurat (VA) va constitui baza de calcul pentru pensie şi lunar, va determina contribuţia de asigurări sociale datorată.

Contribuția de asigurări sociale datorată lunar:
Asiguraţii cu contract de asigurare social datorează lunar o contribuţie de asigurări sociale calculată în funcţie de venitul asigurat înregistrat în contract şi cota de contribuţie de asigurări sociale, astfel:
cas = VA * cota legală de contribuţie
Pentru anul 2019 cota contribuţiei de asigurări sociale este de 25%, astfel încât contribuţia lunară datorată pentru contractele de asigurare va fi cel puţin 520 lei pentru VA minimă de 2.080 lei.

Plata contribuției lunare de asigurări sociale
Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale este până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata.

Modalităţi de plată:
– la casierie
– prin virament bancar
– cu mandat postal.
Neplata contribuţiei de asigurări sociale la termenul prevăzut generează plata unor dobânzi şi penalităţi de întârziere calculate pentru fiecare zi de întârziere, până la data achitării sumei datorate.

Rezilierea/încetarea contractului de asigurare socială:
Contractul de asigurare socială poate fi reziliat la iniţiativa oricăreia dintre părţi, conform clauzelor prevăzute în contract:
la cererea persoanei asigurate;
din iniţiativa C.J.P. – în cazul în care există cel puţin 6 luni de neplată a contribuţiilor datorate şi persoana respectivă nu răspunde notificărilor trimise de instituţie.
În cazul rezilierii contractului de asigurare socială, contribuţiile de asigurări sociale achitate nu se restituie iar stagiul de cotizare realizat se valorifică la stabilirea dreptului de pensie.



#288496 Speta CNPP - Cum se poate transfera o pensie în străinătate?

Postat de Otilia Alupei on 20 February 2020 - 01:16 PM in PENSIONARE

Cum se poate transfera o pensie în străinătate?

Procedura de transfer a drepturilor de pensie in strainatate presupune următoarele:

1. deschiderea unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu (nu este necesară deschiderea contului la o bancă apartinând Grupului Citi, dar această optiune poate conduce la achitarea unor taxe de transfer bancar mai reduse);

2. comunicarea detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea si adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii in evidența căreia se află dosarul de pensie) prin intermediul declarației de transfer.

Declarația de transfer in străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, insoțită de documentul care confirmă detaliile bancare și de copia actului de identitate al titularului care atestă domiciliul său actual se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, la sediul casei teritoriale de pensii in a cărei evidență se află dosarul de pensie. De asemenea, aceste documente pot fi expediate cu poșta, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail (scanate) transmise la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii, postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.



#288133 Speta CNPP - Cum se calculează cuantumul pensiei ?

Postat de Otilia Alupei on 22 October 2019 - 03:43 PM in PENSIONARE

https://www.cnpp.ro/...alculul-pensiei

Cum se calculează cuantumul pensiei?

Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie.

Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numarul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare.
Numărul de puncte realizat în fiecare lună se însumează, iar prin împărţirea la 12 rezulta punctajul anual al asiguratului în anul respectiv.
Punctajul lunar se calculează prin raportarea câştigului salarial brut sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, la câştigul salarial mediu brut din luna respectivă, comunicat de Institutul National de Statistică.



#288132 Speta CNPP - Cum pot afla care este vârsta standard de pensionare și stagiul...

Postat de Otilia Alupei on 22 October 2019 - 03:36 PM in PENSIONARE

https://www.cnpp.ro/...gii-de-cotizare

Cum pot afla care este vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare?

Vârstele standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare sunt stabilite prin lege în funcţie de sexul, luna şi anul naşterii persoanei. Acestea sunt detaliate în Anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010.
De asemenea, noul portal www.cnpp.ro dispune de o aplicaţia "Cand ma pot pensiona?" care oferă date cu caracter informativ cu privire la data pensionării. (https://www.cnpp.ro/web/10180/218).



#288109 Speta CNPP - Ce pot face daca nu am avut carnetul de muncă scanat?

Postat de Otilia Alupei on 12 October 2019 - 04:08 PM in PENSIONARE

https://www.cnpp.ro/...Operator%3Dtrue

Ce pot face daca nu am avut carnetul de muncă scanat?


Procesul de preluare date şi scanare a carnetelor de muncă s-a derulat până la data de 30.12.2010. Persoanele ale căror carnete nu au fost scanate trebuie să păstreze aceste documente, în original, având în vedere faptul că la deschiderea drepturilor de pensie, carnetele de muncă, se depun în original.
Menţionăm că deschiderea drepturilor de pensie nu este condiţionată de scanarea carnetului de muncă.



#288495 Speta CNPP - Categoriile de pensionari care pot cumula pensia cu venituri din...

Postat de Otilia Alupei on 20 February 2020 - 01:04 PM in PENSIONARE

Care sunt categoriile de pensionari care pot cumula pensia cu venituri din alte activitaţi profesionale ?


PENSIONARII SISTEMULUI PUBLIC DE PENSII, indiferent de categoria de pensie de care beneficiază, POT CUMULA PENSIA cu venituri realizate din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora.

1.Pensionarii pentru limită de vârstă
și
2. Copiii, pensionari de urmaş (cu vârsta până la 16 ani, respectiv 26 de ani - dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii),

POT cumula pensia cu venituri obținute:
  • din ACTIVITĂŢI DEPENDENTE, aşa cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora.
  • din ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora. _____________________________________________________
1. Pensionarii de invaliditate încadraţi în gradul I sau II de invaliditate, precum şi pensionarii de urmaş încadraţi în gradul I sau II de invaliditate;
2. Pensionarii beneficiari ai unei pensii anticipate sau ai unei pensii anticipate parţiale,
și
3. Soţul supravieţuitor, incadrat in gradul I si II de invaliditate, beneficiar al unei pensii de urmaş,

POT cumula pensia cu venituri obținute din activităţi INDEPENDENTE, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, precum și din activităţi DEPENDENTE, indiferent de nivelul acestora, CU EXCEPȚIA:
  • veniturilor obținute în baza unui contract individual de muncă;
  • veniturilor obținute în baza unui raport de serviciu (funcționar public);
  • veniturilor obținute de persoane care desfășoară activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege. _______________________________________________________________
1. Pensia de invaliditate gradul III de invaliditate;
2. Pensia de urmaș a copilului încadrat în gradul III de invaliditate,
Pot cumula pensia cu venituri obținute din activități independente astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, precum și din activităţi DEPENDENTE (dacă nu se depăşește jumătate din programul normal de lucru al locului de muncă) obținute :
  • în baza unui contract individual de muncă;
  • în baza unui raport de serviciu (funcționar public);
  • de persoane care desfășoară activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi de membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege. ____________________________________________
Soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, cu exceptia celui incadrat in gradul I si II de invaliditate
POATE cumula pensia cu venituri obținute din activităţi INDEPENDENTE, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora, precum și din activităţi DEPENDENTE (dacă acestea nu depăşesc 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat):
  • în baza unui contract individual de muncă;
  • în baza unui raport de serviciu (funcționar public);
  • ca urmare a desfășurării unei activități în funcţii elective sau care este numit în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi în calitate de membru cooperator dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege. ___________________________________________________________
Consilierii locali/județeni pot cumula veniturile obținute din această calitate cu orice categorie de pensie.



#288023 Speta CNPP - Beneficii la depasirea stagiului complet de cotizare

Postat de Otilia Alupei on 16 September 2019 - 04:01 PM in PENSIONARE

Intrebare : Ce beneficii îmi revin dacă am depăşit stagiul complet de cotizare?

Raspuns CNPP : Realizarea sau depăşirea stagiului complet de cotizare conferă urmăroarele beneficii:
- reducerea vârstei standard de pensionare - în situaţia persoanelor care au desfăşurat activitate în fosta grupa I de munca și/sau condiţii deosebite/speciale de muncă;
- posibilitatea solicitării cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare a pensiei anticipate/anticipate parţiale.



#285757 Speta CNAS - Concedii medicale pentru tratament in strainatate

Postat de Otilia Alupei on 13 November 2018 - 02:56 PM in CONCEDII SI INDEMNIZATII AFERENTE


Intrebari adresate Medicului Sef si raspunsuri referitoare la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate


Intrebare : Cine elibereaza concedii medicale pentru cazurile in care asiguratii isi pierd capacitatea de munca in timp ce se afla in alta tara in interes de serviciu sau in interes personal sau au urmat un tratament in strainatate ?


Raspuns : Concedii medicale pentru tratament in strainatate (Cu exceptia Concediilor pentru ingrijire copil bolnav)


Legislatie aplicabila:

1. Pentru tratament in UE:

ORDINUL MS/CNAS nr. 60/32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor <LLNK 12005 158180 301 0 47>Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, art. 17, alin.(5): “Pentru persoanele care intră în câmpul personal de aplicare a <LLNK 12008 592 50-301 0 77>Ordinului președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 592/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din România a formularelor emise în aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71 al Consiliului privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariați, cu lucrătorii independenți și cu familiile acestora care se deplasează în cadrul Comunității, precum și a Regulamentului (CEE) nr. 574/72 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71, cu modificările și completările ulterioare, casele de asigurări de sănătate pot elibera certificatele de incapacitate de muncă la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 zile de la data la care a fost primit raportul medical întocmit corect.”


2. Pentru tratament in tari non-UE:

ORDINUL MS/CNAS nr. 60/32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor <LLNK 12005 158180 301 0 47>Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate,

ART. 32:

“Persoanele asigurate aflate în incapacitate temporară de muncă, care au urmat un tratament în străinătate pentru afecțiuni care nu pot fi tratate în țară, beneficiază de concediu medical acordat în condițiile și pe duratele prevăzute de lege; certificatele de concediu medical se eliberează de medicul curant, cu avizul direcțiilor de sănătate publică, în baza actelor doveditoare traduse și autentificate, la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 15 zile de la data revenirii în țară.

ART. 33

Asigurații care își pierd capacitatea de muncă în timp ce se află în altă țară în interes de serviciu sau în interes personal primesc certificate de concediu medical de la medicul curant, cu avizul direcțiilor de sănătate publică, în baza actelor doveditoare traduse și autentificate, în condițiile și pe duratele prevăzute de lege. Aceste certificate de concediu medical se pot elibera retroactiv de către medicii curanți, în termen de maximum 5 zile de la data obținerii avizului de la direcțiile de sănătate publică.”



#285473 Speta ANOFM - De când se acordă indemnizația de șomaj

Postat de Otilia Alupei on 16 October 2018 - 04:33 PM in SOMAJ

https://www.anofm.ro...e-%C5%9Fomaj%3F

De când se acordă indemnizaţia de şomaj?

Indemnizaţia de şomaj se acordă la cerere, după caz, de la data:
a) încetării raporturilor de muncă;
b) încetării raporturilor de serviciu;
c) încetării mandatului pentru care au fost numite sau alese;
d) expirării duratei sau desfacerii contractului militarilor angajaţi pe bază de contract.
e) încetării calităţii de membru cooperator;
f) încetării contractului de asigurare pentru şomaj;
g) încetării motivului pentru care au fost pensionate;
h) încetării motivului pentru care au fost suspendate raporturile de muncă sau de serviciu;
i) abrogată;
j) rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti;
k) încetării activităţii desfăşurate exclusiv în baza unui raport juridic, altul decât cele de natura celor prevăzute la lit. a)-e) şi lit. g) şi h), în considerarea căruia s-a datorat, potrivit legii, contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj;
l) expirării perioadei de 60 de zile, pentru absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
m) absolvirii, pentru absolvenţi ai şcolilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
Indemnizaţia de şomaj se acordă de la data mai sus menţionată, dacă cererea este înregistrată la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în termen de 10 de zile de la această dată.
Dacă cererea este înregistrată după expirarea termenului de 10 de zile, dar nu mai târziu de 12 luni de la data mai sus menţionată, indemnizaţia de şomaj se acordă începând cu data înregistrării cererii. Termenul de maximum 12 luni este termen de decădere din drepturi.



#285471 Speta ANOFM - conditii pentru a putea beneficia de indemnizația de șomaj

Postat de Otilia Alupei on 16 October 2018 - 04:30 PM in SOMAJ

https://www.anofm.ro/node/2989

Ce condiții trebuie să îndeplinească cumulativ o persoană pentru a putea beneficia de indemnizația de șomaj?


• are un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergãtoare datei înregistrãrii cererii;
• nu realizeazã venituri sau realizeazã, din activitãți autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referințã, în vigoare, respectiv 500 ron;
• nu îndeplinește condițiile de pensionare, conform legii;
• este înregistrată la agenția pentru ocuparea forței de muncă in a cărei raza teritorialã își are domiciliul sau, dupã caz, reședința, dacã a avut ultimul loc de munca ori a realizat venituri in acea localitate.



#285475 Speta ANOFM - Ce obligații au angajatorii în cazul concedierilor colective

Postat de Otilia Alupei on 16 October 2018 - 04:36 PM in SOMAJ

https://www.anofm.ro/faq

Ce obligaţii au angajatorii în cazul concedierilor colective?

În cazul concedierilor colective, angajatorii au obligaţia să înştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în vederea adoptării unor măsuri pentru combaterea şomajului şi prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor concedieri.
De asemenea, angajatorii sunt obligaţi să acorde preaviz, conform prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de muncă, angajaţilor care urmeazã sa fie disponibilizaţi.
In perioada preavizului, angajaţii vor participa la serviciile de preconcediere realizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă ori de alţi furnizori de servicii de ocupare din sectorului public sau privat, acreditaţi, selectaţi de către acestea, în condiţiile legii.
În vederea realizării serviciilor de preconcediere, angajatorii sunt obligaţi să înştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã cu cel puţin 30 de zile calendaristice anterioare emiterii deciziilor de concediere.



#281499 Speta ANAF : Stabilirea creanțelor fiscale sub rezerva verificării ulterioare

Postat de Otilia Alupei on 08 January 2018 - 03:23 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...&Expand=2.7#2.7

Speta publicata la data 30.12.2016


Referitor la: Codul de procedura fiscala
Domeniu: Stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat
Subdomeniu: Dispozitii generale
Scurta descriere: Stabilirea creanţelor fiscale sub rezerva verificării ulterioare

Intrebare : O declarație de impunere depusă la organul fiscal competent poate să nu fie luată în considerare?

Raspuns : Potrivit Codului de procedură fiscală in situaţia în care în timpul inspecţiei fiscale contribuabilul/plătitorul depune sau corectează declaraţia de impunere aferentă perioadelor şi creanţelor fiscale ce fac obiectul inspecţiei fiscale, aceasta nu va fi luată în considerare de organul fiscal.

Baza legala : Legea nr 207 / 2015 articolul 105 alin.8



#281501 Speta ANAF : Plata defalcata a TVA pentru automate de cafea

Postat de Otilia Alupei on 08 January 2018 - 03:30 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...&Expand=2.7#2.7

Speta publicata la data 3.11.2017

Referitor la: Plata defalcata a TVA
Domeniu: Plata defalcata a TVA
Subdomeniu: Plata defalcata a TVA
Scurta descriere: Plata defalcata a TVA pentru automate de cafea

Intrebare : O societate inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa depuna in contul de TVA contravaloarea taxei aferente sumelor incasate prin intermediul automatelor de cafea?

Raspuns : Conturile de TVA se crediteaza cu TVA incasata, aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, inclusiv TVA aferenta avansurilor.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa depuna in numerar / sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi.
Fata de acestea, societatea in cauza are obligatia sa depuna in contul de TVA propriu, in termen de 7 zile lucratoare de la data extragerii numerarului din automatele de cafea, diferenta intre TVA aferenta sumei extrase si TVA aferenta platilor in numerar efectuate in ziua extragerii numerarului.

Baza legala : Ordonanta guvernului nr 23 / 2017 articolul 8 lit. a) si 15 alin. (2)



#285505 Speta ANAF : Au aparut deciziile de impunere pe 2017/2018 ?

Postat de Otilia Alupei on 18 October 2018 - 12:39 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://www.facebook.com/www.ANAF.ro/

Intrebare : Au aparut deciziile de impunere pe 2017/2018 ? Unde se pot vedea ? Nu se mai trimit prin posta ?
Tot incerc sa ma autentific in SPV.....introduc codul de verificare primit pe mail....dar apoi imi da eroare. E vreo problema cu autentificarea in SPV ?

Raspuns : Agenția Națională de Administrare Fiscală In ceea ce priveste deciziile de impunere pe anul 2017, acestea urmeaza sa le primiti. Cu privire la anul 2018, va informam ca nu vi se va mai transmite decizie de impunere, declaratia unica fiind documentul in baza caruia veti plati, intrucat in aceasta dvs ati declarat obligatiile de plata.



#285123 Speta ANAF -Îndreptarea erorilor materiale din documentele de plată întocmite...

Postat de Otilia Alupei on 19 September 2018 - 12:01 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

Intrabare : O firma care la intocmirea opfv greseste si completeaza la cui beneficiar alt cui al altei societati, din alta localitate.
se sesizeaza societatea ca a gresit la aproximativ o luna dupa si face toate demersurile la ANAF sa intrepte erorile. ANAF-ul raspunde spunand ca din 2017 este o norma in vigoare care spune ca daca societatea (intreprinderea individuala in cazul meu) la care au intrat banii eronat are datorii, nu pot recupera banii. singura solutie ramane sa ma indrept impotriva societatii pe cale judecatoreasca.
stiti si alta solutie???


Raspuns : Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, în situația în care plata obligațiilor fiscale s-a efectuat utilizând un cod de identificare fiscală eronat, eroarea din documentul de plată poate fi corectată cu condiția ca plata să nu fi stins creanțele datorate bugetului în care s-a încasat suma plătită eronat, cu excepția cazului în care în evidența fiscală debitorul înregistrează sume plătite în plus cel puțin la nivelul plății eronate. În acest caz, cererea de îndreptare a erorii se depune de cel care a efectuat plata la organul fiscal competent.
În situaţia prezentată de dumneavoastră, soluţia pentru recuperarea banilor este cea prezentată de organul fiscal.

______________________________________________________

Intrabare :Daca o societate are pct lucru cu salariati; se inchide pct lucru, dar pana ajung actele la contabil se depune decl 112 si se face plata imp salarii pe cui pct lucru; se face rectificativa si se inregistreaza corect obligatia pe soc mama. Suma ramane platita pe pct de lucru in plus, iar la soc mama se calculeaza maj si pen pt suma neachitata, plus notificare. Insp Anaf spun ca sub nici oforma nu se pot compensa banii platiti in plus la pct lucru inchis.

Raspuns : Din cele prezentate nu reiese dacă ați depus sau nu cererea de îndreptare a erorilor din documentele de plată la organul fiscal competent. Precizăm că urmare depunerii acestei cereri, organul fiscal o va analiza și va decide dacă acesta va fi admisă sau respinsă. În situația în care nu sunt îndeplinite condițiile pentru îndreptarea erorilor, organul fiscal va comunica contribuabilului decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorilor din documentele de plată în care va menționa motivele de fapt pentru care aceasta se respinge.



#281183 Speta ANAF - Termenul de prescripție al executării silite amenzi contrav...

Postat de Otilia Alupei on 04 December 2017 - 04:18 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...53?OpenDocument

Speta publicata la data 14.04.2017

Referitor la:Codul de procedura fiscala
Domeniu: Colectarea creantelor fiscale
Subdomeniu: Prescriptia dreptului de a cere executarea silita si a dreptului de a cere compensarea sau restituirea
Scurta descriere: Termenul de prescripție al executării silite amenzi contravenționale

Intrebare : Care este termenul de prescripție în cazul executării unei amenzi contravenționale?


Raspuns : Conform prevederilor O.G. nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările și completările ulterioare, executarea amenzilor contravenționale se face în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale privind executarea silită a creanţelor fiscale.
Prevederile Codul de procedură fiscală se aplică și în cazul altor creanţe bugetare care, potrivit legii, sunt asimilate creanţelor fiscale.
Astfel, în conformitate cu prevederile acestui act normativ, dreptul organului de executare silită de a cere executarea silită a creanţelor fiscale se prescrie în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere acest drept.
Acest termen de prescripţie se aplică şi în cazul colectării creanţelor provenind din amenzi contravenţionale, pe baza unor titluri executorii de creanţă bugetară, transmise spre recuperare organului fiscal.
Ca urmare, din coroborarea prevederilor legale mai sus-menționate, rezultă că termenul de prescripție al executării amenzilor contravenționale, îndiferent că sunt amenzi contravenționale aplicate ca urmare săvârșirii unor fapte contravenționale prevăzute de Codul de procedură fiscală sau de un alt act normativ, este de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere acest drept, dacă prin lege specială nu se prevede un alt termen.
Exemplu: executarea silită a unei amenzi contravenționale aplicate în anul 2011 s-a prescris la 1 ianuarie 2017.

Baza legala :
Ordonanta guvernului nr 2 / 2001 articolul 39 al.3
Legea nr 207 / 2015 articolul 2 al.2 lit.c, art.215 al.1 și 2, art.267



#280459 Speta ANAF - Stingerea creantelor fiscale prin executare silita

Postat de Otilia Alupei on 18 October 2017 - 10:16 AM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

Speta publicata la data 11.07.2016

Referitor la: Codul de procedura fiscala
Domeniu: 08 Colectarea creantelor fiscale
Subdomeniu: 08 Stingerea creantelor fiscale prin executare silita
Scurta descriere: Procesul-verbal de sechestru

Intrebare : Bunurile mobile ale unui contribuabil, care au fost sechestrate anterior de alți creditori pot fi sechestrate de către executorul fiscal?

Raspuns : Potrivit Codului de procedură fiscală dacă în cadrul executării silite se sechestrează şi bunuri gajate pentru garantarea creanţelor altor creditori, organul fiscal de executare silită trimite şi acestora câte un exemplar din procesul-verbal de sechestru.
Executorul fiscal care constată că bunurile fac obiectul unui sechestru anterior consemnează aceasta în procesul-verbal, la care anexează o copie de pe procesele-verbale de sechestru respective. Prin acelaşi proces-verbal executorul fiscal declară sechestrate, când este necesar, şi alte bunuri pe care le identifică. Bunurile înscrise în procesele-verbale de sechestru încheiate anterior se consideră sechestrate şi în cadrul noii executări silite. În acest sens se întocmeşte un proces-verbal adiţional la procesele-verbale de sechestru încheiate anterior, cu indicarea titlurilor executorii şi cuantumul obligaţiilor fiscale născute ulterior procesului-verbal de sechestru iniţial. Procesul-verbal adiţional se comunică debitorului, cât şi celorlalte părţi interesate care au drepturi reale sau sarcini asupra bunului sechestrat, după caz, Biroului de carte funciară ori Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare.

Baza legala : Legea nr 207 / 2015 articolul 239 alin.6,7 și 8



#281313 Speta ANAF - Se poate reduce baza impozabila a TVA pentru creantele neincasat...

Postat de Otilia Alupei on 11 December 2017 - 05:06 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...t=30&Expand=3#3

Speta publicata la data 29.09.2017

Referitor la: Codul fiscal
Domeniu: Taxa pe valoarea adaugata

Subdomeniu: Baza de impozitare
Scurta descriere: Creante neincasate

Intrebare : Se poate reduce baza impozabila a TVA pentru creantele neincasate ca urmare a falimentului beneficiarului?


Raspuns : Potrivit Codului fiscal, baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.

Baza legala : Legea nr 227 / 2015 articolul 287 lit. d



#283811 Speta ANAF - Sanctiune depasire plafon incasari

Postat de Otilia Alupei on 15 May 2018 - 12:38 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://chat.anaf.ro...85?OpenDocument

Speta publicata la data 7.11.2017


Referitor la: Alte materii
Domeniu: Alte prevederi legale
Subdomeniu: Diverse
Scurta descriere: Sanctiune depasire plafon incasari

Intrebare : Constituie contraventie fapta unui contribabil de a incasa in numerar de la o persoana fizica o suma de bani care depaseste plafonul de 10.000 lei ?

Raspuns : Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele juridice, de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana.
Fapta contribuabilului de a incasa in numerar de la o persoana fizica o suma de bani care depaseste plafonul de 10.000 lei constituie contraventie care se sanctioneaza cu amenda de 10% din suma incasata care depaseste plafonul prevazut de 10.000 lei, dar nu mai puţin de 100 lei.

Baza legala : Legea nr 70 / 2015 articolul 4 si 12 alin. (1)




Cometa SQL