Dan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:
2. Eu te sfatuiesc sa tii la zi Registrul Jurnal de Incasari si Plati (RJIP), eventual in format electronic. Astfel vei sti si cand depasesti plafonul de 35.000 EUR/an. In RJIP inregistrezi toate incasarile si platile (conform facturilor si chitantelor). Atentie: platile (cheltuielile) trebuie sa fie facute in scopul obtinerii de venituri: tel. mobil, internet, rechizite etc. Nu ptr. mancare, haine, bautura... "protocol" :-)
Gresit. Poti deduce si cheltuielile de protocol in limita a 2% din venitul net din care se scad cheltuielile deductibile si cele cu impozitul (e o formula de calcul mai alambicata). Cheltuieli de protocol NU pot fi tutun sau alcool. Se pot deduce bonuri de restaurant, de pizza, etc. In codul fiscal e explicat mai detaliat cum sta treaba cu protocolul
Se deduc si cheltuielile cu intretinerea (in functie de suprafata alocata in contractul de comodat) si cu electricitatea.
De asemenea sunt deductibile si taxele de protectie sau pe aer (adica CAS si CASS). Si amortizarea mijloacelor fixe, cat si consumabilele necesare pentru birou.
Transportul este deductibil, atata cat sa fie realizat in scopul obtinerii de venituri. Deci, daca vrei sa te plimbi cu taxi, iti deduci 2 bonuri in aceeasi zi, cu conditia sa ai un contract cu un client ce sta departe de tine sau sa ai facturi achitate, bunuri cumparate (in scopul realizarii de venituri) ziua respectiva.
Grija mare la taxi, nu baga la cheltuieli bonuri din zile in care nu ai avut activitate care poate fi documentata (facturi achitate sau contracte).
Daca vrei sa iti deduci benzina, trebuie sa ai ordin de deplasare semnat si stampilat de client.
Iarasi, daca ai cheltuieli de protocol, sau cheltuieli cu intretinerea casei sau a masinii unde ai contract de protocol, acelea sunt partial eductibile (pentru partea alocata). Deci iti trebuie si fise de operatiuni, jurnal de operatiuni diverse si centralizator cheltuieli nedeductibile.
Dan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:
3. Poti emite facturile in format electronic, pe baza unei decizii de alocare a unei plaje de numere. Decizia este data de tine, in format scris - vezi pe google. Exista softuri de facturare specializate, unele gratuite, altele nu... La fel si ptr. chitante.
Absolut corect. Atata sa le ai printate in caz de control. Poti folosi IceFact sau factureaza punct ro care sunt gratuite.
Dan I., la Dec 29 2010, 02:16 PM, a spus:
5. Citeste si tu legile legate de PFA si Codul Fiscal (macar partea cu privire la PFA).
Degeaba le citesti ca sunt multe, proaste si se bat cap in cap. Mai mult, sunt interpretabile. Daca iti vine ANAF in control, cheama un avocat acolo. Ca altfel nu scapi fara amenda / spaga. 95% din procesele impotriva ANAF sunt castigate oricum, deoarece jurispundenta CEDO da castig de cauza contribuabilului in cazul legilor proaste / interpretabile.
Discuta cu un contabil si un avocat. 100-200 RON nu-i mult. Legile le-am citit si eu pana mi-au iesit pe urechi si nu am ajuns la nici o concluzie.
Nu uitati ca traiti intr-o tara bananiera, unde analfabetii si semidoctii ocupa functii inalte.
Ministerul Finantelor Publice e renumit mondial pentru incompetenta si imbecilitatea celor care il conduc, cat si a angajatilor.
Numai bine si un an nou fericit!
Voicu Rogojan
Aceasta postare a fost editata de Voicu Rogojan: 31 December 2010 - 06:02 PM