#21
Postat 21 November 2008 - 05:41 PM
#22
Postat 22 November 2008 - 12:31 AM
Tatyana1002, la Nov 17 2008, 11:16 PM, a spus:
Sunt incepatoare si am nevoi de ajutorul celor mai priceputi decat mine. As vrea sa stiu ce documente imi trebuiesc pentru a tine contabilitatea primara la o firma nou infiintata. Stiu ca imi trebuie "registrul de control", "reg. de casa", "reg.jurnal", "reg.inventar"...si ce alte documente imi mai trebuiesc?
Sper ca ma puteti ajuta. Mersi mult.
Documentele sunt "una "si registrele "alta", iar contabilitatea primara inseamna inregistrarile care se efectueaza zilnic pe baza documentelor justificative, nu stiu daca am inteles bine cu ce te ocupi mai exact. Iar in ceea ce priveste registrele, unele au caracter obligatoriu pt. toate firmele, altele nu, depinde de mai multi factori : de tipul de societate, daca societatile sunt platitoare de impozit pe profit sau de venit, platitoare de TVA sau nu, daca au angajati sau nu... etc. Iti atasez cateva extrase din legislatie, ca titlu informativ.
Legea contabilitatii nr.82/1991 republicata
ART. 20
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Cartea mare. Întocmirea, editarea și păstrarea registrelor de contabilitate se efectuează conform normelor elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor.
L.252/2003 privind registrul unic de control
ART. 1
(1) Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, autorizate potrivit legii, au obligația sa țină registrul unic de control.
(2) Celelalte categorii de contribuabili pot tine registrul unic de control, în funcție de opțiunea acestora.
ART. 6
(1) Registrul unic de control se eliberează, contra cost, de direcțiile generale ale finanțelor publice din raza teritorială unde își are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare, în cazul comercianților, și pe baza certificatului de înregistrare fiscală, în cazul celorlalte categorii de contribuabili.
(3) Contribuabilii nou-infiintati sunt obligați ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrării, sa achizitioneze registrul unic de control.
Ordin 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala
ART. 1
(1) Contribuabilii, înregistrați ca plătitori de impozit pe profit, sunt obligați să întocmească Registrul de evidență fiscală în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Hotararea 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor
ART. 2
(1) Incadrarea in munca a unei persoane se realizeaza, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, numai prin incheierea unui contract individual de munca, in temeiul caruia persoana fizica, in calitate de salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
(2) Fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor, denumit in continuare registru, si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
(3) Angajatorii care au infiintat sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, carora le-au delegat competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca, pot delega acestora si competenta infiintarii registrului.
(4) Nu au obligatia de a infiinta registru misiunile diplomatice, oficiile consulare straine cu sediul in Romania, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine pentru perioadele in care contractele individuale de munca incheiate cu cetatenii romani se inregistreaza la inspectoratul teritorial de munca.
ART. 3
(1) Registrul se intocmeste in forma electronica.
(2) Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal (CNP);
b) data angajarii;
c) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
d) tipul contractului individual de munca;
e) data si temeiul incetarii contractului individual de munca.
(3) Registrul se transmite la inspectoratul teritorial de munca in format electronic, prin utilizarea uneia dintre urmatoarele modalitati:
a) prin completarea on-line a bazei de date existente pe portalul Inspectiei Muncii;
b) prin e-mail, pe baza de semnatura electronica;
c) prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de munca in format electronic, insotit de o adresa de inaintare semnata de angajator.
(4) Evidenta registrelor, respectiv a datelor cuprinse in acestea, transmise de angajatori la inspectoratul teritorial de munca, se tine intr-o baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii.
(5) Procedura privind transmiterea registrului in format electronic se stabileste prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, dupa adoptarea solutiei tehnice a registrului in format electronic si in functie de aceasta.
Succes !
Dana
#23
Postat 18 February 2011 - 01:04 PM
marian.apetre, la Jun 17 2007, 02:24 PM, a spus:
Citeaza
În această situație, Registrul-jurnal se editează lunar, iar paginile vor fi numerotate pe măsura editării lor.
Registrul-jurnal va fi șnuruit, parafat și înregistrat în evidența unității în luna următoare celei în care numărul de file editate este 100, sau anual, dacă numărul filelor editate este sub 100, pentru un exercițiu financiar.
"Registrul-inventar se completează pe baza inventarierii faptice a fiecărui cont de activ și de pasiv.
Elementele de activ și de pasiv înscrise în Registrul-inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică conținutul acestora."
Si daca societatea nu a procedat la efectarea inventarierii anuale a patrimoniului in conformitate cu OMPF 1753/2004 atunci nu prea exista "document justificativ" pe baza caruia se intocmeste RI.
Contabila mea imi spune ca nu se mai completeaza si listeaza registrul jurnal de foarte mult timp. Este adevarat? de cand a intrat in vigoare?
Multumesc
#24
Postat 18 February 2011 - 01:29 PM
Daca se tine pe calculator (cu grija de a nu se pierde la defectarea calculatorului) se listeaza la cererea organelor de control.
Se aplica de cand se aplica OMEF 3512/27.11.2008 (daca nu si mai de mult). Citez din acesta:
"Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registru, foi volante sau listari informatice, dupa caz."
" Editarea Registrului-jurnal se efectueaza la cererea organelor de control sau în funcție de necesitațile proprii."
Aceasta postare a fost editata de nopris: 18 February 2011 - 01:30 PM
#25
Postat 20 February 2011 - 03:39 PM
#26
Postat 20 February 2011 - 11:01 PM
#27
Postat 21 February 2011 - 09:47 AM
nopris, la Feb 18 2011, 01:29 PM, a spus:
Daca se tine pe calculator (cu grija de a nu se pierde la defectarea calculatorului) se listeaza la cererea organelor de control.
Se aplica de cand se aplica OMEF 3512/27.11.2008 (daca nu si mai de mult). Citez din acesta:
"Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registru, foi volante sau listari informatice, dupa caz."
" Editarea Registrului-jurnal se efectueaza la cererea organelor de control sau în funcție de necesitațile proprii."
Multumesc pentru raspuns.
Daca il am in format electronic, cand il listez trebuie sa pastrez regula cu numerotarea? sau pot lua numaratoare lunar de la 1?
#28
Postat 21 February 2011 - 09:58 PM
B. Registrele de contabilitate
18. Potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată,
registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-
1-1), Registrul-inventar (cod 14-l-2) și Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanță cu
destinația acestora și se prezintă în mod ordonat și astfel completate
încât să permită în orice moment identificarea și controlul
operațiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub formă de registru,
foi volante sau listări informatice, după caz.
Numerotarea paginilor registrelor se va face în ordine crescătoare,
iar volumele se vor numerota în ordinea completării lor.
#29
Postat 22 February 2011 - 10:05 AM
Florin_76, la Feb 21 2011, 09:58 PM, a spus:
B. Registrele de contabilitate
18. Potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată,
registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-
1-1), Registrul-inventar (cod 14-l-2) și Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanță cu
destinația acestora și se prezintă în mod ordonat și astfel completate
încât să permită în orice moment identificarea și controlul
operațiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub formă de registru,
foi volante sau listări informatice, după caz.
Numerotarea paginilor registrelor se va face în ordine crescătoare,
iar volumele se vor numerota în ordinea completării lor.
#30
Postat 28 June 2011 - 02:15 PM
Registrul jurnal mai trebuie legat, stampilat si apoi dus la Finante ca sa il stampileze si ei? Sau pot sa incep sa completez in el chiar dupa ce l-am achizitionat?
Multumesc anticipat
#31
Postat 29 June 2011 - 07:16 AM
Treburile ce se pot indeplini cu blandete niciodata nu dau gres
#32
Postat 29 June 2011 - 08:51 AM
Cred ca e mai potrivit sa existe un registru-jurnal al fiecarei perioade, sa stea la dosarul perioadei, impreuna cu balanta perioadei. Nu mi se pare ca ar mai trebui sa fie un jurnal continuu, rupt de dosarele perioadei.
#33
Postat 29 June 2011 - 10:30 AM
#34
Postat 23 September 2012 - 11:21 AM
Am o nedumerire. Fiind la inceput am o dambla, vreau sa fac totul manual in Excel ca sa prind exact ce se intampla, ce misca si unde. Cand o sa "le simt" pe toate o sa folosesc si softuri speciale... dar pana una alta neavand cine stie ce volume (o tranzactie la cateva zile poate) mi se pare ideala oportunitatea de a intelege EXACT ce si cum, rulaje, solduri, balante, sa le scriu eu si sa le vad eu si mai ales sa-mi intre in instinct si-n intuitie.
Prin manualele de contabilitate se specifica "registrul jurnal" unde se trec toate operatiunile, cronologic, in fiecare zi. Perfect.
Apoi manualele zic ca din registrul jurnal, toate inregistrarile se copiaza in "cartea mare", care are daca am inteles bine acelasi format ca si registrul jurnal. Nu inteleg rostul acestei carti mari, se mai foloseste in zilele noastre?
Inca ceva: cum se traduce in engleza "registru jurnal" si "carte mare"?
Multumesc!
#35
Postat 23 September 2012 - 11:46 AM
OMFP 3512/2008
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Normă metodologică din 27/11/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 870 din 23/12/2008
de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabileRegistrul Cartea mare (cod 14-1-3) se utilizeaza in cadrul formei de înregistrare în contabilitate "pe jurnale",
El se păstrează în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul ăruia au fost întocmit, iar în caz de pierdere, sustragere sau distrugere, trebuie reconstituit în termen de maximum 30 de zile de la constatare.
Persoanele fizice care utilizează tehnica de calcul trebuie să asigure listarea acestuia în orice moment pe parcursul celor 10 ani de păstrare.Cartea mare (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înregistrează lunar şi sistematic, prin regruparea conturilor, mişcarea şi existenţa tuturor elementelor de activ şi de pasiv, la un moment dat. Acesta este un document contabil de sinteză şi sistematizare şi conţine simbolul contului debitor şi al conturilor creditoare corespondente, rulajul debitor şi creditor, precum şi soldul contului. Registrul Cartea mare poate conţine câte o filă pentru fiecare cont sintetic utilizat de unitate. Cartea mare stă la baza întocmirii balanţei de verificare.
Cartea mare (cod 14-1-3) este documentul de sistematizare contabilă care cuprinde toate conturile sintetice şi reflectă existenţa şi mişcarea tuturor elementelor de activ şi de pasiv la un moment dat.
Cartea mare serveşte la stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor conturilor şi stă la baza întocmirii balanţei de verificare.
Pentru stabilirea rulajelor se preia în Cartea mare rulajul creditor din jurnalul contului respectiv, iar rulajul debitor se stabileşte prin totalizarea sumelor preluate din coloanele de conturi corespondente ale jurnalelor.
Soldul debitor sau creditor al fiecărui cont se stabileşte în funcţie de rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv, ţinându-se seama de soldul de la începutul anului, care se înscrie pe rândul destinat în acest scop
Registrul Cartea mare poate fi înlocuit cu Fişa de cont pentru operaţiuni diverse.
Editarea Cărţii mari se va efectua numai la cererea organelor de control sau în funcţie de necesităţile proprii.
#36
Postat 23 September 2012 - 11:54 AM
registru jurnal : day book / accounting journal
registrul cartea mare : general ledger
exista pe forum capitol de jurnale http://www.conta.ro/...re-obligatorii/ , iti mut topicul acolo !
#37
Postat 23 September 2012 - 12:48 PM
Similar Topics
1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi