teoratiu, on Sep 4 2008, 08:35 PM, said:
Am si eu o intrebare. Toata lumea spune ca se face NIR de stornare. Dar avizul de insotire cum il inregistrezi in contabilitate? In momentul asta mi se pare ca sunt doua documente justificative pentru aceeasi inregistrare si nu e vorba ca unul sa fie o nota explicativa a celuilalt. Cel putin aviz de insotire esti obligat cf legii sa emiti atunci cand materialele parasesc unitatea.
OMEF 2374/2007 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, publicat in MO 25/14.01.2008:
11. Dupa alineatul (2) al punctului 152 se introduc trei noi alineate, alineatele (3) - (5), cu urmatorul cuprins:
“(3) In conformitate cu prevederile art. 6 alineatul (1) din legea contabilitatii, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(4) Din punct de vedere contabil, efectuarea operatiunii economico-financiare este probata de orice document in care se consemneaza aceasta.
Pentru retururile de la beneficiar la furnizor se intocmeste Avizul de insotire a marfii, deoarece conform art. 3 alin.(1) al Ordinului 2226/2006 publicat in MO 1056 din 30/12/2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, in situatiile in care bunurile circula fara sa fie insotite de factura, documentul utilizat pe perioada transportului este avizul de insotire a marfii. Normele de intocmire si utilizare a avizului de insotire a marfii prevad ca documentul (un exemplar) circula si se arhiveaza la furnizor la compartimentul financiar-contabil, reprezentand document justificativ pentru inregistrarea in contabilitate a retururilor.
La gestiune, Avizul de insotire a marfii este document justificativ pentru inregistrarea iesirilor din magazie si pentru inregistrarea in fisele de magazie a acestor retururi –conform Normelor metodologice de intocmire si utilizare a registrelor si formularelor comune pe economie privind activitatea financiara si contabila aprobate prin Ordinul 1850 din 14/12/2004 publicat in MO 23 din 07/01/2005 privind registrele și formularele financiar-contabile:
„La gestiune, fisele de magazie se tin in ordinea in care sunt inscrise materialele in registrul stocurilor. In aceste fise, cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura etc.), pozitie cu pozitie.”
Cererea contabilitatii de a intocmi NIR (cu cantitati negative pentru iesiri) pe baza Avizului de insotire a marfii se poate justifica doar prin faptul ca acesta reprezinta un document justificativ pentru ca datele din avizul de retur au fost operate la magazie, la gestiuni in fisele de magazie si a procedurii interne privind intocmirea si fluxul documentelor.