Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
notiuni generale despre ACCID. DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


notiuni generale despre ACCID. DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE

  • Nu puteti replica pe acest topic
No replies to this topic

#1 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 30 January 2012 - 01:46 PM

Accidente de munca si bolile profesionale


Prin accident de munca se întelege vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicarea acuta profesionala, care au loc în timpul procesului de munca sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, indiferent de natura juridica a contractului în baza caruia se desfasoara activitatea, si care provoaca incapacitatea temporara de munca de cel putin 3 zile, invaliditate ori deces.

Este, de asemenea, accident de munca :
a) accidentul suferit de elevi, studenti, ucenici în timpul efectuarii practicii profesionale;
b) accidentul suferit de cei care îndeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv în cadrul unor activitati culturale, sportive, în timpul si din cauza îndeplinirii acestor sarcini;
c) accidentul suferit de orice persoana ca urmare a unei actiuni întreprinse din proprie initiativa, pentru prevenirea ori înlaturarea unui pericol care ameninta avutul public sau pentru salvarea de vieti omenesti;
d) accidentul survenit în timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers;
e) accidentul cauzat de activitati care nu au legatura cu procesul muncii, daca are loc la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, în calitate de angajator, ori în alt loc de munca organizat de acestia, în timpul programului de munca si nu se datoreaza culpei exclusive a accidentatului.

Accidentul de munca se clasifica, în raport cu urmarile produse si cu numarul persoanelor accidentate, în :
a) accident car produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile;
b) accident care produce invaliditate;
c) accident mortal;
d) accident colectiv, care sunt accidentate cel putin 3 persoane în acelasi timp si din aceeasi cauza.

Accidentul de munca va fi comunicat de îndata conducerii persoanei juridice sau persoanei de catre conducatorul locului de munca sau de orice persoana care are cunostinta despre producerea accidentului.

Accidentul de munca urmat de incapacitate temporara de munca ori, dupa caz, urmat de invaliditate sau deces, precum si accidentul de munca colectiv vor fi comunicate de îndata de catre conducerea persoanei juridice sau, dupa caz, de persoana fizica, în calitate de angajator inspectoratului teritorial de munca si, dupa caz, organelor de urmarire penala competente, potrivit legii.

În cazul accidentelor de circulatie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt si persoane aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu, persoana juridica sau fizica la care sunt angajati accidentatii va anunta de îndata inspectoratul teritorial de munca în raza caruia s-a produs accidentul.
În cazul prevazut mai sus organele Ministerului de Interne competente, potrivit legii, vor trimite organelor prevazute mai jos, în termen de 5 zile de la data solicitarii, un exemplar al procesului - verbal de cercetare la fata locului, la cererea acestora.

Cercetarea accidentelor de munca se realizeaza de urmatoarele organe:
a) persoana juridica, în cazul accidentului care a produs incapacitatea temporara de munca;
b) inspectoratele teritoriale de munca, în cazul accidentelor care au produs invaliditatea, deces, accidente colective, precum si în cazul accidentelor de munca ce au produs incapacitatea temporara de munca salariatilor angajati la persoane fizice;
c) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, în cazul accidentelor de munca colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile.
Rezultatul cercetarii accidentului de munca se va consemna într-un proces verbal care va stabili:
a) cauzele si împrejurarile în care a avut loc accidentul;
b) prevederile din normele de protectie a muncii care nu au fost respectate;
c) persoanele care se fac raspunzatoare de nerespectarea normelor de protectie a muncii;
d) sanctiunile aplicate;
e) persoana juridica sau fizica la care se înregistreaza accidentul de munca;
f) masurile ce trebuie luate pentru prevenirea altor accidente.

În caz de deces al persoanei accidentate în munca unitatea medico-legala competenta este obligata sa înainteze inspectoratului teritorial de munca, în termen de 7 zile de la data decesului, o copie de pe raportul de constatare medico-legala.
Înregistrarea accidentului de munca se face în baza procesului verbal de cercetare, de catre persoana juridica, precum si de catre persoana fizica, la care s-a produs accidentul.

Accidentele suferite de elevi, studenti, si ucenici în timpul desfasurarii practicii profesionale se înregistreaza de catre persoana juridica unde se desfasoara practica.
Accidentul suferit de catre cei care îndeplinesc sarcini de stat sau de interes public se înregistreaza de catre persoana juridica ce a organizat actiunea respectiva, inclusiv în cadrul unor activitati culturale, sportive, în timpul si din cauza îndeplinirii acestor sarcini.

Accidentul de munca suferit de o persoana ca urmare a unei actiuni întreprinse din proprie initiativa, pentru prevenirea ori înlaturarea unui pericol ce ameninta avutul public sau pentru salvarea de vieti omenesti, se înregistreaza de catre persoana juridica sau fizica unde s-a produs evenimentul; în cazul accidentului de aceasta natura, produs în afara incintei persoanei juridice sau la persoana fizica si care nu are nici o legatura cu acestea, înregistrarea se face de catre primaria în a carei raza teritoriala s-a produs.
Accidentul de munca survenit în timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers se înregistreaza de catre persoana juridica sau fizica la care este încadrat accidentatul.
Accidentul de munca înregistrat de persoana juridica si persoana fizica se raporteaza la inspectoratul teritorial de munca.

......................................................................................................................

Bolile profesionale sunt afectiuni care se produc ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii , cauzate de factori nocivi fizici, chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului în procesul de munca.

Sunt boli profesionale si afectiunile suferite de elevi, studenti si ucenici în timpul efectuarii practicii profesionale, în conditiile prevazute mai sus.

Declararea bolilor profesionale este obligatorie si se face de catre medicii unitatii sanitare care acorda asistenta medicala participantilor la procesul de munca desfasurat de persoana juridica, precum si de persoana fizica.
Bolile profesionale se comunica inspectoratului judetean de politie sanitara si medicina preventiva, indiferent daca sunt sau nu urmate de incapacitate temporara de munca.

Cercetarea cauzelor îmbolnavirilor profesionale, în vederea confirmarii sau infirmarii lor, precum si stabilirea de masuri pentru prevenirea altor îmbolnaviri din aceleasi cauze se fac de inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, împreuna cu Inspectoratul Teritorial de Munca.
Rezultatul cercetarii bolii profesionale se consemneaza într-un proces verbal care cuprinde urmatoarele elemente:
a) cauzele si împrejurarile în care a avut loc accidentul;
b) prevederile din normele de protectie a muncii care nu au fost respectate;
c) persoanele care se fac raspunzatoare de nerespectarea normelor de protectie a muncii;
d) sanctiunile aplicate;
e) persoana juridica sau fizica la care se înregistreaza accidentul de munca;
f) masurile ce trebuie luate pentru prevenirea altor accidente.

Intoxicarea acuta profesionala se declara, se cerceteaza si se înregistreaza atât ca boala profesionala, cât si ca accident de munca.
Înregistrarea bolilor profesionale se face, în baza procesului - verbal, de catre persoana juridica si de persoana fizica la care s-a produs îmbolnavirea.
Bolile profesionale înregistrate de persoana juridica si de persoana fizica se raporteaza la inspectoratului de politie sanitara si medicina preventiva al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti.


  • Nu puteti replica pe acest topic




Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL