Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
ajustare TVA - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Jump to content


- - - - -

ajustare TVA

tva societati afiliate
28 replies to this topic

#1 dexa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 24 March 2013 - 06:32 PM

buna ziua,
cf HG 84/2013, pct 20 este prevazut faptul ca pt bunurile lipsa din gestiune, imputabile, nu se mai colecteaza TVA ci se efectueaza ajustarea taxei deduse la achizitie.
Sunt corecte inregistrarile ctb de mai jos?
inreg imputatiei 4282=7588
ajustare tva dedusa 635=4426 (635 reprezinta cheltuiala deductibila fiscal?).

Multumesc



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 25 March 2013 - 03:47 PM

HG 84/2013, 20. La punctul 53 alineatul (6), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:



"d) bunuri lipsă în gestiune din alte cauze decât cele prevăzute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv bunurile furate. În cazul bunurilor lipsă din gestiune care sunt imputate, se efectuează ajustarea taxei, sumele imputate nefiind considerate contravaloarea unor operațiuni în sfera de aplicare a TVA."


pe de alta parte, OMFP 2861/2009 privind inventarierea, prevede la pct. 40 alin. (2) ca bunurile lipsa in gestiune, imputabile se imputa persoanei vinovate, la valoarea de inlocuire + TVA.

(2) În cazul constatarii unor lipsuri imputabile în gestiune, administratorii trebuie sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de înlocuire. Prin valoare de înlocuire, în sensul prezentelor norme, se întelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa în gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv. În cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti în domeniul respectiv.


prin urmare, eu cred ca inreg. tale sunt corecte, iar chelt cu TVA ajustata este deductibila fiindca si venitul din imputatie (care contine val tva aferenta) este impozabil.


:smile:




#3 dexa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 25 March 2013 - 10:29 PM

multumesc de raspuns stimata doamna Otilia,

ar mai fii ceva neclar in ultima dvs fraza
daca lipsa este de 100 lei, tva aferent 24 lei inreg sunt:

4282=7588 100 lei sau 124??!
si apoi 635=4426 24 lei?



#4 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 26 March 2013 - 11:17 AM

am mentionat, deja, ca bunurile se imputa la val. de inlocuire + tva ! deci ... 124 cu 24 :smile:



#5 dexa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 16 posts

Posted 26 March 2013 - 08:47 PM

multumesc mult de ajutor!



#6 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 27 March 2013 - 12:52 PM

cu drag :smile:



#7 alinage

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 posts

Posted 05 March 2016 - 10:08 AM

Buna ziua,

Am o societatea care intentioneaza sa schimbe regimului de TVA, de la platitor la neplatitor.
Societatea a achizitionat cu ceva timp in urma un autoturism de la o persoana fizica cu contract de vanzare cumparare pentru un auto folosit.Avand in vederea ca achizitia s-a facut de la o persoana fizica, respectiv societatea nu a dedus un TVA, in urma schimbarii regimului de taxare , trebuie ajustat TVA-ul pentru valoarea ramasa neamortizata?



#8 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 05 March 2016 - 03:25 PM

Se ajusteaza partea din tva-ul DEDUS aferenta valorii ramase.

Nu ai avut deductibil, deci n-ai ce ajusta.



#9 alinage

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 posts

Posted 05 March 2016 - 06:31 PM

Multumesc!
Asa am gandit-o si eu!



#10 ade_vale

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 11 posts

Posted 17 March 2016 - 09:02 AM

Buna ziua, am nevoie de ajutorul dumneavoastra in urmatoarea problema :srl care a solicitat inregistrarea la tva pt deplasirea plafonului, a primit in 01.09.2015 decizie de anulare dar ii s a spus ca trebuie sa colecteze tva (deci a facturat cu tva). A redepus dosarul pt inregistrare in decembrie iar cu 22122015 a primit decizia de inregistrare la platitor de tva. Nedumerirea mea este :ajustarea la tva trebuia facuta la 01.09.2015 sau la 22.12.2015?Multumesc



#11 prepeleac

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 141 posts

Posted 20 March 2016 - 11:32 AM

Teoretic sunt de facut trei ajustari:
1. La inregistrarea in scopuri de TVA pentru depasirea plafonului;
2. La anularea inregistrarii in scopuri de TVA;
3. La reinregistrarea in scopuri de TVA.

Problema este ca primele doua se poate sa se fi produs in acelasi interval de declarare(luna/fractiune de luna) situatie neprevazuta de fisc care nu primeste decat un tip de formular(300/311) pentru o perioada fiscala.

Si ultima perioada(decembrie) are o situatie mixta(platitor/neplatitor) si ridica aceleasi probleme(adica ce veti depune pentru decembrie, 300 sau 311). Cei de la fisc nu par sa produca proceduri/formulare in concordanta cu propriile prevederi legale.



#12 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 20 March 2016 - 04:05 PM

Teoretic ajustarea trebuia facuta de fiecare data (atentie, doar la bunurile de capital!)
Ai problema ridicata de @prepeleac cu D300/311 ... probabil D300 este raspunsul corect, dar asta nu inseamna ca anafu-ul gandeste la fel.

Si ... chiar ai facturat? Clientii ce-au zis? Ca nu-si pot deduce tva-ul, au acceptat sa le livrati/prestati in aceste conditii?



#13 prepeleac

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 141 posts

Posted 20 March 2016 - 07:39 PM

Nu cred ca ajustarea se refera numai la bunurile de capital ci la:

Depasire plafon:
" a) bunurilor aflate în stoc, serviciilor neutilizate şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, în momentul trecerii la regimul normal de taxare, în conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate în proprietatea sa în momentul trecerii la regimul normal de taxă, în conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care până la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achiziţionate până la 1 ianuarie 2016 şi care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxă, în conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) şi b) din Codul fiscal înainte de data trecerii la regimul normal de taxă şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată."

Anulare cod:
Bunurile de capital.

Reinregistrare:
"a) bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate, constatate pe bază de inventariere, în momentul înregistrării;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, aflate în proprietatea sa în momentul înregistrării;
c) achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 282alin. (2) lit. a) şi b) înainte de data înregistrării şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată."




#14 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 20 March 2016 - 10:17 PM

Da, la momentul anularii ma refeream. Am scris aiurea din viteza... in sensul ca doar bunurile de capital se ajusteaza totdeauna.
Iar in momentul reinregistrarii ajusteaza partial (adica doar stocurile aprovizionate in perioada cat a fost anulat codul).

Noroc cu @prepeleac ca a dezvoltat mai clar. Multam fain.



#15 jaancsika

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 posts

Posted 11 July 2016 - 10:35 AM

I. PREMISE (SITUATIA DE FAPT)

Societatea ALFA detine 80% din Societatea BETA, 90% din Societatea DELTA si 70% din Societatea GAMA .
Toate cele 4 societati sunt organizate ca SRL-uri, sunt platitoare de impozit pe profit si sunt inregistrate in scopuri de TVA.

In perioada 2010 – 2012 intre Beta si Delta au avut loc operatiuni comerciale constand in producerea si livrarea de catre Beta, in baza unor contracte, de produse catre Delta. Livrarile au avut la baza facturi emise de catre Beta care au inclus si TVA (operatiunile erau impozabile).

Urmare acestor operatiuni Beta si-a inregistrat in contabilitate veniturile din vanzarea produselor, a declarat TVA colectata si a platit bugetului de stat impozitul pe profit si TVA datorate.

In luna aprilie 2013 se deschide procedura falimentului de catre Delta, procedura ceruta de salariati ca urmare a neplatii obligatiilor salariale. Deschiderea procedurii falimentului, de catre Delta, o gaseste pe Beta cu facturi neincasate (de la Delta) in suma de 10,7 milioane lei din care suma de 900.000 lei reprezinta TVA, suma cu care Beta se inscrie in lista creditorilor, suma care este acceptata de Judecatorul Sindic.

In luna martie 2016 se inchide procedura falimentului Delta printr-o Hotarare data de Tribunalul Bucuresti care este definitiva si irevocabila. In urma acestei hotarari Delta s-a radiat din Registrul comertului (nu s-au dispus masuri de nici o natura impotriva administratorilor sau a altor functii din conducerea Delta).

Urmare Hotararii instantei de inchidere a procedurii falimentului, Beta emite o autofactura (in rosu) in suma de 10.7milioane lei, din care 900.000 lei TVA, prin care isi ajusteaza TVA colectata pe facturile emise catre Delta, inscrise in Lista creditorilor si ramase neincasate si declara aceasta suma in Decontul de TVA din luna aprilie 2016, marcand si rambursarea TVA.

Nota:

- In cadrul Grupului au existat situatii in care Alfa si Gama au facut plati catre furnizori de bunuri si servicii in numele Beta, fiind emise in urma acestor operatiuni Note de creditare care erau transmise ulterior catre Beta. In baza acestor Note de creditare Beta stingea obligatiile de plata catre furnizori si debita in acelasi timp Alfa si Gama cu sumele respective pe care le contabiliza ca si imprumut asociat/afiliat, sau isi diminua creantele fata de aceste societati (Alfa si Gama). Mentionam faptul ca in momentul intrarii in insolventa a societatii Delta, valoarea totala a platilor catre furnizori efectuate de companiile afiliate a fost de 3 milioane lei, fata de creanta de 10.7 milioane lei catre Delta.

- Societatea Beta a facut livrari catre Delta pe toata perioada mentionata (2010 – 2012) in conditiile in care exista o clauza contractuala prin care Beta avea posibilitatea suspendarii livrarilor in cazul neplatii facturilor in termen mai mare de 60 de zile. Ratiunea pentru care Beta nu a aplicat clauza de suspendare a livrarilor a fost aceea a existentei unei concurente mari pe piata respectiva cat si a faptului ca acel contract, cu Delta, acoperea in mare parte gradul de utilizare a utilajelor, care aveau o valoare amortizabila mare (erau de generatie recenta) cat si ocuparea fortei de munca in cadrul Beta.

- Intre timp Beta a fost nevoita sa intre in insolventa (s-a admis un plan de reorganizare), datoriile provenite din platile efectuate de catre companiile din grup au fost admise la masa credala, iar in cadrul reorganizarii s-au facut plati si catre acesti creditori. La aceasta data Beta nu are datorii restante fata de Buget.


Intrebarea este daca Societatea Beta avea dreptul legal de a i se rambursa TVA-ul aferent creantei inregistrate catre Delta.

Multumesc



#16 christa_anda

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 214 posts
  • Gender:Female
  • Location:bistrita

Posted 16 November 2016 - 09:52 AM

Buna

Din cate observ noul cod fiscal elimina ajustarea TVA in cazul bunurilor lipsa din gestiune, imputabile
Voi ce ziceti ?

La ce valoare se imputa salariatului distrugerea unui obiect de inventar ? La valorea de gestiune sau la val de gstiune + TVA aferent?
Tva s-a recuprat in momentul achizitiei de la stat asa ca nu vad de ce l-am recupera inca o data de la salariat


(5) Bunurile constatate lipsă din gestiune nu sunt considerate livrări de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 304, 305 și 306 din Codul fiscal și ale pct. 78, 79 și 80. ( art 270- NORME)

ART. 304 - Ajustarea taxei deductibile în cazul achizițiilor de servicii și bunuri, altele decât bunurile de capital
(2) Nu se ajustează deducerea inițială a taxei în cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de persoana impozabilă. în cazul bunurilor furate, persoana impozabilă demonstrează furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare
(6) În baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabilă realizează o ajustare pozitivă sau, după caz, trebuie să efectueze o ajustare negativă a taxei deductibile în situații precum:
a) bunuri lipsă în gestiune din alte cauze decât cele prevăzute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. În cazul bunurilor lipsă din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operațiuni în sfera de aplicare a TVA, indiferent dacă pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;



#17 christa_anda

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 214 posts
  • Gender:Female
  • Location:bistrita

Posted 16 November 2016 - 10:37 AM

Citind inca o data legislatia aferenta, ajung la conluzia ca in cazul lipsurilor imputabile se poate face sau nu ajustarea in fct de incadrarea in cele de mai jos:
Daca vb de o distrugere imputabila care nu se incadeaza in cele de mai jos , totusi exista obilgatia ajustarii???

(10) În sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabilă nu are obligația ajustării taxei deductibile în cazul bunurilor de natura celor prevăzute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător, în situații cum ar fi, de exemplu, următoarele, dar fără a se limita la acestea:
a) calamitățile naturale și cauzele de forță majoră, demonstrate sau confirmate în mod corespunzător;
b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
c) contractele de leasing financiar având ca obiect bunuri mobile corporale, altele decât bunurile de capital, care se reziliază, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator în termenul prevăzut în contract, caz în care locatorul/finanțatorul nu are obligația să efectueze ajustări ale taxei deduse dacă face dovada că a inițiat și a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent dacă la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de către societatea de leasing;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate și pentru care se face dovada distrugerii;
e) pierderile tehnologice sau, după caz, alte consumuri proprii, caz în care persoana impozabilă nu are obligația ajustării taxei în limitele stabilite potrivit legii ori, în lipsa acestora, în limitele stabilite de persoana impozabilă în norma proprie de consum. În cazul depășirii limitelor privind normele tehnologice ori consumurile proprii, se ajustează taxa aferentă depășirii acestora. Prin excepție, în cazul societăților de distribuție a energiei electrice, nu se face ajustarea taxei pentru cantitățile de energie electrică consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, în lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei pentru fiecare societate de distribuție a energiei electrice, care include și consumul propriu comercial;
f) perisabilitățile, în limitele stabilite prin lege.



#18 alinabn

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 posts

Posted 18 January 2017 - 04:06 PM

Buna ziua,
Va scriu in legatura cu o speta contabila si as avea nevoie de ajutorul d-voastra.
Este vorba de o constructie neterminata ,in rosu ,care a fost ridicata de catre firma ce o are in propietate pe un teren adus ca aport la capitalul social de unul din actionari, cladire nefinalizata din 2009 din cauze financiare,contata pe 231 si pentru care la acel moment firma si-a dedus tva-ul.
Intre timp firma a optat sa devina neplatitoare de tva si exista varianta sa vanda aceasta cladire in rosu catre o persoana juridica.
Intrebarea mea este cum factureaza firma aceasta cladire si cum ajusteaza tva-ul in acesc caz?
Valoarea tearenului este de 366700
valoarea imobilului in curs de executie este de 457559
tva-ul dedus in perioada 2008-2009 pt aceasta constructie a fost de 80485 lei.



#19 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 18 January 2017 - 07:00 PM

Pai daca a devenit neplatitoare, trebuia deja sa ajustezi tva-ul pentru investitiile in curs, adica tu trebuia sa ai deja ajustarile facute la data iesirii de la tva!

Acum nu mai trebuie sa faci nimic la vanzare.

Daca n-ai facut atunci ajustarea ... poti sa o faci acum, asta inseamna penalizari in mod normal.



#20 andur

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 201 posts
  • Gender:Male
  • Location:moldova

Posted 09 January 2018 - 12:14 PM

Buna ziua,
Sunt in ceata totala cu urmatoarea speta:
- firma platitoare TVA pierde codul pentru nedepunere declaratii;
- ulterior primeste control, in 2016, si i se ajusteaza TVA pentru utilaje achizitionate din UE in urma derularii unui proiect, TVA in valoare de 110.000 ron, plus dobanzi, penalitati, etc;
- plateste, esalonat, TVA in valoare de 30.000 ron pana in dec.2017 cand isi recapata codul de TVA;

Cum interpretez situatia - diferenta de 80.000 ron o consider, prin reajustare, ca fiind de recuperat pentru a stinge debitul ?
- suma de 30.000 ron platita ca si TVA cum sa o consider ? ca TVA platit in plus sau a mancat lupul oaia ? :blink:

Reajustarea sa o fac la cota actuala de TVA sau la cota la data achizitiei ?

Va rog, pareri si va multumesc anticipat !






Similar Topics Collapse

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users

Cometa SQL