Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Ajutor inmormantare - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Ajutor inmormantare


9 replies to this topic

#1 georgyc

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 111 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Ploiesti

Postat 28 June 2014 - 07:12 PM

In primul rand "Buna ziua!" si bine v-am gasit.

Stiu ca s-a mai discutat despre problemele ajutorului de deces si de inmormantare, dar am un caz un pic mai special. obligandu-ma astfel sa cer lamuriri suplimentare.

Un salariat al nostru a decedat luna aceasta. Salariatul nu avea parinti/frati/bunici, deci nu a avut cine sa-i faca inmormantarea. Administratorul societatii a decis ca va face el inmormantarea, facand facturile pe firma (total 2.500 lei).

Am intocmit un PV la care am atasat copie certificat deces + facturile respective, mentionand si justificand decizia noastra de a suporta cheltuielile de inmormantare.

Am completat o dispozitie de plata cf PV mentionat anterior, introducand-o in registrul de casa pentru a justifica lipsa banilor (asa cum s-ar face in cazul unui ajutor banesc normal), neintroducand chitantele respective direct.

Notele contabile fiind:

423 = 5311 2.500 lei
6458 = 423 2.500 lei
Apoi, conform Codului Fiscal, pot deduce pana la 2% din fondul de salarii.

1) Este corect rationamentul meu si/sau notele contabile prezentate mai sus ?
2) Conform Codului Fiscal, pot deduce pana la 2% din fondul de salarii. Asta se refera la:
(a) rulajul de pe anul acesta a contului 641, sau
(b) rulajul ultimelor 12 luni (ar fi mai corect) ?
3) Exista sansa ca societatea sa deduca intr-un fel si TVA-ul aferent acelor facturi ? Daca da, ce conturi s-ar folosi ?
Contabilul senior doreste sa faca asta, dar daca le trece 401/4426 = 5311, atunci se cam blocheaza cu ele acolo, pentru ca nu mai poate sa ajunga cu ele nici in contul 423, nici in 6458, si nici nu stie in ce alt cont sa le duca.

Multumesc anticipat.



#2 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 29 June 2014 - 11:07 AM

Legea asig.sociale de stat (263):

Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
(2) Dovada prevazuta la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege.
(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).


Deci, dupa parerea mea, ar trebui sa ceri macar acei 2298lei de la CAS. Macar incearca.




#3 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 29 June 2014 - 03:46 PM

Din Normele de aplicare a Legii 263/2010:

Art. 107
In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.
Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
Art. 110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
Art. 117
(1) In cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.
(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.
Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.




#4 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 29 June 2014 - 04:03 PM

inreg. ajutorului de deces :

1. Pentru ajutorul de deces suportat din CAS:
4311 = 423

in D112 – suma care se va deduce din contributia la pensie se va inscrie la rubrica “deductibila” .
pt recuperarea diferentei de la Casa de pensii se va depune o cerere insotita de urmat. docum. doveditoare:
- certificatul de deces;
- dovada efectuarii platii catre salariat;
- copie Declaratia 112.

2. Pentru ajutorul de deces acordat ca forma de ajutor social de catre angajator (ajutor de inmormantare)
6458 = 423
4281 = 5311 /5121
.......................................................................

ref. la tva, dupa parerea mea, cata vreme iti recuperezi banii de la CAS, nu poti deduce TVA fiindca ar genera o dubla recuperare ! eu cred ca cel mai simplu este sa nu deduci tva si sa-ti recuperazi banii fie prin compensare cu ctb. datorata in luna resp., fie de la Casa de Pensii, fie partial ambele.
.......................................................................

alte precizari :

* ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calitatii de asigurat, iar ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca.
desi se refera la acelasi eveniment, cele doua notiuni difera in functie de sursa din care sunt suportate
* veniturile primite sub forma ajutorului de deces sunt neimpozabile la nivelul pers. fizice (art. 42, lit c din CF)
* ajutoarele de deces si cele de inmormantare nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit (art 55, alin (4), lit a din CF) in situatia in care ele sunt acordate conform CCM / CIM / regulamentului intern, la nivelul stabilit de acestea. in cazul in care se depaseste acest nivel, diferenta reprezinta venit impozabil datorandu-se contributiile individuale de asigurari sociale precum si impozitul pe venit.
* daca in CCM aplicabil / CIM / RI / nu este prevazut dreptul salariatilor la ajutorul de inmormantare, angajatorul nu are obligatia de a-l plati din fondurile proprii.
* pt. angajator, ajutoarele de inmormantare sunt deductibile in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra fd. de salarii realizat anual (art.21, alin.3, lit.c din CF ) - deci, rulajul de pe anul acesta al contului 641
* ajutoarele de inmormantare nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii (art 296^15 din CF),
* sumele reprezentand ajutor de inmormantare, care se platesc de catre angajator asiguratilor, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.
sumele care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii teritoriala (art. 38 din Legea 263/2010)

ca pers. fizica, iata ce trebuie sa faceti pentru a incasa ajutorul de deces:
1. Identificati Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata.
2. Intocmiti dosarul pentru solicitarea ajutorului de deces care trebuie sa contina:
a) certificatul de deces (copie si original);
b) cartea sau buletinul dvs. de identitate;
c) certificatul de nastere, certificatul de casatorie sau alte acte din care sa rezulte gradul de rudenie cu persoana decedata;
d) facturi si chitante din care sa rezulte cheltuielile ocazionate de deces;
e) certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca pe copil si data ivirii acesteia;
f) certificatul medical constatator al decesului in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale.
3. Depuneti dosarul pentru solicitarea ajutorului de deces.
4. La depunerea dosarului la Casa de Pensii, completati cererea-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari sociale, respectiv ajutorul de deces.
5. Ajutorul de deces se achita fie in aceeasi zi in care ati depus dosarul, fie a doua zi.
6. Achitarea ajutorului de deces se efectueaza printr-o dispozitie de plata.
7. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul de drepturi de asigurari sociale are obligatia de a inscrie pe verso-ul certificatului de deces original mentiunea „ACHITAT“, data, semnatura si stampila.

Termenul-limita de depunere a cererii pentru incasarea ajutorului de deces este de cel mult 3 ani de la data decesului.

Ajutorul de deces in cazul persoanelor cu handicap
In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Ajutorul de deces in timpul concediului pentru cresterea copilului
In cazul decesului persoanei in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 1 an, 2 ani, respectiv in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, ajutorul de deces se plateste de catre angajator daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege si raportul de munca a fost suspendat.



#5 Arekusandora

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:

Postat 12 November 2014 - 03:45 PM

Buna ziua,


Ma confrunt in prezent cu urmatoare situatie:

Am un angajat care a decedat si firma va acorda atat ajutor de deces, cat si ajutor de inmormantare. Sumele se vor acorda in baza dispozitiei de plata catre casierie

Intrebarea mea este: Pe numele carei persoane se face dispozitia de casa?


Multumesc anticipat,



#6 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 13 November 2014 - 12:56 PM

ajutorul de deces se plateste unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile de deces.
aceasta pers. poate fi : sotul supravietuitor sau copilul sau parintele/ tutorele sau orice persoana care face aceasta dovada.

reamintesc si documentele necesare, in cazul descris de tine :
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);

eu nu am vazut mentionat in lege, in mod expres, docum. necesare pt acordarea ajutorului de inmormantare (acordat de catre angajator din fd. proprii), insa odata ce se prezinta aceste documente pt ajutorul de deces, consider ca s-au indeplinit si formalitatile pt. acordarea ajutorului de inmormantare.



#7 titza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 195 Postari:

Postat 08 June 2015 - 05:48 PM

Buna seara,

Fiul unui angajat decedat a solicitat ajutor deces. Acest ajutor l-am acordat in baza certificatului de deces original/acte care dovedesc gradul de rudenie, suportarea cheltuielilor de inmormantare , etc si urmeaza sa-l declar in D112/mai la C3 –Indemnizatii pentru accidente de munca si boli profesionale
Ajutoare deces nr. cazuri …. Suma…

In formularul D112 in coloana erori exista o atentionare suma este acceptata numai cu hotarare judecatoreasca .
Ma poate lamuri cineva in ce conditii este necesara hot. judecatoreasca??

Multumesc



#8 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 10 June 2015 - 08:37 PM

Nu da asemenea atentionare. Poate n-ai completat corect 1 caz si suma 2415 lei.
(sau nu ai salariati ?)

Dupa actualizare creante iti scade suma datorata?



#9 titza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 195 Postari:

Postat 11 June 2015 - 12:03 PM

Da, se valideaza si se scade din suma datorata.

Intrebarea probabil ca nu a fost foarte clara. In versiunea incarcata de pe ANAF versiunea 03.03.2015 exista atentionarea de mai jos care mi-a aprins un beculet si ma gandeam cand se aplica aceasta hot judecatoreasca.

Multumesc
.............................................................................................................................................................................

12.01.2011


90


C3_aj_suma
Sumă - Ajutoare de deces
N(15)

DA

C3_aj_suma/ C3_aj_nr <= ajutorDeces
daca C3_aj_nr>0
ATT
‘Suma acceptata numai cu hotarare judecatoreasca’

P



#10 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 12 June 2015 - 11:45 AM

Descarca si tu o varianta "la zi" ... ca ne dai emotii :laugh:

Este normala atentionarea daca nu se respecta suma legala (adica poti da alta suma la ajutor deces , dar numai pe baza unei hotarari judecatoresti)

Este drept ca n-am mai testat de multa vreme ajutorul de deces pentru un membru de familie (n-am avut situatii pana acum cand ruda decedata nu primea de la casa de pensii ajutorul)






Similar Topics Collapse

3 useri citesc topicul

0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL