Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Freelancing pe Upwork - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Jump to content


Freelancing pe Upwork

upwork contabilitate pfa freelancing facturare registre tva
14 replies to this topic

#1 Dorin Cornea

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 posts

Posted 08 October 2016 - 05:24 PM

Buna ziua,

Am un PFA la norma de venit (cod CAEN 6202) si prestez servicii de consultanta IT exclusiv printr-o platforma online de intermediere pentru servicii de freelancing numita Upwork si inregistrata in SUA. Nu am angajati si sunt momentan inregistrat ca neplatitor de TVA.

Sistemul functioneaza in felul urmator:
  • Clientii care sunt interesati de servicii de freelancing adauga o oferta pe platforma respectiva (pe Upwork)
  • Eu aplic la ofertele respective iar daca clientului ii place ce am de oferit ma "angajeaza" si intre noi se semneaza un contract electronic (contractul este doar electronic, un fel de acceptare a unor termeni si condiitii stabilite de platforma, nu exista si o varianta fizica a lui)
  • Eu lucrez direct cu clientul final si prestez serviciile pentru care m-am angajat, insa de foarte multe ori nu stiu exact daca le prestez pentru o persoana fizica, juridica sau unde este localizat clientul (Upwork nu imi ofera acces la datele de idenficare a clientului)
  • Clientul final primeste saptamanal o factura de la Upwork, trimisa in numele lor, prin care este taxat pentru serviciile prestate de mine
  • Clientul final plateste serviciile facturate prin card bancar sau transfer bancar catre Upwork
  • Banii astfel incasati de Upwork se aduna intr-un cont virtual la ei (similar cu Paypal)
  • Periodic, banii imi sunt transferati, in dolari SUA, intr-un cont bancar din Romania
  • Upwork ma taxeaza cu un procent din suma platita de client, procent intre 5% si 20%, denumita de ei taxa de servicii. Aceasta suma este retrasa automat de ei din banii acumulati in contul meu virtual.
  • Upwork adauga TVA de 20% la taxa de servicii descrisa mai sus. Compania este localizata in SUA si este inregistrata in scop de TVA cu numarul de inregistrare de forma EU528002406
  • Upwork imi emite o factura pentru taxa de servicii + TVA, factura pe care apare denumirea, adresa din Statele Unite si codul lor de TVA insa la beneficiar apare numele meu (nu denumirea completa a PFA-ului).
  • Upwork mai retine un comision de transfer a banilor catre banca din Romania in valoare de 30$ la fiecare transfer. Pentru suma asta nu mi se emite nici o factura.
Pana de curand am avut incasari totale sub plafonul de platitor de TVA de 220.000 lei si am tinut contabilitatea in felul urmator:
  • De fiecare data cand am solicitat celor de la Upwork sa-mi vireze banii catre banca din Romania, am intocmit o factura catre Upwork cu sumele exprimate in dolari si transformate in lei la cursul BNR aferent zilei platii (cursul publicat in ziua anterioara platii).
  • Factura respectiva nu am cui sa o trimit efectiv dar am imprimat un exemplar si l-am indosariat.
  • Suma facturata reprezenta suma incasata efectiv in contul bancar din Romania (practic suma totala platita de clientul final - taxa de servicii - TVA taxa de servicii - comision de transfer bancar).
  • Fiind neplatitor de TVA, factura este fara TVA si pe ea apare sintagma "Scutit de TVA".
  • Am pastrat un Jurnal de vanzari in care am inregistrat valoarea in lei de pe toate facturile emise.
  • Nu am pastrat un jurnal de cumparari pentru ca nu am facut nici o achizitie ca PFA (fiind la norma de venit, nu cred ca avea vreun sens sa cumpar ceva sau sa platesc servicii ca PFA). Facturile de servicii emise de Upwork (pentru taxa de 5-20% de servicii + TVA) le-am ignorat pana acum si nu le-am inregistrat in numele PFA-ului.
  • Am depus initial declaratia 220 si 600 si apoi anual numai declaratia 600.
  • Nu am depus niciodata declaratia 392B pentru ca toate facturile au fost emise catre Upwork si nu am avut prestari de servicii sau achizitii in tara.
Am procedat in felul descris mai sus pentru ca am dorit sa inregistrez operatiunile cat mai aproape de natura lor reala. Neexistand facturi sau plati directe intre mine si clientul final (cel care le plateste celor de la Upwork) am considerat ca beneficiarul serviciilor mele este chiar Upwork si astfel pe ei ar trebui sa-i facturez, ei actionand practic ca un intermediar.

De curand insa am ajuns sa depasesc plafonul de TVA de 220.000 lei (in cursul lunii octombrie) si trebuie sa me inregistrez ca platitor de TVA. As vrea sa va rog, daca puteti sa ma ajutati cu o parere despre modul in care ar trebui sa tin contabilitatea dupa ce devin platitor de TVA.

Dupa inregistrare ca platitor de TVA din cate am inteles ar trebui sa procedez in felul urmator:
  • Sa depun declaratia 070 prin care sa solicit inregistrarea in scop de TVA (pana pe 10 noiembrie)
  • Sa emit in continuare facturi catre Upwork, insa cu o cota de TVA de 0%
  • Sa inregistrez facturile emise in Jurnalul de vanzari tot cu cota de TVA de 0%
  • Sa depun trimestrial declaratia 300
Mai exista si alte declaratii sau registre pe care ar trebui sa le completez dupa ce devin platitor de TVA?

De asemenea, din momentul in care am un cod de TVA il pot inregistra la Upwork astfel incat pe factura de servicii pe care mi-o emit ei sa nu se mai opreasca automat TVA-ul. Practic, dupa inregistrare, pe factura respectiva va aparea "Taxare inversa":

Citeaza

After validation, we will print “VAT Reverse Charged” on your invoices. Please note you may be required to self-assess VAT on your VAT return under the reverse-charge mechanism applicable to ESS.

Intrebarea este ce fac cu facturile respective? Le inregistrez in registrul de cumparari? Vor aparea pe declaratia 300? Trebuie sa platesc eu TVA-ul aferent?

Va multumesc mult pentru orice sugestii!



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 09 October 2016 - 05:41 PM

exista o sectiune dedicata freelancing, aici : http://www.conta.ro/...lancing-paypal/
nimic din ce s-a scris acolo nu te ajuta ? :huh:




#3 Dorin Cornea

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 posts

Posted 10 October 2016 - 08:04 AM

Ba da, o parte din informatiile de acolo au fost utile insa nu exista nici un topic care sa descrie mai pe larg cum sa tii evidenta contabila ca si PFA, cand esti platitor sau neplatitor de TVA, intr-o situatie similara cu a mea.

Sunt cateva neclaritati care nu sunt explicate si anume:
  • in situatia in care platforma de freelancing e intermediar, pe cine facturezi?
  • ce faci cu facturile pe care le primesti pentru taxa de servicii daca sunt emise catre PF, nu PFA.
  • cum inregistrezi compensarea directa pentru taxa de servicii?
  • ce faci cu TVA-ul pe care ar trebui sa-l platesti pentru taxa de servicii perceputa de platforma respectiva?
  • cum inregistrezi comisionul de transfer bancar pentru care nu se elibereaza vreo factura?
  • ce declaratii mai trebuie depuse in afara D600 si D300 (si D070 pentru a deveni platitor de TVA)
Pentru toate astea din pacate nu am gasit informatii clare in alta parte.



#4 AdrianF88

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 posts

Posted 06 February 2017 - 10:00 PM

Buna seara la toata lumea!

Imi cer scuze daca s-a mai intrebat ce urmeaza sa va intreb dar la o cautare pe cateva cuvinte cheie, nu gasesc decat cateva topice din care ori nu inteleg mare lucru, ori sunt informatii care nu reusesc sa le leg de o intrebare specifica.

De cateva zile ma roade o idee sa incep sa imi valorific si eu timpul meu liber preluand cateva proiecte de pe tot mai cunoscutul site upwork.

Precizez ca specificul muncii in mare parte v-a consta in editarea de fotografii. Nu creez o fotografie noua pe care sa o vand ci doar modific o imagine bruta dupa cerintele clientului.

Dupa ce mi-am facut cont la ei, am vazut ca intr-o sectiune imi cerea sa completez un formular W-8BEN si sa specific numele firmei si de asemenea sa ofer un numar VAT. Asta imi da de inteles ca site-ul necesita ca prestatorii sa fie inregistrati intr-o forma sau alta sub statut de persoana juridica.

Intrebarile mele sunt:

1. (Intrebarea asta e mai mult la noroc, poate a mai intalnit cineva situatia, pentru ca presupun ca mai multe informatii o sa le obtin de la cei de la upwork). Stie cineva daca chiar este necesara infiintarea unei firme sau al unui PFA pentru astfel de activitati sau le pot presta ca si persoana fizica

2. Daca le pot presta ca persoana fizica (pentru ca sincer nu vreau sa ma plimb o data la cateva luni pe la diverse institutii cu zeci de formulare si justificari in mana.) ce am nevoie pentru a incasa castigurile in mod legal?

Multumesc frumos tuturor!



#5 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 01 February 2018 - 01:02 PM

Buna ziua, Am citit toata dimineata toate mesajele din acest forum. Excelente informatiile, dar totusi nu sunt lamurita complet de ceva anume.
Sunt persoana fizica (deci nu am nici un PFA, SRL etc) si am inceput din Ianuarie 2018 sa lucrez sporadic pe Upwork (deci nu continuu, cand prind ceva), pe partea de scris, editat (drepturi de autor incadrez eu aceste servicii). Mentionez ca la asistenta contribuabili in orasul unde locuiesc mi-au ridicat din umeri.
Nu imi este clar daca trebuie sa si inregistrez ceva ca persoana fizica la ANAF intr-o luna de zile (adica acum repede, declaratia 020 sau 070), sau este suficient sa declar pe 201 cat voi realiza in 2018 pana la 25 mai 2019?
Am incercat sa fiu scurta si la obiect. Multumesc anticipat de raspuns, ajutati enorm, sa vi se intoarca insutit.

Edited by Marisha, 01 February 2018 - 01:10 PM.




#6 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 01 February 2018 - 01:32 PM

Pt veniturile din DDA obtinute in 2018 din strainatate (platite din afara), de catre pers. fizice, se depune doar D201 in 2019, fara nicio alta inregistrare fiscala in plus. Veniturile se considera a fi obtinute din strainatate, cf modificarilor la CF valabile de la 01.01.2018 (introducerea art. 67^1)

Pt veniturile din DDA obtinute in 2017 din strainatate, de catre pers. fizice, se depun 2 declaratii : D020 de inregistrare fiscala si D200 privind veniturile realizate din România, fiindca veniturile respective din DDA se considera a fi obtinute din Romania, indiferent daca ele sunt platite din afara.



#7 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 01 February 2018 - 01:41 PM

Multumesc frumos Otilia pentru raspuns. Am folosit fucntia de cautare, insa nelucrand in domeniu poate mi-a scapat mie fix raspunsul acela daca nu era foarte clar. Imi cer scuze, ca nu l-am gasit din prima. Voi citi indrumarul trimis de tine pentru care inca o data iti multumesc.

Data obtinerii primului venit unde? in contul upwork? in paypal? sau in contul bancar? upwork- paypal-cont este un proces ce poate dura luni ......



#8 ciuly

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 51 posts

Posted 01 February 2018 - 05:43 PM

Daca e sa fii corecta, data primului venit este cand ti-au intrat banii in upwork.
Acuma, fiscul nu o sa ajunga sa verifice acel istoric decat daca il pui tu la dispozitie din varii motive. La istoricul paypal.e mai delicat. A detaliat mutual aici http://www.conta.ro/...post__p__270535
Dar din moment ce te-ai apucat in ianuarie a.c. pe upwork, la aia le ia cam 10 zile sa confirme plata in contul tau (de abea dupa ce e in "available" poti considera ca ai incasat banii), eu zic ca ar trebui sa ai inca timp destul sa faci hartiile.



#9 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 01 February 2018 - 06:31 PM

Simt ca mai m-am luminat. Multumesc mult de rabdare si lamuriri. Acum incep sa se lege toate. Daca spun ca am fost de 3 ori la anaf in 2 luni si ultima oara am stat 2h cu cei de la asistenta sa descalcim itele astea, nu stiu daca o sa ma credeti ...

Acuma cert este ca mai am un ghimpe: am castigat niste bani din drepturi de autor si anul trecut (f. putin, mi-e si jena sa spun cat, eram la inceputuri), dar nu stiam pe atunci ca tb sa ma inregistrez cu 020. Ce se intampla daca depun numai 200 anul asta?



#10 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 01 February 2018 - 06:40 PM

probabil nimic ... :smile:



#11 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 02 February 2018 - 07:43 AM

Vezi postareaOtilia Alupei, la 01 February 2018 - 06:40 PM, a spus:

probabil nimic ... :smile:

Am inteles, ar fi dragut. Multumesc frumos de toate sfaturile. O sa fac update dupa ce rezolv la Anaf



#12 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 03 February 2018 - 09:19 AM

Vezi postareaciuly, la 01 February 2018 - 05:43 PM, a spus:

Daca e sa fii corecta, data primului venit este cand ti-au intrat banii in upwork.
Acuma, fiscul nu o sa ajunga sa verifice acel istoric decat daca il pui tu la dispozitie din varii motive. La istoricul paypal.e mai delicat. A detaliat mutual aici http://www.conta.ro/...post__p__270535
Dar din moment ce te-ai apucat in ianuarie a.c. pe upwork, la aia le ia cam 10 zile sa confirme plata in contul tau (de abea dupa ce e in "available" poti considera ca ai incasat banii), eu zic ca ar trebui sa ai inca timp destul sa faci hartiile.

Multumesc Ciuly, deocamdata strang banii in upwork, nu am chef sa le dau comisionul de transfer daca nu am destui bani. Isi iau ei destul comisionul lor.



#13 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 08 February 2018 - 03:17 PM

ATENTIE :

PT TOTI CEI INTERESATI : Ref. la veniturile din DDA obtinute din strainatate incepand cu 01.01.2018, legislatia fiscala s-a schimbat odata cu intrarea in vigoare a noului CF 2018 !!
Pt detalii si legislatie, va rog sa consultati acest topic : http://www.conta.ro/...295#entry282295



#14 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 13 February 2018 - 12:46 PM

Vezi postareaOtilia Alupei, la 08 February 2018 - 03:17 PM, a spus:

ATENTIE :

PT TOTI CEI INTERESATI : Ref. la veniturile din DDA obtinute din strainatate incepand cu 01.01.2018, legislatia fiscala s-a schimbat odata cu intrarea in vigoare a noului CF 2018 !!
Pt detalii si legislatie, va rog sa consultati acest topic : http://www.conta.ro/...295#entry282295

Am fost la Anaf ca sa ma inregistrez cu 020 pentru drepturi de autor si mi-au spus ca nu se poate face fara un contract de cesiune de drepturi de autor. In continuare mi se pune aceeasi placa: te inregistrezi numai daca vrei sa tii registru intrari-iesiri, altfel depui numai declaratia de venit pana la 25 mai. Eu am depus armele, asta au zis ei sa fac, asta o sa fac.



#15 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 13 February 2018 - 03:23 PM

Ok. :smile: Multumim pt feedback !

Bine ar fi fost sa ai si in scris aceasta solutie, sa poti dovedi la o adica ...





2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users

Cometa SQL