Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Drepturi de autor din strainatate - Actualizare !! - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Jump to content


- - - - -

Drepturi de autor din strainatate - Actualizare !!

cota forfetara
38 replies to this topic

#1 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 13 March 2018 - 01:28 PM

La loc comanda !!
Se va reveni la forma veche a art. 671 din CF, adica :

http://discutii.mfin...re_09032018.pdf

Proiect Ordonanță de Urgență privind măsuri fiscal – bugetare și pentru modificarea unor acte normative (versiune actualizată) - publicat în data de 09.03.2018

ORDONANŢĂ DE URGENȚĂ privind măsuri fiscal – bugetare și pentru modificarea unor acte normative

6. Articolul 671 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 671 - Definirea veniturilor din România din activităţi independente
Veniturile obţinute din activităţi independente desfăşurate în România, potrivit legii, se consideră ca fiind obţinute din România, indiferent dacă sunt primite din România sau din străinătate.”

Art.71- Definirea veniturilor din România din drepturi de proprietate intelectuală
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sunt considerate ca fiind obţinute din România, numai dacă sunt primite de la un plătitor de venit din România sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit în România.

La articolul 130, alineatul (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(4) Contribuabilii care obţin venituri din străinătate conform alin. (1) au obligaţia să le declare în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 15 martie a anului următor celui de realizare a venitului precum și să efectueze calculul și plata impozitului datorat, în cadrul aceluiași termen, cu luarea în considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevăzută de convenția de evitare a dublei impuneri.”



#2 freya1492

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 posts

Posted 20 March 2018 - 12:26 PM

Asadar, daca firma este inregistrata in alt stat UE (in cazul meu Spania) cum se face impozitarea? Daca era din Romania, retinea 10% din net la sursa. Dar asa?

Exista o alta modalitate decat retinerea la sursa?

Multumesc!




#3 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 20 March 2018 - 02:00 PM

Daca veniturile se considera a fi obtinute din Romania, atunci ti le declari singura prin decl. unica (cea care va inlocui D200). Inainte le declarai prin D200, de-acum vei folosi declaratia unica.

INSA, cf. art. 71 modificat, veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sunt considerate ca fiind obţinute din România, numai dacă sunt primite de la un plătitor de venit din România sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit în România, ceea ce nu este cazul tau, deci vor fi tratate ca venituri obtinute din strainatate, cu tot ce implica asta (evitarea dublei impuneri ...)



#4 Aurelian92

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 posts

Posted 22 March 2018 - 06:12 PM

Buna ziua,

As avea si eu o intrebare legata de plata impozite pt scris articole in lb engleza pt diverse site-uri din strainatate (inclusiv Upwork), am facut o intrebare pe site-ul ANAF si nu prea sunt lamurit. Eu scriu articole in lb engleza pt mai multi clienti lunar si ma intreb daca ar fii cazul sa imi fac un PFA. Din ce am mai citit pe aici, daca desfasori o activitate de freelancing in mod regulat, e nevoie de o forma de inregistrare juridica. However, cand am intrebat la ANAF, mi-au raspuns ca pot declara cu 201.

Atasez intrebarea si raspunsul ANAF aici.

Cum ar fi mai bine sa procedez? Sa-mi fac PFA sau sa declar cu 201? Imi cer scuze daca s-a mai discutat deja acest topic inainte si multumesc anticipat pt orice raspuns.

Aurelian

Attached Files





#5 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 22 March 2018 - 06:29 PM

Te rog, mai ataseaza o data fisierele fiindca s-au pierdut atasamentele la unirea topicelor. :sad:

Oricum, raspunsul ANAF probabil e depasit (dar trebuie vazut ce ai intrebat si ce au raspuns ei) fiindca legislatia s-a modificat din nou incepand cu 15 martie 2018, asteptam publicarea ordonantei in Monitorul Oficial (chestiune care, iata, intarzie mult).

Nu ne-ai spus de cand ai inceput lucrul (ca sa stim ce-ti raspundem, eventual, pt anul trecut).



#6 Aurelian92

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 posts

Posted 22 March 2018 - 07:07 PM

Phew, acum am vazut ca a fost mutat topicul, am crezut initial ca a fost sters! Atasez din nou fisierele + un link catre imgur unde am uploadat pozele just in case.

https://imgur.com/a/OMk15

Articole am inceput sa scriu din vara lui 2016, am avut un contract de drepturi de autor cu un client (scriam exclusiv pt site-ul lui). Colaborarea noastra a incetat spre sfarsitul lui 2017 (proiectul a luat o pauza momentan) si declaram venituri prin decl112. Din cate am inteles, aceasta declaratie este pt persoane juridice si puneam in loc de CUI CNPul meu (tata facea contabilitatea, eu sunt paralel si perpendicular cu acest subiect). Am mai intrebat pe ici pe colo si mi s-a spus ca nu prea ar fi corect, insa asta au hotarat doamnele de la Caracal cand am fost sa inregistrez contractul atunci (apartin de admin fiscala Olt).

Din ianuarie 2018 mi-am gasit alti clienti si mi-as dori sa declar cumva veniturile si sa platesc impozit cum trebuie. Nu m-ar mai avantaja sa fac contract DDA pt ca am multi clienti lunar si mi-ar fi greu sa fac contracte cu toti (pt unii scriu articole de 10 dolari o singura data si ar fi aiurea sa fac contract doar pt asta, plus ca multi nu vor sa dea date despre ei). As putea sa fac contract cu Upwork de fiecare data cand scot niste bani de la ei? (asta am citit undeva pe aici pe forum).

De asemenea, multumesc pt orice raspuns, sunt nou pe forum si vad ca aici se trateaza subiecte importante si actuale legate de freelanceri, a real goldmine in the vast jungle of confusion out there!

Aurelian

Attached Files





#7 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 23 March 2018 - 01:08 PM

Raspunsul ANAF e chiar recent, insa, in "buna" lor practica, nu stie stanga ce face dreapta. Pe data de 08.03.2018 deja era postat pe site-ul MFP proiectul de ordonanta pt modificarea Codului fiscal (notat, in continuare, cu CF - ca sa stii ce este abrevierea asa) si ca urma a fi aprobat o saptamana mai tarziu. Daca noi o stiam (opinia publica interesata de subiect), cu atat mai mult trebuiau sa o stie si cei de la ANAF care raspund solicitarilor de informatii, dar ... traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul ! :sad:

Ca persoana fizica simpla NU poti depune D112, iar daca voi ati depus-o si v-a primit-o la Fisc, inseamna ca ea a fost depusa pe vreun PFA la care esti/ai fost angajat sau beneficiar de venituri pt care exista obligatia platitorului de venit de a retine la sursa contributiile sociale (adica PFA-ul este/a fost angajator sau platitor de venit cu retinere la sursa a contributiilor sociale).
D112 trebuia depusa online, nu stiu care a fost situatia ta concreta si cum exact s-a completat declaratia de v-a acceptat-o sistemul. Ma rog ...

Acum, revenind la anul 2018 (pt per anterioara chiar nu inteleg cum a procedat tatal tau si nu stiu ce sa-ti spun ca datorezi), D201 s-a comasat cu alte vreo 5 decl. in "Declaratia unica" cu termen de depunere 15.07.2018 - termen extins in mod exceptional doar anul asta fiindca 2018 este an de tranzitie catre un alt sistem fiscal !! In aceasta decl. unica se vor trece veniturile obtinute in 2017 (adica ceea ce trebuia sa declari prin D201) si iti vei ESTIMA singur (pe proprie raspundere) veniturile din 2018 in vederea calcularii si platii contributiilor sociale pt anul 2018, termenul de plata a acestor ctb. fiind pana pe 15.03.2019, dar poti plati oricand pana atunci (anticipat) - exista si un bonus de 5% pt plata pana pe 31.12.2018 (evident, daca datorezi).

In principiu, pt anul 2018 vei plati impozit pe venit de 10% la total venituri obtinute efectiv, dar se vor plati contributii sociale (pensii, sanatate) doar daca depasesti pragul anual de 22.800 lei sau opteazi pt plata lor in caz ca veniturile sub acest plafon.
Pt anul 2017, impunerea se va face cf. legislatiei in vigoare in 2017 - adica impozit pe venit 16% prin decizia de impunere pt 2017 pe care o s-o primesti de la fisc.

Prin urmare, trebuie sa asteptam, cum ti-am spus si anterior, sa apara OUG noua in MO, ca sa avem pe ce discuta concret. Pt veniturile obtinute efectiv in 2018, termenul de depunere a declaratiei unice este 31 martie 2019.



#8 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 23 March 2018 - 03:40 PM

Nu stiu cum va fi pana la urma anul acesta, dar in anii trecuti existau 2 posibilitati pentru salarii si alte tipuri de venituri cu retinere la sursa primite de la angajatori straini (in functie de intelegerea dintre firma si persoana):

1. Firma straina se inregistra fiscal in RO si declara/retinea/platea ea toate cele.
2. Firma nu se inregistra, atunci se inregistra persoana (cu 020) si declara/platea ea taxele prin 112.

Exista D112 si pe CNP, pentru aceste cazuri precum si pentru cazurile in care angajezi de ex. menajera (legea spune sa-i faci CIM femeii care te ajuta la curatenie). Angajatorul este persoana fizica (CNP) si depune D112.
Stiu astfel de contracte care inca se deruleaza/declara.

O alta posibilitate era acel D224 (daca nu ma insel), depus de fiecare data cand existau venituri.

Din 2018, dumnezeu mai stie ce si cum se poate face, cum te inregistrezi, cum declari ... este o mare nebuloasa inca!



#9 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 23 March 2018 - 05:25 PM

Gabita :wub: , la asta ma refeream si eu cu D112 cand spuneam ca nu se depune ca pers. fizica simpla, adica tu in numele tau ca PF. M-am uitat la toate art. mentionate in instructiunile D112 (cine depune decl.) si deponentul trebuie sa aiba calitatea de angajator sau sa fie platitor de venituri pt care exista obligatia retinerii la sursa a contributiilor sociale. Pers. fizica ce angajeaza bona, menajera, etc .. cu ctr. de munca, se transforma in angajator si ca orice angajator ar trebui sa declare si un vector fiscal la Fisc, zic eu.
La Aurelian, "angajatorul" nu este o PF cu CNP ... nu stiu al cui CNP il trecea in decl., al lui probabil ... :blink:

Aurelian, nu te supara te rog, tatal tau se ocupa de conta sau doar a incercat sa te ajute dupa cum s-a gandit el ? Chiar sunt curioasa, fara misto, pe ce s-a bazat cand ti-a facut D112. Poate o fi ceva, dar nu stim noi .. si eu zau as vrea sa stiu. :smile:



#10 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 24 March 2018 - 11:11 AM

Nu-i chiar asa, poti avea salarii din strainatate, dar acestea sunt situatii cu care un contabil nu se intalneste in activitate, pentru ca are clienti firme din RO.
Nu stiu insa ce fel de contract a avut, pentru ca daca a avut contract pe DDA, atunci nu se incadreaza aici si trebuie sa depuna declaratia cu veniturile din strainatate, nu depune D112!

La salariile din strainatate insa ... of doamne ... este o harababura la fel de mare ca la alte venituri din UE/non-UE.

In cazul veniturilor din salarii/asimilate obtinute din strainatate poti incheia un acord ca sa-ti platesti tu in tara toate cele, iar angajatorul iti va da suma bruta.
Insa, indiferent de acord, platitorul/declarantul este persoana fizica, nu angajatorul nerezident. Asta pentru ca un nerezident nu prea poate avea obligatii in RO si este si dificil de urmarit, asa ca obligatia este a persoanei care primeste venitul in RO (si asa este si normal dupa parerea mea).
Daca angajatorul nu este UE/sau alta tara cu care RO are tratate, atunci nu se mai incheie nici o intelegere si iti platesti tu tot.

Ordin 1209/2018 (pt. decl.112) spune asa:
....
Secțiunea "Date de identificare a plătitorului"
....
În situația contribuabililor prevăzuți la art. 147 alin. (12), (13) (nm: depune angajatul) și (15) (nm: depune angajatorul), precum și art. 168 alin. (4) din Codul fiscal, secțiunea se completează cu datele de identificare ale persoanei fizice care are, potrivit legii, obligația depunerii declarației.

si iata cine se incadreaza la art.147:

Codul fiscal, Art.147
ART. 147 - Depunerea Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate
(1) Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d) - f), precum și persoanele fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte sunt obligate să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.
....
(12) Persoanele fizice care obțin venituri sub formă de salarii ca urmare a activității desfășurate la misiunile diplomatice și posturile consulare acreditate în România, precum și la reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine depun declarația prevăzută la alin. (1) și achită contribuțiile sociale obligatorii în cazul în care misiunile și posturile, precum și reprezentanțele respective nu optează pentru îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată a contribuțiilor sociale.
(13) Persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, care își desfășoară activitatea în România și obțin venituri sub formă de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și ale acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația să depună declarația prevăzută la alin. (1) numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.
(14) Angajatorii prevăzuți la alin. (13) au obligația să transmită organului fiscal competent informații cu privire la acordul încheiat cu angajații.
(15) Dacă între angajatorii prevăzuți la alin. (13) și persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor nu au fost încheiate acorduri, obligația privind plata contribuțiilor sociale datorate de angajatori, reținerea și plata contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice respective, precum și depunerea declarației prevăzute la alin. (1) revine angajatorilor.

ART. 169 - Depunerea declarațiilor
(1) Următoarele categorii de persoane sunt obligate să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, declarația prevăzută la art. 147 alin. (1):
a) persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau persoanele asimilate acestora;
b) persoanele care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte;

PS: Nu doresc nimanui sa se loveasca de spete de genul asta :biggrin2: !

Edited by mgabi, 24 March 2018 - 11:13 AM.




#11 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 29 March 2018 - 10:58 AM

Buna ziua,

Am vazut ca s-a inchis vechiul topic si am citit noile reglementari. Incet incet incep sa ader/ le integrez cumva.

Am insa o alta intrebare. Am inceput sa lucrez ca ”content writer” (deci drepturi de autor) pentru o firma din UK. Ai au spus ca imi vor pune direct banii in contul bancar + comisionul inter-bancar. Toate bune si frumoase pana aici. Acum, dupa ce am lucrat ceva pentru ei (nu suma mare), imi cer factura - chestie care se pare ca nu ne-a trecut prin cap niciunuia sa discutam pana acum (ei sunt insa foarte de treaba si deschisi). Eu nu am PFA si vreau sa imi declar veniturile numai prin declaratia unica nou scoasa pe piata. Dupa mintea si stiinta mea, nu am cum sa dau facturi. Aveti totusi vreo solutie? Ask for payment prin Paypal sau Payoneer? Este ok sa fac asta in conditiile in care eu nu am PFA/SRL. Pana acum am fost platita de alte companii cu banii direct in paypal, nu tu contract, nu tu factura, astia din UK vor o colaborare pe termen mai lung si as incerca sa vin cu o solutie sa mediem cumva.

Orice sfat /abordare similara este binevenit si apreciat. Va multumesc



#12 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 29 March 2018 - 12:18 PM

Dpv al legislatiei romanesti, nu poti emite factura ca PF simpla.
Eu as incerca un document de gen agreement (ca un contract, dar mai leger formulat) prin care sa se mentioneze specificul muncii si conditiile de plata.
Poti face chiar un ctr de cesiune DA, de tip romanesc si tradus in engleza. Eventual, il mai prelucrati impreuna pana va convine ambelor parti si asa aveti o baza contractuala.

Zic si eu ... :blush:

Bravo, Marisha !! Succes ! :smile:



#13 Marisha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 14 posts
  • Gender:Female

Posted 30 March 2018 - 10:21 AM

Multumesc Otilia de raspuns,

Of da, am uitat sa spun ca urmeaza sa semnez un contract/agreement cu ei in Engleza, au spus ca mi-l trimit. Faza este ca nu-s platita cu suma fixa in fiecare luna, ci in functie de proiect, deci pe contract sigur nu va spune o suma fix/luna. In cazul acesta ei pot pur si simplu sa imi trimita bani in contul meu de RON specificand conform. nr. contract?

Inca o data multumesc mult de suport



#14 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 30 March 2018 - 03:22 PM

Tocmai de aceea agreement-ul are o forma mai lejera, ca sa nu includa o suma fixa, ci o plata variabila cf lucrari. :smile: Astfel, ti se pot face plati in sume diverse si aveti pt asta baza contractuala. Eu una nu vad alta solutie, se pare ca si ei s-au gandit tot la aceasta var. In plus, veniturile tale din DA sunt cele efectiv incasate in valuta - transformate in ron la cursul zilei de incasare.

Cu drag si alta data ! :biggrin:



#15 Aurelian92

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 posts

Posted 11 April 2018 - 03:16 PM

Buna ziua, revin cu niste raspunsuri dupa multa vreme, imi pare rau ca nu am mai fost prezent sa particip la discutie mai devreme, zilele astea nu prea am fost online.

Legat de cum am facut in 2017, va marturisesc ca nici cele de la anaf caracal nu prea stiau cum sa ma indrume, eu apartin de admin fiscala olt. Ideea de a merge pe drepturi de autor a fost sugerata de un contabil care ofera consiliere freelancerilor. Am mers pe mana ei si am fost la caracal sa inregistrez contractul DDA.

Acolo cele de la anaf au fost luate prin surprindere pt ca nu se regasesc in fiecare zi cu astfel de situatii. Mi-au si spus, mai in gluma, mai in serios, ca doar ei si cu soldatii de la deveselu ce am avut astfel de cazuri (pe acolo prin zona e o baza militara americana infiintata de curand, pe langa orasul deveselu). In cele din urma, au convenit ca pot merge pe DDA, ma inregistrez cu 020 si platesc impozit lunar pana pe data de 25 ale lunii (exact cum a zis mgabi mai sus, chiar, multumesc mult pt raspuns)

Tatal meu mai tine evidente contabile la diverse firme, el stie cum sa depuna d112 si la CUI trecea CNPul meu. Nu este de meserie, insa asa a convenit impreuna cu cele de la anaf ca sa pot plati taxe. Lunar depunea d112, plateam impozitul si chiar imi spunea ca se vad platile in sistem (am si chitante). C-o fii bine, ca n-o fii, eu niste bani m-am straduit sa dau la stat, asa am fost instruit de la anaf, asa am facut. Mi-ar fii placut sa fi fost un sistem mai simplificat, insa exact cum a spus si doamna Otilia mai sus, traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul! :)

De anul acesta nu mai lucrez cu acel client, oricum contractul de DDA a expirat. Mi-am gasit alti clienti si am zis sa mai cer o parere cum ar trebui sa fac. As avea o nelamurire totusi, de curand am mai vb cu o contabila care mi-a spus ca un contract the DDA nu se poate infiinta daca eu obtin venit luna de luna. Cu alte cuvinte, acest tip de contract se face doar daca veniturile sunt ocazionale. La faza asta am ramas ca la dentist, pt ca eu stiam cu totul altceva. Dumneaei mi-a dat 2 link-uri in baza carora spune asta, vi le atasez si dvs aici -

http://www.mediafax....atesti-14590090
http://www.legi-inte...index.php?id=63

Pt primul link, chestia asta apare la dezavantaje, scris cu rosu. Chiar sunt curios sa aflu si parerea dvs despre asta, daca este adevarat sau nu. Mi-e greu sa cred ca daca obtii venituri lunare dintr-o activitate ce presupune DDA nu ai voie sa faci contract de DDA pt ca "iei bani prea des si nu te incadrezi, iti trebuie firma". Dumneaei m-a indrumat sa fac PFA ulterior.
=========

Un alt aspect ce as dori sa il mentionez este faptul ca si daca totusi m-as incadra la DDA, nu stiu cat de mult ma avantajeaza dpdv administrativ sa zicem. Lucrez lunar poate cu cate 10 clienti diferiti (pt unii scriu cateva articole si pa-pa la revedere), cum sa fac contract DDA cu fiecare pt o activitate de 1-2 ore o singura data pe luna? Plus de asta, nu toti vor sa faca un contract, sa-si dea date, etc. E ca si cum i-ai cere unui frizer sa faca contract cu fiecare client care ii intra in frizerie. E absurd. In 2017 am lucrat exclusiv pt un client, acum am mai multi si asa vreau sa ramana in continuare.

In acest context, ma gandesc ca ar fii mai ok sa imi fac un fel de PFA ceva, insa vreau sa ma opresc aici deocamdata cu mesajul pt ca oricum este prea lung deja. As vrea sa va multumesc anticipat inca o data Otiliei, mgabi si toti cei care contribuiti pe acest site pt ca ajuta enorm! Abia astept sa aflu si parerea dvs legata de aceste aspecte.

Aurelian



#16 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 12 April 2018 - 01:44 PM

Da, in situatia ta ar fi mai practic sa iti faci PFA (sau un micro).
Te inregistrezi platitor de tva (eu m-as inregistra cu tva prin optiune, nu doar tva intracomunitar), facturezi fara tva (intracomunitar sau extracomunitar, nu conteaza) si nu te mai complici cu zeci/sute de contracte plimbate la anaf pentru inregistrari.



#17 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 12 April 2018 - 02:01 PM

Nu trebuie inregistrat fiecare contract !
Odata depusa D020, ea ramane valabila si pt contractele urmatoare, pana nu le reziliezi pe toate si nu iti incetezi activitatea (de tot). Cat timp inca desfasori activitatea asta, cu unul sau mai multi clienti, inregistrarea ta ca beneficiar al acestui tip de venit ramane valabila. Repet : prin D020 te-ai inreg. ca beneficiar al acestui tip de venit, ce se poate obtine ca PF simpla, cf legii (cel putin pana acum, mai vedem in continuare), iar pt a te inreg. initial ti-a trebuit cel putin un ctr "de plecare" !
Dupa parerea mea, poti continua in acelasi regim de lucru. De ex., eu lucrez pe DA de multi ani, cu ctr diferite si nu l-am inreg. decat pe primul, cand am depus D020. Iata ca lucrurile sunt regula, am avut in anii trecuti si regularizari ale impoz., cu ANAF, si totul a fost ok.

Din linkurile tale nu reiese, nicicum, limitarea de care vorbesti privind numarul contractelor de cesiune DA si/sau permanenta activitatii. Sincer, nu stiu de unde a tras concluzia respectiva, dna contabila. In plus, nu dupa art. din ziar ne luam, ci dupa CF si CPF. Un articol din media este doar un punct de vedere al autorului, el poate fi corect sau nu. In cazul tau, articolul este corect (desi cam vechi), dar nu scrie nicaieri ca activitatea prin DA ar trebui sa fie doar ocazionala, ci doar ca poate fi - ceea ce face ca veniturile lunare sa nu fie constante (- de multe ori contractele de drepturi de proprietate intelectuală sunt încheiate pentru activităţi unice, nerepetitive, ceea ce face ca veniturile lunare să nu fie constante;).
La celalalt link e numai L.8/1996.



#18 Aurelian92

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 posts

Posted 14 April 2018 - 05:06 PM

Va multumesc pt raspunsuri, zilele astea am inceput sa citesc legile mai in amanunt si putin cate putin, incep sa mai deslusesc ce trebuie facut si cum.

@mgabi - legat de TVA, am mai citit cate ceva prin CF insa nu sunt pe deplin lamurit, este obligatoriu sa ma inregistrez ca platitor TVA? Ce acte sunt necesare pt asta si ce s-ar intampla daca nu o fac? M-as bucura daca imi puteti oferi un link unde sa ma documentez mai bine.

@Otilia - faptul ca nu trebuie inregistrat fiecare contract suna foarte bine! As putea sa fac unu ctr "de plecare" cu un client care e de acord sa coopereze, apoi depun D020. Periodic, atunci cand gasesc clienti stabili si de treaba, mai fac un contract DDA si il tin la dosar, fara sa inregistrez la ANAF. Asta ar insemna sa am contracte cu majoritatea clientilor, insa nu cu toti, impozit aplicandu-se totusi pe toata suma care imi intra mie in cont. Ar fii ok asa?

Apropo de cont, indraznesc sa mai pun o intrebare - daca fac PFA, stiu ca se face un cont bancar separat, cont de firma, iar impozitul se aplica pe ce intra acolo. Eventual as putea sa atasez niste screenshot-uri cu extras de pe PayPal care sa ateste ca ce e in cont bate cu ce mi-a intrat pe Paypal.

La DDA cum ar sta treaba? Am nevoie de cont bancar separat si daca da, cum il declar ca sa fie "oficial". Eu as putea sa procedez la fel, cu screenshot-uri de pe Paypal si extras cont bancar unde imi intra banii, insa as dori sa aflu si parerea dumneavoastra legat de acest aspect.

Va multumesc si va doresc un weekend minunat in continuare!

Aurelian



#19 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16,663 posts
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Posted 16 April 2018 - 09:17 AM

La DDA, inreg. veniturilor se face pe baza documentelor doveditoare primite de la platitorul de venit.
In cazul veniturilor incasate din strainatate, extrasul de cont valutar sau paypal este cel care arata ce bani ti-au intrat. Nu cred ca ai putea miza pe adeverinte de venit (ca pt DA obtinute din Romania unde platitorul raporteaza sumele si iti da adev. de venit pe baza careia PF isi declara venitul).

Iti poti face un cont bancar separat, ai urmari mai usor sumele mai ales daca incasezi si alte tipuri de venituri din strainatate. Nu trebuie declarat nicaieri, e doar pt usurinta evidentei.



#20 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,344 posts
  • Gender:Female

Posted 17 April 2018 - 02:44 PM

Daca estimezi ca vei avea venituri constant, mergi pe varianta pe care ti-a descris-o Otilia.
Fara contabilitati si alte minuni.

Trebuie sa ai un contract/acord cu fiecare client ... sau orice alt document care sa ateste natura activitatii (ca "predai" drepturile pentru niste articole publicatiei/site-ului). Este adevarat ca este mai simplu printr-o platforma de tipul Upwork (de ex.), acolo ai avea doar un contract cadru, nu te mai umpli de hartii!

Conform CPF, natura activitatii (DDA) se determina pornind de la termenii contractului, deci vei arhiva acele documente pentru linistea ta. Sincer, n-am auzit sa le ceara cineva pentru verificari ... insa nu te costa nimic sa aduni intr-un folder toate documentele.

(1) În aplicarea prevederilor art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), se are în vedere ca raportul juridic încheiat între părți să conțină, în mod obligatoriu, clauze contractuale clare privind obiectul contractului, drepturile și obligațiile părților, astfel încât să nu rezulte existența unei relații de subordonare, ci libertatea persoanei fizice de a dispune în ceea ce privește desfășurarea activității. La încadrarea unei activități ca activitate independentă, părțile vor avea în vedere ca raportul juridic încheiat să reflecte conținutul economic real al tranzacției/activității.

Nu este o problema reincadrarea activitatii in cazul tau, daca te uiti la art.7 ai sa vezi ca n-ai de ce sa-ti faci griji :laugh: . Poti lucra chiar si cu un singur client, fara probleme.

PS: La acest moment DDA este singurul tip de activitate la care se platesc taxe modice. La sume mari (de mii de euro/luna) ajungi sa dai la stat sub 7% (asemanator cu taxele pe care le-ai fi avut la un micro!). Asa ca merita sa te folosesti de asta (cat o tine!)
PS2: Cred ca ar fi bine sa iei in calcul si ideea pe care ti-a dat-o Otilia cu un cont separat doar pt. DDA. Pe baza acelui extras determini veniturile simplu.






Similar Topics Collapse

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users

Cometa SQL