Sesiune online - 8 aug. 2018
Intrebare : As vrea sa va intreb, in cazul statiilor de carburanti, daca trebuie o avizare a casei de marcat impreuna cu solutia software. Pana acum nu trebuia. Am inteles ca este in curs o avizare speciala (a caselor/imprimantelor fiscale pentru aceasta activitate), neputandu-se folosi orice casa de marcat existenta pe piata (bineinteles, conform noilor reglementari, cu jurnal electronic).
Raspuns : Există aparate de marcat electronice fiscale dedicate pentru aceasta activitate economica, iar programele de aplicatie trebuie inregistrate la ICI.
În acest sens, HG 479/2003 prevede că, programele de aplicaţie externe interfaţate cu aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a, b, e şi f trebuie să fie înregistrate în Biblioteca naţională de programe prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, cu modificările şi completările ulterioare, specificând datele de identificare a aplicaţiei, precum şi modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfaţează.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate staţiilor de comercializare a carburanţilor care, în aceeaşi locaţie, pe lângă carburanţi mai comercializează şi alte produse pot fi dotate cu două echipamente fiscale distincte, unul pentru carburanţi şi unul pentru celelalte produse. Programul de aplicaţie trebuie să controleze şi să asigure gestionarea distinctă a vânzărilor de carburanţi de vânzarea celorlalte produse.
__________________________________________________________
Intrebare : Ati spus ca exista aparate de marcat electronice fiscale dedicate pt comert cu carburanti....puteti sa ne dati cateva modele care sunt autorizate pt aceasta activitate?
Raspuns : aveți pe site-ul nostru publicată Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018. Aceasta poate fi accesată la următorul link: http://discutii.mfinante.ro/.../ListaDistribAutoriz290520.... În acest sens, vă sugerăm să luați legătura cu distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale.
__________________________________________________________
Intrebare : In cazul in care un contribuabil a achizitionat casa de marcat in luna iulie 2018 incepand cu ce data trebuie sa depuna declaratia cu datele exportate din casa de marcat?
Raspuns : Fişierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricăreia dintre datele prevăzute in OPANAF 627/2018. Prin perioadă de raportare se înţelege luna calendaristică.
Obligația intră in vigoare cu data de 1 august 2018.
Programul de asistenţă si, implicit, formularul pdf, vor fi puse la dispoziţie pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. În momentul în care programul de asistență va fi disponibil pe site-ul nostru, va fi anunțat în secțiunea de noutăți.
__________________________________________________________
Intrebare : Cf OUG28/1999 se excepteaza de la obligatia casei de marcat : k) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, Va rog sa definiti notiunea de comert prin corespondenta. In cazul in care o firma cu activitate preponderenta de comert cu ridicata vinde si prin intermediul unei platforme de comert electronic si livreaza cu masinile proprii si incaseaza numerar de la clenti, unii fiind persoane fizice, cum este considerat ? Are obligtia de a detine casa de marcat ? Daca da, atunci are obligatia de a emite bonuri fiscale pentru toate incasarile numerar ? Daca incasarea este pentru o factura emisa acum 1 luna, tot cu bon fiscal se face ?
Raspuns : In situatia descrisa de dumneavoastra, in care livrarea se efectueaza cu masinile societatii si incasati numerar de la clienti, aveti obligatia de a detine aparat de marcat electronic fiscal si de a emite bon fiscal.
__________________________________________________________
Intrebare : Exista vreo posibilitate de a verifica daca bonurile fiscale emise de comercianti au fost eliberate prin case de marcat fiscalizate cu jurnal electronic? Respectiv, exista un registru public pentru a verifica numarul avizului de distributie a caselor de marcat fiscale, respectiv numarul de ordine din Registrul de evidenta a caselor de marcat fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti?
Raspuns : Pe site-ul nostru puteți accesa:
a) Evidenţa aparatelor de marcat electronice fiscale, pe baza:
- Seriei aparatului de marcat electronic fiscal;
- Numărului autorizaţiei de distribuţie;
- Data autorizaţiei de distribuţie;
b) Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018, la următorul link:
http://discutii.mfinante.ro/.../ListaDistribAutoriz290520...
__________________________________________________________
Intrebare : Ce elemente din continutul obligatoriu a unui bon fiscal emis prin folosirea unei case de marcat cu jurnal electronic se pot verifica prin consultarea Listei operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018?
Raspuns : Lista este valabila, aceasta urmeaza a fi actualizata.Facem precizarea ca pentru aparatele de marcat electronice fiscale nu se mai emit avize, ci Comisia din cadrul MFP emite autorizatii de distributie (nu emit avize).
Mentionam ca, pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic
- ICI avizeaza modelele;
- MFP autorizeaza distributia;
- nu se mai elibereaza numere de ordine, ci se atribuie numere de identificare unica a aparatelor de marcat.
Acestea sunt comunicate utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale.
Referitor la cea de-a doua intrebare, ca urmare a consultarii Listei operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018, veti identifica elementele care sunt cuprinse pentru moment in aceasta. Precizam ca lista este in curs de actualizare.
Menționăm că, se are in vedere implementarea unei aplicatii care să permită verificarea bonurilor fiscale. Ulterior, se vor întreprinde demersurile necesare pentru informarea contribuabililor cu privire la existenta acestei facilitati.
__________________________________________________________
Intrebare : In cazul unei case de marcat achiziționata in iunie cu ce data se depune declarația cu datele exportate?
Raspuns : Obligatia intra in vigoare la 1 august 2018. Fisierele se transmit până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate, perioada de raportare este luna calendaristica.
__________________________________________________________
Intrebare : Pentru societatile cu obiect de activitate de protectie si paza,care pot avea si contracte cu persoane fizice pentru paza personala,in consecinta incaseaza de la acestea contravaloarea facturilor,este obligatorie achizitia si inregistrarea unei case demarcat electronice? Puteti sa-mi indicati baza legala actualizata referitoare la casele de marcat electronice si lista furnizorilor autorizati? Exista un ghid elaborat de ANAF pe aceasta tema a caselor de marcat electronice?
Raspuns : Există un ghid dedicat pe site-ul nostru. Acesta este disponibil pe site-ul ANAF: https://static.anaf.ro/.../Ghid_case_marcat_18062018.pdf.
Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal
electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de
marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018 este publicată pe site și poate fi accesată la următorul link:
http://discutii.mfinante.ro/.../ListaDistribAutoriz290520...
Facem precizarea că, operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
__________________________________________________________
Intrebare : In cât timp se obține NUI prin SPV?
Raspuns : Certificatul de atribuire NUI se emite prin SPV, dupa efectuarea verificarilor, cu respectarea termenului prevazut de cadrul legal in vigoare.
__________________________________________________________
Intrebare : Comerciantii SRL-neplatitor de TVA-trebuie sa-si schimbe casa de marcat???consider ca nu/La firmele de contabilitate-neplatitor de TVA-trebuie casa de marcat??? se emit facturi lunare si chit./OP.
Raspuns : Toti operatorii economici care au obligatia de a utiliza case de marcat trebuie sa detina aparate de marcat electronice cu jurnal electronic.
__________________________________________________________
Intrebare : La întreprinderile familiale cu obiect de activitate transport în regim de taxi neplatitoare de tva care este termenul limita de achiziționare a casei de marcat nouă?
Raspuns : Termenul prevazut de lege este data de 1 august 2018. Nu se aplica sanctiuni pentru nedotare pana la data de 1 noiembrie 2018.
__________________________________________________________
Intrebare : Potrivit modificarilor aduse OUG 28/1999, cum se realizeaza transmiterea datelor inregistrate prin casele de marcat cu jurnal electronic catre ANAF, respectiv care sunt termenele de transmitere?
Raspuns : Fişierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricăreia dintre datele prevăzute in OPANAF 627/2018. Prin perioadă de raportare se înţelege luna calendaristică.
Obligația intra in vigoare cu data de 1 august 2018 (ART IV din HG 804/2017).
__________________________________________________________