Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
CIF Intracomunitar - Platforme Online - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


CIF Intracomunitar - Platforme Online

9 replies to this topic

#1 mcatalin94

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 10 September 2019 - 11:18 PM

Salut!

Am o intrebare la care am tot cautat un raspuns dar nu am gasit exact.

Prestez servicii freelance pe Upwork, iar ca si forma juridica am un PFA.
Platforma incaseaza un comision de la fiecare plata a clientului dar colecteaza si tva pe acel comision, tva pe care il livreaza autoritatilor din RO, conform termenilor si conditiilor acesteia.

Recent am aflat ca pentru acest tip de serviciu prestat de mine ar trebui sa am un CIF intracomunitar, pe care il pot obtine de la ANAF, urmand ca apoi sa platesc eu acel tva din comisionul platformei.

Acum intrebarea mea este daca am vreo problema sa merg in continuare asa, platforma sa colecteze si sa livreze acel tva, sau sunt obligat sa fac eu asta, ca si PFA?


Va multumesc in avans pentru timpul acordat!

Aceasta postare a fost editata de mcatalin94: 10 September 2019 - 11:24 PM




#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 11 September 2019 - 03:42 PM

CIF intracomunitar este doar pt serviciile prestate catre / primite de la firme inregistrate in UE, adica este un cod de TVA (valid VIES) valabil doar pentru tranzactii cu parteneri din UE.
Daca serviciile sunt pt/de la tari din afara UE, atunci nu ai nevoie de CIF pt ca nu-l poti folosi.

Acest comision facturat de catre Upwork nu este scutit de TVA, iar Upwork are cod TVA de UE (EU..... )
Prin urmare, dupa parerea mea, apar 2 situatii :
1. Daca tu nu esti inregistrat pe platforma cu un cod valid de TVA, atunci Upwork iti va factura comisionul cu cota de TVA romanesc, fiindca TVA se datorează acolo unde persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice (deci in RO). Asadar, vei plati lui Upwork aceasta TVA facturata (TVA = taxa pe valoarea adaugata), iar ei o vor vira statului roman in locul tau pt ca tu nu esti inregistrat ca platitor de TVA nicicum.
2. Daca esti inregistrat in scopuri de TVA cu acel cod special valabil doar pt UE si comunici acest cod lui Upwork, atunci ei vor factura fara TVA si cu taxare inversa si iti vor mentiona asta pe factura, ceea ce inseamna ca ei nu mai colecteaza TVAin locul tau, ci obligatia de a-l colecta si plati se transfera la tine (asta este taxarea inversa - nu prestatorul colecteaza si vireaza TVA, ci beneficiarul, adica invers decat in mod uzual), deci tu trebuie sa il calculezi singur si sa-l virezi la stat, depunand declaratia 301.

Adica, oricum o dai tot trebuie sa platesti TVA, doar ca pt tine e mai simplu sa faca ei toate aceste operatiuni de colectare si plata.

DAAAAR,

Pt prestarile/achizitiile de servicii, legislatia fiscala romaneasca te obliga sa te inregistrezi SPECIAL in scopuri de TVA (deci doar pt tranzactii UE, NU si pt cele cu parteneri din RO sau din afara UE), tu ramanand in continuare neplatittor de TVA (ca PFA) pe teritoriul RO.
Trebuia sa ai acel cod special de TVA inainte de prima tranzactie, adica de prima incasare. Cum prima incasare s-a petrecut deja, pt ea si urmatoarele in care nu ai avut acest cod special de TVA nu mai ai ce face, insa este obligatoriu sa respecti fiscalitatea romaneasca si sa te inregistrezi cat mai repede la ANAF (declaratia 091). Apoi, vei depune lunar declaratia 301, cu TVA colectata/calculata de tine singur, pt a fi platita statului roman.

Atentie : daca Upworrk iti factureaza cu cod TVA din afara UE (de ex din SUA sau alta tara non-UE), atunci NU iti mai trebuie codul special de TVA.

Alte pareri, va rog ?




#3 mcatalin94

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 11 September 2019 - 07:06 PM

Multumesc de raspuns.

Din ce inteleg, in momentul de fata trebuie sa obtin codul special de tva de la anaf prin depunerea declaratiei 091.

Mai am o intrebare aici, totusi. Momentan nu am retras niciun ban de pe platforma, cat despre facturi, am istoricul de facturi generate automat de platforma catre clienti, exprimate in dolari, dar si facturile generate pentru perceperea comisionului si a tva-ului aplicat.

Vreau sa incep sa retrag banii in contul bancar in lei.

Pentru asta am doua variante:
* eliberez o factura catre platforma cu valoarea sumei retrase, exprimata in dolari si in lei, la cursul bnr de la data respectiva?
* dublez facturile deja generate de factura catre clienti, ca sa aiba propria secventa. Si totusi aici apare alta intrebare: facturile le voi exprima in dolari/lei dar banii inca sunt pe platforma in dolari, iar pana la momentul cand voi retrage acei bani cursul valutar e foarte posibil sa fie diferit. Ce se intampla cu aceste diferente?

Prima varianta mi se pare mai ok pentru ca facturezi fix in momentul in care retragi banii. Desi mi se pare putin ciudat ca eu stabilesc cu clientul 200 de dolari, iar dupa ce platforma isi ia comisionul, eu raman cu 180 dolari in contul online, pe care ii voi retrage cand vreau. Facturez 180 sau 200? Ma gandesc ca se factureaza atat cat incasezi.

Astept si alte pareri aici.



#4 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 12 September 2019 - 11:14 AM

Facturezi 200 $, nu 180$.
Cei 20$ comision se vor compensa la incasare,
Emiti factura in data platii facute de catre client pe Upwork, nu in data in care iti ridici tu banii de acolo, venitul tau a fost realizat cand clientul a platit, nu cand ti-ai luat tu suma din contul acela.
Facturile se exprima in valuta convenita cu clientul tau, inregistrarea in contabilitatea romaneasca se face in lei la cursul BNR din ziua facturarii.
Diferentele de curs devin cheltuieli sau venituri ale activitatii tale, dupa cum cursul de transfer in contul de lei creste sau scade fata de cursul de facturare.

Sfat : macar pentru perioada de inceput e bine sa-ti iei un contabil fiindca riscul de a face erori este destul de ridicat. Nu te poti baza exclusiv pe informatiile primite pe un forum de specialitate, mai ales ca noi nici nu ne propunem sa inlocuim contabilul.
Dupa ce te familiarizezi cu toata contabilitatea si fiscalitatea aferenta acestei activitati si esti sigur ca nu-ti scapa nimic pe parcurs (inclusiv eventuale modificari legislative) poti sa incerci sa-ti tii singur evidenta contabila si fiscala.



#5 mcatalin94

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 12 September 2019 - 09:48 PM

Am inteles.
Va multumesc mult pentru timpul acordat.



#6 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 15 September 2019 - 10:20 AM

Cu drag ! :smile:



#7 Azeem

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 14 June 2020 - 09:59 AM

Vezi postareaOtilia Alupei, la 12 September 2019 - 11:14 AM, a spus:

Facturezi 200 $, nu 180$.
Cei 20$ comision se vor compensa la incasare,

Buna Otilia,

Multumesc mult si eu de explicatii, foarte de ajutor.

As avea o intrebare suplimentara: poti sa explici, te rog, cum se realizeaza aceasta compensare la incasare?
Mai exact, cum se efectueaza compensarea facturii de comision emisa de Upwork cu venitul incasat de la client?

Citeam undeva ca:
se listează, se semnează și se stamplilează User Agreement-ul Upwork care ține loc de contract pentru ANAF și permite înregistrarea în contabilitatea SRL-ului sau PFA-ului a cheltuielilor cu comisionul de intermediere oprit de platformă

Asa este? Daca da, se poate face asta cu UA direct in engleza?

Multumesc din nou.



#8 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 14 June 2020 - 11:45 AM

Buna, :smile:

Compensarea in contabilitate se face astfel :

% = 4111 (200 ) - factura client
5124 ..... (180) - incasare efectiva in banca
628 ........(20) - comision platforma, daca stii cat e comisionul fara sa fie facturat separat

sau

628 = 401 (20) - factura de comision, cu 20 euro sau mai mult, eu am trecut numai cei 20
% = 4111 (200 ) - factura client
5124 ..... (180) - incasare efectiva in banca
401 ........(20) - comision platforma



#9 Azeem

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 14 June 2020 - 06:38 PM

Merci :)



#10 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 15 June 2020 - 12:05 PM

:smile:





2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL