Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Modificari contributii pe salarii incepind cu 2006 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 3

Salt la continut


Modificari contributii pe salarii incepind cu 2006

328 replies to this topic

#41 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 11 January 2006 - 04:43 PM

ceva mai clar nu putea sa apara?



#42 yulia

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 119 Postari:

Postat 11 January 2006 - 06:03 PM

"filipa" a spus:

7% NU se plateste la cm suportate de BASS - vezi art 15 oug221/2005 cu modificari
Cred ca faceti confuzie intre ord.221 oug 226 si oug 158. Ord 221 este practic anulat prin oug 226. Oricum ele au fost valabile pana la data de 31/12/2005. Ordonanta 158 modifica tot si este valabila de la 01.01.2006
Cel mai bine ar fi sa uitati de 221 si 226 caci ele nu mai sunt valabile in 2006. In exemplele date pe forum se opreste 7% si 6.5% la conc de boala. Nu este corect. Aceste contributii nu se mai datoreaza dupa 01.01.2006 asupra sumei reprezentand concedii boala. Nu-i mai derutati pe incepatori. Astept raspunsuri 'furioase'. Pa.




#43 paul2005

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 104 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 12 January 2006 - 08:26 AM

Conform ordinului221 art 4 (care ramine valabil si dupa ordinul 269) angajatorul datoreaza 7% raportat la fondul de salarii iar tot acolo se spune ca: "prin fondul de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor... pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in legislatia fiscala. Iar in codul fiscal art 55 se spune: "Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă.
Iar relativ la concediile medicale pentru accidente de munca si boli profesionale legislatia care reglementeaza aceasta ramine in vigoare deorece OUG158 mentioneaza la art 2 lit B) "...exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale"

In concluzie parerea mea este ca exemplul lui cristicristi este corect.



#44 cristicristi

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 19 Postari:

Postat 12 January 2006 - 08:50 AM

Multumesc paul2005, tocmai doream sa raspund si eu cu acelasi raspuns.
Unde s-a vazut ca statul sa renunte la niste bani.


Ma ingrijoreaza fraza " Ord 221 Art.3 (2) Prin fond de salarii realizat, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege totalitatea sumelor constituite şi utilizate de persoanele fizice şi juridice pentru plata drepturilor salariale sau/şi drepturilor asimilate salariilor, aşa cum sunt definite în legislaţia fiscală.", unde sunt cuprinse si concedile medicale platite din cele doua fonduri Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate si Fondul de accidente si boli profesionale.
Nu stiu daca nu cumva trebuie platit 7% si pe boli (nu cele platite de unitate)???

Cred ca statul a marit baza de impozitare acum, nu a micsorat-o cum au scris alti pe forum.
Avand in vedere ca firma plateste, eu o sa modific programul sa calculez si pe boala 7%. Daca firma plateste in plus nu-i bai, se pot recupera banii, dar daca nu platesti, vin baietii si .....



#45 juzer

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 40 Postari:

Postat 12 January 2006 - 10:11 AM

"eu o sa modific programul sa calculez si pe boala 7%"

Art.44 /OUG158/17.11.2005 :
Contributia de asigurari sociale de sanatate NU se datoreaza asupra indemnizatiilor reglementate de prezenta ordonanta de urgenta .

incepand cu plata salariilor pe luna ian 2006 indemnizatiile CM nu constituie baza pt ASS 6.5 % , sau ASS 7 % , indiferent de provenienta
(angajator sau FNUASS ) .

OUG 221 , modificat de OUG 269 isi pierde valabilitatea .

????????????



#46 yulia

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 119 Postari:

Postat 12 January 2006 - 10:30 AM

[quote="juzer"]"eu o sa modific programul sa calculez si pe boala 7%"
OUG 221 , modificat de OUG 269 isi pierde valabilitatea .

1
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
NR. ……………………….. NR. ………………………..
ORDIN nr. ……/….. din ……………………
pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale
de sănătate
Având în vedere:
- prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind
concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate;
În temeiul:
- art. 56 din O.U.G. nr. 158/2005, al dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare şi al art. 77 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit
următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de
sănătate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se va aplica de către Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, direcţiile de sănătate publică, casele de asigurări de sănătate,
precum şi de către persoanele juridice şi fizice cărora le revin drepturi şi obligaţii care
decurg din O.U.G. nr. 158/2005.
ART. 3
Prezentele norme vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
2
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate
Capitolul 1
Contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii
Secţiunea I
Dispoziţii generale
Dreptul la concediile şi indemnizaţiile prevăzute de O.U.G. nr. 158/2005 este
condiţionat de plata contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii.
Declaraţia privind obligaţiile de plată către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate pentru contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii
1. Evidenţa obligaţiilor de plată către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate se realizează pe baza Declaraţiei privind obligaţiile de plată către
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, denumită în continuare
declaraţie, conform modelului prezentat în anexa nr. 1.
Obligaţia de plată către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate este reprezentată de contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii.
Declaraţia reprezintă titlu de creanţă şi devine titlu executoriu la data la care
contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii este scadentă, respectiv la expirarea
termenului de plată a acesteia.
2. Declaraţia se depune lunar, la data stabilită de casa de asigurări de sănătate, dar
nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuţia
pentru concedii şi indemnizaţii. Declaraţia se depune pe suport de hârtie cu
semnăturile persoanelor autorizate şi ştampila angajatorului şi pe suport magnetic.
Declaraţia va fi însoţită de centralizatorul privind evidenţa nominală a
persoanelor care au beneficiat de concedii şi indemnizaţii reglementate de O.U.G. nr.
158/2005, al cărui model este prezentat în anexa nr. 2, şi exemplarul 2 al
certificatelor de concedii medicale.
Persoanele juridice şi persoanele fizice, în calitate de angajator, care, potrivit
O.U.G. nr. 158/2005, au obligaţia de plată a contribuţiei pentru concedii şi
3
indemnizaţii către Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, depun
declaraţia la casele de asigurări de sănătate la care aceştia sunt luaţi in evidenţă ca
plătitori de contribuţie de asigurări sociale de sănătate.
3. Pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. C) din O.U.G. nr. 158/2005,
instituţia care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj se asimilează
angajatorului, având obligaţia să depună declaraţia potrivit prevederilor pct. 1 şi 2.
4. În cazul completării eronate a declaraţiei, se depune la casele de asigurări de
sănătate o nouă declaraţie, rectificativă, conform modelului prezentat în anexa nr. 1.
Declaraţia de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii
1. Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005, pentru a
beneficia de concedii şi indemnizaţii, sunt obligate să depună în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentelor norme, declaraţia de asigurare pentru
concedii şi indemnizaţii la casa de asigurări de sănătate la care aceştia sunt luaţi în
evidenţă ca plătitori de contribuţie de asigurări sociale de sănătate.
Declaraţia de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii se întocmeşte în formă
scrisă conform modelului din anexa nr. 3 şi se depune personal.
2. Persoanele fizice asigurate pe bază de declaraţie de asigurare, declară obligaţiile
de plată a contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii către Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate care se aplică asupra veniturilor din deciziile de impunere
anuală eliberate de unităţile fiscale teritoriale.
3. Ori de câte ori intervin modificări asupra elementelor care au stat la baza
declaraţiei de asigurare, este obligatorie depunerea comunicării de modificare, în
termen de maxim 30 de zile de la apariţia modificării respective, conform modelului
prezentat în anexa nr. 4.
4. Toate operaţiunile legate de înregistrarea şi evidenţa declaraţiilor de asigurare şi
a comunicărilor de modificare, precum şi de plata contribuţiilor pentru concedii şi
indemnizaţii, sunt în sarcina caselor de asigurări de sănătate care au primit şi
înregistrat documentele respective.
5. Plata sumelor reprezentând contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii se poate
face prin virament sau direct la casieriile caselor de asigurări de sănătate.
6. Perioadele pentru care s-a achitat contribuţia de asigurări sociale conform
declaraţiilor de asigurare încheiate în sistemul public de pensii în baza actelor
normative anterioare datei de 1 ianuarie 2006, constituie stagiu de cotizare în sistemul
de asigurări sociale de sănătate. Dovada stagiului de cotizare realizat anterior acestei
date, se face în baza unei adeverinţe eliberate de casa teritorială de pensii la care s-a
achitat contribuţia de asigurări sociale, potrivit legii.
Secţiunea II
Contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii
4
1. Persoanele juridice sau fizice prevăzute la art. 5 lit. a) din O.U.G. nr.
158/2005 au obligaţia plăţii contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii în cotă de
0,75%, aplicată la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislaţiei
financiar-fiscale în materie.
Fondul de salarii realizat reprezintă totalitatea sumelor utilizate de un angajator
pentru plata drepturilor salariale sau de natură salarială.
2. În situaţia persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. C din O.U.G. nr.
158/2005, instituţia care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj are obligaţia
plăţii contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii în cota de 0,75% aplicată drepturilor
reprezentând indemnizaţia de şomaj. Contribuţia se suportă din bugetul asigurărilor
pentru şomaj.
3. În situaţia persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005, cota
de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de 0,75% se aplică veniturilor supuse
impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
4. Termenele de plată a contribuţiilor pentru concedii şi indemnizaţii sunt :
a) data plăţii drepturilor salariale pe luna în curs, în cazul angajatorilor care
efectuează plata drepturilor salariale lunar, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii
următoare celei pentru care se datorează plata;
b) data plăţii chenzinei a 2-a, în cazul angajatorilor ce efectuează plata drepturilor
salariale chenzinal, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei pentru care
se datorează plata.
c) data plăţii indemnizaţiei ce se suportă de la bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar
nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata;
d) data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru pentru persoanele prevăzute la art.
1 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005.
5. Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de către angajatorii, asimilaţii
acestora şi asiguraţii care au obligaţia plăţii contribuţiei pentru concedii şi
indemnizaţii, aceştia datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere,
potrivit prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.
6. Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente virează
trimestrial contribuţia calculată la venitul estimat, până la data de 15 a ultimei luni din
fiecare trimestru.
7. Diferenţele rămase de achitat, calculate în raport de decizia de impunere anuală,
se plătesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere,
perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează dobânzi.
8. La expirarea termenului prevăzut la pct. 7 , pentru sumele datorate şi rămase
neachitate se vor percepe majorări de întârziere conform procedurii instituite prin
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
5
Secţiunea III
Stagiu de cotizare
1. Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1)
lit. a) - d) din O.U.G. nr. 158/2005 este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni
anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical şi se constituie din însumarea
perioadelor:
a) pentru care s-a achitat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de către
angajator sau, după caz, de către asigurat. Se asimilează acestei perioade şi cea pentru
care, până la data de 01 ianuarie 2006, s-a achitat contribuţia de asigurări sociale în
sistemul public de pensii, precum şi perioadele asimilate stagiului de cotizare potrivit
prevederilor Legii nr. 19/2000;
b) pentru care plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se suportă din alte
surse, în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare; Dovada efectuării
serviciului militar pe durata legal stabilită, se face cu livretul militar sau cu adeverinţe
ori certificate eliberate de instituţiile militare competente în care este precizată cu
exactitate perioada.
c) pentru care, până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 158/2005, plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate s-a făcut din alte surse, potrivit
prevederilor art. 6 alin. (2) lit. b) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Dovada plăţii contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate se face cu adeverinţă eliberată de casele teritoriale de
pensii, respectiv cu adeverinţă eliberată de respectiv agenţiile teritoriale pentru
ocuparea forţei de muncă .
2. Se asimilează stagiului de cotizare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
perioadele în care asiguratul beneficiază de concediile şi indemnizaţiile prevăzute de
O.U.G. nr. 158/2005.
3. Se asimilează stagiului de cotizare în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi
perioadele în care asiguratul:
a) a beneficiat de pensie de invaliditate gradul III sau de pensie de invaliditate ca
nevăzător şi este membru al unei asociaţii familiale sau este autorizat să desfăşoare
activităţi independente; în această situaţie, dovada se face cu adeverinţă eliberată de
casele teritoriale de pensii şi cu documente oficiale din care să rezulte calitatea de
membru al unei asociaţii familiale sau de persoană autorizată să desfăşoare activităţi
independente.
b) a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe
durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora. Dovada absolvirii
cursurilor de zi ale învăţământului universitar se face cu diplomele eliberate de
6
instituţiile autorizate, în condiţiile legii. Dovada duratei normale a studiilor respective
se face cu diploma de absolvire, foaia matricolă sau cu adeverinţă eliberată de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
4. Perioadele prevăzute la pct. 2 şi 3 se asimilează stagiului de cotizare numai dacă
în aceste perioade asiguratul nu a realizat stagii de cotizare potrivit prezentelor norme.
5. În cazul urgenţelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase
din grupa A, neoplaziilor şi SIDA, dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru
incapacitate temporară de muncă nu este condiţionat de realizarea stagiului de
cotizare.
Capitolul 2
Concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate
Secţiunea I
Dispoziţii generale
1. Concediile medicale şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, la care au
dreptul asiguraţii, în condiţiile O.U.G. nr. 158/2005, sunt:
a) concedii medicale şi indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă,
cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
b) concedii medicale şi indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea
capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de
muncă sau boli profesionale;
c) concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate;
d) concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale şi indemnizaţii de risc maternal.
2. Baza de calcul a indemnizaţiilor prevăzute la pct. 1 se determină ca medie a
veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza cărora se calculează, conform legii,
contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din cele 12 luni din care se constituie
stagiul de cotizare.
3. În situaţia în care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor pct. 2,
se constituie baza de calcul a indemnizaţiilor, se utilizează perioade asimilate stagiului
de cotizare sau perioade dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi c) din O.U.G.
nr. 158/2005, veniturile ce se iau în considerare sunt:
a) cuantumul indemnizaţiilor, pentru situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. c) şi
alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005;
b) salariul de bază minim brut pe ţară, din perioadele respective, pentru situaţiile
prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din O.U.G. nr. 158/2005.
4. Prevederile pct.1 se aplică şi în cazul pensionarilor de invaliditate gradul III, al
pensionarilor nevăzători, pe perioada în care se află în situaţiile prevăzute la art. 1
alin. (1) lit. A şi B şi alin. (2) lit. c) şi d) din O.U.G. nr. 158/2005.
7
5. În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, pentru situaţiile
prevăzute la art. 9 şi 31 din O.U.G. nr. 158/2005, baza de calcul a indemnizaţiilor o
constituie media veniturilor lunare la care s-a calculat contribuţia pentru concedii şi
indemnizaţii, din lunile respective sau, după caz, venitul lunar din prima lună de
activitate pentru care s-a stabilit să se plătească contribuţia, cu respectarea
prevederilor pct.3.
6. Din duratele de acordare a concediilor medicale, exprimate în zile
calendaristice, se plătesc zilele lucrătoare. La stabilirea numărului de zile ce urmează a
fi plătite se au în vedere prevederile legale cu privire la zilele de sărbătoare declarate
nelucrătoare, precum şi cele referitoare la stabilirea programului de lucru, prevăzute
prin contractele colective de muncă.
7. Pentru persoana asigurată care se află în două sau mai multe situaţii prevăzute
la art. 1 alin. (1) lit. A şi B din O.U.G. nr. 158/2005 şi care desfăşoară activitatea la
mai mulţi angajatori, la fiecare fiind asigurată conform acestei ordonanţe de urgenţă,
indemnizaţiile se calculează şi se plătesc, după caz, de fiecare angajator.
8. Asiguraţii beneficiază de concedii şi de indemnizaţii, în baza certificatului
medical eliberat de medicul curant, conform reglementărilor în vigoare. Medic curant
este orice medic aflat în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, precum
şi orice alt medic cu autorizaţie de liberă practică valabilă şi care încheie o convenţie
în acest sens cu casele de asigurări de sănătate, în condiţiile Contractului-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale
de sănătate. Modelul de convenţie privind eliberarea certificatelor de concedii
medicale este prezentat în anexa nr. 7 la prezentele norme.
9. Certificatele de concediu medical se completează şi se eliberează la data la care are
loc consultaţia medicală, stabilindu-se numărul de zilele de concediu medical
necesar.În cazul în care medicul nu l-a putut vizita pe asigurat sau acesta a fost în
indisponibilitatea de a se deplasa, se pot acorda certificate de concediu medical cu
retroactivitate de 24 de ore cu înregistrarea în documentele primare.
10. Se pot elibera şi la o data ulterioară certificate de concediu medical, numai
pentru luna anterioară, până la data de 3 ale lunii în curs pentru următoarele situaţii:
- în caz de sarcină şi lăuzie (numai concediu medical pentru
maternitate)
- pentru perioada de internare în spital
- pentru aparat gipsat numai de către medicul ortoped / chirurg
- situaţii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurarilor
sociale peste 90 de zile
11. Medicul curant din spital eliberează certificatele de concediu medical în
exclusivitate la externarea pacientului. Fac exceptie situatiile in care durata internarii
este mai mare de 30 de zile, caz in care medicul curant va acorda certificatul de
concediu medical lunar.
8
12. La camera de gardă a spitalului se pot elibera certificate de concediu medical în
caz de urgenţe medico-chirurgicale neinternate, doar în zilele de sâmbătă, duminică,
precum şi în sărbătorile legale.
13. Medicii sunt obligaţi să dea indicaţii pacienţilor în legătură cu unitatea sanitară
la care trebuie să se adreseze aceştia în vederea obţinerii în continuare a asistenţei
medicale şi a certificatelor de concediu medical pentru incapacitate temporară de
muncă.
14. Orice prelungire a unui concediu medical se efectuează pe un nou certificat de
concediu medical.
15. În cazul certificatelor de concedii medicale completate cu codurile de
indemnizaţie 02, 03, 04 şi 10 dar fără avizul Inspectoratului teritorial de muncă/avizul
Direcţiei de Sănătate Publică, calculul şi plata indemnizaţiilor se va realiza conform
prevederilor O.U.G. nr. 158/2005 referitoare la concediile şi indemnizaţiile pentru
incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite respectiv la concediile şi
indemnizaţiile pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă.
16. La sfârşitul fiecărei luni casele teritoriale de pensii comunică caselor de
asigurări de sănătate codurile numerice personale şi numele cazurilor care au primit
confirmarea de accident de muncă sau boală profesională.
17. Decontarea cheltuielilor aferente indemnizaţiilor de la punctul 15 se va face
între CNPAS şi CNAS prin intermediul caselor teritoriale, după primirea confirmării
caracterului de accident de muncă sau de boală profesională. În vederea decontării
cheltuielilor aferente acestor indemnizaţii, casele de asigurări de sănătate vor depune
facturile însoţite de un borderou centralizator şi copiile certificatelor medicale, la casa
teritorială de pensii pe raza căreia a fost înregistrat accidentul de muncă sau declarată
boala profesională. Borderoul centralizator va cuprinde următoarele informaţii: codul
numeric personal (CNP), seria şi numărul certificatelor de concedii medicale, sumele
aferente indemnizaţiilor plătite pe baza certificatelor de concedii medicale respective.
18. Termenul de depunere a documentelor de plată este data de 25 a lunii
următoarele celei în care s-a primit de către casa de asigurări de sănătate confirmarea
caracterului de accident de muncă sau de boală profesională.
Decontarea se va face în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii
documentelor la casa teritorială de pensii.
Secţiunea II
Concediul şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de
boli obişnuite sau de accidente în afara muncii
1. Concediile medicale pentru incapacitate temporară de muncă se acordă pe o
durată de cel mult 183 de zile în interval de un an, socotite de la prima zi de
îmbolnăvire. Începând cu a 90-a zi concediul medical se poate prelungi până la 183 de
zile, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale.
9
2. Durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru incapacitate
temporară de muncă este mai mare în cazul unor boli speciale şi se diferenţiază după
cum urmează:
a) un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză pulmonară şi unele boli
cardiovasculare, stabilite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, denumită în
continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sănătăţii;
b) un an, cu drept de prelungire până la un an şi 6 luni de către medicul expert al
asigurărilor sociale, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză meningeală,
peritoneală şi urogenitală, inclusiv a glandelor suprarenale, pentru SIDA şi neoplazii,
în funcţie de stadiul bolii;
c) un an şi 6 luni, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză pulmonară operată
şi osteoarticulară;
d) 6 luni, cu posibilitatea de prelungire până la maximum un an, în intervalul
ultimilor 2 ani, pentru alte forme de tuberculoză extrapulmonară, cu avizul medicului
expert al asigurărilor sociale.
5. Medicii de familie au dreptul de a elibera certificate de concediu medical
pentru incapacitate temporara de munca cu durata de cel mult 14 zile calendaristice, în
una sau mai multe etape.
6. In cazul menţinerii incapacităţii temporare de muncă pentru aceeaşi
afecţiune, concediul medical se poate prelungi, de către medicul curant din
ambulatoriul de specialitate sau spital, în caz de internare, în etape succesive de
maximum 30 de zile calendaristice, până la totalul de 90 de zile calendaristice in
decursul unui an, socotit de la prima zi de îmbolnăvire.
7. Durata cumulata a concediilor medicale acordate de medicul de familie
pentru un asigurat pentru incapacitate temporara de munca nu poate depăşi 45 de zile
calendaristice in ultimul an, socotite de la prima zi de îmbolnăvire, indiferent de cauza
acesteia. După totalizarea a 45 de zile calendaristice acordate de către medicul de
familie, eliberarea certificatelor de concediu medical se va realiza în exclusivitate de
către medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, în caz de internare,
fără depăşirea duratelor maxime prevăzute de lege.
8. Asiguraţii care prezintă unele dintre bolile cardiovasculare menţionate in
Anexa nr. 5, beneficiază de concediu medical pana la duratele maxime prevăzute de
lege, si primesc certificatele de concediu medical eliberate pentru perioade de maxim
30 de zile calendaristice exclusiv de medicul curant din unităţile sanitare care acorda
asistenta medicala in specialitatea respectiva.
9. Asiguraţii bolnavi de SIDA sau neoplazii de orice tip, în funcţie de stadiul
bolii, beneficiază de concediu medical pana la duratele maxime prevăzute de lege si
primesc certificate de concediu medical eliberate pentru perioade de maxim 30 de zile
calendaristice exclusiv de medicul curant din unităţile sanitare care acorda asistenta
medicala in specialitatea respectiva.
10
10. Asiguraţii bolnavi de tuberculoza pulmonara sau extrapulmonara
beneficiază de concediu medical pana la duratele maxime prevăzute de lege si primesc
certificate de concediu medical eliberate pentru perioade de maxim 30 de
zilecalendaristice exclusiv de medicul curant din unitatile sanitare care acorda
asistenta medicala in specialitatea respectiva.
11. Certificatele de concediu medical pentru durata internarii se acorda de
medicul curant din spital care a îngrijit si externat pacientul. In cazul in care durata
internarii este mai mare de 30 de zile, medicul curant va acorda certificatul de
concediu medical lunar.
12. La externarea din spital se poate acorda un concediu medical de la 1 la 7
zile calendaristice, iar în cazuri speciale, cu aprobarea medicului-şef de secţie, până la
maximum 21 de zile calendaristice.
13. Medicii curanţi din unităţile sanitare cu paturi care îngrijesc pacienţi cu
TBC, SIDA, neoplazii eliberează certificatele de concedii medicale pe durata
internării asiguraţilor, iar la externare pot acorda concediu medical până la 30 de zile
calendaristice. În cazul pacienţilor cu TBC medicii au obligaţia să îndrume pacientul
la cabinetul de pneumologie la care va fi luat în evidenţă.
14. Pacienţii internaţi în spital, care au beneficiat în ultimele 12 luni de 90 de
zile cumulat de incapacitate temporară de muncă, socotite din prima zi de
îmbolnăvire, vor fi trimişi de spital la cabinetele de expertiză medicală a capacităţii
de muncă în a căror rază administrativ teritorială este situat spitalul respectiv. In cazul
în care pacienţii nu se pot deplasa, se vor trimite foile de observaţie, rezultatele
investigaţiilor şi Referatul din Anexa nr. 6, în vederea avizării prelungirii concediului
medical.
15. În caz de urgenţe medico-chirurgicale, certificatele de concediu medical se
acordă de medicul care a asistat urgenţa (medic de familie, medic din ambulatoriu de
specialitate, de la camera de gardă, ambulanţă, centru de permanenţă), dar nu mai mult
de 3 zile calendaristice, pe certificate de concediu medical care vor fi înregistrate în
documentele primare medicale proprii. Dacă incapacitatea temporara de muncă se
menţine, concediului medical poate fi prelungit de către medicul curant pentru
aceeaşi afecţiune dar nu pentru cod de indemnizaţie de urgenţă (06), in condiţiile şi pe
duratele stabilite de lege. Această prelungire se face pe un alt certificat de concediu
medical.
16. Persoanele asigurate aflate în incapacitate temporară de muncă, care au
urmat un tratament în străinătate, pentru afecţiuni care nu pot fi tratate în ţară,
beneficiază de concediu medical acordat în condiţiile şi pe duratele prevăzute de lege.
In aceste cazuri, certificatele de concediu medical se eliberează de medicul curant cu
avizul direcţiilor de sănătate publică, în baza actelor doveditoare traduse şi
autentificate, la o data ulterioara, dar nu mai târziu de 15 zile de la data revenirii in
ţară.
11
17. Asiguraţii care îşi pierd capacitatea de muncă în timp ce se află în altă ţară
în interes de serviciu sau în interes personal primesc certificate de concediu medical
de la medicul curant, cu avizul Direcţiilor de Sănătate Publică, în baza actelor
doveditoare traduse şi autentificate, în condiţiile şi pe duratele prevăzute de lege.
Aceste certificate de concediu medical se pot elibera retroactiv de către medicii
curanţi, la maximum 5 zile de la data obţinerii avizului de la direcţiile de sănătate
publică.
16. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de
muncă se determină conform art. 17 alin 1 şi 2 din O.U.G. nr. 158/2005.
17. Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă se suportă potrivit
art.12 din O.U.G. nr. 158/2005 de către angajator sau din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, pentru zilele lucrătoare din duratele exprimate în
zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă, socotite din prima zi de
incapacitate;
18. Pentru plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă,
aferente concediilor medicale acordate cu întrerupere între ele, acestea se iau în
considerare separat, durata lor nu se cumulează, iar plata se suportă conform art. 12
din O.U.G. nr. 158/2005.
19. În situaţia în care unui asigurat i se acordă în aceeaşi lună două sau mai
multe concedii medicale pentru afecţiuni diferite, fără întrerupere între ele,
indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă se calculează şi se plăteşte
separat, iar plata se suportă conform art. 12.
Secţiunea III
Concediile şi indemnizaţiile pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea
capacităţii de muncă
În scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţii de muncă, asiguraţii pot
beneficia de:
A. indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă;
B. concediu şi indemnizaţie pentru carantină;
C. tratament balnear, în conformitate cu programul individual de recuperare.
A. – 1. Indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă cu o pătrime din durata
normală se acordă asiguraţilor prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B din O.U.G. nr.
158/2005, care, din motive de sănătate, nu mai pot realiza durata normală de muncă şi
se acordă, la propunerea medicului curant, cu avizul medicului expert al asigurărilor
sociale, pentru cel mult 90 de zile în ultimele 12 luni anterioare primei zile de
concediu, în una sau mai multe etape.
2. Certificatele de concediu medical pentru reducerea timpului de muncă cu o
pătrime din durata normală de lucru se eliberează de către medicul curant care a
12
propus această reducere pentru maxim 30 de zile calendaristice, cu avizul medicului
expert al asigurărilor sociale, până la duratele maxime prevăzute de lege.
3. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru reducerea timpului de muncă
se determină conform art. 19 alin. (3) din O.U.G. nr. 158/2005.
4. Indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă se suportă integral din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
B. – 1. Concediul şi indemnizaţia pentru carantină se acordă asiguraţilor cărora li se
interzice continuarea activităţii din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin
certificatul eliberat de direcţia de sănătate publică.
2. Certificatul de concediu medical pentru carantina se eliberează de medicul
curant asiguraţilor cărora li se interzice continuarea activităţii din cauza unei boli
contagioase, pe durata stabilită în certificatul eliberat de organele de specialitate ale
direcţiilor de sănătate publică. Dacă durata perioadei de carantină stabilita de organele
de specialitate ale direcţiilor de sănătate publică depăşeşte 90 de zile nu este necesar
avizul medicului expert al asigurărilor sociale.
3. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru carantină se determină conform
art. 20 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005.
4. Indemnizaţia pentru carantină se suportă integral din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
C. – 1. Asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă pe o perioadă mai mare
de 90 de zile consecutive beneficiază de tratament balnear şi de recuperare medicală,
pe baza prescripţiilor medicale, cu sau fără contribuţie personală, în condiţiile
prevăzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
2. Tratamentul balnear şi de recuperare medicală se desfăşoară în conformitate
cu prevederile programului individual de recuperare întocmit de medicul curant, cu
avizul obligatoriu al medicului expert al asigurărilor sociale, în funcţie de natura,
stadiul şi prognosticul bolii, structurat pe etape. În funcţie de tipul afecţiunii şi de
natura tratamentului, durata tratamentului balnear este de 15 - 21 de zile şi se
stabileşte de către medicul expert al asigurărilor sociale la propunerea medicului
curant.
3. Programul individual de recuperare este obligatoriu şi se realizează în unităţi
sanitare specializate aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
După fiecare etapă prevăzută în programul individual de recuperare asiguraţii
sunt supuşi reexaminării medicale. În funcţie de rezultatele acesteia medicul expert al
asigurărilor sociale, după caz, actualizează programul individual de recuperare,
recomandă reluarea activităţii profesionale sau propune pensionarea de invaliditate.
13
4. Plata indemnizaţiilor nu se cuvine pe perioadele în care asiguratul, din
motive imputabile lui, nu îşi îndeplineşte obligaţia de a urma şi de a respecta
programul individual de recuperare.
5. Costurile tratamentului balnear, precum şi cele ale acţiunilor de recuperare a
capacităţii de muncă se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate în condiţiile prevăzute de Contractul-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate şi de normele
metodologice de aplicare a acestuia.
Secţiunea IV
Concediul şi indemnizaţia de maternitate
1. Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcină şi lăuzie pe o perioadă de 126 de
zile calendaristice, perioadă în care beneficiază de indemnizaţie de maternitate.
Concediul pentru sarcină se acordă pe o perioadă de 63 de zile înainte de naştere, iar
concediul pentru lăuzie pe o perioadă de 63 de zile după naştere. Concediile pentru
sarcină şi lăuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de
opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimă obligatorie a
concediului de lăuzie să fie de 42 de zile calendaristice.
2. De aceleaşi drepturi beneficiază şi femeile care nu se mai află, din motive
neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr.
158/2005, dacă nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calităţii de asigurat. Faptul
că pierderea calităţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în
cauză se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de către angajatori sau asimilaţii acestora.
În această situaţie, baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din
media veniturilor lunare pe baza cărora s-a calculat contribuţia pentru concedii şi
indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii calităţii de asigurat, cu
respectarea prevederilor art. 10 din O.U.G. nr. 158/2005.
3. Persoanele cu handicap asigurate beneficiază, la cerere, de concediu pentru sarcină,
începând cu luna a 6-a de sarcină.
4. În situaţia copilului născut mort sau în situaţia în care acesta moare în perioada
concediului de lăuzie, indemnizaţia de maternitate se acordă pe toată durata acestuia.
5. Concediul medical pentru maternitate se acorda, in exclusivitate, pentru sarcina si
nu pentru afecţiunile care pot interveni pe parcursul sarcinii, fără legătură cu aceasta.
6. Certificatele de concediu medical pentru sarcina se eliberează pentru cel mult 30 de
zile calendaristice, de medicul de familie sau medicul de specialitate obstetricaginecologie
care ia în evidenţă şi urmăreşte pe parcursul sarcinii gravida, cu anunţarea
medicului de familie prin scrisoare medicala, până la duratele maxime prevăzute de
lege.
14
7. Certificatul de concediu medical pentru lăuzie se eliberează de către medicul curant
de specialitate obstetrica-ginecologie din unitatea sanitară unde a născut femeia sau de
către medicul de familie, pentru perioade de maxim 30 de zile calendaristice.
Prelungirea concediului medical pentru lăuzie până la durata maximă prevăzută de
lege se face de medicul de familie care are în urmărire lăuza.
8. Potrivit art. 5 din Legea nr. 210/1999 privind concediul paternal, în situaţia în care
survine decesul mamei, la naştere sau imediat după aceasta, dar înainte de obţinerea
unui certificat de concediu medical pentru lăuzie, tatăl beneficiază de restul
concediului neefectuat de către mamă, certificatul fiind eliberat de către medicul de
specialitate obstetrica-ginecologie din unitatea sanitara unde a născut femeia sau de
către medicul de familie, după caz.
9. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei de maternitate se determină conform art. 25
alin. (1) din O.U.G. nr. 158/2005.
10. Indemnizaţia de maternitate se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate.
Secţiunea V
Concediul şi indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav
1. Asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului
bolnav în vârstă de până la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile
intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani.
2. Certificatul de concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de
până la 7 ani şi îngrijirea copilului cu handicap în vârstă de până la 18 ani pentru
afecţiuni intercurente se eliberează de medicul curant, în condiţiile şi până la duratele
maxime prevăzute de lege.
3. Beneficiază de concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav cu afecţiuni
care nu pot fi tratate în ţară, unul din părinţi, tutorele, asiguratul căruia i s-a încredinţat
copilul spre creştere şi educare sau în plasament familial şi care însoţesc copilul la
tratament în străinătate, pe durata spitalizării copilului. În aceste cazuri certificatele de
concediu medical se eliberează de către medicul curant care a întocmit dosarul
copilului, cu avizul Direcţiilor de sănătate publică pe baza actelor doveditoare traduse
şi autentificate, în condiţiile şi până la duratele maxime prevăzute de lege, dar nu mai
târziu de 15 zile de la data revenirii în ţară.
4. Medicul de familie are dreptul de a elibera certificate de concediu medical
pentru îngrijire copil bolnav, cu durată de cel mult 14 zile calendaristice, în una sau
mai multe etape, pentru aceeaşi afecţiune intercurentă.
5. În situaţia în care copilul este diagnosticat cu boli infecto-contagioase,
neoplazii, este imobilizat în aparat gipsat sau supus unor intervenţii chirurgicale,
eliberarea certificatelor de concediu medical se va face exclusiv de către medicul
curant din unităţile care acordă asistenţă medicală în specialitate respectivă pentru
15
perioade de maxim 30 de zile calendaristice, pentru durate stabilite de medicul curant,
în funcţie de gravitatea afecţiunii. În aceste situaţii, dacă durata concediului medical
depăşeşte 90 de zile nu este necesar avizul medicului de expert al asigurărilor sociale.
6. Beneficiază de indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav, opţional, unul
dintre părinţi, dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile de stagiu de cotizare prevăzute
la art. 7 din O.U.G. nr. 158/2005 .
7. Beneficiază de aceleaşi drepturi, dacă îndeplineşte condiţiile de stagiu de
cotizare pentru acordarea acestora, şi asiguratul care, în condiţiile legii, a adoptat, a
fost numit tutore, căruia i s-au încredinţat copii în vederea adopţiei sau i-au fost daţi în
plasament.
8. Durata de acordare a indemnizaţiei pentru îngrijirea copilului bolnav este de
maximum 45 de zile calendaristice pe an pentru un copil, cu excepţia situaţiilor în care
copilul este diagnosticat cu boli infecto-contagioase, neoplazii, este imobilizat în
aparat gipsat, este supus unor intervenţii chirurgicale; durata concediului medical în
aceste cazuri va fi stabilită de medicul curant.
9. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru îngrijirea copilului bolnav se
determină conform art. 30 din O.U.G. nr. 158/2005.
10. Indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav se suportă integral din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Secţiunea VI
Concediul şi indemnizaţia de risc maternal
1. Dreptul la concediul de risc maternal se acordă în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la
locurile de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004.
2. Certificatele de concediu de risc maternal se eliberează de medicul de familie
sau medicului de specialitate obstetrica-ginecologie, cu avizul medicului de medicina
muncii, pe perioade de maxim 30 de zile calendaristice, pe o durata totala de maxim
120 de zile calendaristice, în întregime sau fracţionat, asiguratelor gravide,
asiguratelor care au născut recent sau care alăptează.
3. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei de risc maternal se determină conform
art. 31 alin. (4) din O.U.G. nr. 158/2005.
4. Indemnizaţia de risc maternal se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate.
5. Concediul şi indemnizaţia de risc maternal se acordă fără condiţie de stagiu de
cotizare.
Secţiunea VII
Alte dispoziţii privind indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate
16
1. În cazul în care, potrivit legii, angajatorul îşi suspendă temporar activitatea sau
activitatea acestuia încetează prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare,
lichidare, reorganizare judiciară, lichidare judiciară, faliment sau prin orice altă
modalitate prevăzută de lege, drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), care s-au născut
anterior ivirii acestor situaţii, se achită din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate de către casele de asigurări de sănătate.
2. Prevederile pct. 1 se aplică şi în situaţia în care a expirat termenul pentru care a
fost încheiat contractul individual de muncă, a expirat termenul pentru care a fost
exercitată funcţia publică ori a expirat mandatul în baza căruia a desfăşurat activitate
în funcţii elective sau în funcţii numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori
judecătoreşti.
3. Drepturile achitate în condiţiile prevăzute la alin. (1) urmează a fi recuperate de
către casele de asigurări de sănătate de la angajator, după caz, conform legii.
4. Durata concediilor pentru tuberculoză, neoplazii, precum şi a concediilor pentru
sarcină, lăuzie şi îngrijirea copilului bolnav nu diminuează numărul zilelor de
concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afecţiuni.
Secţiunea VIII
Modaliatea de plata a indemnizatiilor
1. Sumele reprezentând indemnizaţii, care se plătesc asiguraţilor şi care, potrivit
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se suportă din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, se reţin de către plătitor din contribuţiile pentru
concedii şi indemnizaţii datorate pentru luna respectivă.
2. Sumele reprezentând indemnizaţii plătite de către angajatori asiguraţilor, care
depăşesc suma contribuţiilor datorate de aceştia în luna respectivă, se recuperează din
contribuţiile datorate pentru lunile următoare sau din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate din creditele bugetare prevăzute cu această destinaţie,
în condiţiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
3. Indemnizaţiile se achită beneficiarului, reprezentantului legal sau mandatarului
desemnat prin procură de către acesta. Indemnizaţiile cuvenite şi neachitate
asiguratului decedat se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa
acestora, persoanei care dovedeşte că l-a îngrijit până la data decesului.
4. Plata indemnizaţiilor încetează începând cu ziua următoare celei în care:
a) beneficiarul a decedat;
b) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale pentru acordarea
indemnizaţiilor;
17
c) beneficiarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România nu are
încheiată convenţie de asigurări sociale;
d) beneficiarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul unui stat cu care România a
încheiat convenţie de asigurări sociale, dacă în cadrul acesteia se prevede că
indemnizaţiile se plătesc de către celălalt stat.
5. Asiguraţii prevăzuţi la art. 1 alin. (1) şi (2) din O.U.G. nr. 158/2005 care
beneficiază de indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate datorează, pentru
acestea, contribuţia individuală de asigurări sociale reglementată de prevederile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare. Contribuţia individuală de asigurări sociale se
calculează prin aplicarea cotei stabilite prin Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat asupra valorii reprezentând un salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată,
şi se suportă din cuantumul brut al indemnizaţiei stabilite conform prevederilor
O.U.G. nr. 158/2005 şi se achită bugetului asigurărilor sociale de stat.
Calculul şi plata contribuţiei individuale de asigurări sociale se efectuează lunar, de
către plătitorii prevăzuţi la art. 36 alin. (3) din O.U.G. nr. 158/2005, odată cu plata
indemnizaţiilor.
Capitolul 3
Dispoziţii finale
1. Modelele prezentate în anexele la prezentele norme sunt obligatorii.
2. Indemnizaţiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în termenul de
prescripţie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era în drept să le solicite.
Cuantumul indemnizaţiilor astfel solicitate se achită la nivelul cuvenit în perioada
prevăzută în certificatul medical.
3. Sumele încasate necuvenit cu titlu de indemnizaţii se recuperează de la
beneficiari în termenul de prescripţie de 3 ani.
4. Recuperarea sumelor prevăzute la punctul 3 se efectuează de către angajator
sau, după caz, de instituţia care efectuează plata acestor drepturi.
5. Casele de asigurări de sănătate recuperează sumele plătite necuvenit de la
plătitorii prevăzuţi la art. 36 alin. (3) din O.U.G nr. 158/2005.
6. Sumele plătite necuvenit prin intermediul caselor de asigurări de sănătate se
recuperează de la beneficiari în baza deciziei casei respective, care constituie titlu
executoriu.
7. Sumele nerecuperate din cauza decesului beneficiarilor nu se mai urmăresc.
8. Sumele încasate necuvenit, cu titlu de indemnizaţii, ca urmare a unei infracţiuni
săvârşite de beneficiar, se recuperează de la acesta, inclusiv dobânzile aferente, până
la recuperarea integrală a prejudiciului.
18
9. Sumele stabilite în conformitate cu punctul 8, nerecuperate din cauza decesului
asiguraţilor, se recuperează de la moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
10. Debitele provenite din indemnizaţiile prevăzute de se recuperează prin
executorii proprii ai CNAS şi ai caselor de asigurări de sănătate şi constituie venituri
ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
11. În înţelesul prevederilor O.U.G nr. 158/2005, constituie refuzuri justificate la
plata indemnizaţiilor următoarele situaţii:
- nu face dovada calităţii de asigurat pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări
sociale de sănătate;
- neîndeplinirea stagiului complet de cotizare;
- necompletarea tuturor rubricilor din certificatul de concediu medical de către
medicul care a eliberat/vizat respectivul certificat;
- neprezentarea certificatului de concediu medical în termenul prevăzut de lege;
- acordarea retroactivă a certificatelor de concediu medical în afara situaţiilor
prevăzute de lege;
- amânarea plăţii ca urmarea sesizării comisiilor care efectuează controlul, de către
angajatorul care constată eliberări nejustificate de certificate de concedii medicale;
- alte situaţii similare temeinic fundamentate;
12. Medicii care eliberează certificate de concediu medical au obligaţia de a raporta
date referitoare la aceste certificate. Raportarea se va face lunar, la termenele stabilite
de casele de asigurări de sănătate, atât pe suport de hârtie cât şi în format electronic,
conform formularului de raportare din Anexa nr. 8.
13. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a ţine evidenţe distincte cu
înregistrarea certificatelor de concediu medical distribuite medicilor ( serie şi număr),
a certificatelor de concediu medical eliberate (pe cod numeric personal şi pentru
fiecare tip de afecţiune).
14. Contribuţia de asigurări sociale de sănătate nu se datorează asupra
indemnizaţiilor reglementate de O.U.G. nr. 158/2005.
………………



Anexa nr. 4
|
| CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
| CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
| |
| |
| COMUNICARE DE MODIFICARE |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
| Nr. |_|_|_|_|_|_|_| din ziua |_|_|, luna |_|_|, anul |_|_|_|_| |
| |
| Pentru asiguratul: |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
| Nume şi prenume: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
| Cod numeric personal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| _ _ _ _ _ _ _ _ |
| Începând cu data de: zi |_|_|, lună |_|_|, an |_|_|_|_| |
| |
| în Declaraţia de asigurare |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
| Nr. |_|_|_|_|_|_|_| din ziua |_|_|, luna |_|_|, anul |_|_|_|_| |
| |
| au survenit următoarele modificări: |
| _______________________________________________________________________ |
| | ___________________________________________________________________ | |
| | ___________________________________________________________________ | |
| | ___________________________________________________________________ | |
| | ___________________________________________________________________ | |
| | ___________________________________________________________________ | |
| | ___________________________________________________________________ | |
| |_______________________________________________________________________| |
| |
| Această comunicare de modificare a fost completată în 2 exemplare în |
| prezenţa mea ______________ având funcţia de _______________________ |
| în cadrul Casei de asigurări de sănătate ______________________________ |
| |
| |
| Semnătură asigurat, Semnătură asigurator, |
| |
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 7
CONVENŢIE
privind eliberarea certificatelor de concediu medical
I. Părţile convenţiei
Casa de Asigurări de Sănătate .............., cu sediul în municipiul/oraşul ................, str.
............... nr. ....., judeţul/sectorul ..........., tel/fax ..................................................,
reprezentată prin preşedinte - director general ............................................................,
şi
Furnizorul de servicii medicale organizat potrivit legii…………………………………
reprezentat prin……………………………………………………………………….. cu
autorizaţie sanitară de funcţionare nr…….din.........., având sediul în
municipiul/oraşul/comuna ................., str. ...................... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap.
....., judeţul/sectorul ..............., telefon ................, autorizaţia de liberă practică pentru
medicii care eliberează certificate de concediu medical nr. .........din........
I. Obiectul convenţiei
Art.1 Obiectul prezentei convenţii îl constituie eliberarea certicatelor de concediu medical,
conform prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate.
Art. 2 Eliberarea certificatelor de concediu medical se face de către următorii medici:
1……………………………………………CNP medic………………………………
2……………………………………………CNP medic………………………………..
3……………………………………………CNP medic………………………………
4. …………………………………………. CNP medic………………………………
III. Prezenta convenţie este valabilă de la data încheierii până la 31 decembrie 2006.
IV. Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate
Art. 3 Casa de asigurări de sănătate are următoarele obligaţii:
a) să controleze modul de acordare a concediilor medicale şi de eliberare a
certificatelor de concediu medical ;
b) să ţină evidenţe distincte, cu înregistrarea certificatelor de concediu medical
distribuite medicilor ( serie şi număr), a certificatelor de concediu medical eliberate (pe
cod numeric personal şi pentru fiecare tip de afecţiune).
B. Obligaţiile medicilor care eliberează certificate de concediu medical
Art. 4 Medicii care eliberează certificate de concediu medical, au următoarele obligaţii:
a) să elibereze certificate de concediu medical cu respectarea prevederilor O.U.G nr.
158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate ;
b) să raporteze lunar caselor de asigurări de sănătate datele necesare pentru urmărirea
desfăşurării activităţii privind eliberarea certificatelor de concediu medical;
c) să respecte confidenţialitatea datelor şi informaţiilor privitoare la certificatele de
concediu medical eliberate asiguraţilor;
d) să anunţe casa de asigurări de sănătate despre orice modificare privind condiţiile
obligatorii care au stat la baza încheierii convenţiei şi să îndeplinească în permanenţă
aceste condiţii pe durata derulării convenţiilor;
V. Încetarea şi rezilierea
Art. 5 Convenţia se reziliază de plin drept, printr-o notificare scrisă a caselor de
asigurări de sănătate, în termen de 10 zile calendaristice de la data constatării, în
următoarele situaţii:
a) ridicarea de către organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a
furnizorului, expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
b) ridicarea de către organele în drept a autorizaţiei de liberă practică a medicului care
eliberează certificate de concediu medical, expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
c) nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie, constatată cu ocazia
controlului efectuat de comisia constituită potrivit prevederilor OUG nr. 158/2005;
d) neanunţarea casei de asigurări de sănătate cu privire la orice modificare în legătură cu
condiţiile care au stat la baza încheierii convenţiei privind eliberarea certificatului de
concediu medical în termen de 10 zile lucrătoare;
e) refuzul furnizorului de servicii medicale de a pune la dispoziţia organelor de control
actele de evidenţă a serviciilor furnizate.
Art. 6 Convenţia încetează cu data la care a intervenit una dintre următoarele situaţii:
a) furnizorul de servicii medicale se mută din teritoriul de funcţionare;
b) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, desfiinţare sau reprofilare, după caz;
c) încetarea definitivă a activităţii casei de asigurări de sănătate;
d) acordul de voinţă al părţilor;
e) denunţarea unilaterală a convenţiei de către reprezentantul legal al furnizorului
de servicii medicale sau al casei de asigurări de sănătate, printr-o notificare scrisă,
cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea
convenţiei.
f) a survenit decesul titularului cabinetului medical individual;
g) medicul titular al cabinetului medical individual renunţă sau pierde calitatea de
membru al Colegiului Medicilor din România.
Art. 7 Situaţiile prevăzute la art. 5 şi la art. 6 lit. b), c), f), g) se constată de către comisia
constituită potrivit prevederilor OUG nr. 158/2005.
Situaţiile prevăzute la art. 6 lit. a) se notifică casei de asigurări de sănătate, cu cel puţin
30 de zile înaintea datei de la care se doreşte încetarea convenţiei.
VI. Corespondenţa
Art. 8 Corespondenţa legată de derularea prezentei convenţii se efectuează în scris, prin
scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.
Fiecare parte din convenţie este obligată ca în termen de 3 zile din momentul în care
intervin modificări ale datelor ce figurează în prezenta convenţie să notifice celeilalte părţi,
schimbarea survenită.
VII. Modificarea convenţiei
Art. 9 În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intră în vigoare pe
durata derulării prezentei convenţii, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în
mod corespunzător.
VIII. Sancţiuni
Art.10 Constituie contravenţie eliberarea certificatelor de concediu medical cu
nerespectarea prevederilor legale în vigoare. şi se sancţionează potrivit O.U.G nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.
Prezenta convenţie privind eliberarea certficatelor de concediu medical în cadrul sistemului
de asigurări sociale de sănătate a fost încheiată astăzi ........... în două exemplare a câte ......
pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte din conveţie.
CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE FURNIZOR DE SERVICII MEDICALE
Preşedinte - Director general, Reprezentant legal,
...................................... .............................
Vizat
Oficiul juridic
1
ANEXA nr. 8
Casa de asigurări de sănătate
..............................
Unitate sanitară.............. Reprezentant legal
Localitate ................... ...................................
Judeţ ........................ (nume prenume)
Medicul care eliberează certificate de
concediu medical..... ..................
(nume prenume)
CNP medic ……………………………………………………………………….
Luna………………, anul………..
Nr.
crt.
Seria şi numărul
certificatului de
concediu medical
eliberat
CNP asigurat
beneficiar al
certificatului de
concediu medical
eliberat
Cod diagnostic
1
2
…..
Semnătura şi parafa medicului care a eliberat certificatele de concediu medical,
...............................................



#47 paul2005

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 104 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 12 January 2006 - 10:39 AM

juzer a spus:

OUG 221 , modificat de OUG 269 isi pierde valabilitatea
Ordinul 221 nu isi pierde valabilitatea, el este numai modificat si completat prin Ordinul 269 si daca te uiti cu atentie Ordinul 269 nu se atinge in nici un fel de articolul 4 al Ordinului 221.

Relativ la problema cu aplicarea a 7% si asupra indemnizatiilor de CM platite din BASS pusa de cristicristi eu zic asa: alea nu sunt platite de angajator(sunt platite de catre BASS dupa cum le zice si numele) deci nu fac parte din fondul de salarii al angajatorului.



#48 juzer

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 40 Postari:

Postat 12 January 2006 - 11:49 AM

iarasi nu am avut o exprimare suficient de clara !

"isi pierde valabilitatea"=

Art24 din oug269:
Dispozitiile art .15 alin.(1)-(3) si alin.(5) sunt aplicabile pana la data de 1 ianuarie 2006.

prin urmare sustin parerea ca pentru sumele reprezentand indemnizatii CM nu se plateste nici 7 % angajator , si nici 6.5 % angajat , indiferent de
cine suporta .

:wink:



#49 paul2005

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 104 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 12 January 2006 - 12:56 PM

@juzer Cred ca ai dreptate, imi pare rau insa ca n-am reusit sa facem ceea ce propusesem in primul post din acest thread adica sa ajungem la o varianta acceptata de cit mai multi utilizatori. Cine are puterea sa mai vina cu o parere sau cu un exemplu este binevenit.

Sa incerc intai eu:
Modificari pentru 2006
Pentru ANGAJATOR
Apare o noua contributie de 0,75% a angajatorului pe fondul de salarii
CAS angajator este 19,75% / 24,75% / 29,75 in functie de conditiile de munca
NU se mai calculeaza CASS pt CM (care se deducea din CAS angajator)
NU se mai calculeaza 7% CASS angajator pentru indemnizatiile de CM
Pentru ANGAJAT
Se calculeaza si se retine CAS si din indemnizatiile de CM (dar ca sa nu fie prea simplu nu se aplica 9,5% asupra valorii indemnizatiei ci asupra unui salariu minim brut)



#50 Dinu George

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 367 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 12 January 2006 - 01:20 PM

Am vazut in exemplul de calcul anterior
" 5 zile accidente(boli profesionale) din care 3 de platite de angajator
si 2 platite din Fondul de Asigurare pentru Accidente de Muncă si Boli Profesionale ."
Imi puteti spune care este actul legal ce reglementeaza ca primele 3 zile de accidente le plateste angajatorul si urmatoarele asigurarea ?
Si inca o intrebare care nu este legata stict de subiect : considerati zilele din concediul medical calendaristice sau lucratoare ?
Mersi



#51 paul2005

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 104 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 12 January 2006 - 01:35 PM

@ Dinu George
Legea 346/2002 cu toate modificarile si completarile ulterioare (bine ca nu si viitoare :lol: )
Modificarile si completarile ar fi astea:
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2003;
- Legea nr. 598/2003;
- Legea nr. 571/2003;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 129/2004, aprobată prin Legea nr. 57/2005;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 171/2005.

Legea nr. 346/2002 a mai fost modificată și prin:
- Legea nr. 232/2003, modificată prin Ordonanța Guvernului nr. 86/2003.
Oricum varianta finala ar spune la art 35 ca primele 3 zile le suporta angajatorul, restul - din contributia de accidente.

Intrebarea 2 am pus-o eu pe acest forum si inca nu stiu raspunsul sigur. Se pare ca angajatorul suporta zilele lucratoare din primele 7-17 zile(in functie de nr de salariati) calendaristice de incapacitate.



#52 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 12 January 2006 - 09:44 PM

care este deducerea personala pt 2006 (la salarii)



#53 Ocsi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 766 Postari:
  • Location:Oradea
  • Interests:Excursii, internet, filme S.F. etc.

Postat 12 January 2006 - 10:36 PM

mony23 a spus:

care este deducerea personala pt 2006 (la salarii)

De vreme ce nu a apărut modificare la L571 rămâne cel vechi, adică 250 ron <1000.

O seară bună!
Cele scrise mai sus reprezinta doar o parere,
daca o iei de buna, o faci pe riscul tau.



#54 Dara

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 55 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 13 January 2006 - 02:00 AM

Stie cineva cum se plateste contributia de 0.75%? Ma refer concret, ce alegem din nomenclatorul de obligatii din programul de la MF?Cumva nr. 41? Ca 40 si 41 par noi...42 a ramas la fel, dar inteleg ca nu se va mai plati...poate a ramas pt. obligatii vechi.

Sunt in situatia de a plati rapid , posibil chiar astazi, pt un angajat care pleaca. Si m-am impotmolit la OP. (Ma rog, FV, ca platesc direct la trezorerie).

Redau 40,41 si 42 :

40. - Contrib.de asig.soc.dat.pt.pers.pt.care plata se suporta din BAS
41. - Contrib.pt.asig.soc.de san.dat.pt.pers.pt.care plata se suporta din BAS
42. - Contrib.pt.asig.soc.de san.pt.concediu medical

Pe de alta parte, in normele care-s in faza de proiect, date mai sus, pare sa fie la un moment dat o chestie cum ca s-ar plati la casa de asigurari (nu la AF ca celelalte)...asa ca am intrat in ceata de tot.

Multumesc.



#55 Dara

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 55 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 13 January 2006 - 10:48 AM

FASCINANTA TARA!

Am sunat la administratiile fin. din Bucuresti, care m-au pasat la Trezorerii, sa intreb cum se plateste contributia de 0.75%.

Raspunsuri :
1. exista asa ceva?nu stim, contabilul trebuie sa stie, sa studieze in legi [la care zic eu : nu scrie in lege]...da?intrebati si dvs in stanga si in dreapta, mai cititi...
3. exista asa ceva? da, in ordonanta 158/2005 - da?auzi cutarica, cica e o chestie cu 158 si 0.75%...
2.da, am auzit de ea, dar primim numai din februarie pentru ianuarie [zic eu : dar ne pleaca un om si ITMB-ul vrea platile la zi, ne dati o adeverinta ca nu se accepta plata?] nu, nu ne intereseaza ce vrea ITMB-ul - acestia (sector 6) erau cei mai evoluati, auzisera de faza asta cu 0.75%

Cris F.



#56 cristicristi

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 19 Postari:

Postat 13 January 2006 - 01:57 PM

Pentru Paul2005

Ai scris
"Conform ordinului221 art 4 (care ramine valabil si dupa ordinul 269) angajatorul datoreaza 7% raportat la fondul de salarii iar tot acolo se spune ca: "prin fondul de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor... pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in legislatia fiscala. Iar in codul fiscal art 55 se spune: "Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă."

Nu rezulta clar ca 7% se aplica pe salarul suportat de firma + concediu suportat de fondul de sanatate.
Au gindit foarte bine cind au conceput ordonanta, nu se spune explicit caci te trimite la codul fiscal, este dupa parerea mea o majorare bazei de impozitare (NU SUNT BANII, 16% impozitare a adus o gaura mare).

Te rog vezi si ce se pregateste la adresa http://www.cnas.ro/p...%20medicale.pdf
La fel este definit si 0.75% raportat la fondul de salarii, prin fondul de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor... pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in legislatia fiscala
In concluzie eu inteleg ca le trebuie bani si pe concediu medical platit de fondul de concedii şi indemnizaţii (7% si 0.75%).
Stau si ma gindesc daca nu trebuie si pe cele din fond de accidente si boli profesionale.
Oricum concediile medicale se vor deconta numai din 0.75%, sa vezi ce coada la recuperari de bani, si iti vor vira bani peste citeva luni. Deci angajatorul va imprumuta statul fara dobinda.



#57 S_anda

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 410 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Tg Mures

Postat 13 January 2006 - 02:10 PM

Nu inteleg cum e corect, pt ca in OUG 158 scrie la art. 44
" Art. 44. - Contribuția de asigurări sociale de sănătate nu se datorează asupra indemnizațiilor reglementate de prezenta ordonanță de urgență. "
Atunci, se plateste CASS sau nu??? :roll: :?: :?
Sanda



#58 cristicristi

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 19 Postari:

Postat 16 January 2006 - 09:28 AM

S_anda a spus:

Nu inteleg cum e corect, pt ca in OUG 158 scrie la art. 44
" Art. 44. - Contribuția de asigurări sociale de sănătate nu se datorează asupra indemnizațiilor reglementate de prezenta ordonanță de urgență. "
Atunci, se plateste CASS sau nu??? :roll: :?: :?

Cred ca se refera numai la asigurati, caci OU 150/2002

Citeaza

ART. 52
(1) Persoanele juridice sau fizice la care îşi desfăşoară activitatea asiguraţii au obligaţia să calculeze şi să vireze casei de asigurări o contribuţie de 7% datorată pentru asigurarea sănătăţii personalului din unitatea respectivă; acestea au obligaţia să anunţe casei de asigurări orice schimbare care are loc în nivelul veniturilor;
(2) Persoanele juridice sau fizice prevăzute la alin. (1) au obligaţia plăţii contribuţiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat.
si Ordinul 221

Citeaza

ART. 4
(1) Angajatorii au obligaţia să calculeze, să reţină şi să vireze lunar în contul deschis la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului în a căror rază sunt luaţi în evidenţă ca plătitori de impozite şi taxe, contribuţia de 7% datorată pentru asigurarea sănătăţii personalului din unitatea respectivă, raportat la fondul de salarii realizat.
(2) Prin fond de salarii realizat, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege totalitatea sumelor constituite şi utilizate de persoanele fizice şi juridice pentru plata drepturilor salariale sau/şi drepturilor asimilate salariilor, aşa cum sunt definite în legislaţia fiscală.
Mai mult OU 158/2005 modifica NUMAI L 19/2000, nu face referire la OU 150/2002.
Ne modificand OU150, si mai mult Ord 221 face precizari la contributia angajatorului (si pina acum se platea 7% pe boala de unitate), imi mentin parerea ca se plateste si pe boala platita din sanatate. Vezi precizarile lui PAUL2005 la drepturilor salariale.
Toata teoria este despre angajator.
Poate gresesc, dar ma duc pe teoria nu se doreste micsorarea bazei de calcul, ci dinpotriva.



#59 ana c

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 405 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Cluj

Postat 17 January 2006 - 02:31 PM

Dragii mei confrati...
Va rog lamuriti-ma de puteti...
Yulia da un exemplu de calcul salarii 2006. De acolo rezulta ca CAS 9.5% salariat, aferent Indemnizatii Concedii Boala(CB)
se calculeaza asupra salarului minim, indiferent de nr zile CB.
http://mwm.hdt.ro/fo...about10348.html

Apoi, CristiCristi, da un alt exemplu, in care CAS 9.5% salariat aferent CB se calculeaza asupra salarului minim, dar in functie de nr. de zile de CB.
http://www.conta.ro/...9-0-asc-30.html

In legislatie nu se specifica daca se iau in considerare zilele de CB sau nu!

CE PARERE AVETI??? :shock:



#60 dmldone

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 262 Postari:
  • Location:Tg-Jiu
  • Interests:contabilitate

Postat 17 January 2006 - 02:53 PM

eu zic sa facem si un rezumat.






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL