Postat 12 April 2006 - 02:05 PM
Este prima data cand utilizez comunicarea prin forum, asa ca va rog sa imi iertati stangaciile.
Examenul CAFR m-a determinat sa devin membru al acestui forum (pe care recunosc ca, pentru a vedea si opiniile altora privind diverse teme, il vizitez destul de des).
Fac parte din grupul (mult prea mic) al contestatarilor din Bucuresti si am initiat o dezbatere pe tema acestui examen cu cei care au facut cursurile de stagiu la aceeasi firma cu mine, utilizand adresele de e-mail regasite intr-un mesaj primit de la aceasta firma.
Felicitari pentru solidaritate celor care au refuzat sa sustina examenul la Constanta si la Iasi! Puteti face public continutul contestatiilor pe care le-ati facut?
Ar trebui precizat ca parasirea salii de examen la ultima proba nu a insemnat ca cei care au facut-o erau ultimii idioti, incapabili sa conceapa niste scrisori si un raport. Revolta a fost cauzata tocmai din motivul ca o proba care se voia a fi practica de audit a ajuns un fel de proba a examenului de capacitate la limba romana. Zapaceala creata in sala impreuna cu spaima supraveghetorilor oricum a permis celorlalti (care initial isi manifestasera dorinta de a parasi sala intr-o proportie foarte mare) sa copieze pentru celelalte cerinte de gen: descrieti, enumerati etc.
Nu stiu daca dimensiunea mesajelor este restrictionata si nici nu am avut la dispozitie adresele voastre de e-mail, pentru a va transmite mesajul mentionat mai sus, asa ca trimit textul aici:
Stimati colegi,
Suntem printre cei care au facut cursurile pentru stagiari audit financiar la Lucaudit si care tocmai au participat la examenul organizat "cu succes" de CAFR.
Intrucat ne doream sa aflam opinii ale colegilor de breasla privind acest examen ne-a venit ideea sa utilizam calea electronica de comunicare. Pentru acest lucru ne-a fost de mare ajutor unul dintre mesajele pe care Lucaudit ni le-a trimis tuturor, in acest fel avand si noi acces la adresele voastre de e-mail.
Avand in vedere si actiunile de protest declansate la ultima proba din 08 aprilie 2006, presupunem ca nu prea exista persoane multumite de modul in care a fost organizat acest examen.
Dupa parerea noastra, acest examen a fost doar o testare a memoriei, neavand nimic de a face cu "rationamentul profesional" - o notiune atat de utilizata in toate standardele si normele de audit.
Suntem in posesia unui exemplar din grilele de la proba a 2-a (varianta de la nr.1), care a reusit sa scape vigilentei supraveghetorilor la iesirea din examen.
Pentru partea de fiscalitate din aceasta grila am avut curiozitatea si rabdarea sa verificam subiectele cu Codul fiscal si Codul de procedura fiscala in fata. Rezultatele le puteti vedea si voi in fisierul atasat.
Asteptam opiniile acelora dintre voi care doresc sa comenteze despre acest examen si care eventual considera ca ar fi necesara initierea unei dezbateri cu reprezentantii CAFR.
Pe adresa www.etma.ro puteti vedea o copie a contestatiei depusa la CAFR de catre cei care au refuzat sa sustina ultima proba la centrul de examen ARTIFEX Bucuresti.
Daniela Mateescu
mateescudaniela@yahoo.com
0745088321, 0727731003
Roxana Hogea
roxana_hogea@yahoo.com
0744704787, 0723489905
SUBIECTE CONTESTABILE
(NUMEROTAREA ESTE CEA DE LA GRILA NR. 1)
FISCALITATE
5. O organizație patronală … a obținut pe parcursul primului trimestru din anul fiscal 2005 următoarele venituri …. și cheltuieli ….
Impozitul pe profit plătit de organizația patronală este de:
a) 246,62 RON; b) 325,25 RON; c) 430,76 RON; d) 543,68 RON.
Conform Codului fiscal – Art.34 alin.(3):
Organizațiile nonprofit au obligația de a plăti impozitul pe profit anual, până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul.
Deci nu există impozit pe profit de plată pentru primul trimestru, adică niciun răspuns din cele date nu este corect.
CAFR a comunicat ca fiind corect răspunsul d).
7. Intră sub incidența cheltuielilor sociale, deductibile în limita a 2% din fondul de salarii:
1. sumele acordate pentru funcționarea unor cămine de nefamiliști, aflate în administrarea contribuabilului;
2. cheltuielile efectuate pentru formarea permanentă a personalului propriu;
3. cheltuielile reprezentând ajutoare de naștere acordate;
4. cheltuielile reprezentând ajutoarele pentru înmormântare acordate.
a) 1,2,3; b) 2,3,4; c) 1,3,4; d) 1,2,4.
Conform Codului fiscal – Art.21 alin.(3) lit.b):
(3) Următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată:
c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările ulterioare. Intră sub incidența acestei limite cu prioritate ajutoarele pentru naștere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile și protezele, precum și cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a unor activități sau unități aflate în administrarea contribuabililor: grădinițe, creșe, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale și ale accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamiliști, precum și pentru școlile pe care le au sub patronaj. În cadrul acestei limite pot fi deduse și cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natură oferite copiilor minori ai salariaților, cadouri în bani sau în natură acordate salariatelor, costul prestațiilor pentru tratament și odihnă, inclusiv transportul, pentru salariații proprii și pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariații care au suferit pierderi în gospodărie și contribuția la fondurile de intervenție ale asociației profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din școli și centre de plasament;
Răspunsul corect este c), dar, nu se știe din ce motiv, CAFR a eliminat acest subiect.
10. Pentru aducerea la îndeplinire a atribuțiilor, organul de inspecție fiscală poate proceda la:
a) aplicarea de sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens un proces verbal;
b) dispunerea de măsuri asiguratorii în condițiile legii;
c) efectuarea de investigații fiscale;
d) acordarea de asistență fiscală contribuabililor verificați pentru cunoașterea și aplicarea corectă a legislației fiscale.
Conform Codului de procedură fiscală – Art.92 alin.(3):
Pentru ducerea la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la alin. (2) organul de inspecție fiscală va proceda la:
a) examinarea documentelor aflate în dosarul fiscal al contribuabilului;
b) verificarea concordanței dintre datele din declarațiile fiscale cu cele din evidența contabilă a contribuabilului;
c) discutarea constatărilor și solicitarea de explicații scrise de la reprezentanții legali ai contribuabililor sau împuterniciții acestora, după caz;
d) solicitarea de informații de la terți;
e) stabilirea de diferențe de obligații fiscale de plată;
f) verificarea locurilor unde se realizează activități generatoare de venituri impozabile;
g) dispunerea măsurilor asigurătorii în condițiile legii;
h) efectuarea de investigații fiscale potrivit alin. (2) lit. a);
i) aplicarea de sancțiuni potrivit prevederilor legale;
j) aplicarea de sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens proces-verbal.
Există 3 răspunsuri corecte: a), b) și c), iar CAFR a comunicat ca fiind corect răspunsul d), ceea ce ar fi fost valabil doar dacă mai exista un NU în enunțul subiectului.
18. O societate comercială înregistrează venituri în sumă de 80.000 RON, din care 1.000 RON venituri din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere și 500 RON dobânzi la împrumuturile acordate. Cheltuielile înregistrate sunt:
cheltuieli cu serviciile prestate de terți 1.000 RON;
cheltuieli cu materiile prime și materialele consumabile 25.000 RON;
cheltuieli cu primele de asigurare pentru asigurarea accidentelor de muncă 1.500 RON;
cheltuieli cu stocurile constatate lipsă din gestiune 500 RON;
cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile 100 RON;
cheltuieli cu indemnizația de deplasare acordată salariaților: 120 RON pentru 6 zile, știind că limita maximă stabilită pentru acest gen de cheltuieli pentru instituțiile publice este de 10,5 RON/zi;
cheltuieli cu plata personalului 5.000 RON;
cheltuieli sociale reprezentând contravaloarea biletelor de tratament acordate gratuit salariaților 300 RON, știind că fondul anual de salarii este de 50.000 RON;
cheltuieli de protocol 2.400 RON;
cheltuieli cu publicitatea 1.200 RON;
cheltuieli cu impozitul pe profit 2.500 RON.
Impozitul pe profit datorat este:
a) 7.039 RON; b) 8.326 RON; c) 4.539 RON; d) 4.960 RON
Răspunsul comunicat de CAFR este c), dar acest răspuns ar fi fost valabil doar cu una dintre precizările: că se cere impozitul pe profit datorat pentru trimestrul N sau că toată datoria cu impozitul pe profit până la trimestrul N-1 a fost achitată.
Altfel, neprecizându-se nici perioada, nici suma achitată, impozitul pe profit rezultat din calcul este a).
22. Actul administrativ fiscal cuprinde:
posibilitatea de a fi contestat;
mențiuni privind audierea contribuabilului;
temeiul de drept;
data ultimului control fiscal.
Conform Codului de procedură fiscală – Art. 43 alin.(2):
Actul administrativ fiscal cuprinde următoarele elemente:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emis și data de la care își produce efectele;
c) datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei împuternicite de contribuabil, după caz;
d) obiectul actului administrativ fiscal;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele și semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii;
h) ștampila organului fiscal emitent;
i) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestației și organul fiscal la care se depune contestația;
j) mențiuni privind audierea contribuabilului.
Deci sunt 3 răspunsuri corecte: a), b) și c).
Răspunsul dat de CAFR este d), valabil dacă enunțul ar fi conținut un NU.
23. Inspecția fiscală are următoarele atribuții:
constatarea și investigarea fiscală a tuturor actelor și faptelor rezultând din activitatea contribuabilului supus inspecției;
analiza și evaluarea informațiilor fiscale în vederea confruntării declarațiilor fiscale cu informațiile proprii ori din alte surse;
sancționarea potrivit legii a faptelor constatate;
constatarea modului de gestionare și administrare a patrimoniului public al statului.
Conform Codului de procedură fiscală – Art. 92 alin.(2):
Inspecția fiscală are următoarele atribuții:
a) constatarea și investigarea fiscală a tuturor actelor și faptelor rezultând din activitatea contribuabilului supus inspecției sau altor persoane privind legalitatea și conformitatea declarațiilor fiscale, corectitudinea și exactitatea îndeplinirii obligațiilor fiscale, în vederea descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legii fiscale;
b) analiza și evaluarea informațiilor fiscale, în vederea confruntării declarațiilor fiscale cu informațiile proprii sau din alte surse;
c) sancționarea potrivit legii a faptelor constatate și dispunerea de măsuri pentru prevenirea și combaterea abaterilor de la prevederile legislației fiscale.
Deci sunt 3 răspunsuri corecte: a), b) și c).
Răspunsul dat de CAFR este d), valabil dacă enunțul ar fi conținut un NU.
103. Sunt obligate la plata impozitului pe profit următoarele persoane:
a) Persoane juridice străine asociate cu persoane juridice române pentru veniturile realizate din asocieri fără personalitate juridică;
b) Persoane juridice străine și persoane fizice nerezidente care desfășoară activități într-o asociere fără personalitate juridică;
c) Persoane juridice și fizice străine care realizează venituri în legătură cu proprietăți imobiliare situate în România;
d) Persoane fizice care au împlinit vârsta de 18 ani.
Răspunsul CAFR este b), care ar fi fost corect dacă s-ar fi precizat că activitățile se desfășoară în România.
119. Baza de calcul a accizei pentru produsele din producția internă o reprezintă:
a) Prețul cu amănuntul indiferent de mărimea acestora;
b) Prețul producătorului care nu poate fi inferior sumei costurilor ocazionate de obținerea produsului respectiv;
c) Prețurile de export convenite cu clientul extern;
d) Prețul standard al fabricantului.
Răspunsul corect conform CAFR este b).
Acest subiect are și el viciile lui: formularea “produsele din producția internă” exprimă (cel puțin conform cunoștințelor mele de limba română) “toate produsele din producția internă”. De fapt baza de calcul de la b) este utilizată doar pentru “alte produse – confecții blănuri, articole din cristal, bijuterii, parfumuri etc.” și pentru “autoturisme și autoturisme de teren”, accizele pentru principalele produse accizabile (alcool, tutun, uleiuri minerale) fiind menționate în Codul fiscal la Art.176, baza lor de calcul neavând vreo legătură cu prețul producătorului.
A mai fost subiectul cu agenția de turism, pentru care trebuia calculat TVA de plată și unde trebuia să știi să rotunjești 239,50 RON (suma rezultată din calcul pentru 4427) la 240 RON și nu la 239 RON. Asta făcea diferența între două dintre cele patru răspunsuri, respectiv c) 13 RON și d) 12 RON.
SEMNIFICATIV, nu?
DREPT
33. Aporturile în natură sunt obligatorii … NU SUNT OBLIGATORII pentru constituirea niciunei forme de societate comercială.
Acest subiect a fost eliminat de CAFR.
77. Societatea comercială:
a) Își încetează existența în cazul în care o parte din patrimoniul acesteia se desprinde și se transmite către una sau mai multe societăți existente sau care iau astfel ființă;
b) Nu își încetează existența în cazul în care patrimoniul acesteia se desprinde și se transmite către una sau mai multe societăți existente sau care iau astfel ființă;
c) Își încetează existența în cazul în care absoarbe cu altă societate comercială;
d) Își încetează existența dacă patrimoniul său cunoaște o diminuare semnificativă a laturii actve a acestuia.
Răspunsul CAFR este b).
Eu nu văd logica acestui răspuns (poate doar dacă toate NU-urile pierdute pe la subiectele de fiscalitate au nimerit în acest răspuns).
Nu garantez că lista de greșeli e completă, întrucât nu am avut răbdare să caut mai mult decât prin Codul fiscal și Codul de procedură fiscală.