Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Proceduri scrise + fisa post - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


- - - - -

Proceduri scrise + fisa post

28 replies to this topic

#1 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 17 February 2006 - 03:57 PM

Am un "habauc" de auditor, cu mentalitate comunista(e genul care verifica daca sunt semnaturi, daca am pus stampila cum trebuie.etc) care imi tot atrage atentia ca nu am "proceduri scrise"(inclusiv acestea trebuie amintite in fisa postului). Nu stiu ce anume trebuie sa contina acestea...
Va rog sa ma ajuti sa rezolv aceasta "problema", mi-ar fi de folos si un exemplu de fisa de post contabil institutie bugetara, pentru a mi-o actualiza si eu
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#2 Zapy

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 39 Postari:

Postat 20 February 2006 - 10:51 AM

Uite un model ....




#3 ovidiu_adrian79

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 256 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:VASLUI

Postat 20 February 2006 - 04:02 PM

Nu este un "habauc" de auditor!!! Doar isi face treaba!
Referitor la proceduri, stai linistit, ca nu le are nimini, sau aproape nimeni!
Ce sunt aceste proceduri? Ele descriu fiecare activitate si modul acesteia de desfasurare in cadrul compartimentului financiar contabil (cazul tau, desi aceste proceduriar trebui sa existe pentru fiecare activitate in parte)
Spre edificare, as putea spune ca sunt in genul- circuitul documentelor specific CFP-ului, dar mult mai complex.
De teste sa nu iti fie teama, sa fii cat mai sincer, pt. ca oricum mai tarziu isi va da seama daca spui sau nu adevarul.
Daca mai ai intrebari referitoare la probleme de audit, nu ezita sa intrebi!



#4 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 21 February 2006 - 09:42 AM

Si unde as putea gasi un model de proceduri(ca sa ii "inchid" gura d-lui auditor)?
Eu deja am 29 de atributii in fisa postului, unde ar trebui sa mentionez cea legata de procedurile scrise(seful de compartiment e obligat sa elaboreze procedurile scrise?alta persoana autorizata)?
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#5 ovidiu_adrian79

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 256 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:VASLUI

Postat 21 February 2006 - 11:16 AM

Dupa cum am mai spus, aceste proceduri nu prea exista faptic, ci dopar la nivel teroretic (desi se pune f. mare accent pe ele)! Desigur ca ele trebuiesc intocmite de catre conducatorul compartimentului/biroului/servicului/directiei si aprobate de catre conducatorul institutiei.
Daca nu ai asa ceva nu este nici o problema! lasa-l sa faca FIAP!



#6 micha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 100 Postari:

Postat 21 February 2006 - 07:39 PM

esti un Un_catel_simpatic dar cam musti dupa cum vad. Ovidiu_adrian79 are drepatate. Aceste proceduri nu exista dar incet incet ele se vor face si trebuie intocmite de de catre conducatorul compartimentului/biroului/servicului/directiei si aprobate de catre conducatorul institutiei. OG 119/1999 Republicata face referire la obligativitatea lor.
Aceste proceduri presupun descrierea activitatii pe care o faci pe fiecare tip de activitate in parte. De fapt de descrie activitatea, cu documentele intocmite, unde circula ele si cine le semneaza si aproba , astfel ca la un control al "simpaticului auditor" sau de ce nu Curtea de Conturi sa poata urmarii activitatea respectiva de la A-Z pentru a identifica evetualele riscuri. Daca ai ai multe domenii de activitate trecute in fisa postului pentru fiecare din ele trebuie sa existe o procedura.
Daca nu ne spui in ce domeniu lucrezi nu te putem ajuta cu proceduri. Ele sunt specifice. Model universal nu exista dar poate te putem indruma in ceea ce faci.
Nici cu FIAP-ul nu e o solutie pentru ca el se concretizeaza in final intr-o recomandare cu termen si daca nu respecti termenul s-ar putea sa nu se stie........ ce urmari are. Nu uita ca esti functionar public.



#7 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 22 February 2006 - 12:11 PM

Da, recunosc ca musc...doar cand mananc:)). Eu sunt unul din cei multi(si mult criticati) contabili care servesc institutiile de invatamant preuniversitatr din Romania. Si as vrea sa nu mai am bataie de cap cu "simpaticii" auditori. Daca trebuie sa fiu tras la raspundere, motivul ar trebui sa fie unul concret, nu acela ca nu am facut(cum trebuie) niste "poptirusuri" birocratice. Parerea mea este ca aceste proceduri scrise un o alta fisa a postului(in cazul asta ar trebui facuta o fisa a postului de cateva zeci de pagini in care sa scrie tot).
Dar asa e in Romania, e mult mai interesant sa faci lucrurile mai complicate decat sa le simpifici.
Daca are cineva un model de proceduri pentru functia de contabil si pentru secretara(circuitul documeentelor e inclus aici sau e separat? eu am o anexa cu circuitul documentelor) i-as fi recunoscator daca mi l-ar trimite si mie.
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#8 ovidiu_adrian79

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 256 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:VASLUI

Postat 22 February 2006 - 01:56 PM

draga "catelus" ceea ce nu intelegi tu este faptul ca aceste proceduri nu se intocmesc pentru fiecare post in parte ci pe fiecare activitate in parte, adica: o procedura pentru compartimentul contabilitate, o procedura pentru secretariat, si tot asa pana ce sunt acoparite toate compartimentele. inca ceva: procedurile nu sunt acelasi lucru cu fisa postului!!! Ele (procedurile) se intocmesc pe compartimente in functie de activitatile descrise in fisele de post ale salariatilor din cadrul unui compartiment si descriu activitatea in amanunt a fiecarei activitati!
Exemplu: modul de intocmire si circulatia unui ordin de deplasare: cine il intocmeste, unde are loc deplasarea, cine aproba deplasarea, cand se face decontul cum se inregistreaza si cine il inregistreaza in contabilitete, etc....! Kapisci?



#9 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 22 February 2006 - 03:41 PM

Deci aceste "renumite" proceduri ar fi suma atributiilor din fisele posturilor unui compartiment, circuitul documentelor in interiorul compartimentului si circuitul documentelor intre compartimente . In cazul in care este doar o persoana, ar fi fisa postului si circuitul documentelor cu celelalte compartimente.
Atasez alaturat graficul documentelor supuse controlului financiar si circuitul acestora, care sintetizeaza cam tot ce face un contabil.
Banuiesc ca procedurile ar consta in "dezvoltarea" fiecarui punct. Sau ma insel, d-le auditor?
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#10 micha

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 100 Postari:

Postat 22 February 2006 - 09:08 PM

tot nu ai inteles cu toate ca amandoi am specificat acelasi lucru : procedurile se fac pe tipuri de activitati!!!!!!
Un contabil poate desfasura mai multe activitati si pentru fiecare e nevoie de cate o procedura scrisa. Circuitul documentelor pe care l-ai trimit iti este pe undeva de ajutor pentru ca pe activitati , el se regaseste in proceduri.
Iti dau si eu un exemplu cum a facut si Ovidiu : achizitia publica. Procedura incepe prin solicitarea de oferte, cine intocmeste documentatia, cine numeste si cine face parte din comisia de licitatie, cine stabileste oferta castigatoare si eventual pe ce criterii (vezi ROF sau Statut), cum se anunta castigatorul prin ce document emis si de cine ( vezi legislatia in vigoare), cine intocmeste contractul (angajamentul legal), cine semneaza contractul si il vizeaza ( nu uita de viza CFP pentru ca este un angajamet legal ), etc. Rolul acestei proceduri e de a stabilii responsabilii din institutie legati de licitatii, documentele care se intocmesc , cine le intocmeste, cine le semneaza , cine raspunde si unde circula ele la termene bine stabilite.
Nu uita ca in cadrul unei proceduri pot fi implicate mai multe persoane din mai multe compartimente. aceasta situatie e valabila si pentru alte activitati. Procedura urmareste activitatea din momentul in care se genereaza si pana se finalizeaza indiferent cate persoane si cate documente sunt implicate in ea. De aceea este dificil sa iti trimitem o procedura care la noi are un anumit circuit iar in alta parte are un alt circuit. ATENTIE! In procedura nu poti trece pe cineva care nu are sarcini in fisa postului legat de activitatea respectiva!
Nu stiu ce termen ti-a dat auditorul dar in momentul in care o sa am ceva proceduri standard pe o anumita activitate o sa incerc sa iti trimit.
Pana atunci ar fi bine daca s-ar aduna toti sefii de servicii si ar incerca sa isi bata un pic capul cu procedurile comune. Macar schematic ca sa aveti ceva la dosar. Sunteti o institutie mica deci procedurile nu pot fi foarte stufoase.



#11 alina_calin

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 01 April 2007 - 11:13 AM

Vezi postareamicha, la Feb 22 2006, 10:08 PM, a spus:

tot nu ai inteles cu toate ca amandoi am specificat acelasi lucru : procedurile se fac pe tipuri de activitati!!!!!!
Un contabil poate desfasura mai multe activitati si pentru fiecare e nevoie de cate o procedura scrisa. Circuitul documentelor pe care l-ai trimit iti este pe undeva de ajutor pentru ca pe activitati , el se regaseste in proceduri.
Iti dau si eu un exemplu cum a facut si Ovidiu : achizitia publica. Procedura incepe prin solicitarea de oferte, cine intocmeste documentatia, cine numeste si cine face parte din comisia de licitatie, cine stabileste oferta castigatoare si eventual pe ce criterii (vezi ROF sau Statut), cum se anunta castigatorul prin ce document emis si de cine ( vezi legislatia in vigoare), cine intocmeste contractul (angajamentul legal), cine semneaza contractul si il vizeaza ( nu uita de viza CFP pentru ca este un angajamet legal ), etc. Rolul acestei proceduri e de a stabilii responsabilii din institutie legati de licitatii, documentele care se intocmesc , cine le intocmeste, cine le semneaza , cine raspunde si unde circula ele la termene bine stabilite.
Nu uita ca in cadrul unei proceduri pot fi implicate mai multe persoane din mai multe compartimente. aceasta situatie e valabila si pentru alte activitati. Procedura urmareste activitatea din momentul in care se genereaza si pana se finalizeaza indiferent cate persoane si cate documente sunt implicate in ea. De aceea este dificil sa iti trimitem o procedura care la noi are un anumit circuit iar in alta parte are un alt circuit. ATENTIE! In procedura nu poti trece pe cineva care nu are sarcini in fisa postului legat de activitatea respectiva!
Nu stiu ce termen ti-a dat auditorul dar in momentul in care o sa am ceva proceduri standard pe o anumita activitate o sa incerc sa iti trimit.
Pana atunci ar fi bine daca s-ar aduna toti sefii de servicii si ar incerca sa isi bata un pic capul cu procedurile comune. Macar schematic ca sa aveti ceva la dosar. Sunteti o institutie mica deci procedurile nu pot fi foarte stufoase.
buna
Sunt noua pe acest forum,dar am observat ca aici dezbateti subiecte f interesante dar totusi indispensabile..si eu ma confrunt cu aceeasi problema ca voi..am nevoie de modelul de procedura in contabilitate legate de stocuri, fonduri fixe,productie,inventariere.Am citi ce ati scris mai devreme si sunt cu totul de acord cu voi..bineinteles ca sarcinile de serviciu difera de la institutie la alta..dar am nevoie de un MODEL..sa ma pot ghida.
V-as fi vesnic indatorata pentru ajutor.Merci



#12 svaiter

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 27 Postari:
  • Location:tulcea

Postat 04 April 2007 - 08:21 AM

Fără pretenția de a fi cea mai completă sau cea mai corectă procedură, iată un model de procedură pentru inventarieri.

INSTITUȚIA PUBLICĂ…………………………… NR.____________
VĂSCĂUȚI din_____________
FINANCIAR CONTABILITATE Ex.nr.____


A P R O B
ORDONATOR DE CREDITE

P R O C E D U R A
Privind efectuarea inventarierii patrimoniului

APROBAT: Ordonator de credite -

ÎNTOCMIT: Contabil șef al ………………………………………


CONȚINUTUL PROCEDURII

1. SCOP:
Scopul acestei proceduri este:
a. stabilirea setului de reguli si operatiuni unitar, pentru reglementarea de principiu a efectuarii inventarierii bunurilor materiale, a creantelor si datoriilor ,a celorlalte valori patrimoniale si banesti existente in administrare, bunurile materiale apartinand tertilor ca pers.juridice sau fizice si care temporar se afla in pastrarea in institutie, in scopul stabilirii situatiei reale a patrimoniului;
b. stabilirea responsabilităților privind întocmirea, avizarea și aprobarea documentelor aferente acestei activități.

2.DOMENIU:
Procedura se aplica de catre compartimentele logistice, financiar si membrii comisiilor de inventariere nominalizati prin Dispozitie zilnica pe unitate cu drept de efectuare a inventarierii.

3. REFERINȚE NORMATIVE:
• Regulamentul de organizare si functionare;
• Fisa postului;
• I.M.I. 1031/1999;
• O.M.F.P. 1753/2004;
• O.M.I.334/2002;









- - 2 - -

4. DESCRIEREA PROCEDURII:
-inventarierea poate fi :anuala (01 oct.-31 dec.),lunara trimestriala sau semestriala ;
-se efectueaza si in cazul in care exista indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune,in cazul unor calamitati sau ev.neprev.in urma carora s-au produs pagube, furturi, degradari,in cazul schimbarii gestionarului,la cererea organelor de control,cu prilejul reorg.gestiunilor sau unitatilor ,dupa caz;
-inventarierea este integrala;
-seful instituiției ,la propunerea sefului serviciului logistica si contabil sef, numeste comisii de inventariere prin dispozitie, la inceput de an sau atunci cand dispune;
-seful serviciului logistic ,seful contabil si alti sefi de compartimente constituiti in comisie centrala instruiesc membrii comisiilor de inventariere (proces verbal si lista de semnaturi) asupra modului de cunoastere a actelor normative care regl.inventarierea, a modului de lucru al comisiei, documentele care se intocmesc si modul de valorificare a rezultatelor inventarierii;

Etapele inventarierii:
a) presedintele comisiei de inventariere,in baza dispozitiei, preia listele de inventariere, vizate de contabilul sef;
b) comisia ia masurile org.dupa cum urmeaza:
-va executa lucrarile in plen;
-ia declaratia de inventar,cod 14-8-1,de la gestionar;
-identifica toate locurile de depozitare, sigileaza in prezenta gestionarului spatiile si caile de acces la acestea;
-dateaza si bareaza dupa ultima operatiune,fisele de mag. sau de evidenta tehnica operativa;
-vizeaza documentele de intrari /iesiri aferente perioadei de inventariere neinregistrate si dispune inregistrarea lor in fise si predarea la contabilitate;
c) stabileste stocurile faptice prin numarare,cantarire,masurare sau cubare dupa caz si le inscrie fara stersaturi,cu pix sau cerneala,in listele de inventariere cod 14-3-12b(un singur exemplar),grupate pe activitati,gestiuni,responsabili,locuri de folosinta,pe grupe de bunuri si conturi contabile,in depozit sau folosinta(liste si situatii desfasuratoare),bunuri depreciate,etc;
d) ia declaratia de sfarsit de inventar, gestionarului si semneaza fiecare fila a listelor de inventariere impreuna cu gestionarul;
Inventarierea bunurilor se va executa in asa fel incat sa exprime realitatea din ultima zi a lunii anterioare inceperii inventarierii;
e)stabileste rezultatele inventarierii,prin compararea stocurilor faptice cu cele din evidenta tehnic-operativa si evidenta contabila,plusurile sau minusurile consemnandu-se in listele de inv.cod 14-3-12,consemnarea pretului si a valorii din evidenta scriptica contabila(pentru elem.patrimoniale din listele cod 14-3-12),luarea de explicatii scrise ,dupa caz si recuperarea eventualelor pagube;
f)comisia solicita compartimentului financiar,contabilului de gestiune confirmarea stocurilor;
g)emiterea procesului verbal de inventariere(2 exemplare,cu obtinerea vizelor sefului serviciului logistic, contabilului sef si juristului unitatii),care contine obligatoriu :
-perioada si gestiunile inventariate;
-persoanele care au efectuat inventarierea si numarul dispozitiei in baza careia sa efectuiaza ;
-plusurile si minusurile constatate si evaluarea acestora,cu propuneri pv.modul de regularizare;
-bunurile depreciate,atipice,cu miscare lenta sau fara miscare si cele supranecesare;
-valorificarea rezultatelor inventarierii;
-constatari privind pastrarea,depozitarea,conservarea si asigurarea integritatii bunurilor din patrimoniu;





- - 3 - -

5. RESPONSABILITĂȚI:

Seful serviciului logistica si contabilul sef raspund de :
-instruirea comisiilor de inventariere;
-respectarea termenelor de executare a inventarierilor;
-inregistrarea in evidente a rezultatelor inventarierii;
-tinerea la zi a evidentei operative si a celei contabile;
-organizarea ,indrumarea ,supravegherea si controlul asupra modului cum se efctuiaza operatiuneade inventariere.

Presedintii de comisii si membrii comisiilor, raspund de :
-cunoasterea si aplicarea bazei legale in domeniul inventarierii precum si cea in domeniul cercetarii administative;
-cunoasterea modului de lucru al comisiei , a documentelor ce se intocmesc si a termenului acestora;
-cunoasterea modului de valorificare a rezultatelor inventarierii;
-folosirea aparatelor si instr.de masurat verificate;
-stabilirea faptului ca bunurile propuse pt.scoatere din functiune,declasare sau casare indeplinesc conditiile legale;
-executarea efectiva a inventarierii ;
Consilierul juridic, raspunde de :
-legalitatea modului de stabilire si recuperare a diferentelor;


6. DISPOZIȚII FINALE

a) Procedura va fi adusă la cunoștința personalului care execută activitatea/activitățile respectivă/respective.
b) Actuala procedură va fi revizuită în cazul în care apar modificările reglementărilor legale cu caracter general și intern pe baza cărora se desfășoară activitatea/activitățile care face/fac obiectul acestei proceduri.
c)Pe perioada absenței de la serviciu a persoanelor nominalizate mai sus, prezenta procedură în forma inițială sau revizuită se aplică și de către înlocuitorii acestora.
d) Această procedură intră în vigoare la data de ………………..

CONTABIL ȘEF
…………………………….



#13 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 04 April 2007 - 06:29 PM

Multumim mult, svaiter! In sfarsit, dupa atatea discutii apare si un model. Singurul lucru care cred ca lipseste din procedura este legat de vizele care trebuiesc date de persoanele care exercita CFP-ul.
La compartimentul contabilitate al unei institutii de invatamant, cate proceduri ar trebui sa existe(cum trebuiesc grupate diferitele sarcini - de ex, calculul si plata salariilor, decontarile cu furnizorii, achizitiile publice, inventarierea, casierie, etc). Care este nivelul de descentralizare al unei proceduri.....sarcinile legate de declaratiile privind obligatiile bugetare trebuie incluse in procedura legata de salarii?
Apropo de achizitii publice, in Programul de achizitii publice care trebuia predat la Finante, trebuia specificat persoana care se ocupa cu ele. De obicei, la unitatile mici ea este contabilul. Trebuie emisa o decizie prin care respectivul i se incredinteaza aceasta sarcina, sau e doar ajuns sa ii fie trecute in fisa postului?
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#14 svaiter

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 27 Postari:
  • Location:tulcea

Postat 10 April 2007 - 03:08 PM

Personal nu sint de acord cu procedurile.In prevederea legala de intocmire a procedurilor nu se specifica la ce nivel trebuie emise acestea, la nivel de minister, ramura , departament sau institutie publica.
Se face mentiunea ca locul lor poate fi tinut de norme metodologice.
Ori aproape toate actele normative au si norme de aplicare.
Ce facem noi la nivel de institutie prin aceste proceduri sint tot niste norme de aplicare a unor acte normative.
Dar oare sintem noi abilitati sa emitem norme metodologice?
"Habaucii", cum bine le-a zis cineva, s-au prins cam tirziu de aceste proceduri si invoca lipsa lor ori de cite ori gasesc ceva in neregula(sau nu gasesc)
I-as intreba de ce nu aplica prevederea din lege care mentioneaza inlocuirea procedurilor cu norme metodologice ( de care nu ducem lipsa ), de ce sa emitem proceduri daca exista norme?
De asemeni, nu se specifica pentru cite activitati trebuie emise.Sa zicem ca pentru toate activitatile prinse in regulamentele de functionare a institutiei respective, dar cum le grupam?
Niciodata nu vom sti daca am acoperit toate activitatile.De exemplu, la un control, un eventual "habauc" poate sustine ca nu am elaborat procedura privind modul de aplicare a stampilei de control financiar preventiv( ceva sa zicem de genul:" se desface tusiera, se apuca stampila cu mina dreapta, se moaie in tus, se aplica pe document , se completeaza cu pixul locurile ramase libere, se semneaza, etc.)
Le-am emis doar pentru ca si in domeniul nostru se cer si dupa cum se poate vedea din cea expusa, am repetat niste prevederi din acte normative.



#15 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 11 April 2007 - 04:54 PM

Un proverb chinezesc spune : "Cine nu are de treabă dă de treabă altuia". Si inclin sa cred ca a fost rostit prima data de un roman.
Pentru ca numai in Romania se intampla "mninunile" astea. De ce sa nu-i dai omului sa faca hartii, ca doara munca oricum nu face?! Unele tari au legi de sute de ani, la noi "modificarile Codului Fiscal" e cel mai citit cotidian(ce lege mai e si aceea care se schimba aproape saptamanal?!!)
La aparitia unei probleme, singurul lucru care se face in Romania este constituirea unei comisii(care sa constate problema, NU SA O REZOLVE). Romanii au intotdeauna inventivi, si se pare ca devin niste "maestri" ai birocratiei. De ce nu fie 10 hartii care de multe ori spun acelasi lucru(in situatie cand nu se contrazic)? ROF-ul, fisa postului, circuitul documentelor, normele de aplicare nu contin in esenta aceleasi lucruri? De ce mai trebuie si proceduri? Se angajeaza tamplari pe post de contabili?
Cred ca aceste proceduri au fost "inventate" de niste auditori vechi si cu mentalitate de comunisti(care au terminat "Stefan Gheorghiu"). Pentru ca numai la aia trebuie sa le dai totul mura in gura, pentru ca s-ar face de rusine daca ar critica ceva nu stiu, fiindca nu se pricep la contabilitate. Contabilitatea nu inseamna sa cauti lipsa unor stampile sau a unor hartii "care trebuie sa fie la dosar". Eu nu as permite cuiva sa fie angajat auditor daca nu are cel putin 5 ani vechime in contabilitate. Nu poti cunoaste contabilitatea din "exterior"(din pacate, inainte de '89 asa era moda).
Probabil ca ati vazut un dosar de control de audit. Mare, stufos. Din pacate nu spune nimic(sunt doar niste exprimari protocolare, artificiale). Jumatate din dosar o reprezinta chestionarele(e un bun antrenament pentru cei care vor sa dea examen pentru permisul de conducere :biggrin: ). Bifezi la toate "Da", mai putin la "existenta procedurilor scrise", unde alegi "Nu".
Se pare ca scopul auditorilor bugetari este sa gaseasca o hartie lipsa, o stampila care nu e pusa unde trebuie, ca sa scrie si ei cate ceva in dosarul ala. Auditul bugetar in Romania e doar filosofie....
Revenind la proceduri...eu daca am in fisa postul 26 de atributii, trebuie sa am 26 de proceduri scrise? Ca daca nu sunt toate 26, se poate interpreta ca nu imi exercit atributiile din fisa postului, ca atributiile alea sunt fictive, si iau salariu nemeritat
Svaiter, daca mai ai si alte modele, te rog sa le postezi aici, ca sa le inchidem gura "habaucilor"! :wink:
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#16 MIHAELA 9

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 164 Postari:
  • Gender:Female

Postat 13 April 2007 - 05:07 AM

Vezi postareaUn_catel_simpatic, la Apr 11 2007, 05:54 PM, a spus:

Un proverb chinezesc spune : "Cine nu are de treabă dă de treabă altuia". Si inclin sa cred ca a fost rostit prima data de un roman.
Pentru ca numai in Romania se intampla "mninunile" astea. De ce sa nu-i dai omului sa faca hartii, ca doara munca oricum nu face?! Unele tari au legi de sute de ani, la noi "modificarile Codului Fiscal" e cel mai citit cotidian(ce lege mai e si aceea care se schimba aproape saptamanal?!!)
La aparitia unei probleme, singurul lucru care se face in Romania este constituirea unei comisii(care sa constate problema, NU SA O REZOLVE). Romanii au intotdeauna inventivi, si se pare ca devin niste "maestri" ai birocratiei. De ce nu fie 10 hartii care de multe ori spun acelasi lucru(in situatie cand nu se contrazic)? ROF-ul, fisa postului, circuitul documentelor, normele de aplicare nu contin in esenta aceleasi lucruri? De ce mai trebuie si proceduri? Se angajeaza tamplari pe post de contabili?
Cred ca aceste proceduri au fost "inventate" de niste auditori vechi si cu mentalitate de comunisti(care au terminat "Stefan Gheorghiu"). Pentru ca numai la aia trebuie sa le dai totul mura in gura, pentru ca s-ar face de rusine daca ar critica ceva nu stiu, fiindca nu se pricep la contabilitate. Contabilitatea nu inseamna sa cauti lipsa unor stampile sau a unor hartii "care trebuie sa fie la dosar". Eu nu as permite cuiva sa fie angajat auditor daca nu are cel putin 5 ani vechime in contabilitate. Nu poti cunoaste contabilitatea din "exterior"(din pacate, inainte de '89 asa era moda).
Probabil ca ati vazut un dosar de control de audit. Mare, stufos. Din pacate nu spune nimic(sunt doar niste exprimari protocolare, artificiale). Jumatate din dosar o reprezinta chestionarele(e un bun antrenament pentru cei care vor sa dea examen pentru permisul de conducere :biggrin: ). Bifezi la toate "Da", mai putin la "existenta procedurilor scrise", unde alegi "Nu".
Se pare ca scopul auditorilor bugetari este sa gaseasca o hartie lipsa, o stampila care nu e pusa unde trebuie, ca sa scrie si ei cate ceva in dosarul ala. Auditul bugetar in Romania e doar filosofie....
Revenind la proceduri...eu daca am in fisa postul 26 de atributii, trebuie sa am 26 de proceduri scrise? Ca daca nu sunt toate 26, se poate interpreta ca nu imi exercit atributiile din fisa postului, ca atributiile alea sunt fictive, si iau salariu nemeritat
Svaiter, daca mai ai si alte modele, te rog sa le postezi aici, ca sa le inchidem gura "habaucilor"! :wink:

Nu sunt niste habauci, ei doar isi fac meseria, asa cum si voi v-o faceti si tind sa cred ca fiecare dintre noi incearca sa isi practice meseria cat mai corect posibil. Atata timp cat obligativitatea existentei procedurilor scrise este stabilita prin lege evident ca ea este si supusa controlului. Nu de auditori ar trebui sa va luati ci de cei care au facut legea. Si atata timp cat ea exista ea trebuie respectata.

Procesul de elaborare și implementare a procedurilor scrise detaliate:
- sunt instrucțiuni scrise și detaliate ale managementului, prin intermediul cărora se stabilesc și se definitivează procesele de muncă fizică și intelectuală, componentele lor (operațiuni, timpi necesari, mișcări necesare) și gruparea și detalierea lor pe structuri (servicii, birouri, compartimente) până la nivel de post de lucru;
- sunt elaborate pe baza legislației primare, secundare și terțiare (ordine, circulare, dispoziții, decizii ale unor comisii de specialitate, instrucțiuni) care guvernează domeniile de activitate ale structurii pe care o coordonați;
- au un mare grad de detaliere în descrierea operațiilor sau mișcărilor (inclusiv a celor mai nesemnificative și a celor care sunt intrate în rutina curentă și nu sunt scrise) până la nivelul postului de lucru ceea ce presupune o conștientizare reală a răspunderii pe care o are titularul postului respectiv ;
- sunt aprobate de cel mai înalt nivel de conducere pentru asigurarea unui nivel de autoritate adecvat;
- trebuie să acopere toate activitățile entității sau structurii respective și să fie grupate într-un Manual de proceduri scrise detaliate al structurii/entității respective;
- sunt actualizate permanent la apariția modificărilor legislative de orice nivel;
Rezultă, așadar, faptul că Regulamentul de Organizare și Funcționare, Regulamentul de Ordine Interioară sau fișele posturilor nu îndeplinesc cerințele descrise mai sus și nu pot fi considerate ca fiind proceduri scrise.



#17 svaiter

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 27 Postari:
  • Location:tulcea

Postat 13 April 2007 - 09:20 AM

In ordinul M.F.P. 946/2005 se precizeaza ca sint doua acceptiuni de proceduri: gen norme metodologice, precizari, instructiuni si gen metode de lucru si proceduri scrise.
Intrebari pentru Mihaela 9:
De ce auditul se intereseaza doar de proceduri scrise?
Cu ce se sanctioneaza neexistenta procedurilor si conform carui act normativ?
La ce nivel trebuie intocmite procedurile?
O procedura ce priveste o activitate sa zicem de salarizare de la Inspectoratul scolar Bacau trebuie sa fie identica cu procedura
ce priveste activitatea de salarizare de la Inspectoratul scolar Bihor?
Cite proceduri trebuie intocmite care sa acopere activitatile unui compartiment financiar-contabil al unei institutii publice?
Considerati ca activitatile desfasurate in institutiile publice , din cele mai vechi timpuri si pina la aparitia ordinului 946/2005 au fost
corespunzatoare, sau s-a simtit din plin lipsa unor proceduri ?
Cam la astfel de intrebari trebuie sa ne gindim sa raspundem.
Intradevar legile trebuie respectate cit timp sint in vigoare dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa facem nimic pentru a le schimba, atunci cint se constata ca nu au nici un rost.

MINISTERUL
Institutia ………………………….
din_____________
FINANCIAR CONTABILITATE Ex.nr.____

A P R O B
ORDONATOR DE CREDITE



P R O C E D U R A
Privind intrările de obiecte de inventar și alte bunuri materiale decât mijloacele fixe .

APROBAT: Ordonator de credite -

ÎNTOCMIT:


CONȚINUTUL PROCEDURII

1. SCOP:
Scopul acestei proceduri este:
a. stabilirea unui set unitar de reguli pentru reglementarea intrărilor de obiecte de inventar și alte bunuri materiale decât mijloacele fixe ;
b. stabilirea responsabilităților privind întocmirea, avizarea și aprobarea documentelor aferente acestei activități.

2.DOMENIU:
Procedura se aplică de către persoanele încadrate pe pozițiile nr………….. din statul de organizare a unității.

3. REFERINȚE NORMATIVE:
• Regulamentul de Organizare și Funcționare;
• Fișa postului;
• Legea Contabilității nr.82/1991, publicată în M.Of. nr.48/14.01.2005, republicată în temeiul art. IV din Ordonanța Guvernului nr. 70/2004 pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 773 din 24 august 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 420/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare;
• H.G. nr.1553/18.12.2003 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe;
• H.G. nr.831/1997 pentru aprobarea formularelor comune pe economie;
• O.M.F.P. nr.1850/14.12.2004 privind registrele și formularele financiar-contabile;
• • O.G. nr. 119/1999 privind auditul public intern și controlul financiar preventiv;
• O.M.F.P. nr. 522/16.04.2003 pentru aprobarea normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv;
• O.M.F.P. nr. 912/15.06.2004 pentru modificare O.M.F.P. nr. 522/16.04.2003;
• Legea nr. 84/18.03.2003 pentru modificare și completare O.G. nr. 119/1999;
• O.M.F.P. nr. 946/04.07.2005 privind aprobarea codului controlului intern la entitățile publice.


4. DESCRIEREA PROCEDURII:

Intrările au ca sursă:
a. achizițiile de la agenți economici;
b. transferuri;
c. donații și sponsorizări;
d. dezmembrări;
e. transformări de bunuri materiale în atelierele proprii sau la terți;
f. plusuri de inventar sau alte căi legale.

1. În cazul achizițiilor de la agenți economici :
• Verifică existența documentelor justificative de înregistrare :
 Existența bunului în programul anual de achiziții al unității;
 Contract de achiziții publice;
 Documentele care să ateste livrarea ( factură, NRCD);
 Existența creditelor bugetare repartizate pentru această destinație;
 Întocmirea angajamentului bugetar, legal și a ordonațării de plată;
 Dacă operațiunea de lichidare privind realitatea faptelor și exactitatea sumei datorate este certificată prin “Bun de plată” de către compartimentul de specialitate;
 Aprobarea ordonatorului de credite;
 Existența vizei de control financiar preventiv;
 Încadrarea corectă a sumei ordonanțate la plată în subdiviziunea corespunzătoare a clasificației bugetare pentru care există angajamentul bugetar;
• Înregistrează intrarea în programul de evidență contabilă;

2. În cazul transferurilor de la alte institutii publice
3. Verifică existența documentelor justificative de înregistrare :
 aviz de însoțire a mărfii, NRCD;ordin de distributie;
• Înregistrează intrarea în programul de evidență contabilă;

4. În cazul donațiilor și sponsorizărilor:
• Verifică existența documentelor justificative de înregistrare :
 Raport privind acceptarea donațiilor/sponsorizărilor întocmit de compartimentul de specialitate, vizat pentru control financiar preventiv, avizat pentru legalitate de compartimentul juridic și aprobat de ordonator si alte avize de la unitatile abilitate ;
 Întocmire NRCD;
• Înregistrează intrarea în programul de evidență contabilă;

5. În cazul dezmembrărilor:
• Verifică existența documentelor justificative de înregistrare :
 Proces-verbal de scoatere din funcțiune a mijloacelor fixe de declasare a unor bunuri materiale;
 NRCD;
• Înregistrează intrarea în programul de evidență contabilă;

6. În cazul plusurilor de inventar sau altor căi legale de intrare:
• Verifică existența documentelor justificative de înregistrare :
 Proces-verbal de inventariere întocmit de comisia de inventariere;
 Proces verbal de recepție pentru alte situații;
 NRCD;
• Înregistrează intrarea în programul de evidență contabilă;


5. RESPONSABILITĂȚI:
1. Persoanele care opereaza evidenta analitica:
- vor aplica prezenta procedură până la data apariției unei alte forme revizuite;

2. Contabilul șef:
- verifică și vizează pentru control financiar preventiv toate documentele justificative de intrare a mijloacelor fixe;
- urmărește respectarea întocmai a prezentei proceduri;




6. DISPOZIȚII FINALE

a) Procedura va fi adusă la cunoștința personalului care execută activitatea/activitățile respectivă/respective.
b) Actuala procedură va fi revizuită în cazul în care apar modificările reglementărilor legale cu caracter general și intern pe baza cărora se desfășoară activitatea/activitățile care face/fac obiectul acestei proceduri.
c)Pe perioada absenței de la serviciu a persoanelor nominalizate , prezenta procedură în forma inițială sau revizuită se aplică și de către înlocuitorii acestora.
d) Această procedură intră în vigoare la data de……………
CONTABIL ȘEF

Aceasta postare a fost editata de svaiter: 13 April 2007 - 09:23 AM




#18 Un_catel_simpatic

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Location:Capitala tuicii din Romania

Postat 13 April 2007 - 08:45 PM

[/quote]Nu sunt niste habauci, ei doar isi fac meseria, asa cum si voi v-o faceti si tind sa cred ca fiecare dintre noi incearca sa isi practice meseria cat mai corect posibil. Atata timp cat obligativitatea existentei procedurilor scrise este stabilita prin lege evident ca ea este si supusa controlului. Nu de auditori ar trebui sa va luati ci de cei care au facut legea. Si atata timp cat ea exista ea trebuie respectata.

Procesul de elaborare și implementare a procedurilor scrise detaliate:
- sunt instrucțiuni scrise și detaliate ale managementului, prin intermediul cărora se stabilesc și se definitivează procesele de muncă fizică și intelectuală, componentele lor (operațiuni, timpi necesari, mișcări necesare) și gruparea și detalierea lor pe structuri (servicii, birouri, compartimente) până la nivel de post de lucru;
- sunt elaborate pe baza legislației primare, secundare și terțiare (ordine, circulare, dispoziții, decizii ale unor comisii de specialitate, instrucțiuni) care guvernează domeniile de activitate ale structurii pe care o coordonați;
- au un mare grad de detaliere în descrierea operațiilor sau mișcărilor (inclusiv a celor mai nesemnificative și a celor care sunt intrate în rutina curentă și nu sunt scrise) până la nivelul postului de lucru ceea ce presupune o conștientizare reală a răspunderii pe care o are titularul postului respectiv ;
- sunt aprobate de cel mai înalt nivel de conducere pentru asigurarea unui nivel de autoritate adecvat;
- trebuie să acopere toate activitățile entității sau structurii respective și să fie grupate într-un Manual de proceduri scrise detaliate al structurii/entității respective;
- sunt actualizate permanent la apariția modificărilor legislative de orice nivel;
Rezultă, așadar, faptul că Regulamentul de Organizare și Funcționare, Regulamentul de Ordine Interioară sau fișele posturilor nu îndeplinesc cerințele descrise mai sus și nu pot fi considerate ca fiind proceduri scrise.
[/quote]


Mihaela, ai dreptate...ROF, ROI, circuitul documentelor si fisele postului nu pot fi incadrate la proceduri scrise pentru ca sunt.... documente importante. Conform
celor spuse de tine, procedurile descriu toate miscarile si operatiile, mai ales cele "nesemnificative"? Care sunt acelea?! :pullhair: Daca eu imi cert subalternul pentru ca nu a facut un lucru cum trebuie, inseamna ca trebuie sa includ si cearta la proceduri scrise?
De cand nivelele cele mai inalte de conducere aproba toate operatiile "nesemnificative"? Eu stiam ca "sefii ai mari" au cu totul alte atributii, decat sa aprobe toate "nimicurile nesemnificative" sau cele intrate in rutina.
Si apropo de "habauci", una e sa-ti faci meseria cum trebuie(cei care fac meseria asta ar trebui sa te indrume, nu doar sa-ti caute greselile) si alta e sa faci din anumite "fixuri"(unul din ele e cel legat de procedurile scrise) motiv de satisfactie, de glorie(ce fericit e un auditor cand gaseste lipsa unor documente birocratice la un contabil, dar nu e in stare sa vada esentialul)
Doi beţivi, la bar, fac conversaţie:
- Câinele tău muşcă?
- Nu, niciodată!
- Atunci cum poate să mănânce?



#19 LUMINITA G.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Gender:Female
  • Location: MARE

Postat 30 May 2007 - 08:10 PM

Am si eu o intrebare? Cine ar trebui sa se ocupe de intocmirea acestor proceduri? Persoana de al resurse umane , cea care intocmeste si fisa postului?
GLU



#20 anafedor

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 24 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 20 August 2007 - 08:35 PM

am o sefa tampita rau ma pune pe mine sa intocmesc procedurile, un simplu executant, ajutati-ma daca puteti cu un set de proceduri pentru contabilitatea generala(casa, banca, furnizori, clienti) corelat si cu executia bugetara precum si pe mijloace fixe.
multumesc
adresa mea de mail anafedor@yahoo.com






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL