Postat 21 March 2006 - 10:10 PM
Distinctia mijloacelor de productie si a uneltelor de munca este o chestiune mai veche.
La ora actuala aceasta distinctie din punct de vedere contabil se precizeaza prin hotarirea ADMINISTRATORULUI (ca institutie de management a unei entitati patrimoniale) referitoare la aprobarea POLITICILOR CONTABILE, politici care includ ad-literam prevederile legale referitoare la categorisirea imobilizarilor.
Uneltele de munca si alte obiecte similare foarte cunoscute sub denumirea de obiecte de inventar (Multumita unor traduceri foarte inteligente au devenit materiale de matura obiectelor de inventar) sunt bunuri care ajuta la desfasurarea obiectului muncii de regula pe durata mai multor cicluri ale acestiua si in mod categoric nu se includ din punct de vedere fizic in rezultatul muncii pe durata unui cilcu.
Daca un ADMINSITRATOR a decis ca o soba necesara incalzirii unui spatiu nu-i este necesara decit un sezon, iar valorificarea acesteia este mai costisitoare decit valoarea la second-hand este o decizie a dinsului din punct de vedere a ADMINISTRATORULUI.
Daca un ADMINISTRATOR decide a asigura telefoane mobile cite x pe an si cui vor muschii lui este o decizie a acestuia.
Contabilitatea are reguli asupra carora orice profesionist contabil, salariat ori liber-profesionist, trebuie sa le respecte daca doreste sa-si pastreze, macar in ochii lui, statutul de profesionist.
Achizitionarea Obiectelor de inventar (acele unelte care din punctul de verede a ADMINISTRTORULUI trebuiesc urmarite in utilizare si al carui stoc trebuie din ratiuni de management cunoscut) dupa normatorul de contabilitate romin MFP se inregistrază
303 = 401
4426 = 401
In baza Facturii Fiscale de achizitie si daca este cazul unei gestiuni constituite in conformitate cu prevedrile LEGII GESTIONARILOR si un NIR
Alocarea obiectului de inventar catre utilizare (uz) se face prin intocmirea unui BC in care se insrie NUMELE PERSOANEI care preia obiectul spre uz-folosinta. Odata cu alocarea spre folosinta persoana care preia obiectul trebuie sa ia la cunostinta si durata de utilizare a acelui obiect si ca pe aceasta durata ea (persoana) este raspunzatoare de existenta acelui obiect. Inregistrarea documentului este conform MFP
603 = 303
471 = 303 - in cazul trecerii esalonate a c/v obiectului pe durata mai
multor cicluri
8039 /analitic pe utilizatori/
Aceasta inregistrare a fost impusa in vederea aplicarii unor prevederi a Standardelor de Contabilitate.
Din nefericire prin traducerea aiurea, s-a ajuns la promulgarea acestei inregistrari, care in fond nu trebuia sa satisfaca decit o cerinta de raportare a unui post de bilant si evaluarea unui stoc pe postul respectiv de bilant. Ajungindu-se astfel la implicarea unui cont din grupa a 4-a (471) la o chestiune de evaluare a stocurilor, generindu-se astfel de facto o schimonosire a evaluarii stocurilor prin crearea artificiala a unor CHELTUIELI ANTICIPATE.
Eronat dupa umila mea parere deoarece chestiunea principala este valoarea stocurilor materiale nu existenta unor cheltuieli anticipate a caror natura si rol ca element de ACTIV este alta.
Eu ramin adeptul ideii ca uzura obiectelor de inventar sa se inregistreze in conturi de regularizare din grupa 3, precum 308 - analitic corespunzator, astfel ca in balanta de verificare contabila sa fie permanent reflectata valoarea acestui stoc si modificarile lui per rulaj, de la formare pina la scoatere din uz.
Scoaterea din uz se face, de regula, cu ocazia valorificarii rezultatelor inventarierii anuale pe baza propunerii comisiei de inventariere, prin trecerea celor propuse spre scoatere din uz pe liste de inventar distincte, care dupa aprobare de catre ADMINISTRTOR, vor fi preluate de comisia de scoatere din uz si procesata aceasta scoatere care se consemneaza in P.V. de SCOATERE DIN UZ (CASARE)
Inregistrarea conform MFP
D-8039 - in ROSU ori
in negru - 8039-C
Dar traim in ROMANIA si unde in oceanul de impostura ce ne inconjoara credem ca orice este permis, chiar si tinerea contabilitatii dupa ureche ori dupa cum vor muschii nostrii, mai ales ca normatorul MFP isi permite de foarte multe ori sa-si incalce propriile reglementari.
Cine credeti ca strica statutul profesional?
Un "profesionist" care face treaba dupa cum ii cinta personajul aflat in ADMINISTRATIE, ori
un "profesionist" care face treba dupa cum i se pare lui "corect", ori
acela care arata ADMINISTRATORULUI care este situatia din punct de vedere a reglementarilor contabile si a celor fiscale si sfatuieste si insista spre a gasi calea spre respectarea acestor reglementari cu intocmirea documentelor justificative contabile ce se impun, si de la aceasta conduita nu face rabat in nici o situatie.
De foarte multe ori deficientele "constatate" sunt carente in adoptarea de proceduri corecte si la timp cu intocmirea documentelor necesare.
In aceste timpuri mai mult de cit oricind postulatul celor "7 F" si cerintele lui este mai in vigoare ca oricind.
Furati Fratilor Fara Frica Formele sa Fie Facute!
De la mine insumi nu pot fura, dar exista posinilitatea ca din nestiinta sa fac evaziune fiscala (cheltuieli nejustificate fiscal, TVA deductibil nejustificat, Impozit pe profit mai mic)
Despre reaua credinta NO COMMENT!
Cezarului trebuie sa i se dea ce i se cuvine!
Mircea Scalat