Această organizație profesională, de utilitate publică, este o persoană juridică fără scop lucrativ care asigură organizarea, coordonarea și autorizarea activității de consultanță fiscală în România.
Organele de conducere ale Camerei sunt: Conferința națională – formată din toți consultanții financiari înscriși în evidența Camerei, Consiliul Superior al Camerei și Biroul permanent al Consiliului Superior al Camerei, ultimele două fiind organe de conducere alese.
Activitatea de consultanță fiscală poate fi exercitată numai de persoanele care au obținut certificatul de atestare a calității de consultant fiscal emis de Ministerul Finanțelor Publice, ca urmare a promovării unui examen și care sunt înregistrate la Camera Consultanților Fiscali. Exercitarea profesiei de consultant fiscal se realizează de persoane fizice independente, cabinete individuale.
Consultanții fiscali și societățile comerciale de consultanță fiscală pot acorda servicii profesionale privind asistența de specialitate la întocmirea declarațiilor de impozite și taxe, asistență pe probleme fiscale, asistență privind creanțele bugetare (amenzi, penalități și majorări), reprezentare în fața organelor fiscale sau în fața organelor judecătorești, pentru expertiza fiscală. De asemenea, pot desfășura activități de expertiză contabilă, audit financiar, instruire și perfecționare în domeniul fiscal.
Prevederile actului normativ adoptat se referă și la obligația Camerei de a întocmi Registrul consultanților fiscali și al societăților comerciale de consultanță fiscală, structurat în plan administrativ-teritorial.
Înscrierea în registru conferă dreptul exercitării profesiei pe întreg teritoriul țării, precum și în străinătate, în conformitate cu prevederile din acordurile sau convențiile încheiate cu organizații similare din alte țări.
Registrul consultanților fiscali este format din două capitole: Capitolul I - Consultanții fiscali persoane fizice, activi și inactivi și capitolul II - Societățile comerciale de consultanță fiscală și se conduce informatizat.
Actul normativ reglementează drepturile și obligațiile membrilor Camerei, exercitarea profesiei de consultant fiscal, retragerea calității de consultant fiscal și a autorizației de funcționar, veniturile și cheltuielile Camerei. De asemenea, sunt stabilite sancțiuni disciplinare –mustrare, avertisment, suspendarea dreptului de exercitare a profesiei pe o perioadă de la trei luni până la un an, excluderea din cameră și interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal - pentru membrii Camerei care încalcă prevederile Regulamentului sau ale Codului de conduită etică și profesională. Acțiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de trei luni de la constatare dar nu mai mult de un an de la data săvârșirii faptei.
Alte prevederi se referă la rolul, atribuțiile și drepturile Ministerului Finanțelor Publice ca autoritate publică în desfășurarea activității de consultanță fiscală. Actul normativ precizează că activitatea Camerei se desfășoară sub supravegherea Ministerului Finanțelor Publice, fără a atinge independența Camerei ca organism profesional.
Guvernul României - Biroul de presă - 10.08.2006