Sa zicem ca un PFA lucreaza in activitati in constructii, unde se murdareste datorita conditiilor de la fata locului - noroi etc
PFAul asta isi desfasoara activitatea in propriul apartament, unde bineinteles se spala cand vine din teren, isi spala hainele si echipamentul etc
PFAul foloseste apartamentul si pentru elaborarea documentatiei (partea teoretica) - lucreaza cu planse, unele destul de mari, face calcule, are 2 birouri, calculator etc. Mai desfasoara si activitati de protocol, de predare/primire a documentatiei, ca intr-un fel de birou notarial (dar la dimensiuni mai mici). Mai foloseste o mica parte din spatiu si pentru arhiva, intretinere si depozitare echipamente etc. Apartamentul are 60 de metri patrati.
PFAul propune sa treaca la cheltuieli deductibile cca 50% din intretinerea apartamentului, avand in vedere ca are de spalat destul de mult. In apartament mai locuieste o persoana (practic locuieste jumatate acolo), care insa nu foloseste utilitatile in aceeasi masura, neavand nevoie (pleaca dimineata vine seara etc)
Intrebare: cat poate pune PFAul la cheltuieli deductibile?
De asemena pe mine nu ma duce capul cum poate cineva de la finante de exemplu, sa deduca cum a fost folosit acel spatiu timp de cativa ani? Sa zicem ca sunt 2 oameni. Unul e arhitect si umple 2 camere cu planse si hartii, sotia e manager la firma, pleaca dimineata si vine seara. Sau in locul sotiei e mama, care evident ca nu foloseste jumatate din utilitati. Situatia se poate schimba, proportiile se pot schimba. Veti spune ca vine cineva si la data de ... face o inspectie... si daca pana acum 5 zile era altfel? Si dca si-a rearanjat omul casa? Si daca a iesit la pensie sau si-a incetat activitatea? Cum se determina aceste chestii, avand in vedere ca, daca e sa fie rau, un om poate sa te gaseasca cu casa in zugraveala si sa zica: ce domle, aici nu faci dumneata asa ceva?
Pe mine nu ma intereseaza sa fentez statul, dar nici sa deduc 20% din cheltuieli daca se folosesc pentru activitate 50% de exemplu. Pana si camerele se pot rearanja. Veti spune ca se estimeaza dupa volumul muncii, dar iarasi este fals. Un arhitect poate folosi eficient spatiul sau nu. Poate ca nu are calculator si e nevoit sa lucreze cu planse, ca pe vremuri, si atunci sa te tii ce spatiu ocupa. Poate lucreza la niste chestii mai mult timp si le tine desfacute prin casa. Evident ca daca spune ca tine o camera cu 3 planse e o chestie trasa de par, dar cum se apreciaza toate chestiile astea?
Sa luam de exemplu consumul de hartie: exista domenii unde se folosesc planse de hartie ca ciorne, care evident se arunca. Ciornele pot constitui 2/3 din volumul de hartie folosit, pt. ca nu exista date, se reitereaza, se reclaculeaza etc Mi se pare normal ca hartia pt ciorne sa fie deductibila. Poate veni cineva sa zica: "ce domle, dumneata nu folosesti atatea coli folosesti numai jumatate, prin urmare nu poti justifica restul"
Inca ceva: cheltuielile cu energia electrica pt. aerul conditionat din biroul PFAului din apartament sunt deductibile sau nu? Ca stiti ca aparatul consuma o gramada... Cum se apreciaza? La numarul de foi redactate * procentul de acoperire, pe perioada de vara ? :) Nici macar asta nu ar fi obiectiv, pentru ca poti lucra 10 ore si sa scoti o foaie, sau poti lucra 5 ore si sa scoti 5 foi. Mentionez ca e vorba tot de un PFA pensionar, care, obiectiv, lucreaza foarte greu in disconfort termic, accentuat de becuri si PC.