Postat 22 July 2007 - 06:40 PM
Cum ne uităm la homosexuali
Discuțiile despre homosexuali și perverși în general atrag tot mai multă atenție. Preferințele sexuale au început să facă parte din portretul social al unui individ, ca și naționalitatea, religia sau apartenența politică. Homosexualii se prezintă ca și grup social: își cer drepturi și își promovează concepțiile prin activitățile pe care le întreprind, fie că sînt publicații tipărite, marșuri de stradă sau concerte cărora le dau caracter social, cultural sau politic. Reacțiile față de aceste acțiuni și cerințe ale minorităților sexuale în diferite state sînt împărțite, unii le susțin, alții le condamnă.
Biserica s-a văzut și ea pusă în situația de a da o replică acestei probleme. Nu este vorba de o reacție morală, care este de la sine înțeleasă și general cunoscută, ci o reacție mai degrabă politică, socială. Această necesitate s-a simțit și mai stringent la noi odată cu intenția Guvernului de a adopta legea privind statutul homosexualilor în România.
Dincolo de glasul oficial al Bisericii, dintotdeauna au existat voci separate care au vorbit într-un fel sau altul. Nu ne interesează cei care fac apologia homosexualității, încercînd să demonstreze teologic nevinovăția și firescul relațiilor homosexuale. O astfel de discuție este cu totul deplasată și nu merită osteneala. Atitudinea Bisericii față de astfel de pledoarii este îndeobște cunoscută, de aceea nu o voi relua aici.
Cuvîntul nostru îi privește mai întîi pe credincioșii care recunosc că homosexualitatea este un lucru anormal, dar în același timp cad în extrema de a elimina șansele de recuperare ale celor stăpîniți de această patimă, astfel încît le refuză pocăința.
Cîțiva ani în urmă revista ,Scara" publica un articol îndreptat împotriva homosexualilor care încerca să readucă în actualitate metodele de "combatere" a homosexualității din Levitic (adică omorîrea cu pietre) și cele de pe vremea lui Vasile Lupu, care mai prevedeau și arderea cadavrelor celor uciși. Considerînd că această atitudine nu este una ortodoxă, m-am hotărît să scriu un cuvînt de apărare nu a homosexualității, ci a oamenilor care, cu voie sau fără voie, au căzut în această ispită, iar acum, în loc de o mînă întinsă primesc o piatră.
Dar pentru a avea o atitudine corectă, mai bine zis, duhovnicească față de condiția homosexualilor, și a oricărui om în general, trebuie mai întîi să încercăm a-i înțelege, cu alte cuvinte, să-i cunoaștem.
Ce este homosexualitatea: este o boală la fel ca și cancerul, după cum susțin unele școli de medicină, sau este doar o preferință sexuală? Este homosexualitatea o anomalie care se moștenește genetic și dacă da, se poate lupta împotriva acestei moșteniri? Sau homosexualitatea este produsul educației sau a accidentelor psihice și emoționale prin care cineva trece la un moment dat al vieții sale? Acestea sînt doar cîteva întrebări care își cer răspunsul înainte de a condamna un homosexual.
Mi-aduc aminte că în una dintre cărțile lui Freud sînt date niște scrisori cu conținut similar. O mamă îl întreabă ce să facă cu fiul ei homosexual. Freud o consolează foarte sec, zicîndu-i că homosexualitatea, de fapt, nu este o anormalitate, că este doar o preferință sexuală. Ca să fie mai convingător, amintește și cîțiva homosexuali celebri, cum ar fi Platon, Michelangelo. Într-un cuvînt, Freud evită să catalogheze homosexualitatea drept boală.
Și eu cred că homosexualitatea nu poate fi moștenită. În schimb, s-ar putea transmite înclinația spre perversiuni în general. Există spirite atrase de varietate, de anormal, cum sînt, de exemplu, artiștii. Eu, care am trăit printre artiști, pot spune cu certitudine că există în această categorie de oameni o chemare irezistibilă spre tot ce este necunoscut, neexplorat, spre tot ce poate "lărgi" limitele acestei vieți, limitele firii. Și cred că nu întîmplător acești oameni au practicat întotdeauna o sexualitate deformată. Mai toate numele mari ale artei și literaturii moderne au fost fie homosexuali, fie pedofili, zoofili, fie toate acestea la un loc. Acești oameni nici cu femeile nu pot avea relații normale, ci practică cele mai ciudate perversiuni. Oamenii perverși, chiar dacă nu sînt niște artiști în sensul tehnic al cuvîntului, au această sensibilitate "artistică" care, mi se pare mie, nu diferă prea mult de fondul psihic al marilor genii.
Este esențial a ști că homosexualitatea nu este o boală care poate fi moștenită genetic. Zic asta, pentru că am primit scrisorile unui tînăr măcinat sufletește de această ispită, deși curat cu trupul, pe care părintele său duhovnic la trimis la psihiatru. În acest fel, preotul sporește drama acelui tînăr, aruncîndu-l nu doar în brațele necruțătoare ale deznădejdii, ci și în brațele unor oameni total inapți în fața unei chestiuni duhovnicești atît de delicate. Ipoteza aceasta, pe care Părinții Pustiei au rezolvat-o demult, a fost confirmată și științific de medicina modernă. O experiență făcută asupra gemenilor monozigoți, adică născuți din aceeași celulă, a arătat că, în cazul în care unul din ei este homosexual, celălalt nu este obligatoriu să fie. Același lucru s-a constatat și în cazul alcoolicilor, ceea ce nu se poate spune de celelalte boli, cum ar fi cancerul sau ulcerul, pe care, în cazul în care îl are unul dintre gemenii monozigoți, obligatoriu îl va avea și celălalt.
Deci, ceea ce s-ar putea moșteni nu este neapărat homosexualitatea, pedofilia sau zoofilia, ci înclinația spre perversiuni, varietate și nesațiu sexual. Se pare că acești oameni devin stăpîniți de ceea ce le iese mai întîi în cale. Dacă prima experiență sexuală a fost cu un băiat, el rămîne marcat pe viață de ea, devine homosexual. La fel dacă este cu un copil sau animal. Aceasta nu-i împiedică să aibă relații cu femei, ei devin ceea ce se cheamă heterosexuali, dar vor tînji după vraja senzației pe care au simțit-o în prima lor experiență sexuală, chiar dacă nu vor mai reveni niciodată la ea.
Obiect sexual poate deveni tot ceea ce îți procură plăcere sexuală. Există atîta lume care se mulțumește cu păpuși gonflabile și vibratoare, și nu doar că se mulțumește, ci le preferă relațiilor sexuale normale. De aceea, sînt foarte periculoase toată literatura și fotografiile care se răspîndesc acum peste tot. Sînt convins că, din cauza invaziei acestor reviste, un număr catastrofal de mare de părinți au copii homosexuali, fără să o știe. Oricine poate deveni și homosexual, și pedofil, și zoofil. Plăcerea este oarbă și se hrănește din orice.
Cred că toți oamenii sînt potențiali homosexuali, zoofili sau pedofili, dar nu bolnavi în sensul pe care îl invocă unii medici. Cred că aceste înclinații nefirești pot fi cel mult înăbușite prin asceză, dar niciodată dezrădăcinate total, pentru că ele caracterizează firea noastră. În aceasta însă constă grandoarea luptei creștine împotriva păcatului, anume că păcatul este propriu firii noastre căzute, dar noi găsim puteri să ne ridicăm deasupra firii.
Parcă a te lăsa de relațiile normale cu o femeie, așa cum fac călugării, e mai ușor decît a-ți înfrîna pornirile homosexuale? Oare nu depășesc călugării cu grație această "boală" genetică cu care ne naștem toți?
Există, desigur, și bolnavi homosexuali dintre debilii mintali, așa cum sînt și cei care își mănîncă excrementele sau cei cărora le place să omoare animale. Aceștia însă sînt în proporție mică și, oricum, nu ei sînt cei care organizează marșurile și paradele de homosexuali din vestitele orașe occidentale, dar, mai nou și de la noi.
De exemplu, în mentalitatea fostelor țări sovietice, mulți din cei care au avut relații homosexuale nu sînt catalogați ca atare. Toate bancurile despre armeni sînt bancuri pentru homosexuali, și totuși, armenii sînt un popor destul de simpatizat în tot imperiul, cu toate că poate nicăieri în lume homosexualii nu sînt mai urîți decît în fosta URSS. Paradoxul se explică prin faptul că, în mentalitatea celor din această parte a lumii, homosexual este doar cel pasiv. De altfel, acesta este cel mai rușinos lucru care i se poate întîmpla unui "bărbat", să fie siluit, ceea ce se întîmplă în pușcării. Zic "bărbat" în ghilimele, pentru că unul ca acesta nu va mai fi considerat niciodată bărbat, cu unul ca acesta nimeni nu are voie să dea mîna, nici să mănînce, nici să bea din același pahar, că se "spurcă". Așa că, sînt zeci de milioane de bărbați care văd în aceasta o simplă "feminizare" a unui bărbat slab.
Sfinții Părinți cred că diavolul pur și simplu ispitește pe fiecare cu ceea ce are la îndemînă. De aceea homosexualitatea apare ca patimă, nu ca alternativă, în comunitățile de bărbați: pușcării, armată sau chiar mănăstiri. De exemplu, Sfîntul Vasile cel Mare în Regulile sale nu recomandă ca frații să-și strîngă mîinile cînd se salută, iar Avva Ioan Colov zicea că monahul care a mîncat pe săturate și a vorbit cu copil, a și curvit cu el. Asta nu pentru că ei ar fi homosexuali, ci tocmai pentru că diavolul poate trezi această patimă chiar și în cei care niciodată nu au simțit-o și au avut oroare de ea. Pe Sfîntul Munte Athos, unde nu există femei, pînă azi este interzisă intrarea copiilor. Sfîntul Nil Athonitul compară intrarea unui tînăr imberb în obște cu un jăratec căzut pe o rochie nouă. Totuși, chiar și aceste precauții împotriva tinerilor nu ne pot face să credem că tot Athosul era plin de homosexuali, ci doar confirmă ipoteza că patima își face obiect sexual din ceea ce are la îndemînă.
Prin urmare, cei care cunosc ascetica ortodoxă și au ajuns la niște măsuri duhovnicești, știu că nu există om care să nu aibă "accese" de homosexualitate, pedofilie sau orice altceva. Asta nu pentru că el ar căuta aceasta, ci pentru că diavolul ispitește cu absolut orice pe cel care duce lupta castității pentru Hristos. Sfîntul Isaac Sirul spunea că dacă cineva spune că nu are gînduri întinate, înseamnă că săvîrșește păcatul cu fapta. Este altceva dacă omul, din cauza grosolăniei patimilor sale, nu-și vede aceste porniri josnice, pe care și le imputau pînă și cei mai străluciți asceți ai creștinătății. Dacă am fi curați cu adevărat, am vedea că nu sîntem feriți nici noi de ele.
Se știe că homosexualii sînt de două feluri: pasivi și activi. Care e diferența dintre ei? Se pare că homosexuali pasivi sînt numai impotenții, acesta e și motivul pentru care nu se culcă cu femei. Chiar am dat cîndva, din întîmplare, peste un anunț într-un ziar din Chișinău: "Bărbat plăcut la înfățișare, 40 de ani, caut prietenia unui bărbat în vederea relațiilor sexuale. Sînt pasiv, impotent total". Acest "impotent total" se pare că este un calificativ pentru homosexualul pasiv. Consider plauzibilă această ipoteză, pentru că, de regulă, perechile de homosexuali sînt și una și alta amîndoi, adică și pasivi și activi. Nu este adevărat că homosexualii căsătoriți nu îndeplinesc și rolul femeii în relațiile lor cu bărbații. Aceasta o știu din mărturia personală a unui homosexual căsătorit cu o femeie care păcătuia cu bărbați activi.
Cei mai mulți homosexuali cred că sînt oamenii care caută să-și depășească limitele, care nu sînt de acord cu realitatea în care trăiesc. Plictisiți de relațiile sexuale firești, acești oameni intuiesc că firea noastră trebuie să aibă vreo spărtură în afară, dar ei nu au avut descoperirea Dumnezeirii, ei nu știu că adevărata depășire a firii se împlinește nu prin simpla evadare din normalitate, ci prin îmbrățișarea unor realități mai mărețe decît noi înșine, eliberatoare, veșnice.
Homosexualii, ca și ucigașii, simt plăcerea monstruoasă a înfruntării lui Dumnezeu, a înfruntării Limitei. Sfîntul Efrem Sirul crede că anume această plăcere a simțit-o Eva cînd a încălcat porunca. Aceasta este alternativa demonică a trăirii harice. Dacă Dumnezeu nu i-ar fi lăsat diavolului și puterea de a imita trăirea harică, mîntuirea ar fi fost pur și simplu o fatalitate. Omul nu poate trăi fără plăcere, de aceea trebuie să știm că și păcatul, mai ales păcatele grozave, procură o stare nefirească ca și beția și drogurile. Asceții, pentru a ajunge la bucuria harică, rabdă multă durere. Așa și păcătoșii rabdă foarte multă suferință pentru a simți bucuria contrafăcută pe care o împrăștie diavolul.
Sînt convins că marea majoritate a acestor oameni, dacă s-ar încredința că asceza le poate aduce o stare infinit mai înălțătoare decît păcatul, ar îmbrățișa asceza. Hristos, Care știe firea noastră, anume așa îi seduce pe marii păcătoși: "Acolo unde s-a înmulțit păcatul, va prisosi harul", zice Apostolul Pavel. De aceea, noi nu ne mirăm că Maria Egipteanca, prostituata nesăbuită de altă dată, a fugit în pustie de îndată ce s-a atins harul de inima ei. Ea avea termen de comparație, ea știa ce înseamnă plăcerea, și cînd a simțit această plăcere nouă a harului a fugit în pustietăți, de frică să n-o piardă. Așa cum cel ce a găsit o comoară într-o țarină vinde tot și cumpără țarina aceea, așa păcătosul care simte măcar o dată harul, leapădă ca pe niște haine asudate plăcerile lui de mai înainte.
Homosexualitatea este un exces ca și drogurile, ca și plăcerea de a ucide, ca și moda, ca și beția. Toate sînt anormale, toate sînt păcate, toate îndepărtează de Dumnezeu și de bunul mers al lucrurilor. Ca să-i înțelegem pe homosexuali trebuie să-i privim anume prin această prismă.
Cineva mi-a scris cîndva o scrisoare în care își exprima părerea că la oamenii cu păcate grele cuvîntul lui Dumnezeu ajunge mai greu, că nu crede că un homosexual se poate converti și schimba și mă întreba dacă îi pot cita vreo statistică a homosexualilor convertiți.
Cred că e cumva impropriu să vorbim de o statistică a homosexualilor convertiți. De regulă, statisticile privind homosexualii ne vin din Apus, unde convertirile la Ortodoxie sînt o raritate în general, nu doar cele dintre homosexuali. La noi, statisticile acestea sînt foarte aproximative, pentru că în concepția societății noastre homosexualitatea încă mai este o rușine, iar cei care își declară homosexualitatea o fac mai mult din plăcerea de a sfida, care îi caracterizează pe perverși.
De aceea, sîntem în fața unui fenomen foarte curios: toți homosexualii cunoscuți sînt într-un conflict declarat cu creștinismul, iar cei convertiți ascund faptul că au fost cîndva homosexuali. Pe lîngă asta, pocăința și mărturisirea în Biserica noastră este o taină, de aceea e firesc ca trecutul oamenilor convertiți să nu se afișeze, decît poate dacă o vor ei. Perversiunile sexuale însă nu sînt niște păcate pe care, odată scăpat de ele, ai vrea să le mai etalezi. De aici, impresia falsă că homosexualii, în general toți perverșii, nu au acces la pocăință.
Convertirile dintre curvarii ordinari e absolut logic să fie mai multe, pentru că toți oamenii sînt curvari ordinari, pe cînd perverșii sînt minoritate. Însuși Mîntuitorul, cel ce ne-a zidit, a numit neamul omenesc: ,Neam viclean și preacurvar". Așadar, toți oamenii au nevoie de pocăință și de îndreptare, nu doar homosexualii.
Cunosc, într-adevăr, oameni care au adus o mare pocăință pentru păcate împotriva firii, dar n-aș putea să fac din viața lor un scenariu pentru Oscar, pentru simplul fapt că ei s-ar putea recunoaște în el și n-am avut cu ei această înțelegere. Pentru mine nu există nici o îndoială în privința faptului că printre creștinii primelor veacuri, mai ales printre cei din rîndurile grecilor și romanilor, erau mii de homosexuali, pedofili și zoofili. Abaterile sexuale ale vechilor greci și romani sînt îndeobște cunoscute din actele istorice și din operele literare ale epocii. Aceasta era societatea romană în care s-a propovăduit creștinismul. Pur și simplu nu prea exista alt contingent de oameni care să se convertească la creștinism, toată omenirea zăcea în aceste păcate, după cum observăm și azi. Dar parcă nu prin aceasta e seducător creștinismul, că dintr-un noroi atît de puturos știe să facă monumente de sfințenie atît de albe și de strălucitoare, cum este homosexualul pocăit pomenit în Scara Sfîntului Ioan, Maria Egipteanca, Moise războinicul și alți sfinți recrutați din rîndurile celor mai vestiți desfrînați și războinici ai vremii lor.
Altceva este de ce despre aceste convertiri nu s-a scris aproape deloc. În afară de cazul pomenit în Scara, aproape că nu cunoaștem nici un sfînt despre care să se menționeze că ar fi săvîrșit păcate împotriva firii. Cu toate acestea, eu nu mă îndoiesc că astfel de sfinți au fost. Se pare că toate aceste păcate se subînțelegeau prin expresii de genul "și a lepădat viața sa petrecută în păcate dobitocești" sau "în mari destrăbălări" și altele. Se poate bănui ceva la Fericitul Augustin, dar nu știu cît este de clar. Poate că e vreo frică de a nu încuraja aceste păcate, chiar și prin simpla pomenire a lor? Pe de altă parte, Apostolul Pavel, cînd a fost să vorbească despre astfel de lucruri a zis doar că ,despre cele ce fac ei în ascuns este și rușine a vorbi". Această pudoare este specifică ortodoxiei.
Ioan Gură de Aur, în Tratatul despre creșterea copiilor (sper să nu greșesc), zice că "își învinge" cu multă neplăcere dorința de a nu pomeni despre acest păcat. Prin aceasta, Sfîntul Ioan ne arată încă o dată că despre acest păcat "se tăcea". Gură de Aur compară homosexualitatea cu "o molimă" care a cuprins orașul, pe lîngă care curvia obișnuită nici nu mai pare un păcat vrednic de mustrare. El îi atenționează pe toți părinții care își dau copiii la școli de faptul că își sortesc odraslele acestei grozăvii. Dar, iarăși, am fi nedrepți să credem că nici unul din acești copii mai tîrziu nu s-a convertit la creștinism.
Așa că, eu cred că e într-adevăr o prejudecată să credem că cuvîntul lui Dumnezeu ajunge mai greu la inima oamenilor cu păcate mari. Oamenii aceștia, trebuie să știm, sînt capabili de o mare suferință. E și normal, ei trăiesc complexul de a fi izolați, expulzați din societatea oamenilor "normali", au experiența de a fi "altfel". Ei sînt într-o permanentă opoziție cu lumea, cu normele ei. Nu contează că normele lor de viață sînt și ele nocive, important este că ele sînt "altfel", ele sînt "nebunie" pentru oameni.
Oamenii aceștia au experiența nebuniei, a suferinței din cauză că nu sînt ca toți ceilalți. De aceea, atunci cînd ei aud despre un Dumnezeu care "nu este din lumea aceasta", Care ne îndeamnă "să fim nebuni pentru El" și "să ne osebim" de oamenii lumii acesteia, ei devin curioși, cel puțin curioși. Această curiozitate le lipsește intelectualilor călduți, funcționarilor, "burghezilor" care se identifică cu mersul lumii acesteia. Perverșii nebunatici, chiar dacă pare curios, se pot simți atrași de Hristos chiar și numai pentru faptul că și Hristos nu e de acord cu moleșeala în care se complac majoritatea oamenilor.
De aceea ei se pot împrieteni cu Hristos împotriva zădărniciei și nimicniciei lumii acesteia. De multe ori, dușmanii comuni devin prilej de aliere. Rușii chiar au o glumă: "Împotriva cui prieteniți?" Iar cînd acești nebunatici vor vedea că nebunia lor e neputincioasă împotriva lumii, vor accepta propunerile lui Hristos. Nu în zadar Hristos le dă atîta curaj, zicînd că n-a venit pentru cei drepți, adică ,burghezia spiritualicească" care mimează că trăiesc în Biserică, ci pentru păcătoși. Unde s-a mai văzut așa un Dumnezeu? Oare nu acest Dumnezeu era certat de oameni că e prietenul vameșilor și al păcătoșilor? Iar eu n-aș îndrăzni să-L cert încă o dată pentru același lucru.
Desigur, eu mă refer la homosexualii care își "trăiesc" condiția în toată adîncimea ei. Pentru că și păcatul, de cei mai mulți dintre oameni, nu este "trăit", ci doar practicat cu banalitate, ca și mîncarea, ca și somnul. Sînt, însă, oameni care, pentru că nu au o altă înțelegere despre rostul vieții, se angajează în păcat cu toată ființa lor, aceștia se pot angaja și mai tîrziu, cu aceeași rîvnă, dacă li se descoperă, în viața în Hristos.
Și cred că acesta e secretul pentru care din mulțimea de păcătoși doar unii se pocăiesc: sînt tocmai cei care, pentru că au "trăit" păcatul, au putut să trăiască și pocăința, ceilalți însă nu au înțeles pocăința, deoarece nu au înțeles nimic nici măcar din păcatele pe care le-au făcut, pentru că le-au făcut ca niște dobitoace, nu ca niște oameni, fără să înțeleagă și fără să se întrebe vreodată de ce fac cutare sau cutare lucru.
Personal, cred că e o mare diferență între un homosexual din Grecia lui Socrate și un homosexual din epoca modernă, o diferență fundamentală. Dacă un grec de atunci practica homosexualitatea doar pentru plăcere, homosexualul de azi o trăiește ca pe o angajare existențială, ca pe o dramă. El își asumă efectiv această condiție, într-o lume pe care o crede ratată: își cere dreptul de a avea o familie, de a fi acceptat, chiar de a avea o biserică. El nu mai trăiește homosexualitatea doar ca pe o plăcere, ci e conștient și de toate suferințele ei. El acceptă aceste suferințe, chiar mai mult, el se jertfește. Sigur că rămîne întrebarea cîtă dreptate are să sufere în acest fel, dar, dincolo de dreptate, această suferință există și ea merită să fie cercetată.
Omul modern nu mai gîndește antinomic, pentru el nu există bine și rău, fericire și nefericire, pentru el e importantă doar "trăirea", senzația. Adică "binele" lui se măsoară prin intensitatea senzației, care poate fi și una de durere. Așa că, modernului nu i te poți adresa cu formule de genul "nu este frumos ceea ce faci", pentru că el are o estetică a urîtului care poate să se îndulcească din contemplarea unui hoit plin de viermi, ca la Baudelaire, sau să descrie cu plăcere moartea unei femei gravide într-un pavilion al canceroșilor, ca la expresionistul Goodfried Benn.
Epoca modernă a creat și a impus concepția despre frumusețea urîtului și despre plăcerea durerii. Și, într-adevăr, văd în toate manifestările homosexualilor de azi că ei sînt un produs al artiștilor nebuni din secolul XIX, sînt, pe drept cuvînt, niște întruchipări ale teoriilor lor monstruoase. Ei sînt cumva niște producții artificiale, ceea ce îi face să fie și mai dramatici, pentru că trăiesc niște sentimente inventate în laborator. Toată viața lor este o dureroasă minciună, în numele căreia se jertfesc cu docilitate.
Din acest punct de vedere, eu am mai multă înțelegere față de ei, pentru că s-au născut într-o lume în care nu numai binele, ci pînă și ideea de bine au fost învinse. Iar castificarea societății contemporane: comuniunea pictorilor, comuniunea evreilor, a femeilor divorțate, a homosexualilor ș. a. m. d., îi condamnă pe toți la încremenirea în propria condiție. Omul trăiește după regulile, aspirațiile și obsesiile grupului de care aparține, de care trebuie neapărat să aparțină, chiar dacă acest grup se cheamă grupul oamenilor liberi.
Biserica însă nu are voie să devină un grup, o castă, ea este o comuniune cu limitele în afară, ea se revarsă neîncetat, înghițind ca o lavă încinsă tot ce îi iese în cale, dacă se poate.
Înțelegerea pe care o arătăm acestor oameni, poate fi, într-adevăr, și o compasiune ca pentru bolnavi, totuși nu ca pentru niște bolnavi incurabili. Noi nu-i vedem ca pe niște muribunzi pe care ne simțim datori să-i vizităm cu flori și mandarine, ca poate-poate să le înfrumusețăm măcar ultimele zile. Deloc! Pînă în ultima clipă, orice păcătos este un potențial sfînt, asta trebuie să înțelegem din cazul tîlharului de pe cruce.
Este un păcat împotriva iubirii lui Dumnezeu să credem că cineva nu se mîntuiește, că nu mai are șansă la mîntuire. Bătrînul Selafiil de la Noul Neamț spunea că atîta vreme cît nu a răsunat trîmbița Arhanghelului este vreme pentru pocăință. Noi arătăm dragoste față de păcătoși tocmai pentru că prin ei se poate proslăvi Hristos, nu pentru că ne este milă de pierzarea lor, noi nu știm dacă ei se vor pierde sau nu.
Chiar dacă noi știm că nu se vor mîntui toți oamenii, noi trebuie să-i vedem mîntuiți pe toți, la aceasta ne îndeamnă iubirea creștină.
Hristos este mare nu atunci cînd mîntuiește sfinți, ci anume atunci cînd poate să mîntuiască păcătoși, după cum se roagă și Sfîntul Ioan Damaschin în rugăciunea de seară: "Că de vei mîntui pe cel drept, nu-i lucru mare, și de vei milui pe cel curat, nu-i nici o minune, că sînt vrednici de mila Ta; ci spre mine, păcătosul, să faci minuni cu mila Ta, întru aceasta să arăți iubirea Ta de oameni".
Eu nu apăr nici un fel de păcat, dar nici nu pot să am căderea de a considera anumite patimi și păcate ca fiind fatale. Mulți oameni nici de fumat nu se pot lăsa, cu toate că pare un fleac. Acestora le pare că a te lăsa de fumat e cel mai greu lucru din lume, pentru că orice păcat și patimă se poate judeca în raport cu puterea de voință a fiecăruia. Un părinte spunea că cel mai mare păcat este păcatul în care te afli.
Cred că cel mai greu e să scapi nu de homosexualitate, nu de mînie sau zgîrcenie, ci anume de păcatul sau patima care te stăpînește. Pentru că, dacă un păcat te stăpînește, este numai pentru că e mai mare decît voința ta. Într-adevăr, dacă așa stau lucrurile, s-ar părea că este imposibil să mai scapi de un astfel de păcat, de vreme ce este peste puterile tale. Totuși, anume la asta cred că s-a referit Hristos, cînd a zis: "Ceea ce la oameni este cu neputință, la Dumnezeu este cu putință".
Pe de altă parte, noi nu ne uităm la lume cu ochii moralei: a te culca cu o femeie este moral, iar altminteri este imoral. Nu. Noi ne uităm la lume cu ochii lui Hristos, Care voiește ca nici unul dintre oameni să nu piară. Creștinismul nu este o religie a moralității, a bunelor maniere. Noi avem Sfinți nebuni pentru Hristos care încalcă orice închipuire despre buna purtare. Sfîntul Andrei cel nebun pentru Hristos își făcea nevoile în fața trecătorilor și lua bătaie pentru asta. Așadar, nu este vorba la noi de o încălcare a unor norme, ci de lupta foarte învolburată a pocăinței care, ca orice luptă, presupune și răni și căderi.
Ortodoxia nu împarte păcatele în grave și mai puțin grave, aceasta e o greșeală a romano-catolicilor. Pentru noi, păcatul e o chestiune individuală, ca și relația cu Dumnezeu și, deci, se judecă în funcție de persoană și de împrejurări. Adică, toate păcatele de care nu ne pocăim sînt grave, chiar dacă ele pot părea neînsemnate și invers, toate păcatele pentru care am adus pocăință nu mai sînt grave, chiar dacă ele par și sînt îngrozitoare.
Din acest punct de vedere, homosexualitatea îmi e tot una cu fățărnicia vameșului, căci și una și alta mă poate pierde, dacă nu mă pocăiesc. Problema noastră nu este doar aceea de a înceta de a mai săvîrși anumite fapte rele, ci transfigurarea totală a întregii noastre ființe. Noi trebuie să ne izbăvim de "trupul morții acesteia" în care ne aflăm, cum zice apostolul Pavel, pentru a ne face părtași la trupul lui Hristos. Eu lupt cu homosexualitatea nu pentru că aceasta este o abatere morală, ci pentru că aceasta mă desparte de Hristos.
Dacă firea noastră nu va deveni deoființă cu cea a lui Hristos, a Omului adevărat, noi nu ne vom bucura de Împărăția Cerurilor. Zic nu că vom fi judecați, alungați, ci anume că nu o vom simți. Noi avem nevoie să ne îmbrăcăm în Hristos pentru a putea simți realitățile vieții viitoare care, veșnice fiind, nu vor putea fi simțite de mădularele trupului acestuia muritor. Numai Hristos poate să intre la cina Tatălui, așa că trebuie să devenim hristoși. Dar parcă un malaheu, un hoț sau un clevetitor poate să semene cu Hristos? Din acest punct de vedere homosexualii sînt anormali, de vreme ce nu tind să se asemene cu Hristos.
De regulă, oamenii cred că au rezolvat soarta homosexualilor, făcînd trimitere la arderea Sodomei: "Dumnezeu i-a ars, înseamnă că e cel mai mare păcat". Dar parcă Mariam, sora lui Moise, pentru homosexualitate a fost pedepsită cu lepră sau pentru simpla bîrfă? Numeri 12, 1-10 Parcă Nadab și Abiud pentru homosexualitate au fost arși cu foc sau pentru că s-au jucat cu tămîia pentru jertfă fără să aibă voie? Lev. 10, 1-2 Dar oare pe Anania și pe femeia lui Safira, pentru homosexualitate i-a pedepsit Dumnezeu cu moarte imediată sau pentru zgîrcenie? Fapte 5, 1-10 Anania și soția lui n-au făcut decît să-și rețină o mică parte din banii dobîndiți de pe urma vinderii propriei țarini, deși îi făgăduiseră Bisericii. Dacă Dumnezeu ar pedepsi cu aceeași pedeapsă pe preoții care iau banii Bisericii, pe care nici nu i-au pus acolo, cred că nu ar ajunge preoți vii ca să-i îngroape pe cei morți. Dar moartea nu-i va ocoli nicidecum nici pe aceștia, dacă nu se vor pocăi, căci Dumnezeu nu nedreptățește pe nimeni. Aceia au fost pedepsiți demonstrativ, după cum tîlcuiește Sfîntul Ioan Gură de Aur, ca și Cain, ca și Ham, ca și Onan, că Dumnezeu a curmat în acest chip orice fel nou de răutate apărută în lume. Toate aceste răutăți sînt vrednice de moarte și de chinurile veșnice, toate își iau în ele însele pedeapsa cuvenită.
Atunci cînd ucenicii au venit și I-au povestit Mîntuitorului despre galileienii al căror sînge Pilat l-a amestecat cu sîngele jertfelor, Iisus le-a răspuns: "Oare credeți că acești galileieni au fost mai păcătoși decît toți galileienii, sau cei 18 locuitori din Siloam peste care a căzut turnul au fost mai păcătoși decît toți oamenii care locuiau în Ierusalim? Adevărat vă zic că dacă nu vă veți pocăi, toți veți pieri la fel". Luca 13, 1-5
Așadar, toți sîntem bolnavi: și homosexualii, și curvarii ordinari, și bîrfitorii. Toți avem nevoie de îndreptare. Iar dacă homosexualitatea este mai grozavă, asta nu înseamnă că Hristos o iartă mai greu decît clevetirea, să zicem, chiar dacă un homosexual va fi admis după mai multă vreme la împărtășanie. Hristos iartă toate păcatele îndată ce păcătosul zice "iartă-mă" și pune hotărîre să nu mai păcătuiască. Fiul cel curvar, cînd s-a întors, nici n-a fost lăsat să-și termine cuvîntul de iertare, că tatăl i-a și pus inelul în deget și a poruncit să se taie vițelul pentru el. Îmi pare că Sfîntul Grigore Sinaitul, vorbind despre rugăciunea lui Iisus, zice că, la fiecare rugăciune "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă pe mine păcătosul", pe care călugărul, creștinul trebuie să o rostească neîncetat, Hristos răspunde: "Iertate sînt păcatele tale, fiule".
Problema este alta, cît se va menține păcătosul în starea de pocăință. Din acest punct de vedere, păcatele trupești, fie că este homosexualitate, fie curvie ordinară, sînt foarte greu de învins. Nu că Hristos le iartă mai greu decît pe celelalte, ci pentru că ele lucrează monstruos în trupul și sufletul păcătosului, îndemnîndu-l să se întoarcă la ele. Aceste păcate au rănit firea mai tare decît altele și sîngerarea este mai prelungă, dar și răsplata celor ce o rabdă e mai mare, așa a zis Hristos, iubitorul de oameni. Păcatele acestea împotmolesc firea ca într-o mlaștină, din care, pur și simplu, e mai greu să te smulgi decît din alte păcate. Aceasta depinde și de lungimea perioadei în care a fost practicat păcatul, căci obiceiul devine a doua fire, așa încît omul ajunge să înseteze de păcat așa cum însetează de apă, deși această sete este dobîndită în mod artificial, prin obișnuință.
Și mai grea devine smulgerea din această mlaștină atunci cînd ceilalți creștini, care se cred mai sfinți, îi condamnă pe păcătoși. David spune într-un psalm: "Doamne, celor pe care Tu i-ai bătut, ei au adăugat bătăi asupra lor". Așa am ajuns în situația de a apăra homosexualii de agresivitatea dobermanică a credincioșilor noștri. Atunci cînd Hristos, prin gura lui Pavel, ne spune să purtăm neputințele unii altora, nu menționează că noi trebuie să-i sprijinim numai pe cei care în ochii noștri au păcate mai mici, ci pe toți, deci și pe homosexuali. Și atunci cînd spune "nu judeca", nu spune că avem "dezlegare" să-i judecăm pe homosexuali. Trebuie să știm că și astăzi Hristos ia apărarea fiecărui păcătos, întrebînd adunarea: ,Cine din voi este fără de păcat, să arunce primul piatra".
Noi nu sîntem nici inchizitori, nici naziști ca să osîndim homosexualii mai mult decît pe alții. Concepțiile acestea puritaniste nu sînt proprii Ortodoxiei, ele ne-au venit din altă parte. Noi nu sîntem moraliști, noi sîntem iubitori de oameni. Noi nu mustrăm pe alții, noi purtăm neputințele împreună. Noi am fost lăsați în lume ca să fim prieteni celor de care s-au lepădat toți prietenii, mîngîietori celor străini și însingurați, ascultători celor neascultați și alungați. Într-un cuvînt, ca să fim "toate tuturor", cum spune Apostolul Pavel, ca măcar pe cineva să mîntuim.
Despre Avva Ioan Persul se spune că ieșind odată din chilie a văzut un călugăr care păcătuia cu un copil, dar întorcîndu-și privirea, și-a continuat drumul, zicînd în sinea sa: ,Dacă Dumnezeu, care vede toate, Îl vede și nu-l arde, cine sînt eu ca să-l osîndesc?" Așadar, și cuvîntul acesta pe care l-am propus nu este atît un cuvînt despre homosexuali, cît despre nejudecare și dragoste creștină.
În multe rugăciuni Dumnezeu este numit "mult-milosîrd". Puțini români știu ce înseamnă acest cuvînt, pentru că este slavonesc. Milosîrd provine de la cuvintele "milosti" - milă și "serdțe" - inimă, (miloserdnîi), adică "cel cu inimă miloasă", cu inimă mult miloasă. Pe mine mă înduioșează acest cuvînt, mai ales cînd i-L spun lui Dumnezeu. Dumnezeu are multe însușiri, e și drept, și atotputernic, și atotștiutor, dar nici una dintre ele nu mă copleșește atît de mult ca gîndul că Dumnezeu are o inimă miloasă. De aceea nici eu nu mai pot să mă uit la păcatele oamenilor, fie că sînt homosexuali, fie ucigași, fie orice altceva, decît cu inimă miloasă. Pentru că vreau să-L înțeleg pe Dumnezeu.
Chiar dacă omul va face un cer nou și un pământ nou, tot nu va fi fără griji!