Eu nu lucrez in domeniul bugetar dar stiu cate ceva de la sotia mea.
Mie imi pare ca aici sunt 2 teme care au o legatura relativ mica:
1) Tema bugetului de venituri si vheltuieli include etapele:
- intocmirea (o data pe an a proiectului de buget al institutiei), elaborata de un economist;
- acest proiect e vazut, aprobat si semnat de directorului institutie, care de regula este Ordonatorul secundar de credite;
- proiectul e trimis la forul superior care de regula este Ordonatorul principal de credite.
- acesta aproba proiectul, i-l cumuleaza cu a celorlalte institutii din subordine si-l trimite la Mimisterul de care apartine;
- la minister se face un proiect la nivel de minister pe care-l trimite probabil la Min.de finante pentru cumulare cu celelalte ministere;
- Min.de finante tine cont de propunerile din proiect in limita banilor si mai face si alte propuneri si schimbari;
- Proiectul la nivel de tara e discutat in Guvern, evantual suferind modificari;
- spre sfarsitul anului anterior proiectului e dezbatut in Parlament, care poate face modificari;
- e aprobat in Parlament Bugetul anual (cu modificari) si trimis Presedintelui tarii pt.promulgare;
- Presedintele poate sa-l retrimita la Parlamant avand obiectii;
- in final Presedintele aproba Bugetul si-l trimite la Monitorul Oficial;
- este publicat in Monitorul Oficial;
- fiecare minister defalca bugetul aprobat pentru acel minister pe Ordonatorii principali de credite (institutii centrale);
- Ordonatorii principali de credite i-l defalca pe institutiile din subordine (ordonatorii secundari de credite);
- Institutee primesc bugetul propriu, pe tipuri de cheltuieli (salarii, combustibil, ob.de inv.etc.) si-l imparte la 12 ca sa vada veniturile si cheltuielile pe o luna.
- Trezoreriile de sector primesc si ele bugetele reala lunare ale fiecarei institutii.
- institutiile sunt atente la fiecare cheltuiala pe care o fac sa nu depaseasca plafonul lunii la cheltuiala de tipul; respectiv.
2) A 2-a problema e fluxul de documente la o cumparare despre care am mai scris undeva:
- se vede de ce cheltuiala e vorba
- cheltuiala respectiva trebuie sa fie prevazuta in bugetul lunii si sa nu fie depasit plafonul;
- se alege furnizorul prin licitatie, sau fara, daca e vorba de valori mici;
- se face o comanda catre furnizor;
- furnizorul trimite marfa sau face serviciul si intocmeste o factura pt.acestea;
- Beneficiarul primeste factura si plateste cu ordin de plata;
s.a.m.d.
Pentru detalii mai exacte intrebati un economist de la serv.Financiar-contabil a unei institutii publice.
Aceasta postare a fost editata de nopris: 09 January 2008 - 02:32 PM
Drumul catre fericire nu se afla in a face ceea ce iti place, ci in a-ti place ceea ce trebuie sa faci! (Sai Baba)