program situatii de lucrari
#1
Postat 27 January 2008 - 09:22 AM
#3
Postat 28 January 2008 - 06:55 PM
#4
Postat 28 January 2008 - 08:47 PM
#5
Postat 29 January 2008 - 09:11 AM
#6
Postat 11 February 2008 - 12:02 PM
#7
Postat 13 February 2008 - 04:17 PM
#8
Postat 03 April 2008 - 05:05 AM
addina, la Feb 13 2008, 07:17 AM, a spus:
Buna,
In primul rând, vreau sa mentionez ca sunt autorul programului de devize X-DEV, deci parerea mea poate fi putin partinitoare in privinta recomandarilor, [am pus softul meu primul pe lista ] dar in acelasi timp pot fi de ajutor cu raspunsuri la intrebarile legate de devize si situatii de lucrari.
Referitor la intrebarea initiala, in care se cereau nume de programe de deviz:
Programe de devize: [inafara de Doclib si Consalt, mentionate de antevorbitori]
- X-DEV [900 RON inclusiv Tva, poate fi inchiriat cu 90 Ron/luna], data aparitiei -1996
- WinDev/Softeh [600 Euro + Tva ], - 1992 [?]
- Delta 2000 [700 Euro + Tva], - 1990
- WinDoc [2000 RON + Tva], - 2005
- MatrixDeviz [750 RON inclusiv TVA], -1996
...sau cautare pe Google dupa termenii "program devize"
Referitor la situatia de lucrari:
Situatia de lucrari este documentul prin care se incaseza productia [lunara] realizata. Deci, daca am privi un deviz ca pe o lista cu lucrarile executate pe santier, in care avem 13 coloane, atunci:
- in prima coloana [coloana 0 ] avem cantitatile din devizul oferta, cu care am castigat licitatia si pentru care am facut contractul
- in a doua coloana [coloana 1] avem cantitatile realizate in luna 1 [Ianuarie]
...
- in coloana 12 avem cantitatile din luna a 12-a [Decembrie]
La sfarsit de an se face extrasul de deviz, adica se obtine un deviz nou care contine numai restul de executat pentru anul urmator.
Extrasul de deviz se mai face si in alte situatii care necesita repornirea bazei de calcul a situatiilor de lucrari: exemplu - cand intervin modificari ale legislatiei, pana la data de se actualizeaza preturile situatiilor de lucrari conform cursului Euro, iar apoi se lucreaz cu indici de inflatie, etc.
La unele firme se practica un obicei f. util, si anume: dupa castigarea licitatiei, inainte de inceperea lucrarilor se scot la imprimanta formulare cu cele 13 coloana sus-mentionate [numite si "navete"]. Aceste formulare fac naveta intre dirigintele de santier [sau beneficiar] si seful de punct de lucru si sunt completate lunar cu cantitatile executate efectiv. Situatia de lucrari este considerata valabila numai dupa ce dirigentele de santier [sau beneficiarul] semneaza pe naveta ca este de acord cu cantitatile respective. In felul asta "doamna de la devize" nu innebuneste refacand aceeasi lucrare de 10 ori.
In cele mai multe firme nu se face asa, spre imensa "bucurie" a celor care fac situatiile de plata.
Am intalnit deseori o practica gresita in care, in loc sa se fac situatii de plata, se fac devize noi cu cantitatile realizate in luna respectiva. Practica aceasta duce la multa munca suplimentara si predispusa la greseli, si poate duce si la inserarea de articole neprevazute initial in devizul oferta. Cel mai mare dezavantaj este la sfarsit de an, cand nu se mai poate genera automat cu programul de devize restul de executat pentru anul urmator.
Situatiile de lucrari [situatiile de plata] se centralizeaza in borderoul situatiilor de plata care poate fi:
- sintetic, la nivel de santier [ eventual cu detalierea procentuala a tipurilor de cheltuieli: material, manopera,..., cas, somaj etc...]
- analitic la diferite niveluri [cel mai detaliat = pe stadii fizice]
Am sa mai mentionez in treacat inca doua aspecte legate de situatiile de lucrari [chestiuni pe care le-am gasit prin arhiva acestui forum]:
- Ce facem cand cantitatea din sit. lucrari e mai mare fata de cea din deviz?
Raspuns: facem nota de comanda, o ducem la aprobat la proiectant, si e bine de stiut ca daca asta duce la o crestere a valorii lucrarii cu > x% fata de cea din devizul oferta, atunci proiectantul este luat de urechi de beneficiar, etc., asa ca s-ar putea ca nota de comanda sa fie respinsa de proiectant.
- Ce facem cu comparativul tehnic-contabil cand consumul tehnic rezultat din norme are materiale diferite si cantitati diferite fata de cel contabil inregistrat la magazie?
Raspuns: Un program de consum tehnic-contabil trebuie sa "stie" sa grupeze materialele pe grupe de materiale, pentru a usura analizarea raportului. Din pacate aici e bataie de cap, deoarece, chiar daca raportul iese din calculator, tot trebuie intrebati baietii de pe santier ce au facut cu materialele aprovizionate, etc...
Exemplu: daca electrozii pt. sudura sunt afisati grupat, atunci se poate vedea ca in coloana din stanga "tehnicul" a indicat ca fiind necesare 10 kg de elecrozi de tip Aa iar in colona din dreapta cu materiale scoase de la magazie/aprovizionate/etc. s-au luat efectiv 6 Kg de tip Ab si 6 de tip Ac.
Practic desi electrozii difera ca si caracteristici, adunati cantitativ cei din tehnic "pica" cat de cat cu cei din contabil.
In acest mod se pot observa f. rapid atat economiile de pe santiere (când tehnicul este mai mare cantitativ/valoric) cat si furturile din gestiune (cand pozitiile din contabil nu se regasesc in tehnic).
ing. B. Dima
Similar Topics
2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi