Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
CAS vs Impozit Venit - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


CAS vs Impozit Venit

  • Nu puteti replica pe acest topic
No replies to this topic

#1 tix

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 58 Postari:

Postat 28 February 2008 - 12:44 PM

Sursa: www.cnpas.org
1. Conform Legii nr. 19/2000, înainte de adoptarea Legii nr. 250/2007, baza de calcul a contribuției de asigurări sociale era următoarea:
􀂙Baza de calcul a contribuției individuale, datorate de angajat, o reprezenta salariul individual brut realizat lunar, inclusiv sporurile și adaosurile prevăzute de lege sau contractele colective de muncă.
􀂙Baza de calcul a contribuției angajatorului o reprezenta fondul total de salarii brute lunare realizate de asigurați, defalcat pe condiții de muncă.

2. Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 250/2007 s-a modificat doar baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale fără a fi corelată în mod corespunzător și baza de calcul a contribuției datorate de angajator.
Astfel, Legea nr. 250/2007 a introdus următoarele reglementări referitoare la baza de calcul a contribuției:
􀂙Baza de calcul a contribuției individuale este venitul brut lunar realizat care cuprinde salariul individual brut realizat, sporurile, adaosurile și alte indemnizații primite din fondul de salarii – fără a fi plafonate;
􀂙Baza de calcul a contribuției angajatorului a rămas neschimbată, fiind plafonată la 5 salarii medii pe economie.
Modificările aduse Legii nr. 19/2000 prin Legea nr. 250/2007 au condus la neconcordanțe între baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale și cea datorată de angajator, implicit la un tratament diferențiat între cei doi participanți la plata contribuției, generând și unele probleme la nivelul angajatorilor care lucrau cu baze de calcul diferite.
􀂙Pentru aplicarea Legii nr. 250/2007 a fost emis Ordinul MMFES nr.680/2007, în vigoare începând cu 1 august 2007, care definește venitul brut realizat lunar ca fiind:

a) salariile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal și suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizațiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări și alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) sporurile, indemnizațiile și sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiții deosebite de muncă (condiții grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfășurată în mediul rural, în zone izolate; activitate desfășurată de nevăzători; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activități și responsabilități suplimentare funcției de bază; sporul de fidelitate și altele asemănătoare;
c) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaților);
d) sumele acordate cu ocazia ieșirii la pensie;
e) premiile anuale și cele din cursul anului sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaților la profit;
f) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanță, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naționale sau religioase etc.);
g) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, compensații, indemnizația pentru concediul de odihnă neefectuat, ajutoare, precum și alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asigurații beneficiază de prestații de asigurări sociale fără a avea zile lucrate sau nu au fost prezenți la serviciu etc.);
h) sumele rezultate prin <<plata cu ora>>, gărzi, indemnizații clinice;
i) sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor, în consiliul de administrație, în comitetul de direcție și în comisia de cenzori;
j) sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, potrivit legii;
k) indemnizații de ședință acordate membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităților și instituțiilor publice, potrivit legii;
l) alte sume acordate potrivit legii.
3. Pentru înlăturarea inadvertențelor create de Legea nr. 250/2007 a fost elaborată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 91/2007 prin care s-au corelat bazele de calcul pentru contribuția de asigurări sociale, atât cea individuală, cât și cea datorată de angajator.
Astfel, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.91/2007:
􀂙Baza de calcul a contribuției individuale este venitul brut lunar realizat;
􀂙Baza de calcul a contribuției angajatorului reprezintă totalul veniturilor brute lunare realizate de asigurați, care constituie bază de calcul pentru contribuția de asigurări sociale individuală.

Urmare acestui act normativ s-a emis Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 1019/2007 prin care venitul brut realizat este definit ca fiind totalitatea veniturilor în bani sau în natură, indiferent de fondurile din care acestea se achită, realizate de asigurații care se află în una sau mai multe dintre situațiile de la art. 5 alin. (1) pct. I și II din lege. În venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse și acele venituri în bani sau în natură care sunt obținute ca urmare a desfășurării unor activități remunerate, în folosul unor entități, altele decât angajatorul/angajatorii la care se derulează activitatea de bază. Acest ordin nu a nominalizat în mod expres ce categorii de venituri intră în baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale.
4. Urmare numeroaselor întrebări formulate de agenții economici s-a promovat Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 92/2008 prin care se detaliază sintagma venitul brut realizat lunar ca fiind, atât veniturile brute realizate în bani, cât și cele în natură.
Identificarea elementelor care fac parte din venitul brut realizat prevăzut în Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 92/2008 au avut la
bază definițiile utilizate de Institutul Național de Statistică și cele regăsite în Codul Fiscal.
5. Având în vedere interpretările și comentariile cu privire la includerea anumitor categorii de venituri în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale, în special cele cu privire la avantajele în natură, cadouri și ajutoare, precum și posibilitatea aplicării neunitare a acestor dispoziții, ministrul muncii a hotărât emiterea unui nou ordin prin care să se clarifice și să elimine orice fel de interpretări.
În acest context, s-a avut în vedere și faptul că nu există o definiție clară, stabilită prin lege, a venitului brut realizat lunar, care să fie aplicabilă întocmai pentru plata contribuțiilor sociale obligatorii, de aceea se impunea stabilirea unei astfel de definiții pentru sistemul public de pensii, prin norme metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000.
Astfel, a fost emis Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr.122/21.02.2008 potrivit căruia sintagma „venit brut realizat lunar” cuprinde:
„a) salariile/indemnizațiile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal și suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizațiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări și alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) drepturile de soldă lunară și alte drepturi acordate soldaților și gradaților voluntari;
c) sporurile, indemnizațiile și sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiții deosebite de muncă (condiții grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfășurată în mediul rural, în zone izolate; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activități și responsabilități suplimentare funcției de bază; sporul de fidelitate și altele asemănătoare;
d) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători legale, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaților);
e) sumele acordate cu ocazia ieșirii la pensie;
f) premiile anuale și cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaților la profit;
g) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanță, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naționale sau religioase);
h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, stimulente, compensații, indemnizația pentru concediul de odihnă neefectuat, precum și alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asigurații nu au prestat activitate salarizată);
i) sumele rezultate prin &laquo;plata cu ora&raquo;, gărzi, indemnizații clinice;
j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de muncă sau contractului individual de muncă, în cazul încetării raporturilor de muncă, încetării raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici, a mandatului sau a calității de membru cooperator, ca
urmare a concedierilor individuale sau colective, indiferent de denumirea, cuantumul și durata acordării acestora;
k) indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ (sindicate, asociații, fundații);
l) sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, în adunarea generală a acționarilor, în consiliul de administrație, în comitetul de direcție și în comisia de cenzori;
m) indemnizații de ședință acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităților și instituțiilor publice;
n) drepturile în natură acordate salariaților sub formă de remunerație;
o) alte sume identificate conform art.55 alin.(1) și (2) din Codul Fiscal ca fiind forme de remunerație, acordate potrivit legii sau contractelor colective de muncă.”

Fisiere atasate




  • Nu puteti replica pe acest topic




Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL