Postat 14 May 2008 - 08:41 AM
Si eu m-am luptat mult cu furnizorii de servicii externi pana i-am facut sa inteleaga ce ne trebuie. Explicati-le ca daca nu primiti acest certificat, va trebui sa retineti aici impozitul pe care in mod normal ei il platesc in tara lor si care de regula la noi e 16% (e vorba de impozitul pe venit, daca va e mai usor sa asociati altfel, ganditi-va la imp pe profit). Si daca nu fac demersurile necesare, e posibil ca il vor mai plati odata si acolo.
Ratiunea pentru care se cere acest certificat la SERVICII (la livrarea de marfa nu trebuie), nu pentru parteneri UE ci pentru toate tarile cu care RO are conventii de evitare a dublei impuneri, este ca statul roman nu vrea sa piarda, de regula. Asa ca daca tu ca firma romana ai face aceleasi servicii cu o firma din RO, aceasta ar obtine venituri, care s-ar impozita si statul roman ar incasa banii de impozit. Insa daca prestatorul e extern, nu mai poate avea acesti bani si ca sa nu iasa in pierdere s-a gandit sa il impoziteze din start, ca sa fie sigur ca indiferent de decizia agentului economic el ramane cu aceleasi impozite incasate. Si intrucat furnizorul, cel caruia i s-au retinut in RO banii de impozit le mai plateste inca o data si in tara lui, ca sa nu fie impozitat de doua ori, ca asta e prea de tot, s-au facut totusi niste conventii intre state prin care se decide ce venituri unde se impoziteaza sau in ce proportii. Sunt de ex situatii in care in statul beneficairului se plateste o cota de X % si numai restul in tara furnizorului, sau situatii in care la beneficiar nu se retine nimic. Depinde ce este scris in conventie. Asta va vedea conatbila dvs sau Finantele dupa ce va vine certificatul fiscal de la furnizor. Insa pentru a se putea aplica prevederile conventiei, firma trebuie sa aiba certificatul de rezidenta de la furnizorul sau. Cam asta ar fi in cuvinte putine.
Deci ei trebuie sa faca dovada ca platesc acolo taxele si impozitele cu acest "certificat de rezidenta fiscala". Certificatul il vor primi de la Finantele unde sunt inregistrati. De principiu depun acolo cerere si li se elibereaza in aprox 2 zile. Este valabil pana la sfarsitul anului, insa trebuie sa vi-l trimita in original. In functie de tara de unde este emis, el se poate numi : "certificat on tax-payers residence", "certificate of fiscal residence" sau altfel. Trebuie oricum sa aiba pe el un text standard prin care se confirma de catre finante cum ca sc respectiva este rezident al tarii X in sensul conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si tara X. Pentru a nu avea surprize si a constata ulterior ca v-au trimis alt certificat (un partener mi-a trimis trei certificate pana sa mi-l trimita pe cel bun), rugati-i ca dupa ce l-au obtinut sa vi-l trimita pe fax sau scanat si numai dupa ce contabila dvs va da confirmarea ca acela este actul, sa vi-l puna pe posta sau curier. Dvs. sunteti in regula sa faceti plata numai dupa ce aveti acest certificat tradus si legalizat in original (ceea ce presupune ca ati primit deja originalul). Daca veti avea mai multe tranzactii cu ei pe parcursul anului, certificatul obtinut odata este valabil pentru toate platile catre acel furnizor pana la sfarsitului anului (plus inca 60 de zile), deci nu va trebui sa mai cereti altul la o noua plata.
Deci lucrurile stau cam asa. Daca primiti certificat platiti factura normal (asta daca in conventie nu e vreo alta clauza).
Daca nu primiti certificat, atunci aveti doua posibilitati. Platiti la furnizor 84% din suma si 16% virati la stat. Din punct de vedere contabil nu mai aveti nici o datorie catre furnizor, chiar daca el va ramane cu suma neincasata. Furnizorul va cere din Romania un document care sa ateste faptul ca s-a platit impozit in numele lui aici (acest 16%) si atunci se va regla si el cu soldul. Cealalata posibilitate, asta in cazul in care ei fac presiuni asupra dvs ca trebuie neaparata sa le platiti tot, chiar daca nu ati primit certificatul (insa daca ar citi si ei legislatia in tara lor ar vedea ca nu au dreptate) este ca le platiti la furnizori factura integral insa in plus platiti si impozitul la stat. In acest caz se considera ca ceea ce ati platit la furnizor ar fi fost acel 84% si platiti 16% pe baza noua. Ex daca ati platit 100 euro la furnizor, ei sunt 84% din suma si la stat dati 16% din 100*100/84 deci 16% din 119 = 19. Insa trebuie sa stiti ca aceasta cheltuiala nu este deductibila pentru dvs. Si in plus scoateti mai multi bani pentru a plati o datori la un furnizor care initial consta doar in factura.
Bafta in a-i convinge pe partenerii dvs.