Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
audit intern-audit financiar-control financiar intern - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


audit intern-audit financiar-control financiar intern


7 replies to this topic

#1 Costel D.

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 27 May 2008 - 11:52 AM

sunt nou intrat si am urmarit putin dezbatrea pe aceasta tema
am facut un curs de audit intern si am si o atestare, dar nu sunt membtu IIA
se pare ca exista confuzii: auditul intern si auditul financiar nu au nici o legatura, sunt total diferite

astfel auditul intern a aparut la noi in tara mai mult ca o cerinta din partea UE pentru a se tine sub control pe de o parte modul de utilizare a fondurilor europene si pe de alta institutiile statului care sunt abilitate de a manui aceste fonduri
urmare a acesteia a fost ca s-a extins la toate activitatile statului (publice) si deci este in general practicat in mod special la institutiile publice - obiectul acestuia este de a da o asigurare conducerii ca toate procedurile pe care managementul le-a aplicat in entitate, cat si sistemul de control intern functioneaza corect
mai trebuie subliniat ca acesta poate fi efectuat pentru o anumita activitate din entitate, pentru mai multe sau pentru toata activitatea, fie dupa un plan fie la cererea managementului
auditul propune de asemenea masuri si termene, dar nu face propuneri de sanctionare, etc. cum facea controlul financiar intern (care altfel spus la ora actuala este desuet)
auditul intern poate fi organizat ca si compartiment in entitate sau se poate externaliza apelandu-se la firme specializate

auditul financiar este numai externalizat, deoarece nu trebuie sa aiba nici o legatura cu societatea respectiva
acesta este efectuat conform legislatiei de catre firme specializate sau de catre experti contabili pe de o parte si de catre auditori acreditati de catre CAFR, conform Ordonantelor de Guvern nr.65/1994, respectiv 75/1999
acestia auditeaza (de fapt este incorect spus "auditeaza situatiile financiare", pentru ca termenul "a audita" vine de la a asculta, de aceea in general cele doua tipuri de audit se bazeza pe a observa, pe chestionare si interviuri in mare parte)situatiile financiare (bilant) si exprima o parerea asupra corectitudinii si exactitatii acestora

control financiar intern, dupa cum am spus este o activitate care in general era desfasurata pe vremea comunistilor, in scopul de a depista eventualele fraude si de a aplica sanctiuni, amenzi, etc.
intre timp lumea s-a mai modernizat si face acest lucru prin sistemul de control intern organizat la nivelul fiecarei activitati/subunitati
sper ca ati avut rabdare sa citiit toata aceasta polologhie...toate cele bune



#2 Lucasenko

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 27 May 2008 - 01:25 PM

Costel D. cred ca ar trebui facuta o nuantare la ceea ce ai scris tu si anume ca auditul intern a aparut la institutiile publice la solicitarea UE, dar a fost impus pentru ca acolo (in UE) este o functie necesara. Deci cam asta este diferenta intre noi si ei, in ceea ce priveste auditul intern, noi il consideram o obligatie, iar ei o necesitate.




#3 eugen ursache

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 517 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:agricultura, lemne fiare si motoare

Postat 27 May 2008 - 01:41 PM

Initial, si la ei a fost o obligatie, derivata din faptul ca sunt listati la bursa si este o cerinta expresa a investitorilor, pentru a evita fraudele corporatiste gen Enron. Ulterior, vazand beneficiile organizationale, au extins auditul intern si la cei nelistati si la ora actuala putem spune ca este un mix intre obligatie si necesitate.
Cat priveste controlul intern, este (si a fost) o functie strict necesara unei activitati care implica oamenii, deoarece mitul comunist cu "omul nou" a esuat lamentabil, perioada de acumulari salbatice de dupa schimbarea regimului dovedind-o cu prisosinta. De altfel este singura perioada in care CI a fost abolit, pentru a se putea devaliza fara frica patrimoniul firmelor, de stat si apoi chiar si private, de catre angajati, fiecare dupa putere, cei mari cu trenul, cei mici cu sacosa...
Motan m-as fi dorit sa fiu / cu gheare si mustete lungi, / cu coada-n sus, cu blana-n dungi, / c-un ochi verzui si-un ochi capriu. // Pisicile de prin vecini / sa le gonesc pe la pricini, / sa-mi fete fiecare-un fiu / c-un ochi verzui si-un ochi capriu (Nichita Stanescu)



#4 Lucasenko

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 28 May 2008 - 08:09 AM

Daca "initial" inseamna anii '50-'60 sunt de acord cu tine.

Eu cred ca una dintre cauzele acestei permanente confuzii intre cele 3 concepte este faptul ca noi am preluat modelul francez, deoarece am avut consultanti francezi, model care este putin cam inapoiat fata de cel al altor tari (de ex. Anglia) si care mentine si el aceasta confuzie.

Aceasta postare a fost editata de MIKY2010: 27 May 2009 - 12:39 PM




#5 grio

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 24 Postari:

Postat 28 May 2008 - 12:06 PM

Buna,
In Romania auditul intern este obligatoriu si la societatile comerciale mai mari (cele care sunt obligate sa depuna anumite situatii financiare). Din decembrie 2006 auditul intern a fost introdus si in Legea 31/1990 astfel incat este una dintre putinele functii ale unei societati despre care se face referire in aceasta lege. Pacat insa ca unii manageri nu prea vor sa o aplice, infiintand comp. de audit intern in baza legii, pe care apoi nu prea le mai iau in seama.
Controlul intern (inclusiv cel financiar) poate fi organizat in cadrul oricarei entitati, functie de cum hotaraste managementul.
O alta confuzie, intalnita mai ales la soc. comerciale care activeaza in industrie, este intre auditul intern la care facem referire si auditul efectuat in cadrul "managementului calitatii" (asigurarea calitatii - ISO 9001 etc.). Undeva am citit ca auditorii de calitate lucreaza cu "valorile calde", pe cand auditorii interni cu "valorile reci". Cei din urma efectueaza tot un fel de control intern. De altfel, in literatura de specialitate se arata ca auditul intern face parte, impreuna cu anumite controale, inspectii etc., din Sitemul de control al unei entitati (soc. com, institutie publica etc.).



#6 Albu

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 12 Postari:

Postat 27 June 2008 - 09:23 AM

Buna ziua,
Eu personal, ma bucur ca existati voi, cu punctele voastre de vedere, in ceea ce priveste auditul intern. Am citit cu atentie si concluzia este ca toti avem dreptate la cele afirmate in cadrul acestui subiect si pot fi foarte usor luate ca atare si insusite de cei mai putin experimentati, incepatori in ale meseriei. De ce spun acest lucru? Dupa parerea mea, din ce in ce mai mult se contureaza in contextul reglementarilor actuale, cel putin 2 tendinte, 2 grupuri de auditori interni, care stau in expectativa si abia asteapta sa mearga in directia pe care o considera buna, si anume :
1. auditori interni din sistemul public, care isi desfasoara activitatea in baza reglementarilor L 672/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Fac precizarea ca in baza aceleasi legi, (modificata de OG 37/2004) si alte entitati publice trebuie sa-si organizeze activitatea in aceleasi conditii, chiar daca nu au patrimoniu si fonduri publice, dar la care statul este actionar majoritar.
Pentru ambele cazuri, legea defineste la art. 3, alin (2), sfera de activitate a auditorului intern, incepand cu "activitatile financiare..." si pana la "constituirea veniturilor publice..." sau "administrarea patrimoniului public...". PUNCT.
Deci, conform legii, un auditor intern din aceasta categorie, ESTE OBLIGAT (atentie, este o Lege) sa auditeze activitatile amintite mai devreme.
Ce discutii sa mai purtam in cadrul celorlalte entitati publice care nu au patrimoniu si fonduri publice, dar care aplica 672, discutii purtate de exemplu cu cu directorul economic, sau cu cel de la calitate sau protocol, patrimoniu, etc, in care auditorul explica ca de la aparitia legii in 2002 pana in prezent, s-au mai schimbat unele lucruri, atat ca mentalitate cat si in ceea ce priveste cuprinderea altor activitati in sfera auditului intern, ce sa le explicam ca Standardele Internationale de Audit Intern emise de IIA, singura autoritate internationala in domeniu, spun cu totul altceva in legatura cu ceea ce ar trabui sa fac un auditor intern (iar initiatorii legii se bat cu pumnul in piept ca s-au inspirat din Standarde).
Deci, cei cu care noi ne spargem pieptul de atatea explicatii, spun doar un singur lucru, doar in cateva secunde - art. 3 din Lege spune ca tu, domnule auditor intern, trebuie sa te inscrii in aceasta sfera SI ATAT. Nu mai ai ce cauta in alta parte. Si, va vine sa credeti sau nu, daca ar fi medierea unui jurist, avocat, casa de avocatura, etc, fiti siguri ca auditorului intern, oficial, pierde de nu se vede, nu i se da dreptate dar si mai mult, i se poate reprosa (daca are si un manager general care asculta tot felul de bazaconii de la altii) ca a depasit sfera cuprinsa de lege, iar Normele interne de exercitare a auditului intern in acea organizatie, trebuie musai sa reflecte aceasta sfera.
Ce concluzie tragem de aici?
Revin la primul para din textul meu - toti avem dreptate in ceea ce afirmam, ne-am scolit, intelegem sfera mult mai larga a auditului intern, avem bun simt sa aplicam cele discutate cu specialistii interni/internationali in domeniu si, de fapt, suntem ca la inceput DEOARECE LEGEA ACTUALA NU PERMITE ALTCEVA.
Ce trebuie facut?
Modificarea/completarea legii aproape in totalitate, in spiritul Standardelor IIA.
De ce nu s-a facut acest lucru pana acum?
Nu prea stiu sa raspund...sau ar fi prea multe de spus...
O sa spuneti ca cele afirmate, nu sunt chiar asa, ca este o interpretare cam dura, ca nu poate exista o astfel de interpretare, etc...
Sa fim seriosi, este o situatie cat se poate de adevarata.
Nu mai vorbim ca o parte dintre auditorii interni, si astazi rapoartele lor suna ca si cum ar fi Procese Verbale de CFG si chiar le convine ca sfera este doar in cadrul financiarului contabilitatii.
Pai, cum sa inteleaga acestia din urma, spiritul Standardelor, noutatile in interpretarea unor reglementari in materie sau pur si simplu plusvaloarea care rezulta dintr-o misiune de audit intern? Dar evaluarea unor activitati care nu neaparat lucreaza direct cu ...banii?
2. O alta categorie este cea a auditorilor interni care isi desfasoara activitatea in firme private, in speta, in organizatii de consultanta si care executa auditul intern pentru alte organizatii. Adica...din exteriorul acesteia, pe contracte foarte grase. Deci, prevaleaza remuneratia.
Teoretic, nu ar fi mari probleme. Din punctul lor de vedere, vin unde au treaba, cer materiale de la diferita compartimente, le citesc, le baga probabil intr-un program specializat, le dau o interpretare si...iata rezultatul, adica ce au putut constata ei...din exterior (e drept, in baza unor materiale din interior) si apoi...plata, ca este tarziu. Poate ca modul lor de abordare este unul foarte realist, ancorat in castigurile vremurilor noastre iar colegii auditori interni din aceasta categorie, sunt oameni scoliti, pregatiti, cu bun simt de a-si face meseria.
Numai ca, eu nu sunt de acord cu acest mod de abordare (o sa spuneti ca nu ma intereseaza banii...), din urmatorul considerent - Ca principiu, auditul intern apartine organizatiei, este aplicat si dezvoltat permanent de oamenii din interior, care iau pulsul si simt incotro se indreapta o anume activitate, ce specificitati exista (care, in alta conjunctura pot apare ca fiind poate disfunctionalitati), iar calitatea activitatii auditorului intern de acolo, cel mai bine se vede/simte in analizele de risc efactuate asupra operațiunilor specifice locului.
Atunci cand analizezi o activitate (prin prisma auditorului intern angajat al organizatiei), iar paragraful din lege ti se pare ca spune nu chiar asa cum este de fapt activitatea desfasurata, incerci sa ajungi, cu ajutorul colegilor care sunt auditati, la acel grad de specificitate si de aplicare care ii este bine organizatiei respective, repet, chiar daca nu este in litera legii.
De unde a provenit ideea de a se merge pe acea linie? De ce exista eficienta in acea structura de specialitate, in conditiile in care reglementarile in vigoare nu sunt chiar asa de ...detaliate? De unde s-au inspirat in a edita o procedura interna care ii scapa de multe griji?
Cum pot fi aceste lucruri simtite, doar din analiza rece a unei hartii de catre cei din exterior? Oare acesta este spiritul auditului intern? Multe aspecte ar mai fi de pus in discutie...Si ma intreb, daca auditorul intern ...din extern, nu cunoaste organizatia, cu istoria sa, cu bune cu rele, cu atitudinea oamenilor, contextul in care se discuta, ce ramane mai departe? Poate doar ultima pagina din contract, in care un articol spune ca ...plata se face..., etc. Iar daca managerul general ar mai vrea ceva cerinte ulterioare sau evaluari suplimentare, alte interpratari, probabil o sa i se apuna...pardon, nu este in contract, dar o putem face si va ma costa XXX. Si de aici credeti ca rezulta o activitate eficienta pentru organizatie?
Repet, nu vreau sa fiu rau, dar poate ca auditul intern trebuie interpretat altfel si este bine de clarificat din timp.
Scuze, scuze, scuze ca m-am luat cu atatea, poate chiar v-am plictisit, dar voi m-ati inspirat, este bine ca discutam asemenea aspecte si daca unele afirmatii vi se par prostii sau exagerari, sa-mi fie cu iertare dar mi le asum..... Ca asa este normal . O zi buna!



#7 Lucasenko

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 02 July 2008 - 02:24 PM

Albu sunt de acord cu tine si consider ca UCAAPI atunci cand a luat in calcul modificarea Legii 672 trebuia sa plece de la a rectifica legea in acele puncte, printre care este si cel mentionat de tine mai sus, in care este in contradictie cu Standardele. Nu spun ca acea certificare nu este importanta, ba din contra, dar sunt si alte probleme stringente pe care le ridica Legea si care constituie permanent probleme pentru auditorii din prima categorie mentionata de tine, pentru ca cea de-a doua categorie are privilegiul ca poate sa se organizeze si sa-si desfasoare activitatea doar in conformitate cu Standardele.

Oare ce face AAIR in acest sens?
Am citit pe undeva ca reprezinta interesele membrilor sai (multi fiind din prima categorie)....

Cred ca UCAAPI nu considera ca sfera auditului este limitata la acela 4 litere din art. 3, dar la ce folos ne poate fi asta??? Atata timp cat Legea va cuprinde acea enuntare limitativa a sferei auditului oricine care nu a citit Standardele poate spune ca nu ai ce cauta in alt domeniu. Dar noi ne agatam de standarde, ca alta scapare nu avem.

Daca UCAAPI nu face nimic in acest sens, pentru ca nu vrea sau nu poate, desi personal cred ca poate, singura noastra sansa este ca AAIR sa se trezeasca si sa faca absolut toate demersurile necesare pentru a ne ajuta. AAIR poate fi o organizatie foarte puternica, daca vrea, spre deosebire de noi auditorii, luati individual, care ne mai scriem frustrarile pe un forum sau altul pentru ca alte mijloace de a ne manifesta nu avem.



#8 cimpoeru

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 08 July 2011 - 04:48 PM

Adunarea Generala a Actionarilor de la o societate comerciala pe actiuni hotaraste inlocuirea comisiei de cenzori cu auditor financiar extern si alege ca auditor financiar o persoana care facea parte si din comisia de cenzori a societatii.
Intrebare: Exista o situatie de conflict de interese sau persoana respectiva poate efectua activitatea de audit financiar extern in cadrul acestei societati?
Mentionez ca persoana respectiva nu este angajat permanent al societatii, dar avand calitatea de cenzor a primit lunar indemnizatia de cenzor pana la data desfiintarii comisiei de cenzori.






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL