Lucrari de contabilitate importante de efectuat la sfarsit de an
Actele normative in vigoare prevad o serie de lucrari contabile si fiscale pe care agentii economici sunt obligati sa le efectueze la incheierea anului. Dintre cele mai importante amintim:
1. Constituirea rezervei legale conform art. 183 din Legea nr. 31 / 1990 privind societatile comerciale.
Societatiile comerciale sunt obligate sa preia din profit, in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social. Aceasta rezerva legala este si deductibila din punct de vedere fiscal la calculul impozitului pe profit conform art. 22 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
2. Calcularea si comunicarea organului fiscal competent a pro-ratei conform art. 147 din Codul fiscal
Conform Codului fiscal persoanele impozabile din punctul de vedere al TVA-ului trebuie sa comunice organului fiscal competent, la inceputul fiecarui an fiscal, cel mai tarziu pana la data de 25 ianuarie inclusiv, pro-rata provizorie care va fi aplicata in anul respectiv, precum si modul de determinare al acesteia.
3. Notificarea privind cifra afaceri conform art. 156-1 alin. (6) din Codul fiscal
Persoanele inregistrate normal in scopuri de TVA trebuie sa verifice daca perioada fiscala, din punctul de vedere al TVA, in anul 2009 este luna sau trimestrul calendaristic. Perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere care nu a depasit plafonul de 100.000 euro.
De asemenea persoanele a caror cifra de afaceri anuala din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere nu a depasit plafonul de 100.000 euro trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 ianuarie inclusiv, o notificare in care sa mentioneze cifra de afaceri din anul precedent, obtinuta sau, dupa caz, recalculata.
4. Lucrari pentru persoanele care aplica reglementarile prevazute de OMFP nr. 1752 / 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene
a). Evaluarea elementelor monetare exprimate in valuta
Conform OMFP nr. 1752 / 2005 disponibilitatile si alte elemente asimilate, cum sunt acreditivele si depozitele bancare, creantele si datoriile in valuta trebuie evaluate si raportate utilizand cursul de schimb comunicat de BNR valabil la data incheierii exercitiului financiar. Diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, intre cursul de la data inregistrarii creantelor sau datoriilor in valuta sau cursul la care au fost raportate in situatiile financiare anterioare si cursul de schimb de la data incheierii exercitiului financiar, se inregistreaza, la venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
b). Inregistrarea contabila privind avansurile nedecontate la data bilantului
Conform OMFP nr. 1752 / 2005 la data bilantului in contul de debitori diversi se evidentiaza si sumele reprezentand avansuri de trezorerie nedecontate, prin nota contabila 461 = 542.
5. Inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv
Conform OMFP 1753 / 2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiilor autonome, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste, institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au obligatia sa efectueze anual inventarierea elementelor de activ si de pasiv.
6. Arhivarea registrului jurnal
Conform OMFP nr. 1850 / 2004 privind registrele si formularele financiar-contabile in conditiile conducerii contabilitatii cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, fiecare operatiune economico-financiara se va inregistra prin articole contabile, in mod cronologic, dupa data de intocmire sau de intrare a documentelor in unitate. In acest caz, Registrul-jurnal se editeaza lunar, iar paginile vor fi numerotate pe masura editarii lor. Registrul-jurnal va fi snuruit, parafat si inregistrat in evidenta unitatii, in registrul de intrare-iesire, in luna urmatoare celei in care numarul de file editate este 100, sau anual, daca numarul filelor editate este sub 100, pentru un exercitiu financiar.
7. Completarea registrului inventar
Conform OMFP nr. 1850 / 2004 privind registrele si formularele financiar-contabile registrul inventar se completeaza la sfarsitul exercitiului financiar pe baza datelor cuprinse in listele de inventariere si in procesele-verbale de inventariere a elementelor de activ si de pasiv, prin gruparea acestora pe conturi sau grupe de conturi.
Aceste registru se completeaza pe baza inventarierii faptice a elementelor de activ si de pasiv grupate dupa natura lor conform posturilor din bilant.
De asemenea in cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operatiunea de inventariere se actualizeaza cu intrarile si iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse in registrul-inventar. Operatiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa fie reflectata situatia reala a elementelor de activ si de pasiv