1. Definiti lichidarea societatilor comerciale.
Rezolvare:
Lichidarea societatilor comerciale consta in incetarea existentei acesteia ce impune derularea unor operatiuni care sa puna capat activitatii societatii si totodata sa duca in final la incetarea statutului de persoana juridica.
INTRODUCERE
Lichidarea unei societăți comerciale consta în îndeplinirea unor operațiuni care să pună capăt activității societății, și totodată să ducă în final la încetarea statutului de persoana juridică al societății. Operațiunile de lichidare a societăților comerciale sunt reglementate de art.252-270 din Legea nr.31/1990, republicată în M.O. nr.1066/17.11.2004 și de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, publicată în același M.O nr.359/21.04.2006.
Chiar dacă din definiția mai sus enunțată s-ar părea ca operațiunea de lichidare a unei societăți comerciale ar fi o acțiunea relativ simplă, lucrurile nu stau de loc în felul acesta, lichidarea îmbrăcând diverse forme, necesitând implicarea atumitor persoane și reflectându-se în contabilitate printr-un lung șir de înregistrări contabile. Toate acestea vor fi dezbătute și exemplificate în paginile următoare.
Lichidarea unei societăți comerciale reprezintă un număr de operațiuni care după dizolvarea societății urmărește trasformarea activului în bani și plata creditorilor și apoi partajul activului net (rămas) între asociați Din cele relatate, se poate constata că lichidarea este precedată de dizolvarea societății comerciale. O societate comercială nu mai este considerată o entitate economică, socială și juridică după dizolvarea și lichidarea ei.
Dizolvarea și lichidarea pot fi privite împreună, finalul fiind, după cum s-a menționat, dispariția societății comerciale, ca entitate economică. Trebuie însă remarcat faptul că dizolvarea presupune păstrarea calității de persoana juridică pe o anumită perioadă, în vederea lichidării. Lichidarea însă remarcă dispariția definitivă a persoanei juridice, a societății comerciale.
Motivele dizolvării și respectiv lichidării unei societăți pot fi: expirarea termenului stabilit pentru durata societății; realizarea obiectivului de activitate al societății pentru care a fost creată; imposibilitatea realizării obiectivului de activitate; hotărârea adunării generale; falimentul societății (dacă pierderea este foarte mare); dacă micșorarea capitalului s-a făcut sub nivelul legal Hotărârea de dizolvare aparține asociaților sau este luată de tribunal. Dizolvarea societății determină declanșarea acțiunii de lichidare.
Este însă necesar de menționat că nu întotdeauna dizolvarea unei societăți comerciale presupune și lichidarea ei. În acest sens, menționăm: schimbarea obiectului de activitate; fuziunea cu o altă societate; divizarea societății.
În aceste situații, societatea comercială capătă o altă configurație fața de cea inițială.
După hotărârea de lichidare, adunarea asociaților stabilește lichidatorii și atribuțiile acestora. Lichidatorii sunt persoane fizice sau juridice ce au misiunea de executare a operațiunilor de lichidare a societății comerciale. Activitatea de lichidare este controlată de cenzori.
Lichidatorii trebuie să îndeplinească mai multe acțiuni, printre care: să vândă la licitație publică averea societății; să lichideze si să încaseze creanțele; să plătească datoriile; să îndeplinească orice alte acte de comerț necesare lichidării.
1. Care sunt organele care aplica procedura insolventei?
Rezolvare
I. Organele care aplică procedura sunt:
- instanțele judecătorești;
- judecătorul-sindic;
- administratorul judiciar;
- lichidatorul.
Instanțele judecătorești
Toate procedurile cu excepția recursului prevăzut la art.8, sunt de competența exclusivă a tribunalului în a cărui rază teritorială își are sediul debitorul, astfel cum figurează acesta în registrul comerțului, respectiv în registrul societăților agricole sau în registrul asociațiilor și fundațiilor, și sunt exercitate de un judecător-sindic.
Conform art. 8 curtea de apel va fi instanța de recurs pentru hotărârile pronunțate de judecătorul-sindic în temeiul art.11.
2. Judecătorul-sindic
Principalele atribuții ale judecătorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) pronunțarea motivată a hotărârii de deschidere a procedurii și, după caz, de intrare în faliment atât prin procedura generală, cât și prin procedura simplificată;
b) judecarea contestației debitorului împotriva cererii introductive a creditorilor pentru începerea procedurii; judecarea opoziției creditorilor la deschiderea procedurii;
c) desemnarea motivată, prin sentința de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolvență care au depus ofertă de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, după caz, a lichidatorului care va administra procedura până la confirmarea sau, după caz, înlocuirea sa de către adunarea
creditorilor;
d) confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de adunarea creditorilor, confirmarea onorariului negociat cu adunarea creditorilor;
e) înlocuirea, pentru motive temeinice, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului;
f) judecarea cererilor de a i se ridica debitorului dreptul de a-și mai conduce activitatea;
g) judecarea cererilor de atragere a răspunderii membrilor organelor de conducere care au contribuit la ajungerea debitorului în insolvență, potrivit art.138, sesizarea organelor de cercetare penală în legătură cu săvârșirea infracțiunilor prevăzute la art.143-147;
h) judecarea acțiunilor introduse de administratorul judiciar sau de lichidator pentru anularea unor acte frauduloase si a unor constituiri sau transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii procedurii;
i) judecarea contestațiilor debitorului, ale comitetului creditorilor ori ale oricărei persoane interesate împotriva măsurilor luate de administratorul judiciar sau de lichidator;
j) admiterea și confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare, după votarea lui de către creditori;
k) soluționarea cererii administratorului judiciar sau a comitetului creditorilor de întrerupere a procedurii de reorganizare judiciară și de intrare în faliment;
l) soluționarea contestațiilor formulate la rapoartele administratorului judiciar sau ale lichidatorului;
m) judecarea acțiunii în anularea hotărârii adunării creditorilor;
n) pronunțarea hotărârii de închidere a procedurii.
3. Administratorul judiciar
Administratorul judiciar este persoana fizică sau juridică, practician în insolvență, autorizat în condițiile legii, desemnat să exercite atribuțiile prevăzute la art.20 în perioada de observație și pe durata procedurii de reorganizare (art. 3 pct. 23).
Principalele atribuții ale administratorului judiciar, sunt:
a) examinarea situației economice a debitorului și a documentelor depuse conform prevederilor art.28 și 35 și întocmirea unui raport prin care să propună fie intrarea în procedura simplificată, fie continuarea perioadei de observație în cadrul procedurii generale și supunerea acelui raport judecătorului-sindic, într-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depăși 30 de zile de la desemnarea administratorului judiciar;
b) examinarea activității debitorului și întocmirea unui raport amănunțit asupra cauzelor și împrejurărilor care au dus la apariția stării 21 de insolvență, cu menționarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă, și asupra existenței premiselor angajării răspunderii acestora, în condițiile art.138, precum și asupra posibilității reale de reorganizare efectivă a activității debitorului ori a motivelor care nu permit reorganizarea și supunerea acelui raport judecătorului-sindic, într-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depăși 60 de zile de la desemnarea administratorului judiciar;
c) întocmirea actelor prevăzute la art.28 alin.(1), în cazul în care debitorul nu și-a îndeplinit obligația respectivă înăuntrul termenelor legale, precum și verificarea, corectarea și completarea informațiilor cuprinse în actele respective, când acestea au fost prezentate de debitor;
d) elaborarea planului de reorganizare a activității debitorului, în funcție de cuprinsul raportului prevăzut la lit. a) și în condițiile și termenele prevăzute la art.94;
e) supravegherea operațiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
f) conducerea integrală, respectiv în parte, a activității debitorului, în acest ultim caz cu respectarea precizărilor exprese ale judecătorului-sindic cu privire la atribuțiile sale și la condițiile de efectuare a plăților din contul averii debitorului;
g) convocarea, prezidarea și asigurarea secretariatului ședințelor adunării creditorilor sau ale acționarilor, asociaților ori membrilor debitorului persoană juridică;
h) introducerea de acțiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna drepturilor creditorilor, precum și a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operațiuni comerciale încheiate de debitor și a constituirii unor garanții acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
i) sesizarea de urgență a judecătorului-sindic în cazul în care constată că nu există bunuri în averea debitorului ori că acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative;
j) menținerea sau denunțarea unor contracte încheiate de debitor;
k) verificarea creanțelor și, atunci când este cazul, formularea de obiecțiuni la acestea, precum și întocmirea tabelelor creanțelor;
l) încasarea creanțelor; urmărirea încasării creanțelor referitoare la bunurile din averea debitorului sau la sumele de bani transferate de către debitor înainte de deschiderea procedurii; formularea și susținerea acțiunilor în pretenții pentru încasarea creanțelor debitorului, pentru aceasta putând angaja avocați;
m) cu condiția confirmării de către judecătorul-sindic, încheierea de tranzacții, descărcarea de datorii, descărcarea fidejusorilor, renunțarea la garanții reale;
n) sesizarea judecătorului-sindic în legătură cu orice problemă care ar cere o soluționare de către acesta.
1. Prezentati cauzele dizolvarii societafilor comerciale.
Rezolvare
Dizolvarea societatilor comerciale reprezinta o etapa in procesul de încetare a personalitatii juridice a acestora, formata dintr-un ansamblu de operatiuni care au ca urmare lichidarea patrimoniului societatii in cauza.
Dizolvarea se poate traduce:
- in baza unei hotarâri a asociatilor;
- prin hotarârea instantei judecatoresti;
- in virtutea legii (de drept) .
Legea societatilor comerciale prevede cauze comune, generale, de dizolvare a societatilor comerciale si cauze specifice fiecarei forme.
I. Cauze comune de dizolvare a societatilor comerciale
Potrivit art. 227 alin.l din Legea nr.31/1990, republicata, sunt cauze comune de dizolvare a societatilor comerciale urmatoarele:
1. trecerea timpului stabilit pentru durata societatii;
2. imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia;
3. declararea nulitatii societatii;
4. hotarârea adunarii generale;
5. hotarârea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice, precum neîntelegerile grave dintre asociati, care împiedica functionarea societatii;
6. falimentul societatii;
7. alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al societatii.
a) Trecerea timpului stabilit pentru durata societatii
Prelungirea societatii prin vointa asociatilor este posibila in masura in care hotarârea de prelungire are loc înainte de expirarea duratei stabilite in actul constitutiv, altminteri insa dizolvarea opereaza de drept.
In acest caz, asociatii trebuie sa fie consultati cu cel putin trei luni înainte de expirarea duratei societatii, daca se hotaraste cu privire la eventuala prelungire a duratei de functionare a acesteia.
In cazul in care asociatii nu sunt consultati cu cel putin trei luni înainte de expirarea duratei societatii cu privire la eventuala prelungire a acesteia, la cererea oricarui dintre asociati, tribunalul va putea dispune, prin încheiere, efectuarea consultarii. Creditorii particulari ai asociatilor dintr-o societate in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata pot face opozitie împotriva hotarârii adunarii asociatilor de prelungire a duratei societatii peste termenul fixat initial, daca au drepturi stabilite printr-un titlu executoriu anterior hotarârii.
Opozitia se face in termen de 30 de zile de la data publicarii hotarârii sau a actului aditional modificator in Monitorul Oficial al României si se depune la oficiul registrului comertului.
In cazul admiterii opozitiei, asociatii trebuie sa opteze, in termen de o luna de la data la care hotarârea a devenit irevocabila, fie pentru a renunta la prelungire, fie pentru a exclude din societate pe asociatul debitor al creditorului care a facut opozitie, caz in care drepturile cuvenite asociatului debitor se vor calcula pe baza ultimului bilant contabil aprobat.
4.Care este ordinea in care vor fi distribuite fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, in favoarea creditorului de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentive de orice fel?
Rezolvare
Distribuirea sumelor realizate în urma lichidarii:
Art. 121. - (1) Fondurile obtinute din vânzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, în favoarea
creditorului, de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie de orice fel, vor fidistribuite în urmatoarea ordine:
1. taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vânzarii bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesarepentru conservarea si administrarea acestor bunuri, precum si plata remuneratiilor persoanelor angajate în conditiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23 si 24;
1±. crean
țele creditorilor garantați născute în timpul procedurii de insolvență după confirmarea planului de reorganizare, ca parte componentă a acestui plan. Aceste creanțe cuprind capitalul, dobânzile, majorările și penalitățile de orice fel.
2. crean
țele creditorilor garantați, cuprinzând tot capitalul, dobânzile, majorările și penalitățile de orice fel, precum și cheltuielile, pentru creanțele născute înainte de deschiderea procedurii.
(2) În cazul în care sumele realizate din vânzarea acestor bunuri ar fi insuficiente pentru plata în întregime a respectivelor creante garantate, creditorii vor avea, pentru diferenta, creante chirografare care vor veni în
concurs cu cele cuprinse în categoria corespunzatoare, potrivit naturii lor, prevazute la art. 123, si vor fi supuse dispozitiilor art. 41. Daca dupa plata sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o diferenta în plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, în contul averii debitorului.
(3) Un creditor cu creanta garantata este îndreptatit sa participe la orice distribuire de suma facuta înaintea vânzarii bunului supus garantiei lui. Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scazute din cele pe care
creditorul ar fi îndreptatit sa le primeasca ulterior din pretul obtinut prin vânzarea bunului supus garantiei sale, daca aceasta este necesara pentru a împiedica un astfel de creditor sa primeasca mai mult decât ar fi primit daca bunul supus garantiei sale ar fi fost vândut anterior distribuirii.
5. Prezentati modalitatea de efectuare a lichidarii.
Rezolvare
Efectuarea lichidarii
Art. 116. - (1) Lichidarea bunurilor din averea debitorului va fi efectuata de lichidator sub controlul judecatorului-sindic. Pentru maximizarea valorii averii debitorului, lichidatorul va face toate demersurile de
expunere pe piata, într-o forma adecvata, a acestora, cheltuielile de publicitate fiind suportate din averea debitorului.
(2) Lichidarea va începe îndată după finalizarea de către lichidator a inventarierii
și depunerea raportului de evaluare. Bunurile vor putea fi vândute în bloc - ca ansamblu în stare de funcționare - sau individual.
Metoda de vânzare a bunurilor, respectiv licita
ție publică, negociere directă sau o combinație a celor două, va fi aprobată de adunarea creditorilor, pe baza propunerii lichidatorului. Lichidatorul prezintă adunării
generale a creditorilor
și regulamentul de vânzare corespunzător modalității de vânzare pentru care optează. (3) În vederea evaluarii bunurilor din averea debitorului, lichidatorul poate fie sa angajeze în numele debitorului un evaluator, fie, cu acordul comitetului creditorilor, sa utilizeze un evaluator propriu.
Evaluatorii trebuie sa fie membri ai Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din România, iar evaluarea trebuie efectuata în conformitate cu standardele internationale de evaluare.
6 Ce prevede raportul prezentat de lichidator privind modalitatea de vanzare in bloc?
Rezolvare:
Bunurile din averea debitorului vor fi evaluate atât în bloc, cât si individual. Evaluarea în bloc are în vedere fie evaluarea totalitatii bunurilor din averea debitorului, fie evaluarea subansamblurilor functionale.
Prin subansamblu functional se întelege acele bunuri ale debitorului care, împreuna, asigura realizarea unui produs finit, de sine statator, sau permit desfasurarea unei afaceri independente. Un subansamblu este considerat functional numai daca are asigurat accesul la drumul public si la folosirea utilitatilor.
Art. 117. - (1) Lichidatorul va prezenta comitetului creditorilor un raport care va cuprinde evaluarea bunurilor si metoda de valorificare a acestora si în care se va preciza daca vânzarea se va face în bloc sau
individual ori o combinatie a acestora, prin licitatie publica sau negociere directa sau prin ambele metode.
(2) În cazul în care se propune vânzarea în bloc prin negociere directa, lichidatorul va putea propune, în baza ofertelor primite, începerea negocierii cu unul sau mai multi cumparatori identificati, cu precizarea
conditiilor de plata si a pretului minim de pornire a negocierii, care nu poate fi inferior pretului de evaluare.
(3) Lichidatorul va convoca adunarea generala a creditorilor în termen de maximum 20 de zile de la data sedintei comitetului creditorilor, înstiintându-i pe creditori despre posibilitatea studierii raportului si a procesului-verbal al sedintei comitetului creditorilor privind raportul.
8. Care sunt principalele atributii ale judecatorului sindic.
Rezolvare:
Judecatorul-sindic
Art. 9. - Repartizarea cauzelor având ca obiect procedura prevazuta de prezenta lege judecatorilor
desemnati ca judecatori-sindici se realizeaza potrivit art. 53 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, în mod aleatoriu, în sistem informatizat.
Art. 11. - (1) Principalele atributii ale judecatorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) pronuntarea motivata a hotarârii de deschidere a procedurii si, dupa caz, de intrare în faliment atât prin procedura generala, cât si prin procedura simplificata;
b) judecarea contestatiei debitorului împotriva cererii introductive a creditorilor pentru începerea
procedurii; judecarea opozitiei creditorilor la deschiderea procedurii;
c) desemnarea motivata, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolventa
compatibili care au depus oferta de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, dupa caz, a lichidatorului care va administra procedura pâna la confirmarea ori, dupa caz, înlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea creantelor, fixarea remuneratiei în conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activitatii practicienilor în insolventa, precum si a atributiilor acestuia pentru aceasta perioada. Judecatorul-sindic va desemna administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de catre creditorul care a solicitat
deschiderea procedurii sau de catre debitor, daca cererea îi apartine. În situatia în care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicita numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va face de catre judecatorul-sindic din rândul practicienilor care au depus oferte la dosarul cauzei. În caz de conexare se va tine seama de cererile creditorilor în ordinea marimii creantelor sau de cererea debitoarei, daca nu exista o cerere din partea unui creditor;
d) confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de adunarea creditorilor sau de creditorul care de
ține mai mult de 50% din valoarea creanțelor, precum și a onorariului negociat. Dacă nu există contestații împotriva hotărârii adunării creditorilor sau a deciziei creditorului care deține mai mult de 50% din valoarea creanțelor, confirmarea se va face în camera de consiliu, fără citarea
păr
ților, în termen de 3 zile de la publicarea în Buletinul procedurilor de insolvenț
ă a procesului-verbal al adunării creditorilor sau, după caz, a deciziei creditorului majoritar;
e) înlocuirea, pentru motive temeinice, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului;
f) judecarea cererilor de a i se ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce activitatea;
g) judecarea cererilor de atragere a raspunderii membrilor organelor de conducere care au contribuit la
ajungerea debitorului în insolventa, potrivit art. 138, sesizarea organelor de cercetare penala în legatura cu savârsirea infractiunilor prevazute la art. 143-147;
h) judecarea actiunilor introduse de administratorul judiciar sau de lichidator pentru anularea unor acte frauduloase si a unor constituiri ori transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii procedurii;
i) judecarea contestatiilor debitorului, ale comitetului creditorilor ori ale oricarei persoane interesate împotriva masurilor luate de administratorul judiciar sau de lichidator;
j) admiterea si confirmarea planului de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa votarea lui de catre creditori;
k) solutionarea cererii administratorului judiciar sau a comitetului creditorilor de întrerupere a procedurii de reorganizare judiciara si de intrare în faliment;
l) solutionarea contestatiilor formulate la rapoartele administratorului judiciar sau ale lichidatorului;
m) judecarea actiunii în anularea hotarârii adunarii creditorilor;
n) pronuntarea hotarârii de închidere a procedurii.
(2) Atributiile judecatorului-sindic sunt limitate la controlul judecatoresc al activitatii administratorului judiciar si/sau al lichidatorului si la procesele si cererile de natura judiciara aferente procedurii insolventei.
Atributiile manageriale apartin administratorului judiciar ori lichidatorului sau, în mod exceptional, debitorului, daca acestuia nu i s-a ridicat dreptul de a-si administra averea. Deciziile manageriale pot fi controlate sub aspectul oportunitatii de catre creditori, prin organele acestora.
9. Rolul deschiderii procedurii si efectele deschiderii procedurii de insolventa?
Rezolvare
Art. 1
(1) Procedura generala prevazuta de prezenta lege se aplica urmatoarelor categorii de debitori aflati in stare de insolventa sau de insolventa iminenta, cu exceptia celor prevazuti la alin.(2) lit.c) si d):
1. societatile comerciale;
2. societatile cooperative;
3. organizatiile cooperatiste;
4. societatile agricole;
5. grupurile de interes economic;
6. orice alta persoana juridica de drept privat care desfasoara si activitati economice.
(2) Procedura simplificata prevazuta de prezenta lege se aplica debitorilor aflati in stare de insolventa, care se incadreaza in una din urmatoarele categorii:
a) comercianti, persoane fizice, actionand individual;
b) asociatii familiale;
c) comercianti care fac parte din categoriile prevazute la alin.(1) si indeplinesc una din urmatoarele conditii:
1. nu detin nici un bun in patrimoniul lor;
2. actele constitutive sau documentele contabile nu pot fi gasite;
3. administratorul nu poate fi gasit;
4. sediul nu mai exista sau nu corespunde adresei din registrul comertului.
d) debitori care fac parte din categoriile prevazute la alin.(1), care nu au prezentat documentele prevazute la art.28 alin.(1) lit.b), c), e) si h), in termenul prevazut de lege;
e) societati comerciale dizolvate anterior formularii cererii introductive;
f) debitori care si-au declarat prin cererea introductiva intentia de intrare in faliment sau care nu sunt indreptatiti sa beneficieze de procedura de reorganizare judiciara prevazuta de prezenta lege.
Art. 2
Scopul prezentei legi este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. insolventa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
a) insolventa este prezumata ca fiind vadita, atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;
b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati, la scadenta, datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei;
2. averea debitorului reprezinta totalitatea bunurilor si drepturilor sale patrimoniale - inclusiv cele dobandite in cursul procedurii insolventei - care pot face obiectul executarii silite, in conditiile reglementate de Codul de procedura civila;
3. procedura colectiva este procedura in care creditorii recunoscuti participa impreuna la urmarirea si recuperarea creantelor lor, in modalitatile prevazute de prezenta lege;
4. data deschiderii procedurii reprezinta:
a) in cazul cererii debitorului de deschidere a procedurii, data pronuntarii incheierii prevazute la art.32 alin.(1);
b) in cazul cererii creditorului de deschidere a procedurii, data pronuntarii sentintei judecatorului-sindic, prevazuta la art.33 alin.(4) sau (6);
5. debitorul este persoana fizica sau persoana juridica de drept privat, care face parte dintr-una din categoriile prevazute la art.1, al carei patrimoniu este in stare de insolventa;
6. prin creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolventei se intelege creditorul a carui creanta impotriva patrimoniului debitorului este certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile;
7. prin creditor se intelege persoana fizica sau juridica care detine un drept de creanta asupra averii debitorului si care a solicitat, in mod expres, instantei sa ii fie inregistrata creanta in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante si care poate face dovada creantei sale fata de patrimoniul debitorului, in conditiile prezentei legi. Au calitatea de creditor, fara a depune personal declaratiile de creanta, salariatii debitorului;
8. creditorul indreptatit sa participe la procedura insolventei este acel creditor care a formulat si i-a fost admisa, total sau in parte, o cerere de inregistrare a creantei sale pe tabelul definitiv al creantelor contra debitorului si care are dreptul de a participa si vota in adunarea creditorilor, inclusiv asupra unui plan de reorganizare judiciara admis de judecatorul-sindic, de a fi desemnati in calitate de membri ai comitetului creditorilor, de a participa la distributiile de fonduri rezultate din reorganizarea judiciara a debitorului sau din lichidarea averii debitorului, de a fi informat sau notificat cu privire la desfasurarea procedurii si de a participa la orice alta procedura reglementata de prezenta lege;
9. creantele garantate sunt creantele persoanelor care beneficiaza de o garantie reala asupra bunurilor din patrimoniul debitorului, indiferent daca acesta este debitor principal sau tert garant fata de persoanele beneficiare ale garantiilor reale;
10. creantele salariale sunt creantele ce izvorasc din raporturi de munca intre debitor si angajatii acestuia. Aceste creante sunt inregistrate din oficiu in tabelul de creante de catre administratorul judiciar/lichidator;
11. creantele bugetare reprezinta creantele constand in impozite, taxe, contributii, amenzi si alte venituri bugetare, precum si accesoriile acestora;
12. valoare prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului. Acesta este de 10.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe economie;
13. creditorii chirografari sunt creditorii debitorului care nu au constituite garantii fata de patrimoniul debitorului si care nu au privilegii insotite de drepturi de retentie, ale caror creante sunt curente la data deschiderii procedurii, precum si creante noi, aferente activitatilor curente in perioada de observatie;
14. activitatile curente reprezinta acele fapte de comert si operatiuni financiare propuse a fi efectuate de debitor in perioada de observatie, in cursul normal al comertului sau, cum ar fi:
a) continuarea activitatilor contractate, conform obiectului de activitate;
b) efectuarea operatiunilor de incasari si plati aferente acestora;
c) asigurarea finantarii capitalului de lucru in limite curente;
15. perioada de observatie este perioada cuprinsa intre data deschiderii procedurii si data confirmarii planului sau, dupa caz, a intrarii in faliment;
16. tabelul preliminar de creante cuprinde toate creantele nascute inainte de data deschiderii procedurii curente, scadente, sub conditie sau in litigiu, acceptate de catre administratorul judiciar in urma verificarii acestora. In tabel va fi mentionata atat suma solicitata de catre creditor, cat si suma acceptata si rangul de preferinta. In cazul procedurii simplificate, in acest tabel se vor inregistra si creantele nascute dupa deschiderea procedurii si pana la momentul intrarii in faliment;
17. prin tabel definitiv de creante se intelege tabelul care cuprinde toate creantele asupra averii debitorului la data deschiderii procedurii, acceptate in tabelul preliminar si impotriva carora nu s-au formulat contestatii in conformitate cu prevederile art.73, precum si creantele admise in urma solutionarii contestatiilor. In acest tabel se arata suma solicitata, suma admisa si rangul de prioritate a creantei;
18. tabelul suplimentar cuprinde toate creantele nascute dupa data deschiderii procedurii generale si pana la data inceperii procedurii falimentului, acceptate de catre lichidator in urma verificarii acestora. In tabel va fi mentionata atat suma solicitata de catre creditor, cat si suma acceptata si rangul de preferinta;
19. tabelul definitiv consolidat va cuprinde totalitatea creantelor ce figureaza ca admise in tabelul definitiv de creante si cele din tabelul suplimentar necontestate, precum si cele rezultate in urma solutionarii contestatiilor la tabelul suplimentar. In situatia in care s-a dispus intrarea in faliment dupa confirmarea unui plan de reorganizare, urmeaza a se intocmi o varianta actualizata a tabelului definitiv consolidat, in concordanta cu programul de plata a creantelor, cuprins in planul de reorganizare si cu deducerea sumelor achitate pe parcursul desfasurarii acestuia;
20. reorganizarea judiciara este procedura ce se aplica debitorului, persoana juridica, in vederea achitarii datoriilor acestuia, conform programului de plata a creantelor. Procedura de reorganizare presupune intocmirea, aprobarea, implementarea si respectarea unui plan, numit plan de reorganizare, care poate sa prevada, impreuna sau separat:
a) restructurarea operationala si/sau financiara a debitorului;
b) restructurarea corporativa prin modificarea structurii de capital social; c) restrangerea activitatii prin lichidarea unor bunuri din averea debitorului;
21. categoria de creante defavorizate este prezumata a fi categoria de creante pentru care planul de reorganizare prevede cel putin una dintre modificarile urmatoare pentru oricare dintre creantele categoriei respective:
a) o reducere a cuantumului creantei;
b) o reducere a garantiilor sau a altor accesorii, cum ar fi reesalonarea platilor in defavoarea creditorului;
c) valoarea actualizata cu dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, daca nu este stabilit altfel prin contractul privind creanta respectiva sau prin legi speciale, este mai mica decat valoarea la care a fost inscrisa in tabelul definitiv de creante;
22. prin program de plata a creantelor se intelege tabelul de creante mentionat in planul de reorganizare care cuprinde cuantumul sumelor pe care debitorul se obliga sa le plateasca creditorilor, prin raportare la tabelul definitiv de creante si la fluxurile de numerar aferente planului de reorganizare, si care cuprinde:
a) cuantumul sumelor datorate creditorilor conform tabelului definitiv de creante pe care debitorul se obliga sa le plateasca acestora;
b) termenele la care debitorul urmeaza sa plateasca aceste sume;
23. prin procedura falimentului se intelege procedura de insolventa concursuala colectiva si egalitara care se aplica debitorului in vederea lichidarii averii acestuia pentru acoperirea pasivului, fiind urmata de radierea debitorului din registrul in care este inmatriculat;
24. procedura generala reprezinta procedura prevazuta de prezenta lege prin care un debitor care indeplineste conditiile prevazute la art.1 alin.(1), fara a le indeplini simultan si pe cele de la art.1 alin.(2), intra, dupa perioada de observatie, succesiv, in procedura de reorganizare judiciara si in procedura de faliment, sau separat, numai in reorganizare judiciara sau doar in procedura de faliment;
25. procedura simplificata reprezinta procedura prevazuta de prezenta lege prin care debitorul care indeplineste conditiile prevazute la art.1 alin.(2) intra direct in procedura de faliment, fie o data cu deschiderea procedurii insolventei, fie dupa o perioada de observatie de maximum 60 de zile, perioada in care vor fi analizate elementele aratate la art.1 alin.(2) lit.c) si d);
26. administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea generala a actionarilor/asociatilor debitorului, persoana juridica, sa efectueze in numele si pe seama acestuia, actele de administrare necesare in perioadele de procedura cand debitorului i se permite sa-si administreze activitatea si sa le reprezinte interesele in procedura pe perioada in care debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea generala a actionarilor, asociatilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocata de administratorul judiciar sau de lichidator, pentru desemnarea administratorului special, in termen de maximum 20 de zile de la deschiderea procedurii sau, dupa caz, de la ridicarea dreptului debitorului de a-si administra averea. Adunarea generala va fi prezidata de administratorul judiciar sau de lichidator, dupa caz.
27. administratorul judiciar este persoana fizica sau juridica, practician in insolventa, autorizat in conditiile legii, desemnat sa exercite atributiile prevazute la art.20 in perioada de observatie si pe durata procedurii de reorganizare;
28. lichidatorul este persoana fizica sau juridica, practician in insolventa, autorizat in conditiile legii, desemnata sa conduca activitatea debitorului si sa exercite atributiile prevazute la art.25 in cadrul procedurii de faliment, atat in procedura generala, cat si in cea simplificata;
29. buletinul procedurilor de insolventa reprezinta publicatia editata de Oficiul National al Registrului Comertului care are drept scop publicarea citatiilor, convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti, administratorul judiciar/lichidator dupa deschiderea procedurii prevazute de prezenta lege;
30. ridicarea dreptului de administrare atrage suspendarea mandatului administratorului special sau al consiliului de administratie al debitorului. In cazul ridicarii dreptului de administrare al debitorului, conducerea acestuia este preluata de administratorul judiciar sau de lichidator, dupa caz;
31. prin contract financiar calificat se intelege orice contract avand ca obiect operatiuni cu instrumente financiare derivate realizate pe pietele reglementate, pietele asimilate sau pietele la buna intelegere, astfel cum sunt acestea reglementate;
32. prin consumator captiv se intelege consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul;
33. operatiunea de compensare bilaterala (netting) presupune realizarea, in legatura cu unul sau mai multe contracte financiare calificate, a uneia sau a mai multora dintre urmatoarele:
a) incetarea unui contract financiar calificat si/sau accelerarea oricarei plati sau indepliniri a unei obligatii ori realizari a unui drept in baza unuia sau a mai multor contracte financiare calificate avand ca temei un acord de compensare bilaterala ( netting);
b) calcularea sau estimarea unei valori de compensare, valori de piata, valori de lichidare ori valori de inlocuire a oricareia dintre obligatiile sau drepturile la care se refera lit.a);
c) conversia intr-o singura moneda a oricarei valori, calculata potrivit lit. b);
d) compensarea, pana la obtinerea unei sume nete (off-set), a oricaror valori calculate potrivit lit. b) si convertite potrivit prevederilor lit. c);
34. prin acord de compensare bilaterala (acord de netting) se intelege:
a) orice intelegere sau clauza in cadrul unui contract financiar calificat dintre doua parti prin care se prevede un netting al unor plati ori o indeplinire a unor obligatii sau o realizare a unor drepturi prezente ori viitoare rezultand din, sau avand legatura cu, unul ori mai multe contracte financiare calificate
b) orice acord master de netting intre doua parti prin care se prevede netting-ul intre doua sau mai multe acorduri master de netting ("acord master-master de netting");
c) orice intelegere de garantare subsecventa ori in legatura cu unul sau mai multe acorduri master de netting;
35. prin intelegere de garantare se intelege orice contract/instrument de garantare a unui acord de netting sau a unor contracte financiare calificate, incluzand fara limitare: gajuri, scrisori de garantie, garantii personale si altele asemenea.
Art. 4
(1) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cele privind notificarea, convocarea si comunicarea actelor de procedura efectuate de administratorul judiciar si/sau lichidator vor fi suportate din averea debitorului.
(2) Platile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei banci, pe baza de dispozitii emise de debitor sau, dupa caz, de administratorul judiciar, iar in cursul falimentului - de lichidator.
(3) Disponibilitatile banesti vor putea fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar.
(4) In lipsa disponibilitatilor in contul debitorului, se va utiliza fondul de lichidare, platile efectuandu-se pe baza unui buget previzionat pe o perioada de cel putin 3 luni, aprobat de judecatorul-sindic.
(5) Judecatorul-sindic va putea autoriza, pe baza documentelor justificative atasate la raportul lunar al administratorului judiciar/lichidatorului elaborat potrivit art.21 alin.(1), plata, din fondul de lichidare a cheltuielilor ce au depasit bugetul previzionat.
(6) Fondul prevazut la alin. (4) va fi constituit prin:
a) majorarea cu 20% a taxelor percepute de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru operatiunile de inregistrare;
b) majorarea cu 20% a taxelor percepute pentru operatiunile de inregistrare in registrul societatilor agricole si, in cazul asociatiilor si fundatiilor ce desfasoara activitati economice, in registrul asociatiilor si fundatiilor.
c) preluarea a 1.5% din sumele recuperate in cadrul procedurilor de insolventa, inclusiv din fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, suma care va fi inclusa in categoria cheltuielilor aferente procedurii in sensul alin. (1).
(7) Sumele prevazute la alin. (6) lit. a) vor fi virate de oficiile Registrului Comertului, prin Oficiul National al Registrului Comertului, in contul Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania, denumita in continuare U.N.P.I.R., sumele prevazute la alin. (6) lit. b) vor fi achitate la orice unitate bancara in contul mentionat, iar sumele prevazute la alin. (6) lit. c) vor fi virate in contul U.N.P.I.R. de catre administratorul judiciar sau, dupa caz, de lichidator
(8) U.N.P.I.R. va comunica la Oficiul National al Registrului Comertului si la instantele judecatoresti pe langa care functioneaza registrul societatilor agricole, respectiv registrul asociatiilor si fundatiilor, numarul contului si unitatea la care acesta este deschis si orice modificari ulterioare ale acestuia.
(9) Sumele mentionate la alin. (1) vor fi considerate cheltuieli de lichidare in conformitate cu art. 121 si 123 pct. (1) si vor fi inscrise in planul de distribuire prevazut de art. 122 alin. (1).
l0' Care sunt primele masuri in urma deschiderii procedurii de insolventa?
Rezolvare:
Primele măsuri
Art. 61 - (1) În urma deschiderii procedurii, administratorul judiciar va trimite o notificare tuturor creditorilor menționați în lista depusă de debitor în conformitate cu art. 28 alin. (1) lit. c) ori, după caz, în condițiile art. 32 alin. (2), debitorului și oficiului registrului comerțului sau, după caz, registrului societăților agricole ori altor registre unde debitorul este înmatriculat/înregistrat, pentru efectuarea mențiunii.
(2) Dacă creditorii cu sediul sau cu domiciliul în străinătate au reprezentanți în țară, notificarea va fi trimisă acestora din urmă.
(3) Notificarea prevăzută la alin. (1) se realizează conform prevederilor Codului de procedură civilă și se va publica, totodată, pe cheltuiala averii debitorului, într-un ziar de largă circulație și în Buletinul procedurilor de insolvență.
Art. 62 - (1) Notificarea va cuprinde:
a) termenul limită de depunere, de către creditori, a opozițiilor la sentința de deschidere a procedurii, pronunțată ca urmare a cererii formulate de debitor, în condițiile art. 32 alin. (1), precum și termenul de soluționare a opozițiilor, care nu va depăși 10 zile de la data expirării termenului de depunere a acestora;
b) termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanțelor asupra averii debitorului, care va fi de maximum 60 de zile de la deschiderea procedurii, precum și cerințele pentru ca o creanță înregistrată să fie considerată valabilă;
c) termenul de verificare a creanțelor, de întocmire, afișare și comunicare a tabelului preliminar de creanțe, care nu va depăși 30 de zile pentru procedura generală sau, respectiv, 15 zile, în cazul procedurii simplificate, de la expirarea termenului prevăzut la lit. b);
d) termenul de definitivare a tabelului creanțelor, care nu va depăși 30 de zile în cazul procedurii generale și, respectiv, 15 zile în cazul procedurii simplificate, de la expirarea termenului corespunzător fiecărei proceduri, prevăzut la lit. c);
e) locul, data și ora primei ședințe a adunării generale a creditorilor, care va avea loc în maximum 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la lit. c).
(2) În funcție de circumstanțele cauzei și pentru motive temeinice, judecătorul-sindic va putea hotărî o majorare a termenelor prevăzute la alin. (1) lit. b), c) și d) cu maximum 30, 15, respectiv 15 zile.
Art. 63 - Dacă debitorul are bunuri supuse transcripției, inscripției sau înregistrării în registrele de publicitate, administratorul judiciar/lichidatorul va trimite instanțelor, autorităților ori instituțiilor care țin aceste registre o copie de pe sentința de deschidere a procedurii, spre a se face mențiune.
Art. 64 - (1) Cu excepția salariaților ale căror creanțe vor fi înregistrate de administratorul judiciar conform evidențelor contabile, toți ceilalți creditori, ale căror creanțe sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de admitere a creanțelor în termenul fixat în sentința de deschidere a procedurii; cererile de creanțe vor fi înregistrate într-un registru, care se va păstra la grefa tribunalului.
(3) Cererea de admitere a creanțelor trebuie făcută chiar dacă acestea nu sunt stabilite printr-un titlu.
(4) Creanțele nescadente sau sub condiție la data deschiderii procedurii vor fi admise provizoriu la masa credală și vor fi îndreptățite să participe la distribuiri de sume în măsura îngăduită de prezenta lege.
(5) Sunt considerate sub condiție și acele creanțe care pot fi valorificate împotriva debitorului numai după executarea unui codebitor principal.
Art. 65 - (1) Cererea va cuprinde: numele/denumirea creditorului, domiciliul/sediul, suma datorată, temeiul creanței, precum și mențiuni cu privire la eventualele drepturi de preferință sau garanții.
(2) La cerere vor fi anexate documentele justificative ale creanței și ale actelor de constituire de garanții.
(3) Posesorii de titluri de valoare la ordin sau la purtător pot solicita administratorului judiciar restituirea titlurilor originale și păstrarea la dosar a unor copii certificate de acesta. Administratorul judiciar va face mențiunea pe original despre prezentarea acestora. Originalele vor fi prezentate din nou la orice repartiție de sume între creditori, precum și la exercitarea votului în adunarea generală a creditorilor.
Art. 66 - (1) Toate creanțele vor fi supuse procedurii de verificare prevăzute de prezenta lege, cu excepția creanțelor constatate prin titluri executorii.
(2) Nu sunt supuse acestei proceduri creanțele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale.
(3) Toate creanțele prezentate pentru a fi admise și înregistrate la grefa tribunalului vor fi prezumate valabile și corecte dacă nu sunt contestate de către debitor, administratorul judiciar sau creditori.
11. Care sunt conditiile cand va fi confirmat de judecatorul syndic un plan de reorganizare?
Rezolvare
Art. 101. - (1) Judecătorul-sindic va stabili termenul pentru confirmarea planului în termen de 15 zile de la depunerea la tribunal de către administratorul judiciar a procesului-verbal al adunării creditorilor prin care acesta a fost aprobat. Judecătorul-sindic poate să ceară unui practician în insolven
ță să îș
i exprime o opinie
privind posibilitatea de realizare a planului, înainte de confirmarea lui. Planul va fi confirmat, dacă vor fi îndeplinite cumulativ următoarele condi
ții:
A. cel putin jumatate plus una dintre categoriile de creante mentionate în programul de plati, dintre cele mentionate la art. 100 alin. (3), accepta sau sunt socotite ca accepta planul, cu conditia ca minimum una dintre categoriile defavorizate sa accepte planul;
B. în cazul în care sunt doar doua categorii, planul se considera acceptat în cazul în care categoria cu valoarea totala cea mai mare a creantelor a acceptat planul;
C. fiecare categorie defavorizata de creante care a respins planul va fi supusa unui tratament corect si echitabil prin plan.
D. vor fi considerate crean
țe nedefavorizate și vor fi considerate că au acceptat planul, creanțele ce se vor achita integral în termen de 30 de zile de la confirmarea planului sau în conformitate cu contractele de credit sau leasing din care rezultă;
E. planul respectă prevederile art. 95.
(2) Tratament corect si echitabil exista atunci când sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nici una dintre categoriile care resping planul si nici o creanta care respinge planul nu primesc mai putin decât ar fi primit în cazul falimentului;
b) nici o categorie sau nici o creanta apartinând unei categorii nu primeste mai mult decât valoarea totala a creantei sale;
c) în cazul în care o categorie defavorizata respinge planul, nici o categorie de creante cu rang inferior categoriei defavorizate neacceptate, astfel cum rezulta din ierarhia prevazuta la art. 100 alin. (3), nu primeste mai mult decât ar primi în cazul falimentului.
(3) Doar un singur plan de reorganizare va fi confirmat.
(4) Confirmarea unui plan de reorganizare împiedica propunerea, admiterea, votarea sau confirmarea oricarui alt plan.
(5) Modificarea planului de reorganizare se poate face oricând pe parcursul procedurii, cu respectarea condiț
iilor de vot și de confirmare, prevăzute de prezenta lege. Dacă modificarea planului este propusă de debitor ea va trebui să fie aprobată de adunarea generală a acționarilor/asociaților.
12.Prezentati rolul consiliului de administratie in cadrul societatii pe actiuni.
Rezolvare:
Potrivit art.134 alin (2) din Legea 31/1990, “cand sunt mai multi administrator, ei constituie un consiliu de administratie”. Dispozitia legii are un character imperative; pluritatea de administratori se constituie ope legis intr-un consiliu de administratie.
Consiliul de administratie este un organ collegial de gestiune. In consecinta, vointele administratorilor nu se manifesta individual; ele exprima o vointa noua, vointa majoritara a organului collegial.
Intrucat gestiunea societatii este realizata de un organ co0legial, numai consiliul poate hotari asupra actelor de gestiune date de competent sa.
Consiliul de administratie poate face toate operatiile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului societatii, afara de restrictiile prevazute de lege sau actele constitutive (art.70 din Legea nr.31/1990). Totodata, consiliul de administratie are si unele atributii specific.
Astfel, consiliul de administratie poate delega o parte din puterile sale unui comitet de directive. O data cu constituirea comitetului de directive se fixeaza remunretia cuvenita membrilor acestui comitet (art.140 din Legea31.1990). Consiliul poate oricand revoca persoanele numite de directive ( art.141 alin (2) din Legea nr.31/1990).
Tot astfel consiliul de administratie numeste pe functionarii societatii, intre care se numara si directorii executive ( art.141 si art.147 din Legea nr.31/1990)
In mod exceptional, pentru unele operatii, consiliul de administratie are nevoie de aprobarea adunarii generale a actionarilor. Este vorba de incheierea de anumite acte juridice privind bunurile din patrimonial societatii a caror valoare depaseste plafonul stability de lege (art.143 din Legea nr.31/1990).
13.Rolul cenzorilor in cadrul societatii pe actiuni.
Rezolvare:
In societatea pe actiuni, controlul asupra actelor si operatiunilor administratorilor se exercita de catre cenzori.
Potrivit legii, societatea pe actiuni va avea trei cenzori si tot atatia supleanti daca prin actul constitutiv nu se prevede un numar mai mare. In toate cazurile insa numarul cenzorilor trebuie sa fie impar ( art.154 din Legea nr.31/1990).
Art. 163. - (1) Cenzorii sunt obligați să supravegheze gestiunea societății, să verifice dacă situațiile financiare sunt legal întocmite și în concordanță cu registrele, dacă acestea din urmă sunt ținute regulat și dacă evaluarea elementelor patrimoniale s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea și prezentarea situațiilor financiare.
(2) Despre toate acestea, precum și asupra propunerilor pe care le vor considera necesare cu privire la situațiile financiare și repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunării generale un raport amănunțit. Modalitatea și procedura
de raportare a auditorilor interni se stabilesc potrivit normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din România.
(3) Adunarea generală poate aproba situațiile financiare anuale numai dacă acestea sunt însoțite de raportul cenzorilor sau, după caz, al auditorilor financiari.
(5) Cenzorii sau, după caz, auditorii interni vor aduce la cunoștință membrilor consiliului de administrație neregulile în
administrație și încălcările dispozițiilor legale și ale prevederilor actului constitutiv pe care le constată, iar cazurile mai
importante le vor aduce la cunoștință adunării generale.
14' Care sunt obligatiile principalele ale adunarii generale a asociatilor in cadrul societatilor cu raspundere limitata?
Rezolvare:
Adunarea asociatilor are potrivit art. 189 din Legea nr.31/1990 ca principale atributii:
- Aproba bilantul contabil si stabileste repartizarea profitului net.
- Desemneaza pe administratorii si cenzorii societatii; ii revoca pe acestia si le da descarcarea pentru activitatea lor;
- Decide urmarirea administratorilo si cenzorilor pentru prejudiciile cauzate societatii. Intr-un atare caz, desemneaza si persoana insarcinata sa exercite actiunea in raspundere;
- Modifica in conditiile legii actul constitutive
In cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, atributiile mentionate apartin asociatului in cauza.
15' Care sunt mijloacele prin care se pot dizolva societatile comerciale?
Rezolvare:
Art. 227. - (1) Societatea se dizolvă prin:
a) trecerea timpului stabilit pentru durata societății;
b) imposibilitatea realizării obiectului de activitate al societății sau realizarea acestuia;
c) declararea nulității societății;
d) hotărârea adunării generale;
e) hotărârea tribunalului, la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum neînțelegerile grave dintre
asociați, care împiedică funcționarea societății;
f) falimentul societății;
g) alte cauze prevăzute de lege sau de actul constitutiv al societății.
In ce constau operațiunile efectuate în situația dizolvării societăților comerciale?
- inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv
- intocmirea situatiilor financiare
- stabilirea de catre aga a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator
- valorificarea elemetelor de activ
- achitarea datoriilor
- stabilirea rezultatului lichidarii
- calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit si a imp pe dividende
- intocmirea bilantului de partaj
- efectuarea partajului capitalului propriu
Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii. Dizolvarea firmei are loc fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege. Dizolvarea societatii inainte de expirarea termenului fixat pentru durata sa are efect fata de terti numai dupa trecerea unui termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei
16. În cadrul unei operatiuni de reorganizare sub forma de fuziune între doua sau mai multe
persoane juridice române, operatiune care nu are ca obiectiv principal evaziunea fiscala sau
evitarea platii impozitelor, din punctul de vedere al impozitului pe profit:
a)transferul activelor s
i pasivelor nu se trateaza ca transfer impozabil;
b)transferul activelor s
i pasivelor se trateaza ca transfer impozabil;
c)totdeauna, valoarea fiscal
a a activelor si pasivelor la persoana care le primeste este diferita de valoarea fiscala pe care au avut-o la persoana care le-a transferat.
Raspuns:
)transferul activelor s
i pasivelor nu se trateaza ca transfer impozabil;
17. Atunci când, în cadrul unei operatiuni de reorganizare, care nu are ca obiectiv principal
evaziunea fiscala sau evitarea platii impozitelor, o persoana juridica româna participa cu active la capitalul unei alte persoane juridice române în schimbul unor titluri de participare, din punctul de vedere al impozitului pe profit:
a) valoarea fiscal
a a titlurilor de participare primite de persoana care contribuie cu activele este egala cu zero;
b) valoarea fiscal
a a titlurilor de participare primite de persoana care contribuie cu activele nu este egala cu valoarea fiscala a activelor aduse drept contributie de catre persoana respectiva;
c)valoarea fiscal
a a titlurilor de participare primite de persoana care contribuie cu activele este egala cu valoarea fiscala a activelor aduse drept contributie de catre persoana respectiva
.
Raspuns:
c)valoarea fiscal
a a titlurilor de participare primite de persoana care contribuie cu activele este egala cu valoarea fiscala a activelor aduse drept contributie de catre persoana respectiva
.
18. Socieatea X (absorbant) fuzioneaza cu societatea Y(absorbit). În contextul fuziunii, societatea Y transfera societtii X un teren înregistrat în contabilitate la costul sau de 100.000 lei. De asemenea, valoarea fiscala a terenului la societatea Y este de 100.000 lei, iar valoarea justa a terenului determinata în vederea stabilirii aportului net al societa_ii Y este de 110.000 lei. În contextul operatiilor de fuziune, plusul de valoare aferent trenului de 10.000 lei (diferenta dintre valoarea justa s
i cost):
a)se impoziteaz
a la societatea X;
b)nu se impoziteaz
a;
c)se impoziteaz
a la societatea Y cu 16%.
Raspuns:
b)nu se impoziteaz
a
19. În cazul contributiilor cu active la capitalul unei persoane juridice în schimbul unor titluri de participare la aceasta persoana juridica, din punctul de vedere al impozitului pe profit:
a)contribu
tiile sunt transferuri impozabile;
b)contributiile nu sunt considerate transferuri impozabile;
c)contributiile sunt transferuri impozabile partial.
Raspuns:
b)contributiile nu sunt considerate transferuri impozabile;
20. Socieatea X (absorbant) fuzioneaza cu societatea Y(absorbit). În capitalurile proprii ale
societatii Y se regasesc rezerve în valoare de 10.000 lei constituite din profitul net. În contextual fuziunii, aceste rezerve:
a)se impoziteaz
a cu o cota de 16%;
b)se impoziteaz
a cu o cota de 10%;
c)nu se impoziteaz
a.
Raspuns:
c)nu se impoziteaz
a.
5. Realizati o misiune de audit intern cu privire la ciclul Salarii pina la nivelul intocmirii matricei riscurilor, inclusiv.
Auditul intern al ciclului de salarii la SC. xxxxxxx SRL
Gestionarea resurselor umane într-o institutie reprezinta o functie suport importanta, fiind un domeniu de preferinta al activitatii auditorului intern, justificata în mare masura de multitudinea de procese care sunt derulate si în mod implicit de riscurile care le însotesc.
Misiunea de audit intern are scopul de a da asigurari managementului asupra modului de organizare a activitatii de gestiune a resurselor umane din cadrul entitatii, a functionalitatii sistemului de control intern, respectiv a conformitatii cu cadrul legislativ normativ.
Misiunea de audit intern „Auditul intern al ciclului de salarii la SC. SUKI GROUP SRL” este realizata în baza Legii nr.672/2002 privind auditul public intern, a Normelor metodologice generale aprobate prin O.M F.P nr.38/2003 privind exercitarea activitatii de audit public intern si a Planului de audit public intern pentru anul 2009, la Serviciul Resurse Umane în perioada 20.01.2010-30.04.2010
1. Ordinul de serviciu
SC. xxxxxxxxxxUP SRl
Compartiment Audit Intern
Nr.023/20.01.2010
ORDIN DE SERVICIU
În conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, a O.M.F.P. nr. 38/2003 de aprobare a normelor metodologice generale privind exercitarea activitatii de audit intern, a Ordinului managerului general nr. 12/2003 prin care s-au aprobat Normele proprii de exercitare a auditului intern în cadrul entitatii publice si a Planului de audit intern pentru anul 2007, se va efectua misiunea de audit intern la Serviciul Resurselor Umane în perioada 20.01.2010– 30.04.2010.
Scopul misiunii de audit este de a da asigurari asupra modului de organizare a activitatii de gestiune a resurselor umane din entitate si a conformitatii cu cadrul legislativ si normativ aplicabil.
Obiectivul misiunii de audit intern este: Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului .Mentionam ca se va efectua un audit de conformitate al modului de organizare a activitatii de gestiune a resurselor umane din entitatea publica. Misiunea de audit public intern va fi realizata de Ciuperca Roxana. Supervizorul misiunii este seful structurii de audit public intern.
2. Declarația de independență
SC.xxxxxxxxxx SRL
Compartimentul Audit Intern
Misiune de audit intern: Auditul intern al ciclului de salarii
Incompatibilitati în legatura cu entitatea/structura auditata
Da
Nu
Ati avut/aveti vreo relatie oficiala, financiara sau personala cu cineva care ar putea sa va limiteze masura în care puteti sa va interesati, sa descoperiti sau sa constatati slabiciuni de audit în orice fel?
-
X
Aveti idei preconcepute fata de persoane, grupuri, organizatii sau obiective care ar putea sa va influenteze în misiunea de audit?
-
X
Ati avut/aveti functii sau ati fost/sunteti implicat(a) în ultimii 3 ani într-un alt mod în activitatea entitatii/structurii ce va fi auditata?
-
X
Aveti responsabilitati în derularea programelor si proiectelor privind gestiunea resurselor umane?
-
X
Ati fost implicat în elaborarea si implementarea sistemelor de control ale entitatii/structurii ce urmeaza a fi auditata?
-
X
Sunteti sot/sotie, ruda sau afin pâna la gradul al patrulea inclusiv cu conducatorul entitatii/structurii ce va fi auditata sau cu membrii organului de conducere colectiva?
-
X
Aveti vreo legatura politica, sociala care ar rezulta dintr-o fosta angajare sau primirea de redevente de la vreun grup anume, sau organizatie sau nivel guvernamental?
-
X
Ati aprobat înainte facturi, ordine de plata si alte instrumente de plata pentru entitatea/structura ce va fi auditata?
-
X
Ati tinut anterior contabilitatea la entitatea/structura ce va fi auditata?
-
X
Aveti vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la entitatea/structura ce va fi auditata?
-
X
Daca în timpul misiunii de audit, apare orice incompatibilitate personala, externa sau organizationala care ar putea sa va afecteze abilitatea dvs. de a lucra si a face rapoartele de audit impartiale, notificati seful Compartimentului Audit Public Intern de urgenta?
-
X
Auditor, sef Compartiment Audit Intern,
3. Notificare privind declansarea misiunii de audit
SC.xxxxxxxxx SRL
Compartiment Audit Intern
Nr.023/20.01.2010
Notificare privind declansarea misiunii de audit
Catre: Serviciul Resurse Umane
De la:
seful Compartimentului Audit Intern
Referitor la misiunea de audit intern:
Auditul intern al ciclulude salarii.
Stimata doamna Candea Adina,
În conformitate cu Planul de audit intern pe anul 2009, urmeaza ca în perioada 20.01.2009-30.04.2009 sa efectuam o misiune de audit intern cu tema Auditul intern al ciclului de salarii..
Va vom contacta ulterior pentru a stabili de comun acord sedinta de deschidere în vederea discutarii diverselor aspecte ale misiunii de audit, cuprinzând:
- prezentarea auditorilor
- scopul misiunii de audit intern;
- prezentarea principalelor obiective ale misiunii de audit intern;
- programul interventiei la fata locului;
- alte aspecte.
Pentru o mai buna întelegere a activitatii dumneavoastra, va rugam sa ne puneti la dispozitie urmatoarea documentatie necesara privind activitatea de gestiune a resurselor umane: legile si reglementarile ce se aplica activitatilor dumneavoastra, organigrama serviciului dumneavoastra, Regulamentul de organizare si functionare, fisele posturilor, procedurile scrise care descriu sarcinile ce trebuie realizate pe linia organizarii activitatii, un exemplar al rapoartelor de activitate, notelor, misiunilor de audit anterioare care se refera la aceasta tema.
Daca aveti unele întrebari privind desfasurarea misiunii, va rugam sa-l contactati pe domnul Sopa Sabin - auditor sau pe seful structurii de audit intern.
Cu stima, Data:20.01.2011
sef Compartiment Audit Intern
4. Colectarea informatiilor
COLECTAREA INFORMAȚIILOR
Perioada auditata:01.01.2009-3x
xxxxxxx
Avizat: sef Compartiment Audit Intern
COLECTAREA INFORMATIILOR
SERVICIUL RESURSE UMANE
DA
NU
Observatii
Identificarea legilor si regulamentelor aplicabile structurii auditate
X
-
Obtinerea organigramei
X
-
Obtinerea Regulamentului de organizare si functionare
X
-
Obtinerea fiselor posturilor
X
-
Obtinerea procedurilor scrise
-
X
Identificarea personalului responsabil
X
-
Obtinerea exemplarului de Raport de audit intern anterior
-
X
Anterior nu au fost realizate misiuni de audit intern
5 Analiza riscurilor
S.C xxxxxxxxxxxxx .SRL
Compartimentul Audit Intern
LISTA CENTRALIZATOARE A OBIECTELOR AUDITABILE
Misiunea de audit intern: Auditul intern al ciclului de salarii.[size=3][/size]
[size=3]Perioada auditata: 01.01.2009-31.12.2009[/size]
[size=3]Întocmit: xxxxxxxxxxx[/size]
[size=3]Avizat:[/size] [size=3]sef Compartiment Audit Intern [/size] [size=3] [/size]
[size=3]Nr[/size][size=3][/size]
[size=3]crt[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiective[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiecte auditabile[/size][size=3][/size]
[size=3]Obs.[/size][size=3][/size]
[size=3]I.[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului[/size][size=3][/size]
[size=3]1. Procedurile scrise privind acordarea drepturilor salariale[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]2. Salariul de baza[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]3. Indemnizatii de conducere[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]4. Sporul pentru conditii deosebite de munca[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]5. Sporul de vechime în munca[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]6. Sporul pentru munca suplimentara[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]7. Sistemul de premiere[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]xxxxxxxxxxx[/size]
[size=3]Compartimentul Audit Intern[/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]IDENTIDICAREA RISCURILOR[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Misiunea de audit intern:[/size]
[size=3]Auditul intern al ciclului de salarii[/size]
[size=3]Perioada auditata: 01.01.2009-31.12.2009 [/size]
[size=3]Întocmit: xxxxxxxxxxxxxxx [/size]
[size=3]Avizat: sef Compartiment Audit Intern [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Nr.[/size][size=3][/size]
[size=3]crt.[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiective[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiecte auditabile[/size][size=3][/size]
[size=3]Riscuri semnificative[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size] [size=3]Obs.[/size][size=3][/size]
[size=3]I.[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului[/size][size=3][/size]
[size=3]1. Procedurile scrise privind acordarea drepturilor salariale[/size][size=3][/size]
[size=3]Inexistenta procedurilor privind acordarea drepturilor salariale[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]2. Salariul de baza[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a salariului de baza[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]3. Indemnizatii de conducere[/size]
Acordarea unor indemnizatii de conducere necuvenite
[size=3] [/size]
[size=3]4. Sporul pentru conditii deosebite de munca[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a unui spor pentru conditii deosebite de munca[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]5. Sporul de vechime în munca[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporului de vechime în munca[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]6. Sporul pentru munca suplimentara[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporuluipentru orele lucrate pe timp de noapte[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]7. Sistemul de premiere[/size]
[size=3]Salariile nu au fost diminuate pentru abateri disciplinare[/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]S.C TERMICA S.A[/size][size=3][/size]
[size=3]Compartimentul Audit Intern[/size]
[size=3]APRECIEREA[/size] NIVELURILOR RISCURILOR
[size=3] [/size]
Misiunea de audit intern:
Auditul intern al ciclului de salarii
Perioada auditata: 01.01.2009 – 31.12.2009
[size=3]Întocmit: xxxxxxxxxxxxxx [/size]
[size=3]Avizat:[/size] [size=3]sef Compartiment Audit Intern [/size] [size=3] [/size]
Factori de risc
(Fi)
Ponderea factorilor de risc
(Pi)
Nivelul de apreciere al riscului (Ni)
N 1
N 2
N 3
Aprecierea controlului intern F1
P1 – 50%
Exista proceduri si se aplica
Exista proceduri, sunt cunoscute, dar nu se aplica
Nu exista proceduri
Aprecierea cantitativa
F2
P2 – 30%
Impact financiar scazut
Impact financiar mediu
Impact financiar ridicat
Aprecierea calitativa
F3
P3 – 20%
Vulnerabilitate mica
Vulnerabilitate medie
Vulnerabilitate mare
[size=3] [/size]
[size=3]S.C xxxxxxxxxx SRL[/size]
[size=3]Compartimentul Audit Intern [/size]
Misiunea de audit intern:
Auditul intern al ciclului de salarii.
Perioada auditata: 01.01.2009 – 31.12.2009
[size=3]Întocmit: xxxxxxxxxxxxxx [/size]
[size=3]Avizat:[/size] [size=3]sef Compartiment Audit Intern [/size] [size=3] [/size]
<b>
[size=3]<br style="page-break-before:always; mso-break-type:section-break" clear="all"> [/size]</b>
[size=3]Nr.[/size][size=3][/size]
[size=3]crt.[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiectivele[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiectele auditabile[/size][size=3][/size]
[size=3]Riscuri identificate[/size][size=3][/size]
[size=3]N1[/size][size=3][/size]
[size=3]N2[/size][size=3][/size]
[size=3]N3[/size][size=3][/size]
[size=3]Punctaj total[/size][size=3][/size]
[size=3]I.[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului[/size][size=3][/size]
[size=3]1. Procedurile scrise privind acordarea drepturilor salariale[/size][size=3][/size]
[size=3]Inexistenta procedurilor privind acordarea drepturilor salariale[/size]
[size=3]3[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2,5[/size]
[size=3]2. Salariul de baza[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a salariului de baza[/size][size=3][/size]
[size=3]3[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2,5[/size]
[size=3]3. Indemnizatii de conducere[/size]
Acordarea unor indemnizatii de conducere necuvenite
[size=3]3[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2,5[/size]
[size=3]4. Sporul pentru conditii deosebite de munca[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a unui spor pentru conditii deosebite de munca[/size][size=3][/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]1[/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]5. Sporul de vechime în munca[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporului de vechime în munca[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]1[/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]6. Sporul pentru munca suplimentara[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporului[/size] [size=3]pentru orele lucrate pe timp de noapte[/size][size=3][/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]1[/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]7. Sistemul de premiere[/size]
[size=3]Salariile nu au fost diminuate pentru abateri disciplinare[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2[/size]
[size=3]2,0[/size]
NOTA:
[size=3]Stabilirea nivelului riscului si a punctajului total al riscului este documentul din procedura de Analiza riscurilor în care auditorul evalueaza riscurile pe baza documentelor în posesia carora a intrat pâna în acest moment, dar si a expertizei personale în domeniu.Auditorul intern a stabilit punctajul total pentru fiecare risc identificat pe baza analizei riscurilor, dar si în functie de resursele alocate misiunii (numar de persoane, timpul aferent s.a.) si pentru continuarea analizei, au împartit riscurile, în urmatoarele trei categorii.[/size][size=3][/size]
[size=3]Riscuri mici -[/size]
[size=3]1,0 - 1,7 [/size] [size=3] Riscuri medii -[/size] [size=3]1,8 - 2,2 Riscuri mari -[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]2,3 - 3,[/size]
[size=3]<br style="page-break-before: always;mso-break-type:section-break" clear="all"> [/size] [size=3]S.C xxxxxxxxxx.Srl[/size]
[size=3]Compartimentul Audit Intern[/size]
[size=3]Misiunea de audit intern:[/size]
[size=3]Auditul intern al ciclului se salarii.[/size]
[size=3]CLASIFICAREA RISCURILOR PE BAYA PUNCTAJELOR TOTALE[/size]
Perioada auditata: 01.01.2009 – 31.12.2009
[size=3]Întocmit: xxxxxxxxxxxx[/size]
[size=3]Avizat: sef Compartiment Audit Intern [/size]
[size=3]Nr.[/size][size=3][/size]
[size=3]crt.[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiectivele[/size][size=3][/size]
[size=3]Obiectele auditabile[/size][size=3][/size]
[size=3]Riscuri identificate[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Punctaj total[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Clasare [/size]
[size=3]I.[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului[/size][size=3][/size]
[size=3]1. Procedurile scrise privind acordarea drepturilor salariale[/size][size=3][/size]
[size=3]Inexistenta procedurilor privind acordarea drepturilor salariale[/size]
[size=3]2,5[/size]
[size=3]Mare [/size]
[size=3]2. Salariul de baza[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a salariului de baza[/size][size=3][/size]
[size=3]2,5[/size]
[size=3]Mare [/size]
[size=3]3. Indemnizatii de conducere[/size]
Acordarea unor indemnizatii de conducere necuvenite
[size=3]2,5[/size]
[size=3]Mare [/size]
[size=3]4. Sporul pentru conditii deosebite de munca[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a unui spor pentru conditii deosebite de munca[/size][size=3][/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]Mediu [/size]
[size=3]5. Sporul de vechime în munca[/size][size=3][/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporului de vechime în munca[/size][size=3][/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]Mediu [/size]
[size=3]6.[/size] [size=3]Sporul pentru munca suplimentara[/size]
[size=3]Stabilirea eronata a sporului[/size] [size=3]pentru orele lucrate pe timp de noapte[/size][size=3][/size]
[size=3]1,8[/size]
[size=3]Mediu [/size]
[size=3]7. Sistemul de premiere[/size]
[size=3]Salariile nu au fost diminuate pentru abateri disciplinare[/size]
[size=3]2,0[/size]
[size=3]Mediu [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]6. Chestionarul de audit intern[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]S.C xxxxxxxxxx SRL[/size][size=3][/size]
[size=3]Compartimentul Audit Intern[/size][size=3][/size]
CHESTIONARUL DE AUDIT INTERN[size=3][/size]
[size=3]Misiunea de audit:[/size]
[size=3]Auditul intern al ciclului de salarii[/size][size=3][/size]
Perioada auditata: 01.01.2009 – 31.12.2009[size=3][/size]
Întocmit: xxxxxxxxxxxxxxxx[size=3][/size]
[size=3] [/size] [size=3]Avizat: sef Compartiment Audit Intern [/size]
[size=3] [/size]
Obiectivul: STABILIREA DREPTURILOR SALARIALE CUVENITE PERSONALULUI
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Activitatea de audit[/size][size=3][/size]
[size=3]Da[/size][size=3][/size]
[size=3]Nu[/size][size=3][/size]
[size=3]Obs.[/size][size=3][/size]
[size=3]- [/size] [size=3]exista un sistem de proceduri pentru stabilirea elementelor de natura salariala?[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3]- [/size] [size=3]daca “da”, va rugam sa ne [/size] [size=3]furnizati un exemplar.[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3]- [/size] [size=3]exista stabilita persoana responsabila pentru elaborarea si actualizarea procedurilor?[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3]- [/size] [size=3]exista lista activitatilor pentru realizarea obiectivului/ subobiectivului?[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3]- [/size] [size=3]daca “da”, va rog sa ne furnizati un exemplar.[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3]- [/size] [size=3]va rugam sa ne furnizati cerintele privind experienta si pregatirea profesionala necesare postului?[/size][size=3][/size]
X
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]3. Concluzii[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Auditorul pe baza testarilor si analizelor efectuate evalueaza activitatea Serviciului Resurse Umane privind stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului conform grilei:[/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]NR. CRT.[/size]
[size=3]OBIECTIVUL[/size]
[size=3]APRECIERE[/size]
[size=3]FUNCȚIONAL[/size]
[size=3]DE ÎMBUNĂTĂȚIT[/size]
[size=3]CRITIC[/size]
[size=3]1.[/size]
[size=3]Stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului[/size][size=3][/size]
[size=3] [/size]
[size=3]X[/size]
[size=3] [/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Precizam, faptul ca toate constatarile prezentate au la baza probe de audit obtinute pe baza testului efectuat consemnate în documentele de lucru întocmite de catre auditor si însusite de catre factorii de management ai entitatii.[/size]
[size=3] [/size]
[size=3]Auditor[/size]
[size=3]xxxxxxxxxx[/size]
[size=2]<br style="page-break-before:always;mso-break-type: section-break" clear="all"> [/size]