3. O întreprindere prezintă caracteristicile următoare:
- Capitaluri investite de acționari și creditori: 1.000 milioane u.m.;
- Rentabilitate minimă cerută de la capitalurile investite pe piață: 7,5%;
- Rentabilitate așteptată (previzională) a capitalurilor investite în afacere: 10%.
Să se calculeze goodwill-ul întreprinderii pe baza ipotezelor: superprofitul va crește cu o rată anuală constantă de 5% pe un orizont de 10 ani.
Rezolvare:
Întreprinderea va degaja un superprofit perpetuu de 2,5% corespunzător surplusului de rentabilitate obținut în raport cu rentabilitatea cerută de piață (10 ?7,5 = 2,5). În aceste condiții, se determină o rentabilitate constantă de 10%, adică 100 milioane u.m. pe an corespunzatoare unei valori de piață de:
100 / 7,5% = 1333 mil u.m.
Atunci goodwill-ul poate fi estimat la 1333 ? 1000 = 333 mil u.m.
O altă variantă de rezolvare, potrivit formulei clasice de capitalizare a superprofitului este:
- unde superprofitul Sp se determină:
1000 x 10% - 1000 x 7,5% = 25,
- iar Sp capitalizat este 25 / 7,5% = 333 milioane u.m.
Superprofitul va fi degajat doar în următorii 10 ani și se va majora anual cu 5%:
Superprofitul este de 25 milioane și va crește cu 5% pe an. Se va aplica formula actualizării pe un orizont finit de timp (10 ani) a unei valori aflate într-o creștere geometrică.
sau
GW = 25/(1+0,075)x[1,05+1,05
2/1,075+1,05
3/1,075
2+...1,05
10/1,075
9]
GW = 210 milioane UM
Activitatea Departamentului Resurse umane presupune:
a) Respectarea legislației și reglementărilor în vigoare precum și a politicilor companiei;
b) Menținerea de înregistrări care demonstrează respectarea legilor și reglementărilor;
c) Asigurarea confidențialității din cadrul Departamentului Resurse umane;
d) Actualizarea productivității muncii la un nivel acceptabil;
e) Angajarea unui număr suficient și adecvat calificat de personal;
f) Asigurarea că personalul este pregătit adecvat în scopul îndeplinirii responsabilităților corespunzătoare;
g) Asigurarea că personalul primaste informații cu privire la performanțele lor și la dezvoltarea carierei.
Identificați și enumerați riscurile posibile ce pot să apară și definiți proceduri de control intern care pot diminua apariția riscurilor respective.
Răspuns:
Riscurile posibile ce pot să apară :
? neconcordante între atribuții și competența profesională;
? neconformitatea cu legile, regulamentele, regulile și politicile specifice;
? nerespectarea confidențialității informațiilor;
? caracterul incomplet și inexact al operațiilor și documentațiilor;
? modul profesional de abordare a informațiilor financiare;
? nerespectarea atributiilor din fisa postului
? suprasolicitarea personalului
? nerespectrarea normelor privind securitatea muncii
Proceduri de control intern care pot diminua apariția riscurilor:
- Atribuțiile entității pot fi realizate numai dacă sunt cunoscute de salariați și aceștia acționează concertat;
- Fiecare salariat are un rol bine definit în entitatea publică, stabilit prin fișa postului;
- Sarcinile sunt încredințate și rezultatele sunt comunicate numai în raportul manager ? salariat ? manager (șef ? subaltern ? șef);
- Managerul trebuie să susțină salariatul în îndeplinirea sarcinilor sale.
- Managementul entității publice va comunica tuturor angajaților care sunt sarcinile entității, rezultate din actul normativ de organizare și funcționare. Totodată, se va îngriji că aceste sarcini să se regăsească în Regulamentul de organizare și funcționare a entității publice, la care să aibă acces toți salariații. Se vor întocmi și se vor actualiza, ori de câte ori necesitățile o vor cere, fișele postului pentru toți funcționarii publici și personalul contractual din entitatea publică. Aceasta este o obligație permanentă a fiecărui nivel de management.
- Managerul asigură ocuparea posturilor de către persoane competente, cărora le încredințează sarcini potrivit competențelor și asigură condiții pentru dezvoltarea capacității profesionale a salariatului.
- Managerul și salariații au acele cunoștințe, abilități și experiența care fac posibilă îndeplinirea eficientă și efectivă a sarcinilor;
- Competența angajaților și sarcinile încredințate trebuie să se afle în echilibru permanent, stabil. Acțiuni pentru asigurarea acestuia:
? definirea cunoștințelor și deprinderilor necesare pentru fiecare loc de muncă;
? conducerea interviurilor de recrutare, pe baza unui document de evaluare definit;
? identificarea planului de pregătire de bază a noului angajat, încă din timpul procesului de recrutare;
? revederea necesităților de pregătire, în contextul evaluării anuale a angajaților și urmărirea evoluției carierei;
? asigurarea faptului că necesitățile de pregătire identificate sunt satisfăcute;
? dezvoltarea capacității interne de pregătire, complementară formelor de pregătire externe entității publice;
? definirea politicii de pregătire / mobilitate;
? se verifică dacă se respectă programul de lucru, norma de lucru.
- Performanțele angajaților se evaluează cel puțin o dată pe an și sunt discutate cu aceștia de către realizatorul raportului;
- Competența și performanța trebuiesc susținute de instrumente adecvate, care includ tehnica de calcul, software-urile, brevetele, metodele de lucru etc.;
- Se verifică listele de pontaj, întocmirea corectă a statelor de plată și a celorlalte documente privind asigurările sociale.
Aceasta postare a fost editata de madalinab: 09 April 2010 - 11:13 AM