PENTRU AUDIT SI EVALUARE, IN TESTUL 10:
PROBLEMA 1 ESTE DE AUDIT IAR PROBLEMA 3 DE EVALUARE
INTREBARE PROBLEMA 1:
In calitate de auditor verificati modul in care o societate inregistreaza salariile pentru un nr. de 3 salariati. Ion, salariul realizat 8000 lei, grupa normala, Vasile salariul realizat 3500 lei, grupa speciala si Popescu salariul realizat 5900 lei, grupa deosebita. Care este inregistrarea pentru luna respectivea aferenta contributiei CAS care este suportata de asigurati?
REZOLVARE PROBLEMA 1:
Conform art. 18 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat, “ cotele de contributie de asigurari sociale se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) 31,3 % pentru conditii normale de munca, datorate de angajatori si angajati, din care 10,5 % datorate de angajati si 20,8 % datorate de angajatori;
b) 36,3 % pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajatori si angajati, din care 10,5 % datorate de angajati si 25,8 % datorate de angajatori;
c) 41,3 % pentru conditii normale de munca, datorate de angajatori si angajati, din care 10,5 % datorate de angajati si 30,8 % datorate de angajatori.”
Prin urmare, indifferent de grupele de munca (normale, speciale, deosebite), angajatii platesc aceeasi cota de contributie CAS = 10.5%
Total fond salarii = 8000 + 3500 + 5900 = 17400 lei
Total contributie CAS asigurati = 17400 x 10.5% = 1827 lei
Inregistrare Cas asigurati
421 = 431 1827 lei
Personal – salarii datorate Asigurari sociale
Inregistrare plata CAS asigurati
431 = 512 1827 lei
Asigurari sociale Conturi curente la banci
INTREBARE PROBLEMA 3:
Activul net corijat al intreprinderii este de 22.000 lei, capacitatea beneficiara de 3.000 lei, iiar rata neutra de 20%. Superprofitul va fi de:
a) plus 2.000 lei
b) minus 1.400 lei
c) plus 1.400 lei.
RASPUNS: Superprofitul reprezinta diferenta dintre capacitatea beneficiara si profitul care ar fi generat de investirea pe piata financiara a unui capital echivalent cu valoarea ANC
Superprofit = CB – ANC X i = 3000 – 22.000 x 20% = -1400 lei.
Raspuns correct: b) minus 1400 lei
TEST 91
1. Se dau urmatoarele informatii aferente anului N:
- venituri totale = 50.000 lei;
- cheltuieli totale = 40.000 lei (inclusiv cheltuielile cu impozitul pe profit inregistrate pana in luna septembrie);
- cheltuieli cu impozitul pe profit inregistrate pana in luna septembrie = 5.000 lei;
- impozit pe profit platit = 2.000 lei;
- venituri din dividende = 2.000 lei;
- venituri din reluarea provizioanelor pentru deprecierea stocurilor = 4.000 lei;
- cheltuieli de protocol = 100 lei (limita de deductibilitate 2%);
- cheltuieli cu sponsorizari = 450 lei (limita de deductibilitate 0.3‰);
- cheltuieli privind amenzile si penalitatile datorate statului = 2.000 lei;
Conform Legii 571/2003, cota de impozit pe profit = 16%.
In calitate de auditor care este soldul contului 441 si inregistrarea impozitului pe profit in luna decembrie?
Rezolvare:
Cheltuieli de protocol deductibile:
Baza de calcul = venituri impozabile – cheltuieli aferente veniturilor impozabile – cheltuieli de protocol – cheltuieli cu impozitul pe profit = 44.000 – 40.000 – 100 – 5.000 = 9.100 lei
Cheltuieli protocol deductibil = 9.100 * 2% ‘ 182 lei, rezulta cheltuieli de protocol 100 lei deductibile
Profit impozabil = venituri totale – cheltuieli totale – venituri neimpozabile + cheltuieli nedeductibile = 50.000 – 40.000 – 2.000 – 4.000 + 450 + 5.000 + 2.000 = 11.450
Impozit pe profit = 11.450 * 16% = 1.832
Cheltuieli cu sponsorizarea:
- 0.3‰ * CA = (50.000 – 2.000 – 4.000) * 0,003 = 132 lei
- 20% * impozitul pe profit = 1.832 * 20% = 366 lei, rezulta ca impozitul pe profit se va diminua cu 132 lei.
Impozit pe profit cumulat = 1.832 – 132 = 1.700 lei
691 = 441 - 3.300
Sold D 441 300 lei
2. este de analiza diagnostic
3. O intreprindere neredresabila, cu un activ net pozitiv, intra in lichidare avand urmatoarele date estimate:
- activ net contabil = 120.000 mii lei;
- plus valoarea imobilizarilor = 5.000 mii lei;
- minus valoare imobilizarilor = 6.000 mii lei (plusul si minusul sunt estimate a fi rezultate in urma lichidarii vanzarii imobilizarilor);
- cheltuieli de dezafectare si functionare in timpul lichidarii = 2.000 mii lei.
Valoarea estimata a trezoreriei disponibila dupa lichidare este de:
a) 117.000 mii lei;
b) 118.000 mii lei
Rezolvare:
Valoare estimate trezorerie = active net contabil + plus valoare imobilizari – minus valoare imobilizari – cheltuieli de dezafectare = 120.000 + 5.000 – 6.000 – 2.000 = 117.000
Raspuns: a) 117.000 mii lei.