Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
stagiu anul III - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


- - - - -

stagiu anul III


142 replies to this topic

#1 floris63

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 24 May 2009 - 05:55 PM

Sunt stagiar in anul III la expert contabil si as dori sa ma ajutati sa gasesc raspunsul la doua intrebari pentru lucrarea de stagiu;
1) Realizati o misiune de audit intern cu privire la ciclul Vanzari-Incasari pana la nivelul intocmirii matricei riscurilor si a raportului intermediar, inclusiv.
2) Intocmiti un Plan de audit intern multianual (3 ani) la o societate comerciala de prestari servicii turistice.
Multumesc anticipat!



#2 iulianap

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 26 May 2009 - 11:02 PM

Si eu sunt interesata de aceste subiecte.

Multumesc anticipat,




#3 adancovici

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 48 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 01 June 2009 - 03:26 PM

in ce carti ati gasit rezolvarea la probleme? si tema?

multumesc.



#4 pav

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 173 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 09 June 2009 - 02:54 PM

View Postadancovici, on Jun 1 2009, 04:26 PM, said:

in ce carti ati gasit rezolvarea la probleme? si tema?

multumesc.


temele sunt facute de CECCAR pentru fiecare stagiar in parte - se face o cerere prin care se solicita tema ptr. anul III, dupa care, peste un anumit timp trebuie sa mergi sa o ridici de la ei,
ideea este ca acest lucru s-a petrecut prin luna mai 2009 si cred ca s-a incheiat, este bine de sunat la ei, sau mers si intrebat acolo daca se mai poate ( cred ca da) nu au dat un ultimatum, cat despre rezolvari unele se gasesc prin diversele cursuri din anii precedenti sau cei care stiu..... sunt fericiti.



#5 Meri

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 02 July 2009 - 02:54 PM

Buna,

Nu stiu daca a aflat cineva rezolvarea la acele subiecte de audit, cel putin eu nu :( Ar mai fii si altele la care am dubii, de exemplu:

Rolul administratorului special si atributii sale

Dar cel mai mare dubiu e pana cand trebuie predate aceste lucrari. Voi stiti?

Mersi,
Mirela



#6 DR

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 639 Postari:
  • Gender:Female

Postat 02 July 2009 - 03:59 PM

Legea nr. 85/2006 ? Legea insolvenței
Administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea generala a actionarilor/asociatilor debitorului, persoana juridica, sa efectueze in numele si pe seama acestuia, actele de administrare necesare in perioadele de procedura cand debitorului i se permite sa-si administreze activitatea si sa le reprezinte interesele in procedura pe perioada in care debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea generala a actionarilor, asociatilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocata de administratorul judiciar sau de lichidator, pentru desemnarea administratorului special, in termen de maximum 20 de zile de la deschiderea procedurii sau, dupa caz, de la ridicarea dreptului debitorului de a-si administra averea. Adunarea generala va fi prezidata de administratorul judiciar sau de lichidator, dupa caz.
După deschiderea procedurii, adunarea generală a acționarilor/asociaților debitorului,
persoană juridică, va desemna, pe cheltuiala acestora, un reprezentant, persoană fizică sau juridică,
administrator special, care să reprezinte interesele societății și ale acestora și să participe la procedură, pe
seama debitorului. După ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul
judiciar/lichidator care îi conduce și activitatea comercială, iar mandatul administratorului special va fi
redus la a reprezenta interesele acționarilor/asociaților.
Administratorul special are următoarele atribuții:a) exprimă intenția debitorului de a propune un plan, potrivit art. 28 alin. (1) lit. h), coroborat cu art. 33
alin. (2);
b) participă, în calitate de reprezentant al debitorului, la judecarea acțiunilor prevăzute la art. 79 și 80;
c) formulează contestații în cadrul procedurii reglementate de prezenta lege;
d) propune un plan de reorganizare;
e) administrează activitatea debitorului, sub supravegherea administratorului judiciar, după confirmarea
planului;
f) după intrarea în faliment, participă la inventar, semnând actul, primește raportul final și bilanțul de
închidere și participă la ședința convocată pentru soluționarea obiecțiunilor și aprobarea raportului;
g) primește notificarea închiderii procedurii.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 07 July 2009 - 11:09 AM




#7 Meri

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 02 July 2009 - 09:40 PM

Multumesc mult!



#8 io_dia

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 Postari:

Postat 06 July 2009 - 09:52 PM

Buna, are cineva raspunsul la problema:
O societate comerciala platitoare de impozit pe profit si TVA a realizat venituri totale in valoare de 250.000 lei (din care cifa de afaceri 400.000 lei) si cheltuieli totale in valoare de 750.00 lei ( inclusiv TVA nedeductibil afaerent unor cheltuieli nedeductibile).
Se cunosc urmatoarele elemente referitoare la unele venituri si cheltuieli efectuate:
-societatea inregistreaza cheltuieli cu provizioanele de 3.000 lei pe care nu are dreptul sa le deduca. Din ele 1000 de lei sunt reluate la venituri.
-societatea plateste unor salariati cursuri de pregatire profesionala in suma de 1.700 lei
-societatea inregistreaza o amortizare contabila de 4.000 lei si o amortizare fisala de 6.00 lie
-achizitioneaza duclciuri si sucuri, reprezentand chlet in suma de 6.300 lei ce vor fi distribuite clientilor la intalnirile de afaceri
-societatea acorda o sponsorizare in bani in suma de 2.000 lei unui student
-societatea a inregistrat 4.000 lei cheltuieli aplicate de Garda financiara, 1.500 lei chltuieli cu penalitati pentru neplata la termen datorate furnizorulu de servicii de telefonie, conform contractului incheiat cu acesta
-impozitul pe profit platit in cursul anului este de 5.000 lei
Cerinte:
a)identificati veniturile impozabile si veniturile neimpozabile (tip si sume)
b)indentificati cheltuielile deductibile si cheltuielile nedeductibile (tip si suma)
c)determinati impozitul pe profit datorat pentru anul 200x
d)determinati impozitul pe profit de plata pentru anul 200x
Multumesc,
io

Nu mai are nimeni intrebari depsre organismul profesional?
Ce material de studiu ati folosit?
Multumesc,
Io

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 07 July 2009 - 11:09 AM




#9 DR

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 639 Postari:
  • Gender:Female

Postat 06 July 2009 - 10:24 PM

Material de studiu:-deontologie
Elemente de Doctrina si Deontologie a profesiei contabile
autor -Marin Toma
si
Jacques Potdevin
Editura Ceccar
Aici gasiti toate raspunsurile la intrebari.
Sunt destul de lungi raspunsurile ca sa le postam aici ,eu nu le am pe suport doar in carte.

Aceasta postare a fost editata de DR: 06 July 2009 - 10:24 PM




#10 io_dia

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 5 Postari:

Postat 07 July 2009 - 09:29 PM

Multumesc frumos,
io_dia

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 08 July 2009 - 07:56 AM




#11 florina baicu

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 41 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 18 February 2010 - 04:29 PM

de unde aflam cum e cu misiunea de audit? are cineva sugestii?

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 19 February 2010 - 09:27 PM




#12 willa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 103 Postari:
  • Gender:Female

Postat 19 February 2010 - 10:10 PM

care e termenul limita de depunere?
eu, in maramures, abia ieri am primit tema prin e mail...



#13 iliam

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 53 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 22 February 2010 - 06:50 PM

lucrarea tb predata pana pe 24.02,asta ca intreba cineva.....
haideti sa ne ajutam si fiecare sa posteze din ce a reusit sa lucreze,eu una m-am impotmolit la probl de conta


am postat si ce nu am rezolvat,poate le are cineva....

tema mare este nr.5,daca o vrea cineva

Fisiere atasate





#14 miha33

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 21 Postari:
  • Location:bucuresti

Postat 23 February 2010 - 12:20 AM

Buna, a reusit cineva sa rezolve probelemele de la sectiunea OCI?
1.Realizati o misiune de audit intern cu privire la ciclul Vinzari-Incasari pina la nivelul intocmirii matricei riscurilor si a raportului intermediar, inclusiv.
2.Realizati o misiune de audit intern cu privire la ciclul Achizitii-Plati pina la nivelul intocmirii matricei riscurilor si a raportului intermediar , inclusiv.
daca are cineva vreo idee...

si da, se depune dosarul cu rezolvarile +tema, pe data de 23.02 si pe 24.02.2010.



#15 iliam

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 53 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 23 February 2010 - 11:04 AM

chiar nimeni???????sa inteleg ca nu a-ti rezolvat problemele?

va rog,postati rezolvarile fiecare,ne usuram munca astfel....maine e ultima zi de depunere,chiar asa??



#16 iliam

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 53 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 23 February 2010 - 07:54 PM

de ce nu atasezi si probl rezolvate????din 114 cate ai rezolvat poate gasim si noi ce ne trebuie.....



#17 florina baicu

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 41 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti

Postat 23 February 2010 - 09:59 PM

toate problemele pe care le-am avut de rezolvat le-am fasit aici. atentie, nu corespund numerele de ordine



#18 zenuta

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 63 Postari:

Postat 24 February 2010 - 12:47 AM

View Postflorina baicu, on Feb 23 2010, 09:59 PM, said:

toate problemele pe care le-am avut de rezolvat le-am fasit aici. atentie, nu corespund numerele de ordine
sunt aranjate alfabetic, corespund cu numerele studiilor de caz din cartea din 2009
prietena mea asa a vrut sa le aranjeze :biggrin:
rezolvarile nu sunt ale ei, Contabilitate rezolvarile nr. 398 - 514 examen acces ceccar 2008 sau 2009 au fost primite, multumiri celor care le-au rezolvat

ATENTIE
nr. 506/2009 este modificat fata de nr. 506/2008, nu este recalculat in pdf

Aceasta postare a fost editata de zenuta: 24 February 2010 - 12:53 AM




#19 sc78

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Galati

Postat 24 February 2010 - 01:38 PM

View Postiliam, on Feb 23 2010, 08:54 PM, said:

de ce nu atasezi si probl rezolvate????din 114 cate ai rezolvat poate gasim si noi ce ne trebuie.....
Atasez problemele ...

Va rog sa ma ajutati si pe mine cu urmatoarele probleme:

1. In luna ianuarie 2005 o societate comerciala a livrat un utilaj cu plata in rate in valoare de 150.000 lei, costul sau fiind de 100.000 lei. S-a convenit ca plata sa se faca prin rate lunare de 2.000 lei. Societatea comerciala a optat pentru trecerea pe venituri, respectiv cheltuieli, din punct de vedere fiscal, la scadentafiecarei rate. Care este influenta acestui contract din punctul de vedere al impozitului pe profit in anul 2009?

2. La data de 15 octombrie 200X se infiinteaza S.C. BETA S.R.L. La infiintare ea estimeaza ca va realiza o cifra de afaceri până la sfârşitul anului de 45.000 lei şi opteaza pentru a fi impusa cu impozitul pe profit şi pentru a aplica regimul special de scutire de TVA (de a fi neplătitor de TVA). La 31 decembrie 200X societatea constată că a realizat venituri totale în valoare de 86.000 (din care cifra de afaceri 80.000 lei) lei şi cheltuieli totale în valoare de 75.000 lei. Se cunosc următoarele elemente referitoare la unele venituri şi cheltuieli efectuate:
- în luna noiembrie 200X, societatea înregistrează cheltuieli cu provizioanele de 3.000 lei, pe care nu are dreptul să le deducă. În luna octombrie 1000 de lei sunt reluati la venituri.
- în perioada octombrie - decembrie societatea achiziţionează dulciuri şi sucuri, reprezentand cheltuieli în sumă de 2.300 lei ce vor fi distribuite clienţilor la întâlnirile de afaceri
- în luna noiembrie 200X societatea acordă o sponsorizare în bani în sumă de 2.000 lei unui student
- în luna decembrie 200X doi salariaţi ai unităţii fac o deplasare de 3 zile în municipiul Cluj pentru negocierea unui contract cu un furnizor. Cheltuielile aferente deplasării sunt: diurnă = 620 lei; cheltuieli transport = 1.000 lei; cheltuieli cazare = 800 lei. (limita cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare la institutii publice este de 13 lei/persoana/zi)
- în cursul anului 200X societatea a înregistrat: 2.000 lei cheltuieli cu amenzi aplicate de Garda Financiară; 500 lei cheltuieli cu penalităţi pentru neplata la termen datorate furnizorului de servicii de telefonie, conform contractului încheiat cu acesta.
Cerinţe:
Identificaţi veniturile impozabile şi veniturile neimpozabile (tip şi sume);
Identificaţi cheltuielile deductibile şi cheltuielile nedeductibile (tip şi sume);
Determinaţi impozitul pe profit datorat pentru anul 200X;
Determinaţi impozitul pe profit de plată pentru anul 200X.

3. Aprovizionarea presupune:
a) Comenzile sa contina produse care indeplinesc specificatiile corespunzatoare;
b) Sa se plateasca preturi corespunzatoare;
c) Comanda sa contina cantitatile de produse si termene de aprovizionare corespunzatoare;
d) Actualizarea informatiilor legate de furnizor astfel incit comanda sa contina date reale;
e) Produsele comandate sa se obtina in timp util;
f) Inregistrarea comenzilor aprobate complet si corect;
g) Prevenirea lansarii comenzilor neaprobate.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

4. Receptia presupune:
a) Asigurarea ca se primesc numai materiale comandate;
b) Asigurarea ca se primesc numai materiale de calitatea specificata in ordinele de achizitii;
c) Asigurarea ca toate materialele receptionate si transmise la alte departamente sunt correct inregistrate;
d) Protejarea materialelor primate;
e) Asigurarea ca informatiile privitoare la facturile de cumparare, stoc si dispozitiile de achizitie sunt consecvente;
f) Returnarea prompte a materialelor necorespunzatoare;
g) Documentarea completa si corecta a tuturor transferurilor catre deposit si de la deposit;
h) Existenta cererilor de transfer in productie si onorarea acestora la timp;
i) Conditii de munca sigure si depozitarea corespunzatoare a materialelor periculoase.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

5. Organizarea contabilitatii de gestiune. Studiu de caz: societate de productie



#20 sc78

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 25 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Galati

Postat 24 February 2010 - 01:49 PM

Nu reusesc sa atasez.

"Incarc Fisierul ... Va rugam asteptati ..."


si tot astept si nimic. Am sa le scriu aici

STAGIU I

GRUPA I
Categoria I – Elaborarea situatiilor financiare anuale

1. Societatea procedeaza la retratarea situatiilor financiare in conformitate cu prevederile IAS 29 pentru prima data in exercitiul N. Din punct de vedere fiscal, retratarea situatiilor financiare nu este recunoscuta. Presupunem urmatoarele informatii privind imobilizarile corporale ale societatii la deschiderea exercitiului N:
- valoarea contabila (valoarea corectata de efectele inflatiei) 180.000 u.m.
- baza de impozitare (valoarea istorica) 120.000 u.m.
- diferenta temporara impozabila 60.000 u.m.
- cota de impozit pe profit 35”.
Sa se calculeze si sa se contabilizeze impozitul amanat in conformitate cu IAS 12 „Impozitul pe profit”.

2. La inceputul exercitiului N, societatea romaneasca M a achizitionat 100% societatea americana F. La acea data, F detinea o imobilizare cumparata recent cu 100.000$. Imobilizarea se amortizeaza pe 5 ani din punct de vedere contabil si pe 4 ani, din punct de vedere fiscal. Cota de impozit pe profit 30%. La data achizitiei, 1$ = 3 lei. La 31.12.N 1$ = 3,3 lei. Presupunem ca moneda functionala a societatii F coincide cu moneda de raportare. In consecinta, in situatiile financiare consolidate, activul va fi evaluat la 100.000$ x 3 = 300.000 lei. Sa se calculeze si sa se contabilizeze impozitul amanat in conformitate cu IAS 12 „Imp. pe profit”.

3. O societate din industria petroliera a instalat o rafinarie pe un teren inchiriat. In contract se precizeaza ca, la sfarsitul perioadei de inchiriere, rafinaria va fi mutata intr-o alta locatie strategica. Se estimeaza ca pentru mutarea rafinariei sunt necesare cheltuieli de 200.000 u.m. Sa se verifice daca sunt indeplinite conditiile de constituire a unui provizion in conformitate cu IAS 37 „Provizioane, datorii contingente si active contingente”.

4. Un magazin de vanzari cu amanuntul are o politica de rambursare a contravalorii bunurilor returnate de catre clientii nemultumiti, chiar si atunci cand nu are obligatia legala de a o face. Politica sa este cunoscuta pe piata. Statisticile arata ca anual sunt returnate produse a caror valoare reprezinta 3% din cifra de afaceri. In anul N, cifra de afaceri a fost de 10.000.000 u.m. Sa se verifice daca sunt indeplinite conditiile de constituire a unui provizion in conformitate cu IAS 37 „Provizioane, datorii contingente si active contingente”.

5. In cursul exercitiului N, societate X a actionat in instanta un concurent pentru utilizarea ilegala a unei licente. Tribunalul a decis ca societatea concurenta ii va plati lui X despagubiri in valoare de 100.000 u.m. Concurentul a facut recurs la o instanta superioara. Pana la inchiderea execitiului N, recursul nu a fost solutionat. Sa se verifice daca sunt indeplinite conditiile de recunoastere a unui activ in bilantul societatii X, in conformitate cu IAS 37 „Provizioane, datorii contingente si active contingente”.

6. In cursul lunii noiembrie N, societatea a achizitionat un teren in valoare de 50.000.000 u.m. Pe 1 decembrie N, s-a obtinut un imprumut de 6.000.00 u.m. pe 2 ani la o rata a dobanzii de 5%, platita la sfarsitul fiecarei luni. Imprumutul a fost obtinut special pentru amenajarea terenului. Lucrarile de amenajare au fost demarate la inceputul exercitiului N+1 si au continuat pe parcursul intregului exercitiu. Sa se calculeze costurile imprumuturilor capitalizabile in conformitate cu IAS 23 „Costurile indatorarii”.

7. La 30.06.N, o intreprindere obtine o subventie de 16.000.000 u.m. pentru a achizitiona o instalatie al carei cost este de 40.000.000 u.m. si care va fi amortizata conform metodei lineare pe o durata de 4 ani. Administratia publica conditioneaza acordarea subventiei de angajarea a trei absolventi pentru o durata minima de un an. Sa se contabilizeze achizitia imobilizarii, primirea subventiei si tratamentul subventiei in exercitiul N in conformitate cu IAS 20, stiind ca se foloseste metoda contabilizarii subventiei la venituri in avans.

8. O societate realizeaza prin efort propriu o constructie ale carei lucrari au inceput la 01.01.2007. In scopul realizarii constructiei societatea contracteaza la data de 01.01.2005 un credit bancar pe termen de 4 ani in valoare de 1.000.000.000 lei cu o dobanda de 40% pe an. Creditul se restituie in 4 rate anuale egale impreuna cu dobanzile aferente. Pana la utilizarea efectiva a sumelor imprumutate, acestea au fost plasate pe piata de capital, generand venituri financiare incasate astfel:
- in 2005: 100.000.000 lei;
- in 2006: 120.000.000 lei;
- in 2007: 125.000.000 lei.
Lucrarea are o valoare totala de 3.000.000.000 lei. Consumurile inregistrate sunt urmatoarele:
- in 2005: 800.000.000 lei;
- in 2006: 1.200.000.000 lei;
- in 2007: 1.000.000.000 lei.
Durata de utilizare este de 20 ani. Valoarea reziduala a constructiei este nula. Se utilizeaza regimul de amortizare linear. Lucrarea se finalizeaza la 31.12.2007. Calculul amortizarii incepe de la 1 ianuarie 2008.

9. Dispuneti de datele: profit net 3.000 u.m.; cheltuieli cu amortizarea 900 lei: pierderi din diferente de curs valutar 300 lei; venituri din investitii financiare 2.700 lei; stocuri: sold initial 10.000 lei si final 8.000 lei; clienti: sold initial 6.000 lei si final 4.000 lei: furnizori: sold initial 1.500 lei si final 500 lei; impozit pe profit datorat: sold initial 1.300 lei si final 200 lei; dobanzi incasate legate de exploatare 3.000 lei; dividende platite legate de exploatare aferente anului curent 5.000 lei. Conform IAS 7 „Situatiile fluxurilor de trezorerie”, calculati fluxul de trezorerie provenit din exploatare.

10. O societate are la data bilantului creante in valuta de 1.000$, valoare contabila 2.900 lei, datorii in valuta 2.000$, valoare contabila 5.600 lei, disponibilitati in valuta 100$, valoare contabila 260 lei, utilaje din import 11.000 lei, pret de cumparare 4.000$. La inchiderea exercitiului, cursul dolarului a fost 1$ = 2,8 lei. Ce valori vor avea aceste elemente in bilantul de deschidere?

11. In exercitiul N, societatea X a obtinut produse finite la costul de productie de 400.000 lei si a vandut produse la pretul de vanzare de 380.000 lei, costul lor de productie fiind de 300.000 lei. Incasarea produselor s-a facut cu un efect de comert, platindu-se bancii comerciale un comision de 10.000 lei. Care indicatori bazati pe contul de profit si pierdere sunt influentati si cu ce suma?

12. Situatia inainte de dubla crestere a capitalului se prezinta astfel: capital social 10.000 lei (10.000 actiuni x 1 leu valoare nominala), rezerve 5.000 lei. Prima faza a majorarii consta in incorporarea de rezerve de 4.000 lei pentru care se emit 2.000 actiuni. In faza a doua se aduc aporturi in numerar pentru care se emit 3.000 actiuni la un pret de emisiune egal cu valoarea nominala. Calculati valoarea DA si DS generate de cresterea de capital.

Categoria XI – Tinerea contabilitatii unei entitati

13. O societate comerciala vinde marfuri unui client extern, in conditia de livrare FOB, in valoare de 1.000 USD, cursul valutar la data facturarii fiind de 3,3 lei/USD. Furnizorul accepta ca decontarea sa se faca pe baza unui bilet la ordin intocmit de client. Ulterior, furnizorul il depune la banca spre scontare. Taxa scontului perceputa de banca, respectiv dobanda aferenta imprumutului sunt de 10%. La data incasarii efective a efectului comercial scontat, cursul valutar este de 3,4 lei/USD. Inregistrati operatii in contabilitatea furnizorului.

14. Cum se inregistreaza urmatoarele operatii in contabilitatea unei firme prestatoare de servicii:
- se executa lucrari in favoarea tertilor la tariful facturat de 50.000 lei, TVA 19%;
- 50% din valoarea facturata se deconteaza cu fila CEC;
- 30% din valoarea facturata se deconteaza cu efect comercial onorat la scadenta;
- 20% din valoarea facturata se deconteaza cu numerar incasat inainte de data stabilita pentru decontare, cu scont acordat de 5%.

15. In contabilitatea unui agent economic ce comercializeaza marfuri se vor inregistra operatiile de mai jos, in conditiile utilizarii pretului prestabilit:
- receptionarea marfurilor cumparate la pretul facturat de furnizor de 10.000 lei, TVA 19%. Pretul standard aferent este de 9.000 lei;
- cheltuielile de transport-aprovizionare sunt de 1.000 lei, TVA 19%, si decontare dintr-un avans de trezorerie;
- vanzarea a jumatate din marfurile achizitionate, cu decontare ulterioara, cunoscand ca pretul negociat este cu 20% mai mare decat standard aferent;
- descarcarea gestiunii pentru marfurile vandute;
- repartizarea diferentelor de pret aferente marfurilor vandute in baza coeficientului de repartizare determinat in acest sens.
Cum se inregistreaza in contabilitate aceste operatii?

GRUPA II
Categoria II – Auditul statutar al situatiilor financiare

16. Daca ati constatat incertitudini care insa nu afecteaza in mod semnificativ situatiile financiare, opinia va fi:
a) fara rezerve;
b) fara rezerve, dar cu un paragraf de observatii;
c) procedati la extinderea controlului.

17. Posibilitatea ca soldul unui cont sau o categorie de tranzactii sa comporte erori semnificative datorate insuficientei controlului intern reprezinta:
a) risc inerent;
b) risc de audit;
c) risc de nedetectare.

18. Ce este si cum se calculeaza eroarea estimata prin extrapolare directa?

19. Ce este si cum se estimeaza eroarea tolerabila?

20. Riscul de audit: componentele si relatiile intre acestea.

21. Auditul contractual: caracteristici si obiect.

Categoria IV – Evaluarea intreprinderilor

22. Care este valoarea substantiala bruta a unei intreprinderi care, dupa reevaluarea bunurilor, prezinta urmatoarea situatie patrimoniala: capital social 3.000.000; imobilizari 8.000.000; stocuri 20.000.000; creante 15.000.000; rezerve 500.000; profit 1.000.000; diferente din reevaluare 14.000.000; disponibilitati 500.000; obligatii nefinanciare 25.000.000; instalatii luate cu chirie 10.000.000:
a) 53.500.000;
b) 28.500.000;
c) 18.500.000.

23. Sa se determine activul net contabil corectat pe baza urmatoarelor informatii:
- capital social: 10.000 u.m.;
- rezerve: 3.000;
- rezultat reportat: 5.000;
- cheltuieli de constituire: 2.000;
- cheltuieli de cercetare: 10.000, din care 4.000 destinate crearii unui produs pentru inlocuirea altuia care va iesi de pe piata anul urmator;
- cheltuieli in avans pentru abonamente la reviste de specialitate: 1.000.

24. Care dintre cele trei categorii de metode de evaluare specific activelor (metoda capitalizarii rezultatelor, metoda costurilor, metoda comparatiei directe) se poate aplica si fara sa se dispuna integral de informatii de piata?

Categoria V – Fuziuni si divizari de intreprinderi

25. Patru societati comerciale A, B, C, D hotarasc sa fuzioneze intr-o societate noua E cu un capital social de 36.000 lei. Consiliul de administratie hotaraste ca pentru consemnarea fuziunii si pentru acoperirea cheltuielilor legate de efectuarea operatiei de fuziune taxa de participatie, de fuziune, sa fie de 5% din valoarea capitalului social aportat.
36.000 x 5% = 1.800 lei
Calculul primelor de fuziune este:
A: 14.000 x 5% = 700 lei – prima
B: 10.000 x 5% = 500 lei – prima
C: 8.000 x 5% = 400 lei – prima
D: 4.000 x 5% = 200 lei – prima
TOTAL 36.000 lei 1.800 lei – prima
Sa se efectueze inregistrari in contabilitatea societatii E.

26. Sa presupunem ca exista trei societati A, B si C, care vor fuziona prin absorbtia societatilor B si C de catre societatea A. Societatea A are capital social de 50.000 lei si rezerve de 1.000 lei. K = 1.000 / 50.000 x 100 = 2% reprezinta rezervele la societatea absorbanta. Pentru societatile B si C a caror capital social este de 3.000.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, se va aplica coeficientul de 2%, astfel:
i. B – 3.000 x 2% = 60 lei – prima de fuziune
ii. C – 1.000 x 2% = 20 lei – prima de fuziune
iii. TOTAL 4.000 lei 80 lei – prima de fuziune



Categoria X – Organizarea auditului si controlul intern al intreprinderii

27. Elaborare politici si proceduri contabile. Studiu de caz: societatea de productie.

28. Organizarea contabilitatii de gestiune. Studiu de caz: societate de productie.

GRUPA III
Categoria III – Expertize contabile

29. Ce contine capitolul I al Raportului de expertiza contabila? (Introducere)

30. Ce contine cap. II al Raportului de expertiza contabila? (Desfasurarea expertizei contabile)

31. Ce contine un Raport de expertiza calificat?

Categoria VII – Studii de fezabilitate

32. Managerul unei mici societati de productie este interesat de structura costului intreprinderii sale. Astfel, in situatia de fata, societatea sa produce 500 de bucati din produsul P (singurul produs fabricat), pe care il vinde cu 1.000 lei bucata. Costurile variabile unitare implicate sunt de 700 lei, iar costurile fixe totale sunt de 100.000 lei. Managerul societatii analizeaza posibilitatea schimbarii structurii costului astfel: el considera ca un efort investitional suplimentar de 200.000 lei in masini de productie ar avea drept consecinta scaderea costului variabil unitar la 300 lei. Utilizand metoda direct-costing (costurilor variabile), prezentati diferite calcule care l-ar putea ajuta sa ia decizia respectiva.

33. Societatea JOC SA produce mingi de baschet. Cheltuielile indirecte ale anului N sunt urmatoarele (pe centre de analiza):

Achizitiile de materie prima in cursul perioadei s-au ridicat la 200.000 lei. Societatea dispunea la inceputul perioadei de materii prime in valoare de 13.000 lei, iar la sfarsitul perioadei mai detine materii prime in suma de 10.000 lei. Cifra de afaceri a societatii este de 850.000 lei; s-au produs si s-au vandut 50.000 de mingi. Nu exista stoc initial si final nici de productie in curs de executie, nici de produse finite .
1. Calculati costul de productie global si unitar.
2. Calculati costul complet global si unitar.
3. Calculati rezultatul global si unitar.

Categoria VIII – Analiza diagnostic a intreprinderii

34. Sa se se analizeze poziția financiară a societății comerciale Flamingo International SA pe cei trei ani (sursa: www.bvb.ro)

35. Sa se calculeze și sa se interpreteze indicatorii de lichiditate pentru societatea SC Flamingo International SA.

GRUPA V
Categoria IX – Consultanta fiscala acordata contribuabililor

36. O societate comerciala platitoare de TVA inregistreaza într-un an venituri în suma de 560.000 lei din care 1000 lei venituri din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere. Cheltuielile înregistrate sunt :
- cheltuieli cu serviciile prestate de terți 10000 lei (există contracte încheiate, se justifică necesitatea lor și sunt documente care să ateste prestarea lor efectivă);
- cheltuieli cu materiile prime și materialele consumabile 250.000 lei;
- cheltuieli cu stocurile de materiale constatate lipsă din gestiune, neimputabile 500 lei;
- cheltuieli cu indemnizația de deplasare acordată salariaților: 180 lei pentru 6 zile, știind că limita maximă stabilită pentru acest gen de cheltuieli pentru instituțiile publice este de 13 lei/zi;
- cheltuieli cu plata personalului 63.500 lei, din care 50.000 lei este fondul de salarii și diferența contribuții aferente fondului de salarii;
- cheltuieli sociale reprezentând contravaloarea biletelor de tratament acordate gratuit salariaților 3000 lei;
- cheltuieli de protocol 2400 lei;
- cheltuieli cu publicitatea 1200 lei;
- cheltuieli cu impozitul pe profit plătit în cursul anului 4.000 lei.
Să se calculeze impozitul pe profit datorat pentru întregul an.

37. O societate pe actiuni platitoare de impozit pe profit, ale carei actiuni sunt detinute de AA (persoana fizica) in proportie de 70% si de BB (persoana fizica) 30%, realizeaza in exercitiul financiar 2008 venituri totale de 500.000 lei, din care venituri neimpozabile de 20.000 lei, respectiv cheltuieli totale de 400.000 lei, din care cheltuieli nedeductibile 30.000 lei. Care este impozitul pe profit platit de societate si dividendele incasate de fiecare dintre cei doi actionari, tinand cont ca 60% din rezultat este repartizat acestora?

38. O societate comercială plătitoare de TVA înregistrează în anul 200X venituri în sumă de 175.000 lei (reprezentând în totalitate cifra de afaceri). Cheltuielile sunt următoarele:
- cheltuieli cu materiile prime și materialele 35000 lei;
- cheltuieli de personal 10000 lei;
- cheltuieli proprii cu impozitul pe profit datorat 3000 lei;
- cheltuieli cu provizioanele pentru garanții de bună execuție acordate clienților 15000 lei;
- cheltuieli cu primele de asigurare aferente activelor corporale 1500 lei;
- cheltuieli făcute în favoarea asociaților 1200 lei (cu chiria spațiilor puse la dispoziția acestora);
- cheltuieli cu amortizarea contabilă a mijloacelor fixe 20.000 lei; amortizarea fiscală este 23.000 lei;
- cheltuieli cu sponsorizarea 2.500 lei
Să se calculeze impozitul pe profit datorat la nivelul anului și diferența de virat statului.

39. La data de 15 octombrie 200X se infiinteaza S.C. BETA S.R.L. La infiintare ea estimeaza ca va realiza o cifra de afaceri până la sfârșitul anului de 45.000 lei și opteaza pentru a fi impusa cu impozitul pe profit și pentru a aplica regimul special de scutire de TVA (de a fi neplătitor de TVA). La 31 decembrie 200X societatea constată că a realizat venituri totale în valoare de 86.000 (din care cifra de afaceri 80.000 lei) lei și cheltuieli totale în valoare de 75.000 lei. Se cunosc următoarele elemente referitoare la unele venituri și cheltuieli efectuate:
- în luna noiembrie 200X, societatea înregistrează cheltuieli cu provizioanele de 3.000 lei, pe care nu are dreptul să le deducă. În luna octombrie 1000 de lei sunt reluati la venituri.
- în perioada octombrie - decembrie societatea achiziționează dulciuri și sucuri, reprezentand cheltuieli în sumă de 2.300 lei ce vor fi distribuite clienților la întâlnirile de afaceri
- în luna noiembrie 200X societatea acordă o sponsorizare în bani în sumă de 2.000 lei unui student
- în luna decembrie 200X doi salariați ai unității fac o deplasare de 3 zile în municipiul Cluj pentru negocierea unui contract cu un furnizor. Cheltuielile aferente deplasării sunt: diurnă = 620 lei; cheltuieli transport = 1.000 lei; cheltuieli cazare = 800 lei. (limita cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare la institutii publice este de 13 lei/persoana/zi)
- în cursul anului 200X societatea a înregistrat: 2.000 lei cheltuieli cu amenzi aplicate de Garda Financiară; 500 lei cheltuieli cu penalități pentru neplata la termen datorate furnizorului de servicii de telefonie, conform contractului încheiat cu acesta.
Cerințe:
Identificați veniturile impozabile și veniturile neimpozabile (tip și sume);
Identificați cheltuielile deductibile și cheltuielile nedeductibile (tip și sume);
Determinați impozitul pe profit datorat pentru anul 200X;
Determinați impozitul pe profit de plată pentru anul 200X.

40. O societate comerciala plătitoare de TVA înregistrează în anul 200X venituri în sumă de 175.000 lei, din care 20.000 lei reprezintă dividende primite de la o persoană juridică română. Cheltuielile sunt următoarele:
- cheltuieli cu materiile prime și materialele 37.000 lei;
- cheltuieli de personal 10.000 lei;
- cheltuieli cu impozitul pe profit datorat în cursul anului 3.000 lei;
- cheltuieli cu provizioanele pentru garanții de bună execuție acordate clienților 15.000 lei;
- cheltuieli înregistrate în contabilitate care nu au la bază un document justificativ 20.000 lei;
- cheltuieli cu amortizarea contabilă a mijloacelor fixe 20.000 lei; amortizarea fiscală este 23.000 lei;
- cheltuieli cu sponsorizarea 2.500 lei
Să se calculeze impozitul pe profit datorat la nivelul anului și diferența de virat statului.

STAGIU II

GRUPA I
Categoria I – Elaborarea situatiilor financiare anuale

1. O societate achizitioneaza un sistem de aerisire la costul de 500.000 lei. Conform cartii tehnice, acesta este garantat pentru 200.000 rotatii. Numarul de rotatii in primele luni de functionare este: luna 1 = 1.200 rotatii; luna 2 = 1.500 rotatii; luna 3 = 2.100 rotatii; luna 4 = 2.500 rotatii; luna 5 = 3.000 rotatii. Calculati, conform IAS 16, marimea amortizarii.

2. O intreprindere efectueaza urmatoarele tranzactii: (1) Vinde unui client, pe data de 01.01.N, marfuri in valoare de 1.000 lei, conditiile de plata fiind: 10% din pret se plateste in momentul vanzarii, 50% din pret se va plati dupa un an de la vanzare, iar 40% dupa 2 ani de la vanzare. Se estimeaza ca in acel moment clientul ar putea obtine un credit echivalent de pe piata financiara la o rata a dobanzii de 60%. (2) Incheie un contract pentru executarea unor prestatii in valoare totala de 1.000 lei, durata de realizare 3 ani, costurile aferente serviciilor prestate pentru fiecare din cei 3 ani: anul N – 300 lei, anul N+1 – 500 lei, anul N+2 – 400 lei. Contabilizati tranzactiile in conditiile aplicarii IAS 18 „Venituri” si determinati cifra de afaceri neta in anul N.

3. Societate ABC detine un soft in valoare de 30.000 u.m. achizitionat in anul N. La sfarsitul anului N+1, valoarea recuperabila este de 15.000 u.m., iar amortizarea cumulata, de 12.000 u.m. La sfarsitul anului N+2, valoarea recuperabila devine 12.000 u.m., stiind ca durata de viata utila nu se modifica si amortizarea anului N+2 a fost de 3.000 u.m. Daca activul nu ar fi fost depreciat, amortizarea cumulata pana la sfarsitul anului N+2 ar fi fost de 18.000 u.m. Analizati efectele variatiilor de valoare conform IAS 36 „Deprecierea activelor”.

4. Se cunosc urmatoarele informatii din bilantul societatii ALFA la 31.12.N (in lei): marfuri 50.000; rezerve 1.000; provizioane pentru deprecierea marfurilor 5.00; clienti 40.000; titluri de participare 3.000 (din care disponibile pentru vanzare in anul urmator 500); titluri de plasament 20.000 (din care titluri in valoare de 10.000 sunt utilizate drept garantie pentru un credit primit cu o scadenta de 3 ani); acreditive 2.000; cheltuieli in avans 8.000 (din care angajate intr-o perioada mai mare de 1 an 6.000); licente 5.000; cifra de afaceri 200.000; venituri in avans 3.000 (din care angajate intr-o perioada mai mare de 1 an, 2.000); provizioane pentru riscuri si cheltuieli 50.000 (din care cu scadenta foarte probabil in anul urmator 20.000); credite primite de la banci pe termen lung 20.000 (din care cu scadenta in anul urmator 3.000); furnizori 40.000 (din care cu scadenta mai mare de un an 3.000); conturi la banci 30.00; credite primite pe termen scurt 9.000 (din care pentru un credit de 3.000 s-a amanat scadenta cu 2 ani, iar decizia a fost luata inaintea inchiderii exercitiului financiar); salarii datorate 70.000. Determinati valoarea activelor curente si a datoriilor necurente conform modelului de bilant din IAS 1 „Prezentarea situatiilor financiare”.

5. La inceputul exercitiului N, intreprinderea ALFA a achizitionat un stoc de marfuri la costul de 100.000 lei, TVA 19%. La sfarsitul exercitiului N se estimeaza ca stocul ar putea fi vandut la pretul de 90.000 lei si ca cheltuielile ocazionate de vanzare se vor ridica la 10.000 lei. La sfarsitul exercitiului N+1, pretul de vanzare estimat este de 150.000 lei, iar costurile ocazionate de vanzare sunt estimate la 30.000 lei. Care este incidenta aplicarii normei IAS 2 „Stocuri” in cele doua exercitii financiare?

6. Dispuneti de urmatoarele informatii: toate actiunile filialei au fost achizitionate cu 4.600 lei. Valorile juste ale activelor achizitionate si ale obligatiilor preluate sunt urmatoarele: stocuri 1.500 lei; creante 200 lei; numerar 2.000 lei; terenuri si cladiri 4.000 lei; furnizori 1.600 lei; imprumuturi din emisiuni de obligatiuni 1.500 lei. Au fost efectuate plati in valoare de 4.200 lei pentru achizitia cladirilor. Determinati fluxul de numerar provenit din activitatea de investitii conform IAS 7 „Situatiile fluxurilor de trezorerie”

7. O intreprindere detine o imobilizare corporala dobandita la inceputul exercitiului N la costul de 5.000 lei. Durata de viata utila este estimata la 10 ani, iar metoda de amortizare utilizata este cea lineara. La sfarsitul exercitiului N+2 se apreciaza ca durata de viata utila care corespunde cel mai bine conditiilor de exploatare a mijlocului fix este de 7 ani (durata ramasa este de 5 ani). Se decide trecerea la amortizarea degresiva si se stabileste un coeficient de degresie de 1,5. La ce valoare va fi evaluata imobilizarea corporala in bilantul exercitiului N+3?

8. La inchiderea exercitiului, activele societatii ALFA cuprind:
• un utilaj a carui valoare neta contabila este de 30.000$; acest utilaj a fost achizitionat la 01.04.N-2, atunci cand un dolar valora 2,8 lei;
• un teren achizitionat la un cost de 10.000$, in N-4 (cursul dolarului la data achizitiei fiind de 2,5 lei), si reevaluat la 31.12.N-1 la nivelul sumei de 20.000$, data la care dolarul valora 3 lei;
• un stoc de marfuri cumparat la 30.08.N la un cost de 4.000$ (cursul zilei: 3,1 lei/$) si depreciat pentru 10% din valoare la inchiderea exercitiului N;
• o creanta de 8.000$ privind drepturile asupra unui client strain, corespunzatoare unei vanzari efectuate la 01.11.N, atunci cand dolarul era cotat la nivelul de 3,18 lei;
• suma de 1.000$, in casierie.
Cursul dolarului la 31.12.N este de 3,2 lei/$.
Cum sunt evaluate aceste elemente in moneda functionala, conform IAS 21 „Efectele variatiei cursurilor de schimb valutar”?

9. Se cunosc urmatoarele informatii (in lei):
• incasari de la clienti 5.000;
• încasări din vânzarea de titluri de plasament 200;
• cheltuieli cu salariile 500;
• plăți către furnizorii de stocuri 400;
• încasări din emisiunea de obligațiuni 700;
• încasări din vânzarea de imobilizări corporale 900;
• utilaje deținute în leasing financiar 2.000;
• încasări din credite primite de la bănci 300;
• plăți de dobânzi 100;
• încasări de dividende 200;
• plăți către furnizorii de imobilizări 1.800;
• impozit pe profit plătit 250;
• salarii plătite 300;
• lichidități la începutul anului 1.500.

Să se întocmească tabloul fluxurilor de trezorerie conform IAS 7.

10. La 31.12.N societatea GAMA determina valoarea recuperabila pentru un utilaj pe care intentioneaza sa-l cedeze la 15.000 lei, costul acestuia fiind de 20.000 lei. Potrivit normei IAS 36, GAMA înregistrează la această dată un provizion pentru deprecierea utilajului în valoare de 5.000 lei. Pe 15 februarie N+1, GAMA vinde utilajul la 10.000 lei. GAMA trebuie sau nu să ajusteze situațiile financiare ale exercițiului N? De ce?

11. Dispunem de următoarele informații cu privire la societatea ALFA (sumele sunt exprimate în lei): venituri din vânzarea produselor finite 50.000, venituri din vânzarea semifabricatelor 30.000, TVA colectată 15.200, venituri din subvenții de exploatare aferente cifrei de afaceri 12.000, intrări de produse finite 77.000, ieșiri de produse finite 58.000, cheltuieli cu materiile prime și materialele consumabile 32.000, cheltuieli cu personalul 18.000, cheltuieli cu dobânzile 7.500, venituri din participații la societățile asociate 8.700, venituri din diferențe de curs valutar 18.000, cheltuieli cu diferențele de curs valutar 16.500, cheltuieli cu amenzi și penalități 1.000, cheltuieli cu servicii prestate de terți 10.000, venituri din subvenții aferente materiilor prime 2.500, cheltuieli cu redevențe și chirii 1.500, cheltuieli cu amortizarea imobilizărilor corporale 22.000, cheltuiala cu impozitul pe profit 2.752.
Structura costului de producție este următoarea:



ELEMENTE VALORI
Materii prime și materiale consumabile
Cheltuieli cu personalul
Cheltuieli cu amortizarea
Cheltuieli cu servicii, prestații externe 320.000
150.000
200.000
100.000
TOTAL 770.000
Cheltuieli administrative (sumele sunt exprimate în lei):
• cheltuieli cu redevențe, chirii 1.500;
• cheltuieli cu personalul 3.000;
• cheltuieli cu amortizarea imobilizărilor corporale 2.000.
Calculați costul vânzărilor și cheltuielile administrative conform IAS 1.

12. O întreprindere efectuează următoarele tranzacții: (1) Vinde unui client, pe data de 01.01.N, mărfuri în valoare de 1.000 lei, condițiile de plată fiind: 10% din preț se plătește în momentul vânzării, 50% din preț se va plăti după un an de la vânzare, iar 40%, după 2 ani de la vânzare. Se estimează că în acel moment clientul ar putea obține un credit echivalent de pe piața financiară la o rată a dobânzii de 60%. (2) Cumpără, pe data de 30.07.N, un număr de 1.000 de obligațiuni, valoarea nominală a unei obligațiuni 1 leu, prețul de achiziție 1,2 lei; dobânda anuală 30% încasată la 31 decembrie N.
Contabilizați tranzacțiile în condițiile aplicării IAS 18 „Venituri" si determinați valoarea totală a veniturilor curente la 31 decembrie N.

Categoria XI – Tinerea contabilitatii unei entitati

13. Conducerea unei întreprinderi decide să reevalueze construcțiile sale. Activele în cauză au fost achiziționate la un cost de 800.000 u.m. și sunt amortizate pentru suma de 200.000 u.m. Valoarea justă a construcțiilor determinată de experți este de 900.000 u.m. Să se contabilizeze operația de reevaluare în conformitate cu IAS 16, știind că societatea folosește procedeul de reevaluare a valorii nete.

14. Pana pe 1 august N, întreprinderea a ocupat un imobil cu birouri, imobil care se află în proprietatea sa. Pe 1 august N, societatea l-a închiriat altor societăți, astfel încât imobilul a devenit imobil de plasament. La această dată se cunosc următoarele informații privind imobilul: valoarea justă 14.000 u.m., valoarea de intrare 10.000 u.m., amortizarea cumulată 4.000 u.m. Presupunem că valoarea justă devine 13.500 u.m. la 31.12.N și 14.200 u.m. la 31.12.N+1. Să se contabilizeze schimbarea clasificării imobilului la 1 august N și evaluarea acestuia la 31.12.N și la 31.12.N+1, știind că societatea folosește modelul valorii juste, în conformitate cu IAS 40.



GRUPA II
Categoria II – Auditul statutar al situatiilor financiare

15. In calitate de auditor al intreprinderii Omega SA ati constatat ca la 31 decembrie stocul la produsul X este contabilizat pentru 6.500.000 lei. Care este valoarea stocului la 31 decembrie, cunoscand ca intreprinderea foloseste metoda FIFO, ca stocul la 1 decembrie a fost de 500 unitati a 10.000 lei fiecare, ca in 10 decembrie s-au cumparat 500 unitati a 12.000 lei fiecare si ca in 20 decembrie au iesit 400 unitati?

16. Societatea Alfa a evaluat la 1 decembrie anul N-4 un ansamblu imobiliar achizitionat in anul N-11 cu 400.000.000 lei (din care 80.000.000 lei pentru teren), amortizabil in 20 de ani; cu aceasta ocazie a eliminat amortismentele din valoarea contabila. Valoarea de utilitate a ansamblului imobiliar a fost stabilita cu aceasta ocazie la 450.000.000 lei (din care 150.000.000 lei terenul); durata de viata nu a fost modificata. La 1 iulie anul N ansamblul imobiliar a fost vandut cu 500.000.000 lei. Care sunt:
- diferenta din reevaluare ce trebuia inregistrata;
- suma amortizarii in anul N;
- suma plusvalorii inregistrata cu ocazia vanzarii.

17. Prin ce se caracterizeaza raportul auditorului asupra respectarii clauzelor contractuale?

18. Care sunt elementele de baza ale unui raport asupra situatiilor financiare condensate?

19. Proceduri de realizare a unei misiuni de examen limitat (revizuire).

20. Raportarea unei misiuni de compilare.

21. Opinia defavorabila: motive, mod de prezentare.

Categoria IV – Evaluarea intreprinderilor

22. Grupul Y deține, prin intermediul societății mame, un control majoritar asupra a trei societăți: A, B si C. Bilanțul societății mame încheiat la sfârșitul exercițiului N se prezintă astfel:
ACTIV PASIV
Imobilizări necorporale
(din care cheltuieli de constituire) 4
(1) Capitaluri proprii 63
Imobilizări corporale 10 Datorii financiare 80
Imobilizări financiare
(din care participatii) 122
(110)
Disponibilități 7
TOTAL 143 TOTAL 143
Se mai cunosc următoarele:
- imobilizările corporale corespund clădirii ce reprezintă sediul social al grupului (regrupează ansamblul serviciilor administrative și comerciale ale grupului și ale celor 3 filiale); o expertiză recentă îi atribuie o valoare de piață de 16.000.000 u.m.
- imobilizările financiare cuprind pe de o parte valoarea neta contabilă a participațiilor în societățile A, B, C și pe de altă parte un împrumut de 12.000.000 u.m. acordat unui partener comercial al grupului care are unele dificultăți financiare. După ultimele informații, acest partener ar putea ajunge in situația încetării plăților.
În privința filialelor, se mai știe:
- A reprezintă în bilanțul grupului o valoare netă contabilă de 50.000.000 u.m. Este o societate necotata care are datorii financiare de 18.000.000 și care a obținut în ultimul exercitiu un rezultat din exploatare de 9.000.000. Societățile cotate ale aceluiași sector de activitate prezintă actualmente următorii multiplii asupra rezultatelor ultimului exercițiu: 10 pentru rezultatul exploatării și 15 pentru rezultatul net.
- B este o societate cotată pe piața secundară de 2 ani. Valoarea netă contabilă în cadrul grupului, care deține din capitalurile sale o cotă de 55%, este de 35.000.000. În urma unor performanțe deosebite, B prezintă la ora actuală, pe baza mediei cursurilor înregistrate pe parcursul ultimei luni bursiere, o capitalizare bursieră de 130.000.000.
- C este o societate tânără, în puternică creștere, a cărei finanțare a fost realizată deocamdată doar din capitaluri proprii. Rentabilitatea sa nu este mare, dar ținând seama de potențialul său, se estimeaza o valoare globală apropiată de cifra de afaceri anuală, de 32.000.000 pentru ultimul exercițiu. Grupul deține 100% din capitalul său. Alte informații: impozit pe profit 40%, impozit pe plusvalorile aferente activelor pe termen lung 28%.
Să se determine valoarea actuală a participațiilor în societățile A, B și C.

23. Sa se determine activul net contabil corectat pe baza urmatoarelor informatii:
- capital social: 10.000 u.m.;
- rezerve: 3.000;
- rezultat reportat: 5.000;
- cheltuieli de constituire: 2.000;
- cheltuieli de cercetare: 10.000, din care 4.000 destinate crearii unui produs pentru inlocuirea altuia care va iesi de pe piata anul urmator;
- cheltuieli in avans pentru abonamente la reviste de specialitate: 1.000.

Categoria V – Fuziuni si divizari de intreprinderi

24. Societatea M detine 60% din acțiunile societății BETA. M prezintă în bilanț stocuri de mărfuri de 30.000 u.m., iar BETA are stocuri de mărfuri de 15.000 u.m. M utilizează pentru evaluare metoda FIFO, iar BETA, metoda LIFO. Dacă ar fi utilizat metoda FIFO, valoarea stocului ar fi fost de 14.000 u.m. O parte din stocul de la BETA provine de la societatea M, care a realizat prin vânzare un profit de 500 u.m. Care este valoarea stocurilor care apare în bilanțul consolidat?

25. Entitatea ALFA SA participă la capitalul social al entității BETA SA nou-înființată cu un echipament tehnologic a cărui valoare de aport determinată de un expert evaluator a fost stabilită la 340.000 lei. Această participație îi asigură un procent de control de 30%. Caracteristicile echipamentului sunt: valoarea de înregistrare contabilă 360.000 lei; durata de utilizare economică a echipamentului 6 ani; amortizarea anului N 60.000 lei. Ulterior, entitatea cedează jumătate din titlurile obținute în urma participării la capitalul social, la o valoare negociată de 320.000 lei. Se cer:
i. înregistrările contabile legate de participarea societății ALFA la constituirea capitalului social al societății BETA;
ii. înregistrările contabile legate de vânzarea titlurilor.

Categoria X – Organizarea auditului si controlul intern al intreprinderii

26. Aprovizionarea presupune:
a) Comenzile sa contina produse care indeplinesc specificatiile corespunzatoare;
b) Sa se plateasca preturi corespunzatoare;
c) Comanda sa contina cantitatile de produse si termene de aprovizionare corespunzatoare;
d) Actualizarea informatiilor legate de furnizor astfel incit comanda sa contina date reale;
e) Produsele comandate sa se obtina in timp util;
f) Inregistrarea comenzilor aprobate complet si corect;
g) Prevenirea lansarii comenzilor neaprobate.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

27. Activitatea Departamentului Resurse umane presupune:
a) Respectarea legislatiei si reglementarilor in vigoare precum si a politicilor companiei;
b) Mentinerea de inregistrari care demonstreaza respectarea legilor si reglementarilor ;
c) Asigurarea confidentialitatii din cadrul Departamentului Resurse umane;
d) Asigurarea productivitatii muncii la un nivel acceptabil;
e) Angajarea unui numar sufficient si adcvat calificat de personal;
f) Asigurarea ca personalul este pregatit adecvat in scopul indeplinirii responsabilitatilor corespunzatoare;
g) Asigurarea ca personalul primeste informatii cu privire la performantele lor si la dezvoltarea carierei.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

28. Receptia presupune:
a) Asigurarea ca se primesc numai materiale comandate;
b) Asigurarea ca se primesc numai materiale de calitatea specificata in ordinele de achizitii;
c) Asigurarea ca toate materialele receptionate si transmise la alte departamente sunt correct inregistrate;
d) Protejarea materialelor primate;
e) Asigurarea ca informatiile privitoare la facturile de cumparare, stoc si dispozitiile de achizitie sunt consecvente;
f) Returnarea prompte a materialelor necorespunzatoare;
g) Documentarea completa si corecta a tuturor transferurilor catre deposit si de la deposit;
h) Existenta cererilor de transfer in productie si onorarea acestora la timp;
i) Conditii de munca sigure si depozitarea corespunzatoare a materialelor periculoase.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

GRUPA III
Categoria III – Expertize contabile

29. Incompatibilitati in exercitarea profesiei.

30. Care sunt raspunderile expertilor contabili?


Categoria VII – Studii de fezabilitate

31. Firma X vinde cani cu 0,20 u.m./buc. Productia actuala este de 400.000 cani si reprezinta 80% din capacitate. Firma are posibilitatea sa utilizeze capacitatea disponibila vanzand catre un supermarket cani cu 0,13 u.m./buc, dar sub marca supermarketului. Costurile totale ale lunii trecute erau de 56.000 u.m. din care 16.000 erau fixe. Aceasta reprezinta un cost total de 0,14 u.m./cana. Poate firma sa accepte oferta? Ce alti factori mai trebuie avuti in vedere?

32. O firma produce trei produse ce degaja urmatoarele rezultate:

Indicatori Produsul X Produsul Y Produsul Z Total
Vanzari 32.000 50.000 45.000 127.000
Costuri 36.000 38.000 34.000 108.000
Profit/Pierdere (4.000) 12.000 11.000 19.000
Din costurile totale 2/3 sunt costuri variabile si 1/3 sunt costuri fixe. Directorii considera ca, datorita faptului ca produsul X genereaza o pierdere de 4.000 u.m. va trebui sa renunte la el. In baza datelor de mai sus tabelul arata pierderea reala generata de produsul X? Ce alti factori trebuie avuti in vedere?

Categoria VIII – Analiza diagnostic a intreprinderii

33. Sa se analizeze pozitia financiara a societatii SC ACI SA Bistrita (sursa: www.bvb.ro)


34. Să se calculeze și să se interpreteze soldurile intermediare de gestiune pentru întreprinderea ale cărei informații financiare sunt prezentate mai jos:

Indicator u.m.
Venituri din vânzarea mărfurilor 4.000
Producția vândută 24.000
Producția stocată 500
Subvenții de exploatare 2.300
Cheltuieli cu materii prime 10.000
Costul mărfurilor vândute 4.200
Cheltuieli salariale 5.000
Cheltuieli cu amortizarea 1.000
Cheltuieli cu chirii 200
Impozite și taxe 300
Venituri din dobânzi 100
Cheltuieli cu dobânzi 500
Impozit pe profit 1.400

35. Situația elementelor de activ și de pasiv la societatea „X” conform bilanțului întocmit pe baza datelor din contabilitate, date care au fost puse de acord cu rezultatele inventarierii, se prezintă astfel:
• Programe informatice 4.000.000 lei
• Amortizarea programelor informatice 1.000.000 lei
• Clădiri 10.000.000 lei
• Amortizarea clădirilor 2.500.000 lei
• Titluri de participare 2.500.000 lei
• Mărfuri 5.000.000 lei
• Clienți 2.000.000 lei
• Furnizori 4.500.000 lei
• Furnizori de imobilizări 2.000.000 lei
• Clienți-creditori 1.500.000 lei
• Credite bancare pe termen lung 6.000.000 lei
• Capital subscris vărsat 5.000.000 lei
• Rezerve 1.000.000 lei (această sumă este formată din repartizarea profitului net în anii anteriori).
Operațiunile efectuate de judecătorul sindic și de lichidator pentru a asigura disponibilitățile bănești în vederea achitării datoriilor:
i. Programele informatice au fost vândute cu 2.500.000 lei, față de valoarea netă contabilă de 3.000.000;
ii. Clădirile au fost vândute cu 9.000.000 lei, față de valoarea netă contabilă de 7.500.000 lei;
iii. Mărfurile au fost vândute cu 6.000.000 lei față de valoarea contabilă netă de 5.000.000 lei;
iv. Titlurile de participare au fost vândute cu 3.000.000 lei față de 2.500.000 lei - costul de achizitie;
v. S-a încasat de la clienți suma de 1.800.000 lei, acordându-se un scont de 10%;
vi. S-a achitat împrumutul de 6.000.000 lei și dobânda de 1.000.000 lei;
vii. S-au achitat furnizorii în sumă de 4.500.000 lei, primindu-se un scont de 5%;
viii. Au fost achitați furnizorii de imobilizări în sumă de 2.000.000 lei;
ix. Au fost restituite avansurile încasate de la clienți în sumă de 1.500.000 lei;
x. Cheltuielile efectuate cu lichidarea s-au ridicat la suma de 800.000 lei din care:
-salarii 500.000 lei
-cheltuieli cu licitațiile 300.000 lei
Se cere:
a) Înregistrarile contabile privind operațiunile de lichidare.
b) Întocmirea bilanțului înainte de efectuarea partajului.
c) Înregistrările contabile privind operațiunile de partaj la acționari.

36. Ce va autoriza judecatorul sindic in cazul in care bunurile care alcatuiesc averea unui grup de interes economic ori a unei societati in nume colectiv sau in comandita nu sunt suficiente pentru plata creantelor inregistrate in tabelul definitiv consolidat de creante?

GRUPA V
Categoria IX – Consultanta fiscala acordata contribuabililor

37. O societate comerciala platitoare de TVA inregistreaza într-un an venituri în suma de 560.000 lei din care 1000 lei venituri din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere. Cheltuielile înregistrate sunt :
- cheltuieli cu serviciile prestate de terți 10000 lei (există contracte încheiate, se justifică necesitatea lor și sunt documente care să ateste prestarea lor efectivă);
- cheltuieli cu materiile prime și materialele consumabile 250.000 lei;
- cheltuieli cu stocurile de materiale constatate lipsă din gestiune, neimputabile 500 lei;
- cheltuieli cu indemnizația de deplasare acordată salariaților: 180 lei pentru 6 zile, știind că limita maximă stabilită pentru acest gen de cheltuieli pentru instituțiile publice este de 13 lei/zi;
- cheltuieli cu plata personalului 63.500 lei, din care 50.000 lei este fondul de salarii și diferența contribuții aferente fondului de salarii;
- cheltuieli sociale reprezentând contravaloarea biletelor de tratament acordate gratuit salariaților 3000 lei;
- cheltuieli de protocol 2400 lei;
- cheltuieli cu publicitatea 1200 lei;
- cheltuieli cu impozitul pe profit plătit în cursul anului 4.000 lei.
Să se calculeze impozitul pe profit datorat pentru întregul an.

38. O persoana fizica este arhitect si isi infiinteaza in ianuarie 200x un birou de arhitectura unde isi desfasoara activitatea independent si nu este inregistrat in scop de TVA. La inceputul anului 200x el a estimat un impozit anual pentru veniturile din activitati independente in suma de 1.200 lei, efectuand astfel in anul 200x plati anticipate in contul impozitului pe venit in suma de 1.200 lei. La sfarsitul anului 200x el constata realizarea urmatoarelor venituri si cheltuieli:

Indicator Sume (lei)
Venituri din prestarea activitatii de arhitect 95.000
Venituri din sponsorizari 10.000
Venituri din dobanzi la contul curent utilizat pentru activitatea de arhitectura 200
Cheltuieli:
- cheltuieli cu hartia, pixuri etc 20.000
- cheltuieli cu chiria 12.000
- cheltuieli cu personalul angajat 10.000
- cheltuieli cu energia electrica, telefon, apa, gaze 25.000
- cheltuieli cu sponsorizarea 3.000
- cheltuieli cu protocolul 2.500

Separat de valorile inregistrate mai sus se cunosc urmatoarele:
a) la data de 27 iunie 200x achizitioneaza un apartament in Municipiul Bucuresti pentru care va datora pana la sfarsitul anului un impozit de 150 lei. Imobilul se va folosi ca locuinta de domiciliu.
b) la data de 31 iulie 200x, contracteaza un imprumut de la o banca comerciala in valoare de 30.000 pe termen de 2 ani rambursabil integral la scadenta. Rata anuala a dobanzii: 10%, rata dobanzii de referinta a BNR 9%. Din imprumutul contractat achizitioneaza in luna august un autoturism in valoare de 28.000 lei pe care il va folosi exclusiv pentru activitatea de arhitectura (deplasari la clienti, furnizori etc), iar restul de imprumut este folosit pentru activitatea curenta. Autoturismul se amortizeaza liniar in 5 ani.
c) in urma controlului inopinat realizat de autoritatile statului in luna septembrie 200x, i se aplica o amenda contraventionala de 2.200 lei;
Cerinte:
a) impozitul pe veniturile din activitati independente datorat pentru anul 200x;
b) diferenta de impozit pe veniturile din activitati independente de plata sau de recuperat de la buget rezultata in urma definitivarii impozitului anual.

39. Un agent economic este incadrat la inceputul anului in categoria micilor producatori independenti. Capacitatea sa de productie la inceputul anului era de 190.000 hl.In luna iulie pune in functiune o noua capacitate de productie de 30.000 hl.Productia sa cumulata pentru lunile ianuarie-august este de 170.000 hl,din care 20.000 hl in luna iulie si 50.000 hl in luna august. Berea produsa are 10 grade Plato. Folosind acciza unitara si cursul de schimb prevazute in Codul fiscal sa se determine acciza datorata in luna iulie si acciza datorata in luna august.

40. Sa se determine impozitul pe cladiri datorat de o persoana fizica daca se cunosc urmatoarele date despre proprietatile detinute:
- o cladire situata in zona B intr-o localitate de rangul I, cu o suprafata construit desfasurata de 240 mp. Valoarea impozabila a cladirii este 669 lei/mp. Cladirea este construita in anul 2003 si este locuinta de domiciliu;
- cumpara pe data de 20 iunie un apartament situat in aceeasi localitate, in zona A intr-un bloc cu 6 etaje si 34 de apartamente. Suprafata desfasurata a apartamentului este de 96 mp. Apartamentul este construit in anul 1972. Valoarea impozabila unitara a apartamentului este 669 lei/mp.

STAGIU III

GRUPA I
Categoria I – Elaborarea situatiilor financiare anuale

1. Sa se stabilească fluxurile de numerar pentru activitățile de exploatare ale unei societăți în condițiile următoare: rezultatul contabil înaintea impozitării și a elementelor extraordinare 10.000 lei, cheltuieli cu amortizarea 2.000 lei, venituri din provizioane 500 lei, venituri din plasamente 300 lei, creșterea stocurilor de materii prime 1.500 lei, scăderea stocurilor de mărfuri 300 lei, scăderea conturilor de creanțe clienți 1.300 lei, creșterea conturilor de datorii la furnizori 200 lei, impozit pe profit plătit 1.000 lei.

2. Situatia inainte de dubla crestere a capitalului se prezinta astfel: capital social 10.000 lei (10.000 actiuni x 1 leu valoare nominala), rezerve 5.000 lei. Prima faza a majorarii consta in incorporarea de rezerve de 4.000 lei pentru care se emit 2.000 actiuni. In faza a doua se aduc aporturi in numerar pentru care se emit 3.000 actiuni la un pret de emisiune egal cu valoarea nominala. Calculati valoarea DA si DS generate de cresterea de capital.

3. Un echipament tehnic este cumpărat în anul N-2 pentru 16.000 lei, stabilindu-se o amortizare în sistem linear pe o perioadă de 8 ani. La sfârșitul anului N valoarea recuperabilă este de 9.000 lei. în anul N+1, se reestimează durata de viață rămasă la 3 ani. Care sunt consecințele asupra contului de profit și pierdere în anul N și în anul N+1?

4. Societatea ALFA deține un utilaj achiziționat la costul de 2.500 u.m. și care la 01.01.N are o amortizare cumulată de 1.500 u.m. Cota de amortizare anuală este de 15%, iar valoarea amortizabilă a utilajului este egală cu costul. La 1 iulie N utilajul a fost avariat ca urmare a unui accident. Deoarece nu sunt disponibile piesele necesare pentru a-l repara, acesta este utilizat, dar la o capacitate redusă. Ca urmare a accidentului durata de utilitate rămasă se va reduce la 3 ani. In aceste condiții, valoarea de utilitate a utilajului este de 300 u.m. Utilajul poate fi vândut la prețul de 100 u.m. ALFA dispune de o ofertă de a ceda utilajul pentru suma de 320 u.m. la schimb cu un utilaj nou al cărui cost este de 3.000 u.m. Managementul societății ALFA nu dorește să schimbe utilajul cu unul nou deoarece nu crede că pe termen lung va exista cerere pentru produsele obținute cu ajutorul acestuia.Care sunt înregistrările efectuate de societatea ALFA în anul N conform IAS 16 și IAS 36?

5. Societatea ALFA SA semnează pe 30 noiembrie N un contract cu societatea BETA, prin care se obligă să-i furnizeze 5 utilaje la prețul de 10.000 lei/utilaj. Data livrării este 15 martie N+1. Procesul de producție, care constă în asamblarea pieselor în utilaje cu ajutorul unui echipament special, durează 2 luni. Orice amânare sau anulare a contractului va determina plata unei penalități de 5.000 lei. La sfârșitul anului, ca urmare a scumpirii pieselor, costul s-a dublat, determinând o pierdere de 3.500 lei pentru contract. Producția nu a început încă și nu au fost cumpărate piesele necesare îndeplinirii contractului. Echipamentul necesar asamblării este testat pentru depreciere. Acesta are o valoare contabilă de 100.000 lei și o valoare recuperabilă (determinată ținând cont și de contract) de 98.000 lei. Ce înregistrări efectuează societatea ALFA conform LAS 36?

6. Intre o societate ALFA (locator) și societatea BETA (locatar) se încheie un contract de locație-finanțare cu următoarele caracteristici: data semnării contractului 1 ianuarie exercițiul N; durata contractului 3 ani; durata de viață a bunului 8 ani; vărsământul inițial 2.000 lei; sunt prevăzute 3 rate de 100.000 lei, plătibile în ultima zi a anului; posibilitatea exercitării unei opțiuni de cumpărare la sfârșitul anului 3 la prețul de 20.000 lei; valoarea justă a bunului la data semnării contractului 280.738 lei; valoarea reziduală a activului este 40.000 lei; rata implicită a dobânzii anuale calculată de locatar 10%. Precizați, conform IAS 17, înregistrarea contabilă efectuată de locatar.

7. Pe 10.10.N s-a primit un avans de la un client în sumă de 10.000 lei (din care TVA 19%). Pe 15.10.N s-au vândut mărfuri clientului. Factura cuprinde: preț de vânzare 20.000 lei, TVA 19%. Costul de achiziție al mărfurilor vândute este de 18.000 lei. Soluția găsită de contabil este:
4111 = % 11.900
707 10.000
4427 1.900
607 = 371 18.000
Ce principiu contabil a fost încălcat? Argumentați răspunsul. Care ar fi fost soluția corectă?

8. La începutul exercițiului N, societatea ALFA a achiziționat un echipament tehnologic la costul de achiziție de 200.000 u.m. Managerii estimează că durata de utilitate va fi de 5 ani și că, la expirarea acestei perioade, vor fi angajate cheltuieli cu dezafectarea echipamentului tehnologic și refacerea amplasamentului în valoare nominală de 10.000 u.m. La 31.12.N valoarea actualizată a cheltuielilor estimate a fi ocazionate de dezafectarea acestuia și de refacerea amplasamentului este de 4.810 u.m. Să se verifice dacă, la sfârșitul exercițiului N, sunt îndeplinite condițiile de constituire a unui provizion în conformitate cu normele internaționale. In caz afirmativ, prezentați formula contabilă.

9. O societate achiziționează la 01.01.N un utilaj la un cost de achiziție de 16.000 u.m. pentru care se estimează o durată de utilizare de 5 ani, o valoare reziduală de 1.000 u.m. și un mod de amortizare linear. In exercițiul N+1 se estimează o durată de utilizare mai mare cu un an și o valoare reziduală de 500 u.m. La începutul exercițiului N+2 se efectuează modernizări în sumă de 2.000 u.m. care conduc la reducerea consumului de energie cu 10%.Calculați amortizarea pentru durata de viață a activului conform IAS 16 „Imobilizări corporale".

10. Efectuati retratările de omogenizare (inclusiv efectul asupra impozitului amânat) cunoscând următoarele informații: Societatea F deține construcții achiziționate la un cost de 60.000 u.m. și amortizate pentru suma de 20.000 u.m. Politica grupului din care face parte F este de a evalua clădirile la o valoare reevaluată. Valoarea justă a construcțiilor determinată de experți la 31.12.N este de 55.000 u.m. Pentru amortizarea unei categorii de utilaje, filiala F utilizează metoda de amortizare lineară, în timp ce politica grupului este de a amortiza aceste bunuri degresiv. Filiala achiziționase astfel de utilaje, la 01.01.N, la un cost de achiziție de 40.000 u.m. Conducerea ei estimase o valoare reziduală nulă si o durată de utilitate de 4 ani (normă de amortizare lineară = 25%, normă de amortizare degresivă = 37,5%). Societatea F deține un utilaj achiziționat la începutul exercițiului N la un cost de 60.000 u.m. Durata de utilitate a fost estimată în momentul achiziției la 10.000 de ore de funcționare. In cursul exercițiului N, utilajul a funcționat 2.000 de ore. Politica grupului din care face parte F este aceea de a aplica prevederile normei IAS 36 „Deprecierea activelor". La sfârșitul exercițiului N există indicii că utilajul s-a depreciat. Managerii estimează o valoare de utilitate de 40.000 u.m. Valoarea justă este estimată la 44.000 u.m., iar cheltuielile determinate de ieșire, la 2.000 u.m.Societatea F deține un teren cumpărat în exercițiul N-4 la un cost de 37.000 u.m. Terenul a fost reevaluat, în exercițiul N-2, la 44.000 u.m. Intre timp (din N-2 până în prezent), rezerva din reevaluare contabilizată nu a suportat nicio modificare. Politica grupului din care face parte F este aceea de a aplica prevederile normei IAS 36 „Deprecierea activelor".La sfârșitul exercițiului N există indicii că terenul s-a depreciat. Valoarea reală a terenului, considerată a fi egală cu valoarea recuperabilă, este de 32.000 u.m. Societatea F își evaluează stocurile la ieșire prin metoda LIFO. Politica grupului din care face parte F este de a utiliza metoda FIFO. La sfârșitul exercițiului N în situațiile financiare individuale ale societății F stocul de mărfuri este evaluat la 45.000 u.m. Dacă s-ar fi utilizat metoda FIFO, același stoc ar fi avut o valoare de 34.000 u.m.Cota de impozitare este de 16%.

11. O societate comercială importă pe data de 31 decembrie anul N o instalație pentru extracția gazelor naturale, cheltuielile legate de achiziție fiind: prețul de cumpărare 55.000 lei; taxa vamală 4.950 lei; cheltuieli cu montajul 2.000 lei;
cheltuieli de desfacere 2.000 lei; pierderi inițiale din exploatare înregistrate înainte ca activul să atingă parametrii planificați 800 lei. Societatea estimează că valoarea actualizată a cheltuielilor cu demontarea și mutarea activului la sfârșitul duratei de viață este de 14.000 lei. Instalația este amortizată prin metoda lineară în 5 ani. La sfârșitul anului N+3 este vândută, prețul încasat fiind de 32.000 lei, TVA 19%. Valoarea provizionului pentru dezafectare la sfârșitul exercițiului N+3 este de 16.000 lei.
• Calculați costul de achiziție conform IAS 16 „Imobilizări corporale".
• Efectuați înregistrările contabile pentru anul N+3.

12. Se dau următoarele informații (în lei): Rulaj debitor clienți (inclusiv TVA) 9.960; cheltuieli cu amortizarea 13.510; materii prime (sold inițial) 4.100; vanzari de produse finite la cost de producție 75.800; subvenții din exploatare aferente cifrei de afaceri 4.700; venituri din sconturi primite 5.300; cheltuieli cu impozitul pe profit 2.710; achiziții de materii prime 23.850 (exclusiv TVA); obținerea de produse finite la cost de producție 81.400; cheltuieli cu ajustarea pentru deprecierea titlurilor de plasament 1.800; materii prime (sold final) 5.320; datorii salariale (sold inițial) 6.100; salarii plătite 19.800; cheltuieli cu serviciile prestate de terți 2.370; datorii salariale (sold final) 5.000. Calculați cifra de afaceri netă și rezultatul din exploatare.

Categoria XI – Tinerea contabilitatii unei entitati

13. O societate-mamă acordă unei filiale din cadrul grupului un împrumut de 50.000 lei pe o durată de 2 ani, cu o dobândă preferențială de 10% pe an. Imprumutul se restituie în două tranșe egale la sfârșitul fiecărui an, când se încasează și dobânzile anuale. Ulterior, filiala a intrat în stare de faliment, motiv pentru care nu s-au mai încasat rata din anul al doilea si dobânda aferentă, care se includ în pierderi.
Se cer înregistrările contabile legate de:
• acordarea împrumutului și încasarea dobânzii pentru primul an;
• rambursarea primei rate și dobânda cuvenită pentru anul al doilea;
• includerea pe pierderi a dobânzii nerecuperate.

14. Pe data de 01.09.N entitatea ALFA SA a achiziționat 2.000 de obligațiuni pe termen lung, la un cost de 160 lei/titlu, valoarea nominală fiind de 150 lei/titlu. Dobânda calculată cu o rată de 10% se plătește la fiecare 6 luni, iar scadența este la 5 ani. Se cer înregistrările contabile legate de:
• recunoasterea cuponului la 01.09.N;
• evaluarea venitului financiar adus de investitie in anul N;
• recunoașterea dobânzii la data bilanțului.

GRUPA II
Categoria II – Auditul statutar al situatiilor financiare

15. Prezentati cel putin sapte caracteristici ale auditului statutar care-l deosebesc de auditul contractual.

16. Prin ce se deosebeste o misiune de audit bazata pe proceduri convenite de o misiune de audit statutar?

17. Care sunt caracteristicile unei misiuni de compilare?

18. Care este sfera de cuprindere a misiunilor de audit speciale?

19. Prin ce se caracterizeaza raportul auditorului asupra situatiilor financiare condensate?

20. Societatea Alfa, audiata de dumneavoastra, a achizitionat la 5 aprilie 2002 un ansamblu imobiliar spre renovare si a efectuat urmatoarele cheltuieli:
• pret cumparare teren ……………... 90 mil. lei
• pret cumparare constructie ……... 410 mil. lei
• taxa inregistrare ……………….…. 83 mil. lei
• cheltuieli cu actele ………………..3,5 mil. lei
• onorarii notar …………………14.744 mii lei (din care TVA 2.744 mii lei)
• comisioane ……………………29.900 mii lei (din care TVA 4.900 mii lei)
• cheltuieli arhitecti …………….23.920 mii lei (din care TVA 3.920 mii lei)
• reparatii ……………………..263.120 mii lei (din care TVA 43.120 mii lei)
Societatea a inregistrat in cheltuielile perioadei suma de 18.244.000 lei.
Care sunt sumele ce trebuiau contabilizate in cheltuielile perioadei, in contul terenuri si in contul constructii ?

21. Prezentati 10 lucrari de efectuat cand examinati conturile de cumparari si de furnizori.

Categoria IV – Evaluarea intreprinderilor

22. O intreprindere și-a constituit un patrimoniu compus în principal din participații minoritare în afaceri industriale și comerciale. Bilanțul său se prezintă astfel la sfârșitul exercițiului N:
ACTIV PASIV
Imobilizări corporale nete 5 Capitaluri proprii 112
Imobilizari financiare 120 Datorii financiare 25
Disponibilități bănești 12
TOTAL 137 TOTAL 137
Imobilizările corporale ale afacerii sunt constituite în principal din mobilier de birou pe care îl utilizează pentru propriile nevoi și care are o valoare de piață estimată la 11 milioane u.m. Imobilizările financiare cuprind portofoliul de participații minoritare care includ două categorii distincte:
- titluri ale societățile necotate pentru o valoare netă contabilă de 88 milioane u.m. care generează, in opinia managerilor, plusvalori potențiale brute de 15 milioane u.m.;
- titluri ale societăților cotate a căror valoare bursieră reprezintă, pentru partea deținuta de întreprindere, 50 milioane u.m.
Întreprinderea are, ca urmare a unor pierderi aferente exercițiului anterior, un rezultat reportat negativ de 15 milioane UM. Aceste pierderi se vor recupera în următorii 5 ani, perioadă în care se va determina o economie de impozit pe profit. Impozitul pe profit este de 40%, cel aferent plusvalorilor activelor de 28%. Rentabilitatea capitalurilor proprii așteptata de piață pentru acest tip de afacere este de 10%. Să se determine plusvalorile nete aferente activelor.

23. Se reia enunțul de la problema de mai sus cu următoarea cerință: să se determine economia de impozit pe profit indusă de pierderi.

24. Se reia enunțul de la problema de mai sus cu următoarea cerință: să se calculeze activul net contabil corectat.

Categoria V – Fuziuni si divizari de intreprinderi

25. Societatea M detine 60% din acțiunile societății BETA. M prezintă în bilanț stocuri de mărfuri de 30.000 u.m., iar BETA are stocuri de mărfuri de 15.000 u.m. M utilizează pentru evaluare metoda FIFO, iar BETA, metoda LIFO. Dacă ar fi utilizat metoda FIFO, valoarea stocului ar fi fost de 14.000 u.m. O parte din stocul de la BETA provine de la societatea M, care a realizat prin vânzare un profit de 500 u.m. Care este valoarea stocurilor care apare în bilanțul consolidat?

26. Entitatea ALFA SA participă la capitalul social al entității BETA SA nou-înființată cu un echipament tehnologic a cărui valoare de aport determinată de un expert evaluator a fost stabilită la 340.000 lei. Această participație îi asigură un procent de control de 30%. Caracteristicile echipamentului sunt: valoarea de înregistrare contabilă 360.000 lei; durata de utilizare economică a echipamentului 6 ani; amortizarea anului N 60.000 lei. Ulterior, entitatea cedează jumătate din titlurile obținute în urma participării la capitalul social, la o valoare negociată de 320.000 lei. Se cer:
i. înregistrările contabile legate de participarea societății ALFA la constituirea capitalului social al societății BETA;
ii. înregistrările contabile legate de vânzarea titlurilor.

Categoria X – Organizarea auditului si controlul intern al intreprinderii

27. Activitatea de vanzare, la nivelul unei entitati, presupune:
a) Implementarea strategiilor de marketing;
b) Atingerea sau depasirea vanzarilor intr-o maniera eficienta;
c) Predarea in timp util a comenzilor de la clienti departamentului care se ocupa cu prelucrarea lor.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

28. Activitatea de dezvoltare a tehnologiei in cadrul unei entitati presupune:
a) Identificarea tehnologiilor existente sau dezvoltarea unei tehnologii in vederea satisfacerii cererii reclamate de studiile de marketing;
b) Mentinerea unui nivel inalt al cunoasterii legate de dezvoltarea actuala a tehnolohiilor care ar putea afecta entitatea;
c) Asigurarea ca dezvoltarea tehnologiilor este in spiritul sustinerii licentelor sau patentelor existente;
d) Repartizarea resurselor pentru cele mai eficiente proiecte.
Identificati si enumerati riscurile posibile ce pot sa apara si definiti proceduri de control intern care pot diminua aparitia riscurilor respective.

GRUPA III
Categoria III – Expertize contabile

29. Explicati care sunt situatiile de incompatibilitate in cazul expertizei contabile?

30. Ce contine dosarul expertului contabil privind documentarea in expertiza contabila?

Categoria VII – Studii de fezabilitate

31. Managerul unei mici societati de productie este interesat de structura costului intreprinderii sale. Astfel, in situatia de fata, societatea sa produce 500 de bucati din produsul P (singurul produs fabricat), pe care il vinde cu 1.000 lei bucata. Costurile variabile unitare implicate sunt de 700 lei, iar costurile fixe totale sunt de 100.000 lei. Managerul societatii analizeaza posibilitatea schimbarii structurii costului astfel: el considera ca un efort investitional suplimentar de 200.000 lei in masini de productie ar avea drept consecinta scaderea costului variabil unitar la 300 lei. Utilizand metoda direct-costing (costurilor variabile), prezentati diferite calcule care l-ar putea ajuta sa ia decizia respectiva.

32. Societatea JOC SA produce mingi de baschet. Cheltuielile indirecte ale anului N sunt urmatoarele (pe centre de analiza):

Achizitiile de materie prima in cursul perioadei s-au ridicat la 200.000 lei. Societatea dispunea la inceputul perioadei de materii prime in valoare de 13.000 lei, iar la sfarsitul perioadei mai detine materii prime in suma de 10.000 lei. Cifra de afaceri a societatii este de 850.000 lei; s-au produs si s-au vandut 50.000 de mingi. Nu exista stoc initial si final nici de productie in curs de executie, nici de produse finite .
1. Calculati costul de productie global si unitar.
2. Calculati costul complet global si unitar.
3. Calculati rezultatul global si unitar.

Categoria VIII – Analiza diagnostic a intreprinderii

33. Sa se se analizeze poziția financiară a societății comerciale Flamingo International SA pe cei trei ani (sursa: www.bvb.ro)

34. Sa se calculeze si sa se interpreteze indicatorii de lichiditate pentru societatea SC Flamingo International SA.

Categoria VIII – Administrarea si lichidarea intreprinderilor

35. Situația elementelor de activ și pasiv la societatea „X” conform bilațului întocmit pe baza datelor din contabilitate, date care au fost puse de acord cu rezultatele inventarierii, se prezintă astfel:
• Clădiri 20.000.000 lei
• Amortizarea clădirilor 12.000.000 lei
• Materii prime 2.000.000 lei
• Ajustări pentru deprecierea materiilor prime 400.000 lei
• Clienți 2.500.000 lei
• Clienți incerți 500.000 lei
• Ajustări pentru deprecierea creanțelor clienți 200.000 lei
• Conturi la bănci 600.000 lei
• Furnizori de imobilizări 6.000.000 lei
• Provizioane pentru riscuri și cheltuieli 1.000.000 lei
• Capital subscris vărsat 5.000.000 lei
• Rezerve 1.000.000 lei
Operațiunile de lichidare efectuate de lichidator se prezintă dupa cum urmează:
a) Clădirile au fost vândute cu 9.000.000 lei;
b) Materiile prime au fost vândute cu 1.440.000 lei;
c) Clienții incerți sunt în sumă de 500.000 lei, din care se încasează 240.000 lei, iar pentru încasarea înainte de termen a clienților cerți s-au acordat sconturi în sumă de 50.000 lei;
d) Pentru plata înainte de termen a datoriilor către furnizori, aceștia au acordat sconturi în sumă de 200.000 lei;
e) Cheltuielile efectuate cu lichidarea societății sunt în sumă de 520.000 lei;
Sa se întocmească bilanțul înainte de efectuarea partajului.

36. Care este ordinea in care vor fi distribuite fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, in favoarea creditorului de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie de orice fel?

GRUPA V
Categoria IX – Consultanta fiscala acordata contribuabililor

37. O societate comerciala a inregistrat venituri totale de 790.000 lei din care cifra de afaceri este de 750.000 lei. Cheltuielile totale efectuate sunt de 600.000 lei din care 10.000 lei reprezinta impozitul pe profit platit in cursul anului, 30.000 lei reprezinta cheltuieli cu sponsorizarea, 3.000 lei reprezinta majorari de intarziere rezultate in urma unui control fiscal, 5.000 lei reprezinta contravaloarea unor servicii de consultanta furnizate de un partener pentru care nu exista contract incheiat si nu este justificata necesitatea lor. Sa se determine impozitul pe profit de virat statului.

38. O societate comerciala a trimis în luna august în delegatie 5 salariati, fiecare câte 5 zile. Diurna acordata a fost de 80 lei/zi/salariat. Cheltuielile cu transportul sunt de 1.500 lei, iar cheltuielile reprezentând cazarea sunt de 5.000 lei. Sa se precizeze care este nivelul cheltuielilor deductibile si care este nivelul cheltuielilor nedeductibile.

39. In luna ianuarie 2005 o societate comerciala a livrat un utilaj cu plata in rate in valoare de 150.000 lei, costul sau fiind de 100.000 lei. S-a convenit ca plata sa se faca prin rate lunare de 2.000 lei. Societatea comerciala a optat pentru trecerea pe venituri, respectiv cheltuieli, din punct de vedere fiscal, la scadentafiecarei rate. Care este influenta acestui contract din punctul de vedere al impozitului pe profit in anul 2009?

40. Un agent economic prezinta in anul 2009, conform datelor din bilant, urmatoarea situatie:
capitaluri proprii la inceputul anului 20.000 lei;
capitaluri proprii la sfarsitul trimestrului I 21.000 lei;
capital imprumutat cu scadenta mai mare de 1 an la inceputul anului 50.000 lei;
capital imprumutat cu scadenta mai mare de 1 an la sfarsitul trimestrului I 100.000 lei.
Pe 1 februarie a contractat un imprumut de la o banca in valoare de 20.000 lei pe 2 ani, cu o rata anuala a dobanzii de 25% (dobanda fiind platibila lunar, iar imprumutul rambursabil la scadenta). Tot pe 1 februarie a contractat un imprumut de la un actionar in suma de 30.000 lei, pe 3 ani, rata anuala a dobanzii fiind de 20% (imprumutul se restituie integral la scadenta, iar dobanda se plateste lunar). Rata de referinta a BNR pentru luna martie este de 10%. Sa se analizeze deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile.






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL