Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
stagiu anul III - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 7

Salt la continut


- - - - -

stagiu anul III


142 replies to this topic

#121 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 29 August 2011 - 12:28 PM

de la 01.01.2010 NU se mai foloseste contul 131 pt subventii guvernamentale pentru investiţii, mai fetelor ... dragelor :smile: (ord. 3055/2009), el s-a inlocuit cu contul "4751. Subvenţii guvernamentale pentru investiţii"



#122 AnaB

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 215 Postari:

Postat 30 August 2011 - 10:03 PM

Buna ziua
Va rog frumos daca ma poate ajuta si pe mine cineva cu rezolvarea acestor probleme pt ca nu stiu de unde sa le apuc....:(

10. Societatea X a hotărât vânzarea unui grup de active, în acest sens a aprobat un plan de vânzare și a întocmit un plan de găsire a unui cumpărător la sfârșitul exercițiului N. La 31.12.N înainte de a clasifica grupul de active ca active destinate vânzării, grupul de active este format din următoarele elemente:
- fond comercial 10.000 u.m.
- clădiri 50.000 u.m. (clădirile au fost cumpărate la un cost de achiziție de 100.000 u.m., amortizarea fiind lineară, iar durata de utilitate 20 de ani)
- instalații de producție care au fost cumpărate la 1.01.N-2, la un cost de achiziție de 140.000 u.m., amortizarea fiind lineară pe 7 ani
- mărfuri 32.000 u.m.
- materii prime 11.000 u.m.
La 31.12.N există indicii de depreciere pentru clădiri, valoarea recuperabilă fiind de 40.000 u.m..
Costul de achiziție al mărfurilor a fost de 32.000 u.m., iar valoarea realizabilă netă este de 33.000 u.m.. Costul de achiziție al materiilor prime a fost de 11.000 u.m., iar valoarea realizabilă netă este de 8.000 u.m..
La 31.12.N pentru grupul de active destinat vânzării se estimează o valoare justă de 153.000 u.m. și cheltuieli de vânzare de 2.000 u.m.
Să se înregistreze în contabilitate operațiile efectuate de societatea X în exercițiile N și N+1. Care sunt politicile contabile specifice standardului IFRS 5 aplicate de societate? (toate valorile sunt exprimate în u.m.).


11.În cursul exercițiului N, o clinică stomatologică particulară a fost dată în judecată de unul dintre clienții săi pentru malpraxis. La sfârșitul exercițiului N, avocații clinicii precizează că societatea X nu are cum să piardă procesul. În exercițiul N+1, clientul a adus dovezi suplimentare în legături cu cazul său și, de această dată, avocații clinicii precizează că există o probabilitate destul de mare ca aceasta să piardă procesul și să plătească despăgubiri estimate la 20.000 um. Această clinică este asigurată conta riscurilor în proporție de 60%.
În vederea întocmirii situațiilor financiare, ce va trebui să facă contabilul clinicii stomatologice, la sfârșitul exercițiilor N și N+1 ?

12. Pe data de 20 decembrie N, consiliul de administrație al societății X a decis să renunțe la fabricarea unui produs, care se vinde din ce în ce mai greu. Pentru aceasta, fost aprobat un plan detaliat de restructurare, care menționează următoarele cheltuieli cu:
-indemnizațiile pentru concediere unei părți din salariați: 5.000 um;
-recalificarea personalului ce nu este concediat: 10.000 um;
-modificarea sistemului informatic în vederea utilizării sale ulterioare: 8.000 um;
-demontarea utilajelor care nu vor mai fi utilizate în procesul de producție și, astfel, cor fi vândute: 3.000 um;
-demontarea utilajelor ce vor fi utilizate la obținerea altor produse: 5.000 um;
-despăgubirile ce vor fi platite furnizorilor pentru renunțarea la contractele de aprovizionare, datorită abandonului produsului: 7.000 um;
-despăgubirile ce vor fi plățite clienților pentru neonorarea unor comezi, datorită abandonului produsului.
Decizia consiliului de administrație:
a)a fost anunțată, pe data de 29 decembrie N, celor afectați de restructurare: salariații, furnizorii și clienții;
b)a fost anunțată celor afectați de restructurare, pe data de 20 ianuarie N+1;
c)până la întocmirea situațiilor financiare ale exercițiului N, nu a fost anunțată celor afectați de restructurare.
Comentați situațiile prezentae mai sus și precizați dacă, la sfârșitul exercițiului N, este necesară recunoașterea unui provizion pentru restructurare ?

Postez si cateva probleme rezolvate poate are cineva nevoie de ele

1.Societatea Alfa a început construcția unei clădiri pe 16.05.N. Se estimează că aceasta va fi finalizată peste doi ani. În cursul exercițiului N, s-au efectuat următoarele plăți în numele construcției:
-pe 31.05.N: 200.000 u.m.
-pe 30.06.N: 90.000 u.m.
-pe 31.08.N: 170.000 u.m.
-pe 31.10.N: 310.000 u.m.
-pe 30.11.N: 130.000 u.m.
Total 900.000 u.m.
Plățile efectuate până la 31.08.N nu au fost onorate din împrumuturi cu caracter special, ci din alte împrumuturi. Pe 31.08.N, societatea Alfa a obținut un împrumut special pentru finanțarea construcției, pe termen de un an, de 540.000 u.m., cu o rată anuală a dobânzii de 10%, ce trebuie plătită la sfârșitul fiecărei luni. Excedentul de fonduri împrumutate a fost plasat temporar la o rată a dobânzii de 8% pe an. Toate plățile începând cu 31.08.N s-au realizat din împrumutul special cu excepția unei părți din plățile de la 30.11.N, care s-a realizat din împrumuturi generale.
Din cauza unor importante lucrări tehnice, lucrarea de construcție a fost suspendată pentru o perioadă de 20 zile.
Datoriile societății, la 31.12.N, sunt următoarele:
-împrumut bancar pe termen scurt: 540.000 u.m. (împrumutul cu caracter special);
-împrumut obligatar, contractat în N-2, numărul de obligațiuni 10.000, valoarea nominală a unei obligațiuni (egală cu prețul de rambursare) fiind de 1.000 u.m.. Rata anuală a dobânzii 9%; dobânda se plătește anual pe 31 decembrie, iar împrumutul este rambursabil în N+4.
-media creditelor primite în cont curent 1.000.000 u.m. în cursul exercițiului N, iar dobânzile aferente acestora 40.000 u.m.
Să se determine mărimea cheltuielilor cu dobânzile ce vor fi încorporate în costul activului construit (se aplică IFRS).

REZOLVARE

Clădirea este un activ calificat, astfel societatea va încorpora în costul de producție al acesteia dobânzile aferente atât împrumutului special, cât și altor împrumuturi.
Perioada de capitalizare începe la 31.05.N (la acest moment sunt îndeplinite cele trei condiții: plățile pentru activ au fost realizate, cheltuielile cu dobânzile au fost angajate și a început construcția activului).

Împrumutul special:
Cheltuielile cu dobânzile aferente împrumutului special:
540.000*10%*4/12 = 18.000 u.m.
Veniturile obținute din plasarea temporară a sumelor neutilizate:
- perioada 1.09.N – 31.10.N: (540.000 – 170.000)*8%*2/12 = 4.933 u.m.
- perioada 1.11.N – 30.11.N: (540.000 – 480.000)*8%*1/12 = 400 u.m.
Total venituri = 5.333 u.m.
Dobânzile aferente împrumutului special ce vor fi capitalizate = 18.000 – 5.333 = 12.667 u.m.
Alte împrumuturi (împrumuturi generale):
Dobânzile plătite în numele altor împrumuturi decât cel special:
- pentru creditele primite în cont curent 40.000 u.m.
- pentru împrumuturile obligatare 900.000 u.m. (10.000*1.000*9%)
Total dobânzi = 940.000 u.m.
Media altor împrumuturi aferente exercițiului N:
- pentru creditele primite în cont curent 1.000.000 u.m.
- pentru împrumuturile obligatare 10.000.000 u.m.
Total împrumuturi = 11.000.000 u.m.
Rata de capitalizare = 940.000/11.000.000 = 8,55%
Dobânzile aferente altor împrumuturi ce ar pute fi capitalizate
- pentru plățile efectuate pe 31.05.N: 200.000*8,55%*7/12 = 9.975 u.m.
- pentru plățile efectuate pe 30.06.N: 90.000*8,55%*6/12 = 3.848 u.m.
- pentru plățile efectuate pe 30.11.N: (130.000-60.000)*8,55%*1/12 = 499 u.m.
Total dobânzi încorporabile aferente altor împrumuturi = 14.322 u.m.
Total dobânzi încorporabile ce ar putea fi capitalizate în exercițiul N = Dobânzile aferente împrumutului special + Dobânzile aferente altor împrumuturi = 12.667 + 14.322 = 26.989 u.m.
Dar total dobânzi aferente exercițiului N 940.000 + 18.000 = 958.000 u.m., rezultă că dobânzile de 26.989 u.m. vor fi în întregime capitalizate (<958.000 u.m.).

2.La 1.01.N societatea Alfa achiziționează un utilaj cu un preț de cumpărare de 117.000 u.m., cheltuieli de transport de 33.000 u.m (transportul este efectuat de același furnizor). Din punct de vedere contabil activul se va amortiza linear pe 4 ani, valoarea reziduală fiind de 10.000 u.m., iar din punct de vedere fiscal linear pe 3 ani. La 31.12.N+1 se decide reevaluarea utilajului, valoarea justă fiind de 120.000 u.m. La sfârșitul duratei de utilitate se vinde utilajul la un preț de vânzare de 12.000 u.m.. Valoarea reziduală și reevaluarea nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal.
Să se înregistreze operațiile efectuate de întreprindere în perioada N – N+3 (achiziția, amortizarea, reevaluarea). Să se calculeze și să se înregistreze impozitele amânate. Să se precizeze care sunt politicile contabile aplicate de întreprindere (se aplică IFRS).

REZOLVARE

Înregistrările aferente exercițiului N:
1) la 01.01.N se înregistrează achiziția utilajului: Utilaje = Furnizori de imobilizări 150.000

2) la 31.12.N se calculează și se înregistrează amortizarea utilajului:
valoare amortizabilă : 150.000 – 10.000 = 140.000 u.m.
amortizare anuală contabilă: 140.000/4 = 35.000 u.m./an
amortizare anuală fiscală: 150.000/3 = 50.000 u.m./an
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 35.000

3) la 31.12.N având în vedere că există diferență între amortizarea contabilă și cea fiscală, trebuie calculate și înregistrate impozite amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 150.000 – 35.000 = 115.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000 = 100.000, rezultă o diferență temporară impozabilă de 15.000, care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 15.000 * 16% = 2.400,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 0, rezultă că se va înregistra o datorie de impozit amânat de 2.400


Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat = Datorii de impozit pe profit amânat 2.400

Înregistrările aferente exercițiului N+1:
1) la 31.12.N+1 se înregistrează amortizarea utilajului:
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 35.000

2) la 31.12.N+1 se decide reevaluarea utilajului, în acest scop se compară valoarea netă contabilă de la această dată cu valoarea justă:
Valoarea netă contabilă = 150.000 – 35.000*2 = 80.000
Valoarea justă = 120.000, rezultă o reevaluare pozitivă de 40.000, care se va înregistra astfel:
a) se anulează amortizarea cumulată prin deducerea acesteia din valoarea de intrarea a imobilizării:
Amortizarea utilajelor = Utilaje 70.000
b) se înregistrează rezerva din reevaluare:
Utilaje = Rezerve din reevaluare 40.000
3) la 31.12.N+1 se calculează și înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 120.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000*2 = 50.000, rezultă o diferență temporară impozabilă de 70.000, care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 70.000 * 16% = 11.200,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 2.400, rezultă că se va înregistra o datorie de impozit amânat de 8.800, din care:
-afectând capitalurile proprii: 40.000 * 16% = 6.400
-afectând contul de profit si pierdere: 8.800 – 6.400 = 2.400
Rezerve din reevaluare = Datorii de impozit pe profit amânat
6.400
Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat = Datorii de impozit pe profit amânat 2.400

Înregistrările aferente exercițiului N+2:
1) la 31.12.N+2 se calculează și se înregistrează amortizarea utilajului:
valoare amortizabilă : 120.000 – 10.000 = 110.000 u.m.
amortizare anuală contabilă: 110.000/2 = 55.000 u.m./an
Cheltuieli privind amortizarea
imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 55.000

2) la 31.12.N+2 se calculează și înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 120.000 – 55.000 = 65.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000 * 3 = 0, rezultă o diferență temporară impozabilă de 65.000 care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 65.000 * 16% = 10.400,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 11.200, rezultă că se va anula o datorie de impozit amânat de 800 = (55.000 – 50.000)*16%
Datorii de impozit pe profit amânat = Venituri din impozitul pe profit
amânat 800

2) la 31.12.N+3 se vinde imobilizarea:
-livrarea utilajului:
Debitori diverși = Venituri din vânzarea activelor 12.000
- descărcarea din gestiune a utilajului :
%
Amortizarea utilajelor
Cheltuieli privind activele cedate = Utilaje 120.000
110.000
10.000

3) la 31.12.N+3 se transferă rezerva din reevaluare la rezervă realizată:
Rezerve din
reevaluare = Rezerve reprezentând surplusul
realizat din rezerve din reevaluare 33.600
4) la 31.12.N+3 se calculează și se înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 0
Baza fiscală = 0
Nu avem diferențe temporare ceea ce va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 0,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 10.400, rezultă că se va anula o datorie de impozit amânat de 10.400
Datorii de impozit pe profit amânat = Venituri din impozitul pe profit
amânat 10.400

Politicile contabile aplicate de întreprindere sunt:
1. Evaluarea inițială a unei imobilizări corporale se realizează la cost.
2. Costul de achiziție al unei imobilizări este format din : prețul de cumpărare, taxele vamale și toate cheltuielile directe atribuibile, angajate pentru a aduce activul în starea de utilizare prevăzută (cheltuieli de amenajare a amplasamnetului, cheltuieli de transport și de manipulare, cheltuieli de instalare, onorariile cuvenite arhitecților și inginerilor, costul estimat pentru demontarea, mutarea activului și restaurarea amplasamentului).
3. Imobilizările corporale (utilajele) se amortizează. Valoarea amortizabilă se determină scăzând valoarea reziduală din valoarea de intrare.
4. Dacă pentru un activ valoarea contabilă este mai mare decât baza fiscală rezultă o diferență temporară impozabilă, care va determina înregistrarea în contabilitate a unei datorii privind impozitele amânate.
5. După contabilizarea sa inițială ca activ, o imobilizare corporală trebuie să fie contabilizată astfel:
-la costul său diminuat cu amortizările cumulate și pierderile de valoare (prelucrarea de referință)
-la valoarea sa reevaluată, adică la valoarea justă la data reevaluării, diminuată cu amortizările ulterioare cumulate și pierderile de valoare ulterioare cumulate (prelucrarea alternativă).
6. Impozitele amânate se contabilizează pe seama unei cheltuieli sau a unui venit cu excepția impozitului generat de o tranzacție contabilizată direct în capitalurile proprii, când impozitul se contabilizează pe seama capitalurilor proprii.
7. Surplusul din reevaluare inclus în capitalurile proprii referitor la o imobilizare corporală poate să fie transferat direct în rezultatul reportat atunci când activul este derecunoscut (activul este retras sau cedat). Cu toate acestea, o parte a rezervelor din reevaluare (pentru o sumă egală cu diferența dintre amortizarea calculată pe baza valorii contabile reevaluate și amortizarea calculată pe baza costului inițial al activului) poate fi transferată pe măsură ce activul este utilizat de întreprindere.
3.La 30.09.N societatea A finalizează realizarea în regie proprie a unei construcții, începută în ianuarie N, ale cărei costuri au fost de 1.500.000 lei. Durata de utilitate este 10 ani, regimul de amortizare liniar iar valoarea reziduală 600.000 lei. La 31.12.N+1 valoarea justă a unei construcții similare este 1.700.000 lei, durata de utilitate se reestimează la 12 ani, iar valoarea reziduală este 800.000 lei. La 31.12.N+2 valoarea justă a construcției este 1.000.000 lei, noua durată totală de utilitate fiind de 14 ani, iar valoarea reziduală de 400.000 lei. Din punct de vedere fiscal, durata de utilitate recunoscută este de 15 ani și valoarea reziduală este 0, iar reevaluările nu sunt recunoscute. Să se efectueze înregistrările contabile aferente exercițiilor financiare în care au loc reestimări (N, N+1, N+2). Cota de impozit pe profit 16%. Să se determine și impactul acestor prelucrări asupra situațiilor financiare. (precizăm că situațiile financiare vor surprinde doar posturile asupra cărora au intervenit modificări fără a ține cont de celelalte elemente de active, datorii, capitaluri proprii, venituri sau cheltuieli pe care ar putea să le dețină societatea respectivă) (se aplică IFRS).


Rezolvare
Înregistrările aferente exercițiului N:
1) pe parcursul exercițiului N se înregistrează cheltuielile realizate dupa natura lor, astfel:
Cheltuieli = %
Amortizarea imobilizărilor
Datorii
Stocuri 1.500.000

2) la 30.09.N se înregistrează finalizarea și recepția clădirii:
Construcții = Venituri din producția de imobilizări 1.500.000


3) la 31.12.N se determină și înregistrează amortizarea aferentă exercițiului N:
valoare amortizabilă = 1.500.000 – 600.000 = 900.000
amortizare liniară N = (900.000/10)*3/12 = 22.500

Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 22.500


4) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.500.000 – 22.500 = 1.477.500
Baza fiscală activ = 1.500.000 – (1.500.000/15)*(3/12) = 1.475.000
=> diferență temporară impozabilă = 2.500
Datorie cu impozitul amânat de înregistrat N = 2.500 * 16% = 400

Cheltuieli cu impozitul amânat = Datorie de impozit amânat 400

Tranzacțiile de mai sus vor afecta situațiile financiare astfel:

Bilanțul contabil:
Activ Sume Datorii și capitaluri proprii Sume
Construcții 1.477.500 Pierdere (22.900)
Datorii cu impozitul amânat 400


Cont de profit și pierdere: Elemente Sume
Venituri din producția de imobilizări 1.500.000
Cheltuieli legate de realizarea construcției, după natura lor (1.500.000)
Cheltuieli cu amortizarea (22.500)
Cheltuieli cu impozitul amânat (400)
Rezultat N (22.900)


Înregistrările aferente la 31.12.N+1:

1) se calculează și înregistrează amortizarea pentru exercițiul N+1:
valoare amortizabilă = 1.500.000 – 800.000 – 22.500 = 677.500
amortizare lunară N+1 = 677.500/(12ani*12luni – 3luni) = 4.805
amortizare N+1 = 4.805 * 12 = 57.660
Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 57.660
2) se înregistrează reevaluarea favorabilă a clădirii, utilizând procedeul reevaluării valorii nete:
Valoare netă contabilă = 1.500.000 – 22.500 – 57.660 = 1.419.840
Valoare justă = 1.700.000 => rezervă favorabilă din reevaluare = 280.160
2.1) se anulează amortizarea cumulată:
Amortizarea construcțiilor = Construcții 80.160
2.2) se înregistrează rezerva din reevaluare majorând capitalurile proprii:
Construcții = Rezerve din reevaluare 280.160

3) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.700.000
Baza fiscală activ = 1.500.000 –1.500.000/15 – 25.000 = 1.375.000
=> diferență temporară impozabilă = 325.000
Datorie cu impozitul amânat N+1 = 325.000 * 16% = 52.000, din care:
- Datorie existentă la 31.12.N: 400
- Partea aferentă capitalurilor proprii: 280.160 * 16% = 44.826
- Cheltuială curentă: (100.000 – 57.660) * 16% = 6.774
Rezerve din reevaluare = Datorie de impozit amânat 44.826

Cheltuieli cu impozitul amânat = Datorie de impozit amânat 6.774

Tranzacțiile de mai sus au următorul impact asupra situațiilor financiare:
Bilanțul contabil:

Construcții 1.700.000 Pierdere (64.434)
Rezerve din reevaluare 235.334
Datorii cu impozitul amânat 52.000
Cont de profit și pierdere:
Elemente Sume
Cheltuieli cu amortizarea (57.660)
Cheltuieli cu impozitul amânat (6.774)
Rezultat N+1 (64.434

Înregistrările aferente la 31.12.N+2:
1) se determină și înregistrează amortizarea pentru exercițiul N+2:
valoare amortizabilă = 1.700.000 – 400.000 = 1.300.000
amortizare lunară N+2 = 1.300.000/(14ani*12luni – 15luni) = 8.497
amortizare N+2 = 8.497 * 12 = 101.964

Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 101.964

2) se înregistrează reevaluarea nefavorabilă a clădirii, utilizând procedeul reevaluării valorii nete:
Valoare netă contabilă = 1.700.000 – 101.964 = 1.598.036
Valoare justă = 1.000.000 => diferență negativă din reevaluare = 598.036,
din care: - diminuarea capitalurilor proprii(a rezervei favorabile din reevaluare
constituită în N+1): 280.160
- cheltuieli curente cu ajustări pentru deprecieri: 317.876
2.1) se anulează amortizarea cumulată:
Amortizarea construcțiilor = Construcții 101.964
2.2) se înregistrează diminuarea capitalurilor proprii:
Rezerve din reevaluare = Construcții 280.160
2.3) se înregistrează pierderea de valoare a construcției:
Cheltuieli cu ajustări pentru
deprecierea imobilizărilor = Ajustări pentru deprecierea
construcțiilor 317.876

3) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.000.000
Baza fiscală activ = 1.500.000 – 2*1.500.000/15 – 25.000 = 1.275.000
=> diferență temporară deductibilă = 275.000
Creanțe de impozite amânate N+2 = 275.000 * 16% = 44.000, din care:
- Datorie existentă la 31.12.N+1 52.000, ce se va anula astfel: 44.826 vor diminua rezerva din reevaluare, iar 7.174 s-au constituit în exercițiile precedente afectând contul de rezultate sub forma unor cheltuieli și acum se vor relua la venituri;
- Veniturile generate în total provin din:
• pierderea de valoare: 317.876 * 16% = 50.860 și

•din diferența de amortizare: (101.964 – 100.000) * 16% = 314

Datorie de impozit amânat = Rezerve din reevaluare 44.826
Datorie de impozit amânat = Venituri din impozite amânate 7.174
Creanțe de impozit amânat = Venituri din impozite amânate 44.000

Tranzacțiile de mai sus au următorul impact asupra situațiilor financiare:

Bilanțul contabil: Activ Sume Datorii și capitaluri proprii Sume
Construcții 1.000.000 Pierdere (368.666)
Creanțe de impozite amânate 44.000 Rezerve din reevaluare 0
Datorii cu impozitul amânat 0


7.Societatea Z a construit o clădire la un cost de producție este de 120.000 u.m. Clădirea a fost dată în funcțiune la 1.01.N, fiind utilizată în cadrul procesului de producție. Durata de utilitate este estimată la 30 ani, iar metoda de amortizare este cea lineară. La sfârșitul exercițiului N+1, societatea primește o factură de la furnizorul care a efectuat lucrări de modernizare a clădirii în valoare de 14.000 u.m.
Societatea deține investiții imobiliare, pentru evaluarea cărora folosește modelul valorii juste. La 1.07.N+2 întreprinderea a închiriat clădirea altei societăți. La această dată valoarea justă a clădirii este de 124.500 u.m. La 31.12.N+2 valoarea justă devine 124.000 u.m. Tratamentul contabil este recunoscut din punct de vedere fiscal
Să se înregistreze operațiile efectuate de societatea Z în exercițiile N, N+1 și N+2. Care ar fi fost înregistrările contabile la 1.07.N+2 dacă valoarea justă era de 105.000 u.m.? (se aplică IFRS)

Rezolvare
1) la 31.12.N se calculează și se înregistrează amortizarea clădirii:
valoare amortizabilă : 120.000 – 0 = 120.000 u.m.
amortizare anuală: 120.000/30 = 4.000 u.m./an

Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 4.000

2) la 31.12.N+1 se înregistrează amortizarea clădirii:
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 4.000
3) la 31.12.N+1 se înregistrează modernizarea clădirii:
Clădiri = Furnizori de imobilizări 14.000

Valoarea netă contabilă a clădirii la 31.12.N+1: 120.000 + 14.000 – 4.000*2 = 126.000
4) la 30.06.N+2 se calculează și se înregistrează amortizarea clădirii:
valoare amortizabilă : 126.000 – 0 = 126.000 u.m.
amortizare anuală: 126.000/28 = 4.500 u.m./an
amortizarea aferentă exercițiului N+2: 4.500*6/12 = 2.250 u.m.

Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 2.250

Amortizarea cumulata până la 30.06.N+2: 4.000*2 + 2.250 = 10.250
Valoarea netă contabilă a clădirii la 30.06.N+2: 134.000 – 10.250 = 123.750
5) la 1.07.N+2 se înregistrează modificarea clasificării imobilului de la imobile ocupate de proprietar la investiții imobiliare:
a) anularea amortizării cumulate, prin imputarea asupra valorii de intrare a clădirii:

Amortizarea clădirilor = Clădiri 10.250
b) recunoașterea investiției imobiliare evaluate la valoare justă și a diferenței dintre valoarea justă și valoarea contabilă:
Investiții imobiliare = %
Clădiri
Rezerve din reevaluare 124.500
123.750
750

notă: După recunoașterea inițială, o entitate care alege modelul bazat pe valoarea justă va evalua toate investițiile sale imobiliare la valoare justă cu excepția situațiilor în care aceasta nu poate fi determinată în mod credibil. În cazul nostru societatea deține investiții imobiliare, pentru evaluarea cărora folosește modelul valorii juste.
notă: În cazul în care o proprietate imobiliară utilizată de posesor este transferată în categoria investițiilor imobiliare evaluate la valoarea justă, operația este considerată ca o reevaluare și diferența dintre valoarea justă și valoarea contabilă este tratată în conformitate cu IAS 16.
6) la 31.12.N+2 se recunoaște variația valorii juste:
Valoare justă anterioară = 124.500
Valoare justă actuală = 124.000, rezultă o pierdere de valoare de 500 u.m.
Cheltuieli privind investițiile imobiliare = Investiții imobiliare 500

Înregistrările contabile la 1.07.N+2 în situația în care valoarea justă era de 105.000 u.m.:
a) anularea amortizării cumulate, prin imputarea asupra valorii de intrare a clădirii:

Amortizarea clădirilor = Clădiri 10.250
b) recunoașterea investiției imobiliare evaluată la valoare justă și a diferenței dintre valoarea justă și valoarea contabilă:

%
Investiții imobiliare
Cheltuieli privind investițiile imobiliare = Clădiri 123.750
105.000
18.750

notă: Nu se vor înregistra impozite amânate, pentru că tratamentul contabil este recunoscut din punct de vedere fiscal (baza fiscală pentru activ este egală cu valoarea contabilă și nu există diferențe temporare).

Aceasta postare a fost editata de AnaB: 30 August 2011 - 10:05 PM




#123 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 02 September 2011 - 06:50 PM

Multumim de corectie.Dragi colegi modificati.....



#124 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 02 September 2011 - 09:12 PM

1.Problema 4.In scopul comercializarii de produse in piata agroalimentara din Centru, Ioan P din Alba Iulia solicita utilizarea temporara a unui loc public in suprafata de 4 mp.
Sa se determine taxa pentru utilizarea locurilor publice pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comertului pe mese ,tarabe si alte spatii din piata.

Raspuns:
Conform Codului fiscal : Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului București sau consiliile județene, după caz, pot institui taxe pentru utilizarea temporară a locurilor publice și pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice de arhitectură și arheologice și altele asemenea).
In cazul nostru impozitul pentru utilizarea locurilor publice pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comertului pe mese, tarabe si alte spatii din piata, se stabileste prin hotararea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia, iar conform anexei nr.10 la HCL 135/2010 si art.15, impozitul este de 6 lei/mp/zi.

Taxa pentru Ioan P este de 24 lei\zi.

2.Problema 7-O persoana detine in Alba Iulia o casa cu parter din caramida arsa ,cu instalatii, avand suprafata construita desfasurata de 36 mp.Casa are si o pivnita tencuita in suprafata de 12 mp, precum si anexe cu pereti exteriori din caramida arsa in suprafata de 45 mp fara instalatii.
Se cunosc urmatoarele date:
-anul constructiei 1963
-amplasare zona C
Sa se calculeze impozitul datorat de respectivul contribuabil la bugetul local

Raspuns:

Rang II zona C,constructie 48 ani
-parte r=36 mp*806 lei/mp =29.016 lei
-pivnita 12 mp*478 lei/mp*50% = 2.868 lei
-anexe =45 mp*123 lei/mp =5.535 lei
Total valoare impozabila=37.419*2.2 (indice corectie) = 82321,80-10% = 74.089,62 lei
Impozit datorat=74.089,62*0.1% = 74 lei

3.Problema 10.O persoana domiciliata in Alba Iulia detine o motocicleta cu atas, care are capacitatea cilindrica de 500 cmc.
Sa se calculeze im pozitul pe mijlocul de transport respectiv.

Raspuns:

500 cmc/200 cmc = 2.5 rezulta 3 fractiuni
3* 8 lei = 24 lei + 50% (pentru atas )= 36 lei



#125 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 03 September 2011 - 05:34 PM

2(30) Rolul administratorului special si atributiile sale.

Raspuns:

Administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea generala a actionarilor/asociatilor debitorului, persoana juridica, sa efectueze in numele si pe seama acestuia, actele de administrare necesare in perioadele de procedura cand debitorului i se permite sa-si administreze activitatea si sa le reprezinte interesele in procedura pe perioada in care debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea generala a actionarilor, asociatilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocata de administratorul judiciar sau de lichidator, pentru desemnarea administratorului special, in termen de maximum 20 de zile de la deschiderea procedurii sau, dupa caz, de la ridicarea dreptului debitorului de a-si administra averea. Adunarea generala va fi prezidata de administratorul judiciar sau de lichidator, dupa caz.
După deschiderea procedurii, adunarea generală a acționarilor/asociaților debitorului,
persoană juridică, va desemna, pe cheltuiala acestora, un reprezentant, persoană fizică sau juridică,administrator special, care să reprezinte interesele societății și ale acestora și să participe la procedură,pe seama debitorului. După ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratoruljudiciar/lichidator care îi conduce și activitatea comercială, iar mandatul administratorului special va firedus la a reprezenta interesele acționarilor/asociaților.

Administratorul special are următoarele atribuții:
a) exprimă intenția debitorului de a propune un plan, potrivit art. 28 alin. (1) lit. h), coroborat cu art. 33alin. (2);
b) participă, în calitate de reprezentant al debitorului, la judecarea acțiunilor prevăzute la art. 79 și 80;
c) formulează contestații în cadrul procedurii reglementate de prezenta lege;
d) propune un plan de reorganizare;
e) administrează activitatea debitorului, sub supravegherea administratorului judiciar, după confirmarea planului;
f) după intrarea în faliment, participă la inventar, semnând actul, primește raportul final și bilanțul de nchidere și participă la ședința convocată pentru soluționarea obiecțiunilor și aprobarea raportului;
g) primește notificarea închiderii procedurii.



#126 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 03 September 2011 - 05:50 PM

1(1) Ce este un plan de afaceri; cele trei elemente ale acestuia;

Raspuns:
Planul de afaceri este documentul construit pentru a determina drumul de parcurs al unei intreprinderi intr-o anumita perioada de timp. El stabileste misiunea, obiectivele, strategia si planurile de actiune pentru derularea unei activitati specifice pe parcursul unei perioade viitoare determinate.
Utilitatea planului de afaceri este atat interna (ca instrument de lucru al managerilor) cat si externa (pentru obtinerea unei finantari, sau pentru a realiza un parteneriat strategic cu o alta firma).
Planul de afaceri este modul preferat de comunicare intre intreprinzatori, potentialii finantatori si investitori. El este de folos si pentru a explica angajatilor sensul tuturor atributiilor stabilite, si rolul pe care acestia il au in cadrul firmei.

Un plan de afaceri se bazează pe următoarele trei elemente:

- un întreprinzător (omul de afaceri), care își asumă conștient anumite riscuri și care vrea să obțină un anumit profit;
- mai multe activități care consumă resurse și care generează profit (ideea de afacere)
- un mediu în care se desfășoară aceste activitatăți (mediul de afaceri)



#127 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 05 September 2011 - 03:52 PM

Vezi postarearCLAUDIA, la 16 August 2011 - 11:01 AM, a spus:

A rezolvat cineva problemele de la fuziuni si divizari de intreprinderi?
La 1(176) cred ca raspunsul corect este ,,e ", la 2(178) ,, d" si la 3(178) ,, a".
Are cineva alta parere ?

Trebuia sa postezi si rezolvarea ca sa vedem cum ai ajuns la aceste raspunsuri.
Eu sunt de alta parere la urmatoarele doua.Daca am gresit astept corectii.

2(178) = raspuns e .
Plusul de valoare identificat genereaza diferente temporare impozabile ( deoarece valoarea contabila a terenului este cu 5.000 u.m. mai mare decat baza fiscala,iar valoarea constructiilor este cu 10.000 um mai mare decat baza fiscala) si implicit o datorie de impozit amanat de 2.400 um (16% x 5. 000 = 800 u.m si 16% x 10.000 = 1.600 um)

Calcul Activ net in valoare justă: 120.000 um (cap proprii) + 15.000 um (dif reeval) – 2.400 um (dat impozit amanat) = 132.600 um
Calcul fond comercial:
Cost de achiziție a titlurilor 60.000 u.m
(-) Partea soc cumpărătoare în activul net în valoare justă al soc achiziționate
(25% x 132.600 um) 33.150 u.m
= Fond comercial pozitiv (diferența de achiziție) 26.850 u.m
3(179) = c.
Rezultatul consolidat = Rezultatul societatii-mama + cota parte ce revine societatii mama din rezultatul filialei obtinut ulterior achizitiei.
Rezultatul societii mama (M) este de 50.000 u.m
Rezultatul consolidat = 50.000 + 70% * 30.000 = 50.000 + 21.000 = 71.000 um



#128 vladulescumihaela

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 54 Postari:

Postat 05 September 2011 - 05:27 PM

GRUPA III – Categoria VIII – Analiza diagnostic a intreprinderii
1.(1) Calculati si interpretati situatia neta a unei intreprinderi care prezinta urmatoarea situatie financiara:

Indicator 31.12.n
Imobilizari 2.000
Stocuri 500
Creante 150
Disponibilitati 50
Datorii mai mari de un an 1.150
Datorii mai mici de un an 350

Rezolvare:

Situatia neta a intreprinderii = Active totale - Datorii totale - Venituri in avans
= 2.000 + 500 + 150 + 50) - (1.150+350) =1.200 => se observa o situatie neta pozitiva

A rezolvat cineva problemele 2 (78), 3 (117), 4 (156)de la Elaborarea situatiilor financiare anuale? sau ceva rezolvari de la fuziuni si divizari de intreprinderi?
Spor la treaba in continuare!



#129 camybum

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 05 September 2011 - 08:47 PM

Fisier atasat  GRUPA__II_CATEGORIA_IV_1_156_.pdf   25.67K   365 downloads



#130 pigeonette

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 10 September 2011 - 12:16 PM

3.(32) In ce constau masurile de protejare a independentei stabilite in cadrul contractului incheiat cu clientul ?

Răspuns :

 Aprobarea sau ratificarea de catre Adunarea generala a clientului a numirii cabinetului/societatii prestatoare de servicii profesionale, atunci cand alte persoane imputernicite sa administreze patrimoniul si sa-l reprezinte juridic pe client au semnat contractul ;
 Nominalizarea angajatilor competenti ai clientului imputerniciti a lua decizii manageriale ;
 Stabilirea de catre client a politicilor si procedurilor pentru o raportare financiara corecta ;
 Procedurile interne ale clientului privind asigurarea delegarii obiective a angajatilor pentru buna gestionare a bunurilor si valorilor ;
 Structura conducerii corporative a clientului, printre care și comitetul de audit care asigură supravegherea procesului de validare a informațiilor și situațiilor financiare și legătura, comunicațiile cu cabinetul/societatea care prestează servicii profesionale pentru client.



#131 bica

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 11 September 2011 - 11:10 AM

Buna ziua,
Am o rezolvare la problema 2 de la contabilitate.Nu stiu daca este corect!

Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente exportului

1. Facturarea marfurilor catre clientul extern 05.04.N curs 3lei$

411 = 401 123.000 lei
„Clienti“ – analitic distinct clienti externi „Furnizori“ – analitic distinct producator
123.000 (41.000$x3lei/$)
2. Valoarea transportului pe parcurs extern facturat de prestatorul extern 1000 $;
624 = 401 3.000 lei
„cheltuieli cu transp. de bunuri si pers.” „Furnizori-analitic distinct furniz.ext”
(1000 $ x 3 lei/$)
3. Inregistrarea comisionului negociat 10% curs 3 lei/$

411 = 704 12.600 lei
41.000$ + 1000 $ = 42.000$ x10%x3lei/$)
„Clienti“ – analitic distinct producator „Venituri din lucrari executate si servicii prestate“
4. Retinerea comisionului de la unitatea producatoare

401 = 411 12.600 lei
„Furnizori“ – analitic distinct producator „Clienti“ – analitic distinct producator

5.Incasarea contravalorii facturii emise de la clientul extern 06.04.N(42.000$x3.1lei/$)

5124 = % 127.100 lei
„Conturi la banci in valuta“ 411 123.000 lei
„Clienti“ – analitic distinct clienti externi
765 4.100 lei
„Venituri din diferente de curs valutar“
6. Achitarea contravalorii valorii produselor catre unitatea producatoare8.04.N curs 2.9lei/$

401 = % 110.700 lei (41000$-4100$x3lei/$)
„Furnizori“ – analitic distinct producator 5124 107.010 lei (41000$-4100$x2.9lei/$)
„Conturi la banci in valuta“
765 3.690 lei
„Venituri din diferente de curs valutar“

7. Achitare contravaloare transport 8.04.N curs 2.9lei/$

401 = % 3.000 lei (1000$x3lei/$)
„Furnizori“ – analitic distinct transportator 5124 2.900 lei (1000$x2.9lei/$)
„Conturi la banci in valuta“
765 100 lei
„Venituri din diferente de curs valutar“
8. Cheltuielile efectuate în contul entității producătoare sunt: comision vamal 200 lei și comisioane bancare 100 lei;
comision vamal: 628 = 5121 200 lei
comisioane bancare: 627= 5124 100 lei

9. Cheltuielile proprii effectuate de entitate:

641 = 421 4.000 lei
6813 = 2813 1.000 lei



#132 nicolaitza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 101 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:constanta

Postat 14 September 2011 - 01:22 PM

De luni 19.09.2011 se incep cursurile.S-a afisat orarul la CECCAR, o sa apara si pe site.Lucrarea o predam pe 26.09.2011 cand ne luam testele.



#133 Meliana

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 78 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Constanta

Postat 26 September 2011 - 12:36 PM

Vezi postareamiragh, la 23 September 2011 - 07:15 PM, a spus:

BUNA, POATE CINEVA SA POSTEZE INTREAGA LUCRARE REZOLVATA?
MULTUMESC FRUMOS

Daca am posta-o iar am fi luati in ochi rai de cei de la ceccar...



#134 LOREDUTA

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 11 October 2011 - 10:45 AM

Vezi postareasweet_al3xuk, la 05 October 2011 - 11:40 AM, a spus:

Buna ziua!
Va rog, cina ma poate ajuta si pe mine cu urmatoarele probleme?
In cursul exercitiului N o intreprindere a angajat un proces juridic impotriva unui client in valoare de 10.235 lei, TVA 24% inclus. Ea estimeaza ca pentru a face fata acestui proces trebuie constituit un provizion, probabilitatea de pierdere a procesului 75%. Care sunt inregistrarile in contabilitate?

Provizion pentru litigiu necesar = Valoarea nominala x Probabilitatea de pierdere a procesului = (10.234-10.234 x24/124) x 75% = 6.189,92 lei

Evidentierea distincta a clientului in litigiu:
4118 Clienti incerti in litigiu = 4111 Clienti 10.234 lei
Constituirea provizionului :
6812 Cheltuieli de exploatare privind provizioanele = 1511 Provizioane pentru litigii 6.189,92 lei

Rezerva legală este deductibilă în limita unei cote de 5% aplicată asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile şi se adaugă cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, până ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris şi vărsat
150.000 *20%= 30.000
80.000 * 5% = 4.000

129 = 1061 4.000
-calcul impozit profit
80.000 * 16% = 12.800
-calcul profit net
80.000-12.800 = 67.200
-constituire rezerve statutare:
67.200 *10 % = 6.720
129 = 1063 6.720
-majorare capital
117 = 1012 900
-acordare dividende
117 = 457 50.000
-calcul impozit dividende
50.000* 16% = 8.000
-plata dividende:
457 = % 50.000
5121( 5311 ) 42.800
446 8.000



#135 danielle_b

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 06 January 2012 - 04:45 PM

Buna,

Am o mare rugaminte la cei care au trecut prin testul de acces la stagiu in anii trecuti, as vrea sa dau si eu testul in februarie si m-ar interesa sa stiu daca exista subiectele date in anii anteriori sau imi puteti spune cam la ce sa ma astept ca macar sa am o idee cum abordez bibliografia.

Multumesc anticipat!



#136 danielle_b

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 09 January 2012 - 02:32 PM

Nu exista nicio persoana care da examenul anul acesta?



#137 raluca200

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 03 April 2012 - 08:10 PM

buna!

am vazut ca ai avut nevoie de un raport de expertiza contabila privind neindeplinirea obligatiilor fata de bugetul statului. ai reusit sa-l obtii pt ca as avea si eu nevoie de unul

multumesc anticipat!



#138 alexutza25

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 07 April 2012 - 07:52 PM

Vezi postareavery, la 26 September 2011 - 11:38 AM, a spus:

A mai avut cineva la fiscalitate o problema de genul:
Problema 13. Reclamantul T.N. a chemat în judecată pe pârâtul B.S. solicitând să se anuleze contractul de vânzare-cumpărare, încheiat între părţi la data de 05.04.N şi autentificat prin încheierea nr. 25 a Notarului Public J.B. cu privire la imobilul înscris în Cartea Funciară nr. 51242 Bucureşti nr. top 300 şi să dispună restabilirea situaţiei anterioare de C.F. în sensul reînscrierii în aceasta a dreptului de proprietate al reclamantului. Comentaţi această speţă.?
Buna. Ai gasit raspunsul la aceasta problema? M-ar interesa, sunt anul 1 la CECCAR, in Ploiesti. Mersi!



#139 very

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 128 Postari:
  • Location:ploiesti

Postat 09 April 2012 - 11:12 AM

Problema 13.
Reclamantul T.N. a chemat în judecată pe pârâtul B.S. solicitând să se anuleze contractul de vânzare-cumpărare, încheiat între părți la data de 05.04.N și autentificat prin încheierea nr. 25 a Notarului Public J.B. cu privire la imobilul înscris în Cartea Funciară nr. 51242 București nr. top 300 și să dispună restabilirea situației anterioare de C.F. în sensul reînscrierii în aceasta a dreptului de proprietate al reclamantului. Comentați această speță.
Rezolvare:
Reclamantul poate invoca nulitatea absoluta (imprescriptibila extinctiv) sau nulitatea relativa (prescriptibila extinctiv) a contractului de vanzare-cumparare.
Cauzele de nulitate absoluta sunt:
- Incalcarea dispozitiilor legale referitoare la capacitatea civila a persoanelor, insa numai daca e vorba de nerespectarea unei capacitati speciale de folosinta a persoanei fizice, instituita pentru ocrotirea unui interes obstesc, lipsa capacitatii de folosinta a persoanei juridice, nerespectarea principiului specialitatii capacitatii de folosinta a persoanei juridice;
- Lipsa totala a consimtamantului (eroare-obstacol);
- Nevalabilitatea obiectului actului juridic civil (cauza lipseste datorita absentei scopului imediat sau cauza este ilicita sau imorala);
- Nerespectarea formei ad validitatem (forma ceruta pentru valabilitatea actului juridic civil);
- Nerespectarea dreptului de preemtiune al statului in cazurile prevazute de lege;
- Incalcarea ordinii publice;
- Fraudarea legii.
Nulitatea absoluta poate fi invocata de oricine are interes, de instanta din oficiu, de procuror sau alte organe prevazute de lege; poate fi invocata oricand fiind imprescriptibila extinctiv; in principiu, ea nu poate fi acoperita prin confirmare.
Cauzele de nulitate relativa sunt:
- Nerespectarea regulilor cu privire la capacitatea civila a persoanei atunci cand:
o Actul juridic de administrare sau de dispozitie este incheiat de persoana lipsita de capacitate de exercitiu;
o Actul juridic de administrare este incheiat de fara incuviintarea ocrotitorului legal si este lezionar pentru minorului intre 14 si 18 ani;
o Actul juridic de dispozitie este incheiat de fara incuviintarea ocrotitorului legal sau a autoritatii tutelare;
o Actul juridic este incheiat pentru persoana juridica in lipsa ori cu depasirea puterilor conferite;
o Incalcarea dispozitiilor legale referitoare la capacitatea civila a persoanelor, insa numai daca e vorba de nerespectarea unei capacitati speciale de folosinta a persoanei fizice, instituita pentru ocrotirea unui interes individual;
- Lipsa discernamantului in momentul incheierii actului juridic civil;
- Viciile de consimtamant (eroarea grava, dolul, violenta si leziunea).
Nulitatea relativa poate fi invocata , in principiu, numai de persoana ocrotita si al carui interes a fost nesocotit la incheierea actului juridic civil; trebuie invocata oricandin termenul de prescriptir extinctiva; ea poate fi acoperita prin confirmare, expres sau tacit, de partea interesata.
In speta nu este precizata data actiunii in justitie, asadar consideram ca reclamantul poate invoca atat nulitatea absoluta cat si nulitatea relativa a actului juridic civil. Reclamantul trebuie sa demonstreze ca, la incheierea contractului de vanzare-cumparare a intervenit una dintre cauzele care atrag nulitatea absoluta/relativa a contractului. Efectul nulitatii consta in desfiintarea raportului juridic civil nascut din actul juridic civil anulat. In situatia data, actul juridic a fost executat (dreptul de proprietate a fost inscris in Cartea Funciara) iar prin declararea nulitatii (in cazul in care instanta da castig de cauza reclamantului) contractul de vanzare-cumparare este desfiintat retroactiv, iar prestatiile reciproce vor fi restituite.
Reclamantul a ales ca si cale procedurala sa solicite, in acelasi timp, atat declararea nulitatii - capat de cerere principal cat si restabilirea situatiei anterioare (reinscrierea in Cartea Funciara a dreptului de proprietate) – capat de cerere accesoriu. Reinscrierea in Cartea Funciara a dreptului de proprietate va si solutionat de instanta numai daca se admite nulitatea contractului de vanzare-cumparare.




#140 Letitia-Lorelei Maier

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 4 Postari:
  • Gender:Female

Postat 18 April 2012 - 09:12 PM

Am nevoie de o verificare, va rog, pentru cei cunoscatori. As vrea sa stiu daca am rezolvat bine problemele.

Multumesc frumos!

Categ. XI : Tinerea contabilitatii unei societati
47. SC “EXMOB” SA are o rezerva legala initiala de 3.000 lei. Capitalul social s-a redus de la 20.000 lei la 6.000 lei, situatie in care rezerva este prea mare in raport cu capitalul social. Se hotaraste ca din rezerva, 2.000 lei sa fie incorporate in capitalul social, deci sa se capitalizeze, iar 200 lei sa fie trecuti in contul de rezultat reportat aferent perioadei urmatoare de activitate.

Rezolvare:
  • Reducerea capitalului social:
1012 = 117 12.000
  • Incorporare rezerve in capital social:
106 = 1012 2.000
  • Trecere rezerve in contul de rezultat reportat:
106 = 117 200


48. SC “SINTEZA COLOR” SA a avut in anul curent un profit net de 600 lei, din care adunarea generala a actionarilor hotaraste sa se aloce pentru rezerve statutare 5%. In anul urmator actionarii au hotarat sa mareasca capitalul social cu suma de 15 lei din rezerva statutara constituita.

Rezolvare:
  • Rezerve statutare:
129 = 1063 30 lei
  • Marire capital social:
1063 = 1012 15 lei

49. SC “MEDA” SA se hotaraste ca din profitul net al anului curent de 600 lei sa se aloce 3% pentru alte rezerve. In anul urmator, deoarece suma alocata altor rezerve este prea mare, se decide utlizarea sumei de 8 lei pentru acoperirea pierderilor din exercitiile precedente si 2,5 lei pentru capitalizare.

Rezolvare:
  • Alocare alte rezerve din profitul net:
129 = 1068 18 lei
  • Acoperire pierdere in anul urmator::
1068 = 117 8 lei
  • Capitalizare:
1068 = 112 2.5 lei






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL