Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DECL. 390 / 2010 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


DECL. 390 / 2010

140 replies to this topic

#1 niki

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 168 Postari:

Postat 23 January 2010 - 03:24 PM

salutare,

am o firma care a platit TVA in 2009 lunar, iar in 2010 o sa fie tot lunar, CA mai mare de 100.000 eur si are livrari intracomunitare.Cei de la sectorul 6 nu mi-au primit declaratia cu Cifra de afaceri, spunandu-mi ca trebuie sa depun 094.i-am explicat ca nu am nici o treaba cu declaratia 094,dar nici nu a vurut sa auda.
Sa inteleg ca nu trebuie sa mai depun nici o declaratie prin care sa-i anunt ca CA este x si ca TVA se plati lunar?

Multumesc anticipat



#2 DENISA GRIGORITA

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 641 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:GALATI
  • Interests:INFORMARE

Postat 23 January 2010 - 03:34 PM

Exact! Nu ai nimic de depus.

%%%




***



#3 Alexx25

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 24 January 2010 - 10:58 AM

Vezi postareaniki, la Jan 23 2010, 03:24 PM, a spus:

salutare,

am o firma care a platit TVA in 2009 lunar, iar in 2010 o sa fie tot lunar, CA mai mare de 100.000 eur si are livrari intracomunitare.Cei de la sectorul 6 nu mi-au primit declaratia cu Cifra de afaceri, spunandu-mi ca trebuie sa depun 094.i-am explicat ca nu am nici o treaba cu declaratia 094,dar nici nu a vurut sa auda.
Sa inteleg ca nu trebuie sa mai depun nici o declaratie prin care sa-i anunt ca CA este x si ca TVA se plati lunar?

Multumesc anticipat
pentru firmele care au perioada de raportare lunar, nu se mai depune declaratia privind CA in speta declaratia 094



#4 Eva78

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 15 Postari:

Postat 24 January 2010 - 11:40 PM

Buna seara!
Am o problema!
Nu am depus d390 la timp ( in luna mai 2009).
Societatea este platitoare de tva si impozit pe profit, cu depunere trimestriala a deconturilor.
Care ar fi rezolvarea?
Achizitia a fost in suma de 900 euro.
Va rog, nu stiu care ar fi cea mai buna varianta.
Multumesc.



#5 ConDor

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 51 Postari:
  • Location:Bucuresti
  • Interests:muzica

Postat 01 February 2010 - 11:45 AM

Pana acum noul format al declaratiei 390 (lunara) nu a aparut pe site-ul mfinante (sau n-am vazut eu bine?). In stilul caracteristic ma astept sa apara cu 1-2 zile inaintea termenului de depunere.

Aceasta postare a fost editata de Otilia Alupei: 14 February 2010 - 01:34 PM




#6 angelica laura

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 8 Postari:

Postat 01 February 2010 - 02:41 PM

buna,
stie cineva care este locul prestraii in cazul activitatii " agenturare nave" caen alte activitati de transport pe ape, pavilionul navei sau armatorul ei....
nu stiu daca trebuie sa depun 390?m-ai lucreaza cineva in acest domeniu?pavilioanele in general sunt din afara comunitatii.....armatorii sunt comunitari platitori sau neplatitori de tva............


multumesc



#7 Cornelia Cozos

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 227 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 01 February 2010 - 04:18 PM

Referitor la depunerea lui 390, aceasta analiza daca faci sau nu 390, o faci doar daca facturile tale sunt facute catre o persoana impozabila din UE. Daca nu, nu ai treaba cu 390. Mai departe, ghideaza-te dupa asta:
Reguli generale referitoare la locul prestarii serviciilor:
incepand din 01.01.2010, din punct de vedere al TVA-ului, locul prestarii serviciilor va fi stabilit in functie de beneficiarul serviciului si NU de tipul serviciului, astfel:
- In relatia B2B (business to business sau persoana impozabila catre persoana impozabila) – locul unde beneficiarul este stabilit. IMPORTANT: pentru aceste servicii se vor depune lunar pana in data de 15 declaratii recapitulative daca prestatorul si beneficiarul sunt persoane impozabile stabilite in Comunitate (VIES2), aceste servicii finnd denumite servicii intracomunitare – art 44 Directiva 2006/112/CE cu exceptia celor scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile
- In relatia B2C (business to consumer sau persoana impozabila catre persoana neimpozabila) – locul unde prestatorul este stabilit – art 45 Directiva 2006/112/CE;


Acum am si eu o intrebare pentru cei care vor avea prestari de servicii intracomunitare. De unde stim noi care sunt serviciile scutite de TVA in statul membru unde facturam ?
Mai avem 2 saptamani pana la prima 390 pentru servicii si nici nu a aparut ordinul.



#8 nopris

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1575 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:A invata mai mult unii de la altii si a deveni mai priceputi si mai buni.

Postat 01 February 2010 - 04:23 PM

Nu stim ce inseamna "agenturare" si nu am gasit termenul nici in DEX. Daca ne spuneti ce este, poate ne apropiem de raspunsul corect. Daca prin aceasta i se face ceva navei (curatenie, vopsire, pus nisip etc.) atunci se considera tara in ale carei ape teritoriale se executa lucrarea. Daca prin agenturare se intelege doar o administrare a ei, o evidenta a traseelor ei, atunci cred ca se considera locul unde este inregistrata (tara a carei pavilion il poarta, tara in care plateste impozitul pe nava).
Drumul catre fericire nu se afla in a face ceea ce iti place, ci in a-ti place ceea ce trebuie sa faci! (Sai Baba)



#9 marra_2000

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 508 Postari:

Postat 01 February 2010 - 04:28 PM

Vezi postareaCornelia Cozos, la Feb 1 2010, 04:18 PM, a spus:

Mai avem 2 saptamani pana la prima 390 pentru servicii si nici nu a aparut ordinul.
Ordinul a fost publicat in MO, Partea I, nr.67/29.01.2010



#10 florinmladin

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 110 Postari:
  • Gender:Male

Postat 01 February 2010 - 05:06 PM

Vezi postareaCornelia Cozos, la Feb 1 2010, 04:18 PM, a spus:

Acum am si eu o intrebare pentru cei care vor avea prestari de servicii intracomunitare. De unde stim noi care sunt serviciile scutite de TVA in statul membru unde facturam ?
Mai avem 2 saptamani pana la prima 390 pentru servicii si nici nu a aparut ordinul.
Cornelia,

Nu are importanta care servicii sunt scutite in statul de "destinatie"- ma refer la factura, trebuie sa analizezi din punctul tau de vedere totul : aplic regula, ma uit sa vad daca ma incadrez la exceptii, daca nu ma duc pe regula, daca da, vad ce tip de exceptie si aplic exceptia, dar totul "vazut de aici", nu are relevanta ce este la el, atunci cand emiti tu factura de servcii.Ordinul a aparut, cum ai primit deja raspuns, ce nu a aparut inca este aplicatia informatica, pentru ca, ar trebuie sa fie separate bunurile de servicii in aceasta declaratie. Urmareste site-ul ANAF ca va aparea si aceasta... De retinut, neaparat scos confirmarea validitatii codului lui de TVA si verificat periodic sa nu fii fost anulat acest cod, iar pentru firmele mai mici, sa luati date de pe internet, sau sa-i cereti un certificat de rezidenta fiscala, cand nu-l gasiti pe acolo sau avetii dubii asupra existentei lui. Chiar daca va plateste, daca nu are cod valid de TVA, la un control ulterior va puteti gasi in situatia sa colectati TVA la serviciul respectiv. Informatie din sursa directa- dna. Vizoli, de la directia de reglementare TVA din MF.

Vezi postareaangelica laura, la Feb 1 2010, 02:41 PM, a spus:

buna,stie cineva care este locul prestraii in cazul activitatii " agenturare nave" caen alte activitati de transport pe ape, pavilionul navei sau armatorul ei....
nu stiu daca trebuie sa depun 390?m-ai lucreaza cineva in acest domeniu?pavilioanele in general sunt din afara comunitatii.....armatorii sunt comunitari platitori sau neplatitori de tva............multumesc
Angelica,
Agenturare, intermediere sau orice alt serviciu, aplici regula B2B, adica te legi de originea clientului, unde are el sediu fix, daca nu intra in regula, mergi pe exceptii ( vezi ca regula este detaliata de Cornelia ). Vezi intai cui facturezi si apoi analizezi si serviciul respectiv. Nava poate circula sub diverse pavilioane, care difera de tara de origine a proprietarului sau a armatorului.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 02 February 2010 - 03:16 PM

Don't worry! Just panic!



#11 AmaliaAvram

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 01 February 2010 - 08:52 PM

Dragi colegi,

Noul model al declaratiei 390 a aparut in Monitorul oficial de vineri 29 ian

Gasiti un articol despre ordin aici: reclama[/i].tva/ghid-instructiu...itare-2010.html

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 14 February 2010 - 12:24 PM
Link editat - reclama




#12 Dana42

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2187 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:RO

Postat 01 February 2010 - 11:57 PM

Nu mai am spatiu pt. atasare, imi pare rau, dar voi posta continutul Ordinului 76/2010, sper sa nu se supere nimeni:
"ORDIN nr. 76 din 21 ianuarie 2010
pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (390 VIES) "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare"
EMITENT: MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE - AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 29 ianuarie 2010


În temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul art. 156^4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 228 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

ART. 1
Se aprobă modelul și conținutul formularului (390 VIES) "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/ prestările intracomunitare", cod MFP 14.13.01.02/r, prevăzut în anexa nr. 1.
ART. 2
Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
ART. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3.
ART. 4
Procedura de gestionare a declarației recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare este stabilită în anexa nr. 4.
ART. 5
(1) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezintă trimiteri la Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Referirile la Codul de procedură fiscală din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
ART. 6
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 7
Declarația recapitulativă se completează, în mod obligatoriu, cu ajutorul programului de asistență elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală.
ART. 8
Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune începând cu operațiunile desfășurate în luna ianuarie 2010.
ART. 9
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 10
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 552/2008 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile intracomunitare de bunuri", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 15 aprilie 2008, cu modificările ulterioare.
ART. 11
Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Sorin Blejnar

București, 21 ianuarie 2010.
Nr. 76.


ANEXA 1

*T*
┌───────┐ DECLARAȚIE RECAPITULATIVĂ 390
│ SIGLA │ PRIVIND LIVRĂRILE/ACHIZIȚIILE/PRESTĂRILE VIES
│ ANAF │ INTRACOMUNITARE
└───────┘

[] Declarație inițială PERIOADA DE RAPORTARE

[] Declarație rectificativă ┌─┬─┬─┬─┐ ┌─┬─┐
Anul └─┴─┴─┴─┘ Perioada └─┴─┘

I. DATE DE IDENTIFICARE

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Cod de ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ │
│identificare fiscală: RO └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ ┌───────────────────────────────────────────────┐ │
│ Denumire/Nume,Prenume └───────────────────────────────────────────────┘ │
│ │
│ Domiciliul fiscal │
│ ┌───────┐ ┌────┐ ┌───┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ │
│ Județ └───────┘ Localitate └────┘ Strada └───┘ Număr └─┘ Bloc └─┘ Scara└─┘ │
│ ┌─┐ ┌──┐ ┌──┐ ┌───┐ ┌──┐ ┌────-─┐ │
│ Ap. └─┘ Cod poștal └──┘ Sector └──┘Telefon └───┘ Fax └──┘ E-mail └──────┘ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

II. REZUMAT DECLARAȚIE

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┐
│NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXĂ LA DECLARAȚIE │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┼─┼─┼─┼─┤
│NUMĂRUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┤
│SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIȚIILOR/PRESTĂRILOR INTRACOMUNITARE │
├───────────────────────────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┤
│LIVRĂRI INTRACOMUNITARE DE BUNURI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│LIVRĂRI ÎN CADRUL UNEI OPERAȚIUNI TRIUNGHIULARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE DE BUNURI │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│PRESTĂRI INTRACOMUNITARE DE SERVICII │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE DE SERVICII │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar ca datele
din această declarație sunt corecte și complete.



┌───────────────────────┐
Nume, Prenume: │ │ Semnatura ┌───────────────────┐
└───────────────────────┘ și ștampila │ │
┌───────────────────────┐ └───────────────────┘
Funcția: │ │
└───────────────────────┘
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
┌──────┐ ┌──────┐
Loc rezervat organului fiscal Nr. înregistrare: └──────┘ Data: └──────┘



Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal 759

Cod MEF: 14.13.01.02/r



Cod de identificare ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ ┌┬┬┬┐ ┌┬┐ ┌┬┬┬┐
fiscală: RO└─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ Anul└┴┴┴┘ Perioada└┴┘ Pag.└┴┴┴┘

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ LISTA OPERAȚIUNILOR INTRACOMUNITARE │
├───┬───────────────────┬─────────────────┬───────┬─────────────────────┤
│ȚA-│ COD │ DENUMIRE/NUME, │ TIPUL │ BAZA IMPOZABILĂ │
│RA │ OPERATOR │ PRENUME OPERATOR│ OPERA-│ │
│ │ INTRACOMUNITAR │ INTRACOMUNITAR │ ȚIUNII│ │
│ │ │ │ *) │ │
├─┬─┼─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┼─────────────────┼───────┼─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─────────────────┼───────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─────────────────┼───────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ TOTAL pagină │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────┼───────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ TOTAL GENERAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────┴───────┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘
-----------
*) TIP operațiune se completează cu: A achiziție și aciziție în cadrul unei
operațiuni triunghiulare, L livrare, T livrare în cadrul unei operațiuni
triunghiulare.

*ST*


ANEXA 2

INSTRUCȚIUNI
pentru completarea formularului (390 VIES) "Declarație recapitulativă
privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare"

1.1. Declarația recapitulativă se depune lunar, în condițiile prevăzute la art. 156^4 din Codul fiscal, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare unei luni calendaristice, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun declarația recapitulativă numai pentru lunile calendaristice în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru:
a) livrările intracomunitare scutite de taxă în condițiile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat naștere în luna calendaristică respectivă;
b) livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare prevăzute la art. 132^1 alin. (5) din Codul fiscal efectuate în statul membru de sosire a bunurilor și care se declară drept livrări intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă;
c) prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal efectuate în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă;
d) achizițiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă;
e) achizițiile de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din România care au obligația plății taxei conform art. 150 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă, de la persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate.
2.1. Declarația recapitulativă se depune, în format electronic, prin una dintre următoarele metode:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poștă, prin scrisoare recomandată;
- prin SEN;
- prin completare, pe pagina de web a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi însoțit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistență, semnat și ștampilat, conform legii.
Formularul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.
Formatul electronic al declarației recapitulative se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală și se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistență este pus la dispoziția persoanelor impozabile, gratuit, de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro
Contribuabilii care dețin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.


Modul de completare a declarației recapitulative

SECȚIUNEA 1
Cartușul "Perioada de raportare" se completează cu:
- anul la care se referă declarația; se înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2010)
- perioada de raportare aferentă operațiunilor realizate este formată din două caractere, respectiv cifrele aferente lunii respective (de exemplu: pentru luna ianuarie se va înscrie "01").
Declarația depusă inițial se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare de pe formular.
În declarația rectificativă se rectifică tranzacții declarate în orice perioadă de raportare anterioară și se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Se completează câte o declarație rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.
Ajustările se declară pentru luna calendaristică în care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, respectiv în luna calendaristică în care regularizarea a fost comunicată clientului.
Cartușul "Date de identificare" conține:
1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei impozabile din România, atribuit potrivit art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal.
Înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.
2. "Denumire/Nume, Prenume" - se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele persoanei impozabile.
3. "Domiciliul fiscal" - se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidențele și documentele ce trebuie păstrate în conformitate cu prevederile pct. 66 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice.
În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care și-au desemnat reprezentant fiscal, se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului.
În cazul persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României și sunt stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 125^1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă și să fie responsabil pentru toate obligațiile în scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din normele metodologice.
Cartușul "Rezumat declarație" conține:
- numărul total al paginilor anexă la declarație;
- numărul total al operatorilor intracomunitari, indiferent de numărul operațiunilor;
- valoarea operațiunilor, defalcată pe tipuri: livrări intracomunitare de bunuri, livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul operațiunilor triunghiulare, livrări intracomunitare ce constau în transferuri scutite, achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții intracomunitare asimilate, prestări intracomunitare de servicii, achiziții intracomunitare de servicii.

SECȚIUNEA a 2-a

1. Se completează, cu tranzacțiile intracomunitare efectuate, în următoarea ordine:
a) livrări intracomunitare de bunuri (L);
b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare (T);
c) achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții care urmează transferurilor scutite, achiziții efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare (A);
d) prestări intracomunitare de servicii (P);
e) achiziții intracomunitare de servicii (S).
Fiecare pagină aferentă secțiunii a 2-a va conține în antet informații privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada aferentă și numărul paginii.
a) Livrări intracomunitare de bunuri - se înscrie suma totală a livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal, pe fiecare cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
b) Livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a livrărilor de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare, prevăzute la art. 132^1 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, efectuate în statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat un cod T, și pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare.
Se va completa doar de către cumpărătorul revânzător.
c) Achiziții intracomunitare de bunuri - se înscrie suma totală a achizițiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă care depune declarația este obligată la plata taxei conform art. 151 din Codul fiscal, și pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri pentru achiziții intracomunitare de bunuri.
d) Prestări intracomunitare de servicii - se înscrie suma totală a prestărilor de servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pe fiecare client în parte, stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal dacă beneficiarul serviciului este o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul Comunității.
e) Achiziții intracomunitare de servicii - se înscrie suma totală a achizițiilor intracomunitare de servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA, pe fiecare prestator în parte, care este stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal dacă prestatorul serviciului este o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul Comunității.
Coloana "Țara" - codul țării care a emis codul de înregistrare în scopuri de TVA al clientului/furnizorului/prestatorului sau codul statului membru care ar fi trebuit să emită acest cod de înregistrare în scopuri de TVA, dar din diverse motive acesta ori nu a fost emis, ori nu a fost comunicat.
Coloana "Cod operator intracomunitar" - trebuie introdus fără spații, virgule sau puncte și se completează astfel:
- în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri (L) efectuate din România - codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care achiziționează bunurile în alt stat membru decât România, pe baza căruia furnizorul din România i-a efectuat o livrare intracomunitară scutită de TVA conform art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal;
- în cazul livrărilor ulterioare de bunuri efectuate din România în cadrul unei operațiuni triunghiulare (T) - codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei beneficiare a livrării ulterioare, din al treilea stat membru, pe baza căruia cumpărătorul revânzător din România i-a efectuat livrarea ulterioară;
- în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, achizițiilor care urmează transferurilor scutite, achizițiilor efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare (A) efectuate în România - codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului care efectuează livrarea intracomunitară;
- în cazul prestărilor intracomunitare de servicii (P) - codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care primește serviciile în alt stat membru decât România, pe baza căruia prestatorul din România i-a prestat servicii prevăzute de art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile;
- în cazul achizițiilor intracomunitare de servicii (S) - codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit prestatorului sau, după caz, doar codul statului membru în care este stabilit prestatorul serviciilor, în cazul în care prestatorul nu este identificat în scopuri de TVA, dar există indicii suficiente pentru a considera că este o persoană impozabilă.
Coloana "Tipul operațiunii"
L - pentru livrări intracomunitare de bunuri către alte state membre;
T - pentru livrări în cadrul unei operațiuni triunghiulare;
A - pentru achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții care urmează transferurilor scutite, achiziții efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare din alte state membre;
P - pentru prestările intracomunitare de servicii;
S - pentru achiziții intracomunitare de servicii.
Coloana "Baza impozabilă" - valoarea tranzacției/tranzacțiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor art. 137-138^1 și 139^1 din Codul fiscal)
2. În subsolul paginii se înscrie suma totală a tranzacțiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declarației se înscrie și totalul general al operațiunilor.
3. Toate sumele se înscriu în lei.
NOTĂ:
1. Pentru achiziții intracomunitare de bunuri taxabile în România, în cazul în care furnizorul nu comunică un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achiziția se declară în declarația recapitulativă, astfel:
Coloana "Țara" - codul țării membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitară.
Coloana "Cod operator intracomunitar" - nu se va înscrie nimic.
Coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar" - se va înscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura.
Coloana "Tipul operațiunii" - se va înscrie "A".
Coloana "Baza impozabilă" - valoarea tranzacției/tranzacțiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal).
2. Pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate către clienți nestabiliți în Comunitate și care au desemnat un reprezentant fiscal în Uniunea Europeană sau către clienți stabiliți în Comunitate, înregistrați prin reprezentant fiscal în statul membru în care efectuează achiziția intracomunitară de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea clientului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei străine prin reprezentant fiscal.
3. Pentru achizițiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit în Comunitate și care a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru în care începe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit în Comunitate, înregistrat prin reprezentant fiscal în statul membru din care efectuează livrarea intracomunitară de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei străine prin reprezentant fiscal.
Similar se procedează și în situația în care furnizorul nestabilit în Comunitate nu și-a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru în care începe transportul, dar prin aplicarea de către unele state membre a măsurilor de simplificare a declarării importurilor, respectiv o reprezentare globală de către o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expediție/transport, operatorul extracomunitar se consideră reprezentat fiscal de societatea respectivă.
Exemplu: o societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societăți din România "B" bunuri. Bunurile sunt importate într-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de către societatea de expediție "C" și apoi aceeași societate "C" declară în numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitară a bunurilor din statul membru (Y) în România.
În astfel de situații se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expediție "C". În declarația recapitulativă privind achizițiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societății de expediție "C" care a declarat livrarea intracomunitară.


ANEXA 3

Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
utilizare și păstrare ale Declarației recapitulative
privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare

Denumirea formularului: Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (390 VIES)
Cod MFP: 14.13.01.02/r
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură față;
- se utilizează echipament informatic pentru completare și editare, cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție gratuit de Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea operațiunilor intracomunitare.
Se întocmește de: persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare.
Circulă:
- în format electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA își are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate și ștampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului.


ANEXA 4

PROCEDURA DE GESTIONARE
a Declarației recapitulative privind
livrările/achizițiile/prestările intracomunitare

În vederea îndeplinirii cerințelor Regulamentului (CE) nr. 1.798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind cooperarea administrativă în domeniul taxei pe valoarea adăugată și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 218/92, cu modificările și completările ulterioare, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare, au obligația să depună lunar Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (390 VIES), potrivit dispozițiilor art. 156^4 din Codul fiscal.
1. Depunerea declarației recapitulative
1.1. Declarația recapitulativă se depune lunar, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare, la organul fiscal competent.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun declarația recapitulativă numai pentru luna de raportare în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru livrările/achizițiile/prestările intracomunitare.
2. Prelucrarea declarației recapitulative
2.1. Prelucrarea declarațiilor recapitulative depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se realizează de către organul fiscal competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare pus la dispoziție de Direcția generală de tehnologia informației, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a declarației.
2.2. După prelucrare, declarația recapitulativă se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
3. Verificarea formală a declarațiilor recapitulative Pentru fiecare declarație recapitulativă organul fiscal competent verifică:
a) corectitudinea codului de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizează operațiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declarație cu cele existente în Registrul contribuabililor;
b) integralitatea codurilor de înregistrare în scopuri de TVA ale operatorilor străini înscriși în declarația recapitulativă: înscrierea corectă a codului de țară, precum și a numărului de caractere ale codului.
4. Notificarea persoanelor impozabile ca urmare a verificării formale
4.1. După prelucrarea declarațiilor recapitulative vor fi identificate persoanele impozabile care au depus declarații recapitulative ce prezintă erori, potrivit pct. 3 lit. a) și b), iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru corectarea declarației.
4.2. Notificările prevăzute la pct. 4.1 se emit în termen de maximum două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a declarațiilor recapitulative.
5. Notificarea persoanelor impozabile pentru nedepunerea declarațiilor recapitulative
5.1. După prelucrarea deconturilor de TVA, respectiv a deconturilor speciale de TVA, vor fi identificate persoanele impozabile care nu au depus declarații recapitulative, iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru depunerea declarației.
5.2. Notificările prevăzute la pct. 5.1 se emit potrivit reglementărilor legale în vigoare, după expirarea termenului de depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA.
5.3. Nerespectarea obligațiilor de depunere a declarațiilor recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare se sancționează potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
6. Organizarea bazei centrale de date "Declarații recapitulative"
6.1. Informațiile din declarațiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum și cele depuse ca urmare a notificărilor transmise de organele fiscale competente se introduc într-o bază de date denumită "Declarații recapitulative".
6.2. Baza de date "Declarații recapitulative" cuprinde 3 secțiuni:
- livrări - în care se înscriu toate livrările intracomunitare de bunuri (cod L), toate livrările ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare (cod T);
- achiziții - în care se înscriu achizițiile intracomunitare de bunuri (cod A);
- prestări servicii - în care se înscriu prestările intracomunitare de servicii (cod P);
- achiziții servicii - în care se înscriu achizițiile intracomunitare de servicii (cod S).
7. Centralizarea informațiilor din declarațiile recapitulative
7.1. Până la data de 21 a fiecărei luni, organul fiscal competent transmite direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București baza de date cuprinzând declarațiile recapitulative depuse în luna respectivă, și anume:
- declarațiile recapitulative corecte;
- declarațiile recapitulative rectificative depuse ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA; și
- declarațiile recapitulative cu erori, pentru care nu a fost efectuată corecția ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
7.2. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea și corectitudinea informațiilor transmise.
7.3. În termen de maximum două zile lucrătoare, direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili transmit informațiile din declarațiile recapitulative Direcției generale de tehnologia informației și sunt responsabile pentru completitudinea informațiilor transmise.
7.4. Cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a lunii următoare celei de raportare, Direcția generală de tehnologia informației pune la dispoziția Serviciului Central de Legături datele primite de la organele fiscale teritoriale, prelucrate, în vederea transmiterii prin sistemul VIES.
8. Gestionarea datelor din declarațiile recapitulative rectificative
8.1. Declarațiile recapitulative rectificative se prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
8.2. Până pe data de 21 a fiecărei luni, organul fiscal competent transmite direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București baza de date cuprinzând diferențele dintre declarațiile recapitulative rectificative depuse în luna respectivă și declarațiile recapitulative inițiale.
8.3. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea și corectitudinea informațiilor transmise.
8.4. În termen de maximum două zile lucrătoare, direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili transmit informațiile din declarațiile recapitulative rectificative Direcției generale de tehnologia informației și sunt responsabile pentru completitudinea informațiilor transmise."

Dana




#13 uiliv

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 97 Postari:
  • Location:Pascani

Postat 02 February 2010 - 07:02 PM

Astazi m-a anuntat cineva care lucreaza la finante ca declaratia 394 tb depusa pana pe 15 ale lunii.



#14 Dana42

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2187 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:RO

Postat 02 February 2010 - 08:57 PM

Uiliv, nu este vorba despre D.390 NU despre D.394 ?

Dana




#15 cristibotze

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 181 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti

Postat 02 February 2010 - 10:01 PM

uiliv, spune-i ca degeaba lucreaza la finante.
daca nu stie, sa puna mana sa intrebe pe conta ro si sa sustina forumul cu o parte din salariul ce il ia (cam degeaba dupa cate stie) :wink:

aia de care zice este 390 nu 394.



#16 uiliv

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 97 Postari:
  • Location:Pascani

Postat 03 February 2010 - 12:23 PM

Am sunat din nou si mi-au confirmat acelasi lucru au fost informati sa depuna 394 pana pe 15.02.10.Poate numai la noi in oras nu mi-au spus baza legala.Imi pare rau nu vreau sa va mai stresez si eu.



#17 AnaB

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 215 Postari:

Postat 03 February 2010 - 12:52 PM

Este vorba de 390 nu de 394.



#18 Cornelia Cozos

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 227 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 03 February 2010 - 01:27 PM

Florin,
are importanta care sunt serviciile care nu sunt scutite pentru ca numai acelea trebuie trecute in 390 si in noul decont de TVA la randul 3.1. Gresesc eu cumva ? Eu am operatiuni de transport si in aceasta situatie am o diversitate mare de cazuri si am si scutite si nu si nu vreau sa depind de faptul de a intreba pe cel pe care il facturez, neputand sa ma bazez pe exactitatea raspunsului. am sunat astazi la asistenta contribuabil la ANAF si nu stia nici doamna de acolo. Singurul lucru la care ma gandesc este ca legislatia ar trebui sa fie armonizata si sa ma ghidez dupa Codul Fiscal romanesc dar nu mi se pare corect.



#19 florinmladin

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 110 Postari:
  • Gender:Male

Postat 03 February 2010 - 04:16 PM

Cornelia,

Poate-mi scapa ceva, da-mi un exemplu mai clar pe mladin.florin@mladin.ro sau pe mladin.florin@yahoo.com, eu am lucrat mult in transport de marfa, dar rutier, ce-i drept, numai ca poate n-am inteles eu bine : dar cand fac eu factura tin cont de ce se intampla la mine, ce regula se aplica la mine si nu la client, adica daca la mine serviciul este scutit, fac factura fara TVA cu SCD, daca este neimpozabil asisderea, daca trebuie sa aplic TVA cf. Codului Fiscal aplic TVA sau poate n-am inteles eu corect intrebarea ta.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 08 February 2010 - 12:33 PM

Don't worry! Just panic!



#20 cristian nastase

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 72 Postari:

Postat 04 February 2010 - 07:20 PM

Intrebarea mea poate parea stupida, insa e mai bine sa intreb decat sa ma trezesc ca am facut o greseala: Pentru o firma care are achizitii de bunuri exclusiv din Romania, nimic din Uniunea Europeana, se depune declaratia 390 sau doar declaratia 300, trimestrial, avand in vedere ca firma are trimestrul ca perioada de raportare?






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL