Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
PFA in domeniul agricol - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


PFA in domeniul agricol


3 replies to this topic

#1 petrutap

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 4 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 09 July 2009 - 09:44 AM

Buna ziua.

Am si eu o rugaminte daca ma poate ajuta cineva in legatura cu un pfa in domeniul agricol. Am tot citit pe forum si am vazut cum se fac inregistrarile contabile in legatura cu o societate agricola.
Vreau sa ma lamuriti daca aceleasi inregistrari se fac si in cazul unui pfa?

Eu am achizitionat un program de contabilitate pentru pfa si acolo am doar posibilitatea sa inregistrez operatiunile pe grupe de cheltuieli ( ex. chelt deductibile, de protocol, ven din activitate, ven din subventii... etc. generic fara a folosi conturi contabile).



#2 eronika

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 20 Postari:

Postat 09 July 2009 - 11:34 AM

La PFA contabilitatea se tine in partida simpla,deci nu folositi conturi.Tva-ul il calculati doar daca sunteti platitor, in rest vedeti Cod Fiscal,OUG nr. 38 / 2009,OMFP nr. 1040 / 2004,OUG nr. 44 / 2008, registrele obligatorii specifice PFA.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 24 August 2009 - 07:22 PM




#3 petrutap

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 4 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 09 July 2009 - 01:11 PM

M-am inteles ca registrele obligatorii sunt : registrul jurnal incasari/ plati si rejistrul inventar ( care se vizeaza la administratia fiscala).
In momentul in care se face o achizitie de utilaje acestea se inreg in contabilitate ca imobilizari ?
La calculul impozitului si i-a in calcul doar cheltuiala cu amortizarea aferenta perioadei fiscale respective?



#4 eronika

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 20 Postari:

Postat 09 July 2009 - 06:59 PM

Da ,utilajul se inregistreaza pe imobilizari corporale,stabiliti forma de amortizare iar deducerea amortizarii se face pentru perioada fiscala respectiva .
Pentru PFA potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar
(cod 14-l-2).
Registrele de contabilitate se utilizeaza în stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta în mod ordonat si astfel completate încât sa permita în orice moment identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate. Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registru, foi volante sau listari informatice, dupa caz.
Numerotarea paginilor registrelor se va face în ordine crescatoare, iar volumele se vor numerota în ordinea completarii lor.
19. Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare.
Operatiunile de aceeasi natura, realizate în acelasi loc de activitate (atelier, sectie etc.), pot fi recapitulate într-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza înregistrarii în Registrul-jurnal. Unitatile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operatiunile de casa si banca, decontarile cu furnizorii, situatia încasarii-achitarii facturilor etc. Orice înregistrare în Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la: felul, numarul si data documentului justificativ, explicatii privind operatiunile respective si conturile sintetice debitoare si creditoare în care sau înregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate. Unitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot înregistra în Registruljurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale. Editarea Registrului-jurnal se efectueaza la cererea organelor de control sau în functie de necesitatile proprii.
20. Persoanele fizice care desfasoara activitati independente si conduc contabilitatea în partida simpla, în conformitate cu prevederile legale, întocmesc Registrul jurnal de încasari si plati (cod 14-1-1/b), precum si alte documente de evidenta prevazute de legislatia în domeniu.
21. Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistreaza toate elementele de activ si de pasiv, grupate în functie de natura lor, inventariate de unitate, potrivit legii. Registrul-inventar se întocmeste la înfiintarea unitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii unitatii, cu ocazia fuziunii, divizarii sau încetarii activitatii, precum si în alte situatii prevazute de lege, pe baza de inventar faptic. În acest registru se înscriu, într-o forma recapitulativa, elementele inventariate dupa natura lor, suficient de detaliate pentru a putea justifica continutul fiecarui post al bilantului. Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv. Elementele de activ si de pasiv înscrise în Registrulinventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica continutul acestora la sfârsitul exercitiului financiar. În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, în Registrulinventar se înregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pâna la data încheierii exercitiului financiar.
22. Pe baza Registrului-inventar se pun de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de pasiv stabilita pe baza inventarului.
23. Cartea mare (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înregistreaza lunar si sistematic, prin regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de activ si de pasiv, la un moment dat. Acesta este un document contabil de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului debitor si al conturilor creditoare corespondente, rulajul debitor si creditor, precum si soldul contului. Registrul Cartea mare poate contine câte o fila pentru fiecare cont sintetic utilizat de unitate. Cartea mare sta la baza întocmirii
24. Registrul-jurnal, Registrul-inventar se pastreaza în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exercitiului financiar în cursul caruia au fost întocmite, iar în caz de pierdere, sustragere sau distrugere, trebuie reconstituite în termen de maximum 30 de zile de la constatare. Persoanele fizice care utilizeaza tehnica de calcul trebuie sa asigure listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de pastrare. Persoanele prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, care utilizeaza, potrivit legii, registre si formulare specifice privind activitatea financiara si contabila, reglementate prin actele normative în vigoare, procedeaza la înscrierea datelor în aceste registre si formulare potrivit normelor specifice, prezentate în actele normative respective, precum si prezentelor norme metodologice privind documentele justificative si financiarcontabile
Conform Codului Fiscal cheltuielile sunt deductibile la calculul impozitului pe profit daca sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Modul in care se considera o cheltuiala ca fiind deductibila sau nedeductibila are importanta in relatia de calcul a profitului impozabil, adica a bazei la care se aplica cota de impozit pe profit de 16%.
Conform art 19 alin (1) C.fiscal profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. De asemenea la calculul bazei de impozitare se va tine cont si de elementele similare veniturilor si cheltuielilor, adica a acelor sume care nu sunt inregistrate in conturile de venituri sau cheltuieli dar care din punct de vedere fiscal sunt considerate venituri sau cheltuieli.
Astfel se pot observa 3 tipuri de cheltuieli:
? cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, complet deductibile, din care amintim:
o cheltuielile cu achizitionarea ambalajelor
o cheltuielile efectuate pentru protectia muncii, prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
o cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de riscuri profesionale
o cheltuielile de reclama si publicitate
o cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori
o cheltuielile pentru formarea si perfectionarea profesionala a personalului angajat
o cheltuielile pentru marketing
o cheltuielile pentru perfectionare
o cheltuielile pentru protejarea mediului
o taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale
o pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate.
? cheltuieli care au deductibilitate limitata. Pentru aceste cheltuieli C.Fiscal prevede anumite cote si limite deductibile. Cheltuielile care depasesc aceste cote sunt considerate nedeductibile chiar daca ele sunt inregistrate in contul de profit si pierdere. Astfel de cheltuieli sunt:
o cheltuielile de protocol
o indemnizatia de deplasare acordata salariatilor
o diverse cheltuieli sociale
o perisabilitatile
o tichetele de masa
o provizioane si rezerve
o cheltuielile cu dobâ nda si diferentele de curs valutar
o amortizarea
o cheltuielile efectuate, in numele unui angajat, la schemele de pensii facultative
o cheltuielile cu primele de asigurare voluntara de sanatate
o cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu
o cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de angajatii cu functii de conducere si de administrare ai persoanei juridice.
? cheltuieli care nu sunt deductibile. Aceste cheltuieli din punct de vedere fiscal nici nu exista:
o cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat
o dobâ nzile/majorarile de intâ rziere, amenzile, confiscarile si penalitatile de intâ rziere datorate catre autoritatile româ ne
o cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare
o cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate salariatilor sub forma unor avantaje in natura
o cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor
o cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ
o cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile
o cheltuielile cu contributiile platite peste limitele stabilite sau care nu sunt reglementate prin acte normative
o cheltuielile cu primele de asigurare platite de angajator, in numele angajatului, care nu sunt incluse in veniturile salariale ale angajatului
o cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte
o cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele contribuabilului precum si cele care nu sunt aferente obiectului de activitate
o cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private
o cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv
o cheltuielile cu taxele si cotizatiile catre organizatiile neguvernamentale sau asociatiile profesionale care au legatura cu activitatea desfasurata de contribuabili si care depasesc echivalentul in lei a 4.000 euro anual.
Venitul net din activități independente se determină ca diferență între venitul brut și cheltuielile aferente realizării venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, cu excepția venitului net anual din activități independente care se stabileste pe baza normelor de venit si a venitului net anual din drepturile de proprietate intelectuală.
5. Venitul brut cuprinde:
a) sumele încasate și echivalentul în lei al veniturilor în natură din desfășurarea activității;
b) veniturile sub formă de dobânzi din creanțe comerciale sau din alte creanțe utilizate în legătură cu o activitate independentă;
c) câștigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate într-o activitate independentă, inclusiv contravaloarea bunurilor rămase după încetarea definitivă a activității;
d) veniturile din angajamentul de a nu desfășura o activitate independentă sau de a nu concura cu o altă persoană;
e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plată apărute în legătură cu o activitate independentă.
6. Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile în numerar sau echivalentul în lei al aporturilor în natură făcute la începerea unei activități sau în cursul desfășurării acesteia;
b) sumele primite sub formă de credite bancare sau de împrumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despăgubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub formă de sponsorizări, mecenat sau donații.
7. Condițiile generale pe care trebuie să le îndeplinească cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) să fie efectuate în cadrul activităților desfășurate în scopul realizării venitului, justificate prin documente;
b) să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite;
c) să respecte regulile privind amortizarea, prevăzute în titlul II din Codul Fiscal;
d) cheltuielile cu primele de asigurare să fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garanție bancară pentru creditele utilizate în desfășurarea activității pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obțin venituri din salarii, cu condiția impozitării sumei reprezentând prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul plății de către suportator.
8. Următoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum și pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, în limita unei cote de 5% din baza de calcul determinată conform pct. 10;
b) cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2% din baza de calcul determinată conform pct. 10;
c) suma cheltuielilor cu indemnizația plătită pe perioada delegării și detașării în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituțiile publice;
d) cheltuielile sociale, în limita sumei obținute prin aplicarea unei cote de până la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile privind bunurile perisabile, în limitele prevăzute de actele normative în materie;
f) cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de angajatori;
g) contribuțiile efectuate în numele angajaților la fonduri de pensii facultative, în conformitate cu legislația în vigoare, în limita echivalentului în lei a 200 euro anual pentru o persoană;
h) prima de asigurare voluntară de sănătate, conform legii, în limita echivalentului în lei a 200 euro anual pentru o persoană;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independentă, cât și în scopul personal al contribuabilului sau asociaților sunt deductibile numai pentru partea de cheltuială care este aferentă activității independente;
j) cheltuielile reprezentând contribuții sociale obligatorii pentru salariați și contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de muncă și boli profesionale, potrivit legii;
k) dobânzi aferente împrumuturilor de la persoane fizice și juridice, utilizate în desfășurarea activității, pe baza contractului încheiat între părți, în limita nivelului dobânzii de referință a Băncii Naționale a României;
l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria - rata de leasing - în cazul contractelor de leasing operațional, respectiv cheltuielile cu amortizarea și dobânzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite în conformitate cu prevederile privind operațiunile de leasing și societățile de leasing;
m) cotizații plătite la asociațiile profesionale în limita a 2% din baza de calcul determinată conform pct. 10;
n) cheltuielile reprezentând contribuțiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizațiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, în limita a 5% din venitul brut realizat.
9. Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
b) cheltuielile corespunzătoare veniturilor neimpozabile ale căror surse se află pe teritoriul României sau în străinătate;
c) impozitul pe venit datorat, inclusiv impozitul pe venitul realizat în străinătate;
d) cheltuielile cu primele de asigurare;
e) donații de orice fel;
f) amenzile, confiscările, dobânzile, penalitățile de întârziere și penalitățile datorate autorităților române și străine, potrivit prevederilor legale, altele decât cele plătite conform clauzelor din contractele comerciale;
g) ratele aferente creditelor angajate;
h) dobânzile aferente creditelor angajate pentru achiziționarea de imobilizări corporale de natura mijloacelor fixe, în cazul în care dobânda este cuprinsă în valoarea de intrare a imobilizării corporale, potrivit prevederilor legale;
i) cheltuielile de achiziționare sau de fabricare a bunurilor și a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
j) cheltuielile privind bunurile constatate lipsă din gestiune sau degradate și neimputabile, dacă inventarul nu este acoperit de o poliță de asigurare;
k) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a încălcării dispozițiilor legale în vigoare;
l) impozitul pe venit suportat de plătitorul venitului în contul beneficiarilor de venit;
m) alte sume prevăzute prin legislația în vigoare.
10. Baza de calcul se determină ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizațiile plătite la asociațiile profesionale.
1. Venitul net dintr-o activitate independenta se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla sau pe baza normelor de venit.
Ministerul Finanțelor Publice elaborează normele care conțin nomenclatorul activităților pentru care venitul net se stabilește pe bază de norme de venit și precizează regulile care se utilizează pentru stabilirea acestor norme de venit
4. Un contribuabil care desfășoară o activitate independentă are obligația să efectueze plăți anticipate în contul impozitului anual datorat la bugetul de stat, cu excepția urmatoarelor venituri, pentru care plata anticipată se efectuează prin reținere la sursă:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
b) venituri din vânzarea bunurilor în regim de consignație;
c) venituri din activități desfășurate în baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d) venituri din activități desfășurate în baza contractelor/convențiilor civile încheiate potrivit Codului civil;
e) venituri din activitatea de expertiză contabilă și tehnică, judiciară și extrajudiciară;
f) venitul obținut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit titlului IV din Codul Fiscal, care nu generează o persoană juridică.
15. Venitul net anual impozabil se stabilește prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.
16. Contribuabilii care încep o activitate în cursul anului fiscal sunt obligați să depună la organul fiscal competent o declarație referitoare la veniturile și cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. Fac excepție de la prevederile prezentului alineat contribuabilii care realizează venituri pentru care impozitul se percepe prin reținere la sursă.
17. Contribuabilii care, în anul anterior, au realizat pierderi și cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum și cei care, din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puțin 20% față de anul fiscal anterior depun, odată cu declarația privind venitul realizat, și declarația estimativa de venit.
18. Contribuabilii care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri din activități independente au obligația de a depune o declarație privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 15 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
19. Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declarației privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil din anul fiscal respectiv.
Contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume, reprezentând până la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii, unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii. Pentru aceasta vor solicita acest lucru in cadrul declarației privind venitul realizat .
art 24 din Codul fiscal:
(11) Amortizarea fiscală se calculează după cum urmează:
h) numai pentru autoturismele folosite în condițiile prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. n).
Adica amortizarea este deductibila la autoturismele folosite de persoanele cu funcții de conducere și de administrare ale persoanei juridice, doar la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuții.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 24 August 2009 - 07:28 PM







Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL