Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DDA-drepturi de autor, ce si cum platim - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


DDA-drepturi de autor, ce si cum platim


65 replies to this topic

#1 sandy27

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 25 April 2009 - 10:30 AM

Buna ziua
Am o mare nelamurire. Din anul 2005 pana in prezent am realizat venituri din drepturi de proprietate intelectuala si am fost impozitata cu 10% la sursa si 6% ulterior pe care i-am platit personal la finante. As vrea sa stiu dace e normal, avand in vedere ca in codul fiscal capitolul II, art. 52, alin. 2 se specifica clar ca aceste venituri se impoziteaza cu 10%, nu 16%. Ce sa fac? Am fost nedreptatita? In plus, cunosc alte persoane cu acelasi domeniu de activitate carora nu le-au cerut diferenta de 6%. Va rog sa ma lamurit, sa stiu cum sa procedez. Va multumesc anticipat.



#2 doiny

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 631 Postari:

Postat 25 April 2009 - 04:05 PM

In cazul in care platea angajatorul 16 % (se poate si asa, daca dati dumneavoastra o declaratie in acest sens) primeati mai putin bani la data cand ati incasat banii si achita angajatorul in locul dumneavoastra la stat , asa ati primit mai mult si platiti dumneavoastra impozitul la stat.




#3 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 25 April 2009 - 06:59 PM

Doiny, iarta-ma ca te contrazic, dar nu se poate si asa, dimpotriva - impozitul e strict 10% la firma.
va rog sa cititi si in normele la CF, veti vedea ca doar pt. ctr civile exista posibilitatea optiuni cu 16 % !!
chiar eu am vrut sa fac chestia asta (sa opresc toti cei 16% la sursa, la mine erau drepturi de autor), insa m-am oprit la timp fiindca am citit cu atentie CF si normele si am remarcat diferenta de text in fct. de litera, mi-a atras atentia aspectul cu limitarea dreptului de optiune la ctr. civile, apoi am vb (pt. o parere autorizata) la Min. Fin., de unde am primit acelasi rasp. : NU se poate decat 10% la drepturi din prop. intelectuala !!

asadar : numai ctr pe cod civil se poate retine impoz. de 16% la sursa PRIN OPTIUNE !! exista si pe forum discutata chestia asta, cu legislatia respectiva, cel putin eu asa cred fiindca nu e prima oara cand se purica retinerea la sursa a impozitului pe dif. drepturi banesti.

numai bine.

Aceasta postare a fost editata de Otilia Alupei: 26 April 2009 - 08:22 PM




#4 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 28 April 2009 - 12:06 PM

Pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala se depune Declaratia 200 – declaratie privind veniturile realizate, pana la data de 15 mai 2009.
Impozitul de plata se stabileste in felul urmator: din totalul veniturilor anuale se scad in ordine:
- deducerea forfetara de 40%, cheltuiala deductibila din venitul brut
- contributiile sociale obligatorii platite
Suma rezultata se impoziteaza cu 16% si se scade suma totala a impozitul platit de catre platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala pe fiecare sursa de venit.
Formularul Declaratiei 200, precum si instructiunile de completare se pot descarca de pe portalul ANAF.



#5 moniquecri

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 24 Postari:

Postat 08 May 2009 - 11:48 AM

buna. am o prietena care e in urmatoarea situatie. in octombrie 2008 cei de la firma unde lucreaza au obligat-o sa inregistreze contractul din care rezulta ca obtine venituri din drepturi de autor. a depus iar acum le-a cerut fisa fiscala pentru anul 2008 si i-au spus ca ea nu are. ce e de facut in situatia asta? ea banuie ca au uitat sa o treaca pe statul de plata si nu au platit impozitul. acum ea ce are de facut cu contractul ala inregistrat la adm. financiara?
va multumesc.



#6 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 08 May 2009 - 02:06 PM

din ce spui, cred ca prietenei tale tocmai i s-a facut o porcarie in sensul ca au trecut-o integral pe drepturi de autor fara ca ea sa stie si, implicit, sa fie de acord.
prin urmare, ea nu mai figureaza ca salariat deloc la firma resp. si aici e buba cea mai mare fiindca daca nu are alt ctr de munca in alta parte, chiar si partial) atunci datoreaza contributiile de sanatate si pensii la veniturile incasate din drepturi de autor ceea ce e f. nasol fiindca banii ii da de la ea din buzunar (din banii personali), va fi urata povestea :sad:

cat despre acest ctr de drepturi de autor, la fisc datoreaza doar restul de 6% impozit venit = 16%-10% = 6% (fiindca 10% ii plateste firma), iar daca nu mai are nici un alt ctr de munca undeva, atunci a pus-o si cu darile de care ti-am zis mai sus :smile:

de la adm. fin. va primi o decizie de impunere, undeva prin sept. anul asta
la casa de sanatate tre' sa se duca singurica sa se inreg., la fel si la pensii, in caz contrar plateste amenda si tot ce e din urma + majorari .

Aceasta postare a fost editata de Otilia Alupei: 08 May 2009 - 02:11 PM




#7 costinu

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 4 Postari:

Postat 16 June 2009 - 08:16 PM

Parintii mei au primit ieri acasa un plic de la fisc prin care sunt anuntat de o regularizare impozit.
Eu sunt platit pe drepturi de autor.
Pe una din pagini este scris ceva de genul: regularizare impozit - cu plus - 5200.

Sa inteleg ca banii acestia trebuie sa ii dau? sau sa ii primesc inapoi?

Multumesc anticipat.



#8 foxyexp

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 57 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:cluj-napoca

Postat 10 July 2009 - 02:03 PM

citeste cu atentie ceea ce ti s-a gtrimis sau du-te la administratia financiara; daca este pe numele tau, trebuie sa mergi personal cu buletinul.



#9 Florin_76

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1877 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 10 July 2009 - 11:26 PM

Depinde cum e incadrata suma finala : de plata sau de restituit.



#10 irinaMB

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 01 September 2009 - 03:55 PM

Buna ziua,
si eu as dori sa stiu cum se calculeaza impozitul pe venit in decizia de impunere. deorece am realizat venituri din drepturi de autor pe care mi s-a retinut 10% la sursa. am depus adeverinta de venit si formularul 200, ca apoi in decizia de impunere sa se constate ca venit net 60% din brut (din ce era trecut in adeverinta de venit eliberata de firma si unde era specificat ca mi se opreste 10% la sursa si era defalcat totul pe fiecare luna). cum este posibil asa ceva? In plus sunt angajata si cu carte de munca deci restul darilor catre stat sunt platite. Problema mea este ca aceasta suma de 60% mi se ia in calcul pentru indemnizatia de crestere copil, deci pierd foarte mult, in conditiile in care colege ale mele nu au dus aceasta decizie si atunci li s-a calculat cu 16%. Si unde sunt cei 40% din net daca eu i-am incasat si apar in adeverinta de venit eliberata de firma? De ce nu apar in decizia de impunere?
Multumesc,



#11 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 27 September 2009 - 05:06 PM

citeste mai sus, postul nr. 5 (sa nu fie vb de deducerea aceea de 40%)



#12 glorianna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 18 December 2009 - 04:18 PM

Buna ziua,

am contract carte de munca si un contract drepturi autor. Pe acesta din urma, angajatorul a platit 10%. Cum stiu cat mai am eu de plata ?
Sa adun veniturile brute (deci, veniturile inainte de orice retinere), din suma lor scad 40% chelt forfetare, iar din suma obtinuta mai scad 16% ? Dar 10% sunt deja platiti... La suma obtinuta dupa scaderea celor 40% mai aplic numai 6% ?
Poate ma ajutati cu un mic exemplu rapid (la o suma oarecare)

Mentionez ca am nascut de curand si ma intereseaza acest lucru in vederea indemniz de 85% din veniturile impozabile. Inteleg ca Agentia de prestatii sociale, care plateste aceste indemnizatii, vrea sa retina 6% pt veniturile din drepturile de autor si abia apoi sa calculeze suma pe care trebuie s-o dea, ca sa se protejeze in caz ca nu am plati acei 6% (!). Asa ar fi regula lor. Eu am platit mereu diferenta de impozit la ANAF filiala de sector; e normal sa-mi retina impozit Agentia prestatii soc. ? Cum mi-as recupera apoi bani, daca as avea de recuperat ? Imi dau ei o hartie doveditoare pt Admin financ ?
Cei de la Adimn financ spuneau ca as putea plati eu cei 6% si sa le arat celor de la Agentie ca am platit deja. Sunt sume castigate anul acesta pana in sept. cand am nascut, pt care regularizarea s-ar face dupa luna mai 2010, dar eu indemniz cr copil trebuie s-o primesc deja de la sf lui dec. si trebuie reglate aceste lucruri.
Indemnizatia de maternitate si indemniz. crestere copil sunt supuse impozitului ?

Va multumesc mult pt ajutor si Sarbatori fericite !
Andreea V.



#13 elfa64

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 05 August 2010 - 08:06 PM

Ma adresez celor de pe acest forum cu ...fortza disperarii si dupa ce am citit de mai multe ori oug-ul si normele de aplicare recente. Mentionez ca nu sunt nici contabil, nici avocat, dar am incercat sa ma informez, inainte de a sacai pe altii cu nedumeririle mele.
Pe scurt: la intervale aleatorii scriu articole care se publica in reviste sau "ma produc" la diferite emisiuni, manifestari, etc. Chestiile astea pot fi mai dese(si de 3 ori pe luna) sau foarte rare(pot trece si 7 luni fara sa fiu solicitata sa apar sau sa scriu ceva). Dintotdeauna am fost platita pentru cele descrise pe DDA. Dupa noile modificari ale codului fiscal, singurul lucru clar este ca a crescut impozitul si a scazut baza de deducere. Nu inteleg insa daca trebuie sa si platesc somaj, pensie si CAS. Mentionez ca am salariu, carte de munca, veniturile de DDA nu sunt singurele mele venituri.
Multumesc mult pentru raspunsuri! :lnr (1):



#14 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 13 August 2010 - 01:15 PM

din ce spui, se intelege ca ai venituri ocazionale - caz in care nu trebuie sa platesti contributii sociale.

e adevarat ca si termenul de "ocazional" este incomplet definit, eu cred ca dovada regularitatii DDA ar trebui sa fie un contract pe termen de cel putin 1 an, in care sa se specifice aceasta regularitate, fie ea lunara/trimestriala/semetriala. in lipsa unui astfel de ctr, e clar ca vb de DDA ocazionale, chiar daca veniturile pot aparea lunar la un moment dat.

in locul tau, as face o adresa oficiala la adm. fin in raza careia domiciliez si as cere un pct de vede oficial, numai ca e un pic cam tarziu fiindca termenul de rasp. e de 30 zile, iar cel de depunere a primelor decl. +plata ctb. e 25 aug., deci s-ar putea ca rasp. de la AF sa nu-ti parvina in timp util.
totusi, un drum pana ei, la asistenta contribuabil, poti sa faci - ca informare verbala, desi "vorba nu se coase la dosar" :lnr (1):

bafta :good:



#15 elfa64

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 13 August 2010 - 04:02 PM

Otilia, multumesc mult pentru raspuns. Din pacate, cei de la Administratie sunt si ei nelamuriti si aud ca acum se va veni din nou cu o noua modificare a normelor metodologice de aplicare...Ca sa nu mai spun ca serviciile de conta ale firmelor cu care am colaborat sunt...tot nelamurite...Mi-e ca pur si simplu am sa renunt la colaborari, pentru ca nu ma prea intereseaza sa iau 2 milioane de 3 ori pe an si apoi sa ma trezesc ca am de platit 50 de milioane lei vechi amenda...Sincer, cred ca cei care au generat legea cu cortegiul de norme asta au dorit, sa se mai "linisteasca" cei din media. Chiar daca ajung sa-i loveasca si pe cei ca mine care nu aveam nici in clin, nici in maneca cu politica(ci cu..mancarea :lnr (1): :laugh: )



#16 Gregor Samsa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 10 Postari:

Postat 13 August 2010 - 04:09 PM

Buna ziua.

As avea nevoie de ajutor, caci din lecturile personale ale hatisului de prevederi aparute recent nu inteleg unde ma incadrez si ce am de facut.

Am sa va prezint saituatia, in caz ca are cineva timp sa imi dea un raspuns concret, aplicat la caz si cu detalii precise.

In momentul de fata, am carte de munca la o scoala de stat si realizez si venituri din drepturi de autor pe baza unui contract cu o firma internationala. Mentionez ca in contract nu se mentioneaza frecventa comenzilor, asta aproppo de distinctia drepturi ocazionale/drepturi cu caracter regulat din prevederile noii legi, insa practic incasez venituri lunar.

Pentru anul trecut am depus doar declaratia anuala pentru venituri din drepturi de autor obtinute din strainatate si astept inca sa fiu anuntat ce impozit trebuie sa platesc, avand in vedere ca la fisc mi s-a spus, cand am depus declaratia, ca "mai vedem noi cum calculam, sa vedem ce hotarari mai apar", desi normal nu s-ar putea aplica actualele hotarari la veniturile de pe anul 2009, nu-i asa?

Situatia se complica in anul 2010 si aici am nevoie de indrumari si mai precise.

Ce fac cu veniturile obtinute inainte de iulie? Depun binecunoscuta declaratie, pana in 15 mai 2011, cum am facut si pentru 2009?

Ce fac din iulie incolo?

In plus, din iulie incolo apar doua situatii diferite.

In iulie si august mi-am pastrat si cartea de munca de la scoala si am luat salariul corespunzator concediului din vacanta de vara, insa de la 1 septembrie, desi cartea de munca va ramane la aceeasi institutie si postul imi va fi pastrat, voi intra, vreme de un an, in concediu fara plata, pe parcursul caruia scoala nu imi va plati nici salariu, nici impozit, nici contributii.

Asadar, as vrea sa stiu daca prevederile de acum se pot aplica retroactiv venitului din 2009, ceea ce cred ca nu ar fi normal, si cum trebuie sa procedez in cele trei situatii aparute acum, adica pana in iulie 2010, in iulie si august 2010 si incepand cu 1 septembrie, cand va incepe concediul fara plata.

Va multumesc si va urez toate cele bune!



#17 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 13 August 2010 - 09:33 PM

:laugh: ,

1. ord. nu se aplica retroactiv, asta-i sigur !!!
2. pt per. iulie-aug. 2010, chiar daca nu se specifica in contract ca platile sunt lunare, faptul ca ele se fac astfel in baza acelui ctr. da "continuitate" si, prin urmare, obligativitatea la plata contributiilor sociale.
3. incepand din septembrie ... chiar nu stiu ce sa-ti spun acum ! :ohmy:

later : dar acum stiu

Art. 54. [suspendarea prin acordul părților]
Contractul individual de muncă poate fi suspendat, prin acordul părților, în cazul concediilor fără plată pentru studii sau pentru interese personale.

chiar daca ai ctr. de munca suspendat, tu ramai salariat - dar fara prezenta si fara venituri, deci nu mai obtii venituri de natura salariala !!!
in acest caz, se aplica
Art.3 - (1) Persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala, indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurări sociale de sănătate, prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, denumite in continuare contributii individuale.
Art.6 - (1) In situația persoanelor care realizează lunar venituri de natura profesională, baza de calcul a contribuțiilor individuale, prevăzuta la art. III alin.(3) din ordonanța de urgenta, pentru asigurările sociale și pentru asigurările pentru șomaj o constituie:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesională realizate lunar, din toate sursele de venit, în situația in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, în situația în care cuantumul total net al veniturilor de natură profesională realizate lunar, din toate sursele de venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

cat despre ce decl. se depun in 2011 ... sa fim sanatosi pana atunci :lnr (1): eu cred ca se va depune tot decl 200 de impoz. pe venit, insa daca se va schima ceva la ea, cum va mai arata - vom vedea ...

Aceasta postare a fost editata de Otilia Alupei: 13 August 2010 - 10:15 PM




#18 elfa64

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 14 August 2010 - 04:02 PM

In continuarea a ceea ce am spus anterior:
- deoarece am un DDA platit in iulie si tinand seama de faptul ca perioada e confuza si nu am chef sa platesc amenzi, am hotarat sa ma duc sa depun declaratiile respective chit ca e vorba doar de asigurari calculate pentru 150 ron net.... :lnr (1): Numai ca banii sunt platiti pentru un articol scris si aparut in iunie. Venitul este realizat in iunie sau iulie, cum vede asta legea?!Se considera data la care s-a facut plata?
Nu prea stiu in ce directie sa o apuc si atunci intreb asa (mentionez ca ma aflu in Bucuresti):
- pentru somaj am vazut ca este un..proiect de declaratie...cand va fi definitiv , unde il depun?
- pentru pensii, am un formular sau ma duc la casa de pensii din sectorul in care locuiesc?
- la asigurarile de sanatate...la fel...am sau nu formulare, in ce directie o iau?
Tinand seama ca in august nu am nici o suma incasata, am inteles din lege ca trebuie sa anunt pe respectivii....cum fac asta?

Multumesc mult si regret insistenta...



#19 mooncitizen

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 28 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 14 August 2010 - 07:25 PM

Nu stiu daca te consoleaza: nu esti singura nelamurita/derutata, mai sunt inca citeva sute de mii in situatia ta, cu la fel de multe intrebari/situatii specifice etc. Si nimeni nu stie raspunsul, toti ne dam cu parerea, cautam logica in hotariri si norme de aplicare dezlanate. In cele 8 zile lucratoare pina in 25 august, functionarii publici (cei care au ghinionul sa nu fie in concediu in perioada asta) o sa ne lamureasca si o sa 'ne rezolve' pe toti :(

Iti recomand interviul recent cu Gabriel Biris, vezi linkul de mai jos:

http://www.incont.ro/taxe-si-impozite/esti...ideochatul.html

Daca nici el nu intelege, sa sa zicem noi, sa nu mai vorbim de zidari, florarese, cizmari pfa!



#20 elfa64

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 14 August 2010 - 09:49 PM

Vezi postareamooncitizen, la Aug 14 2010, 08:25 PM, a spus:

Nu stiu daca te consoleaza: nu esti singura nelamurita/derutata,
Daca nici el nu intelege, sa sa zicem noi, sa nu mai vorbim de zidari, florarese, cizmari pfa!

Astazi am stat 12 ore cu ochii in lege, mi s-au impaienjenit ochii...nu ma consoleaza ca sunt si altii care nu pricep, n-am chef de amenzi....realizati, sper,ca suntem la bunul plac al fiscului?! Ca e o bataie de joc, e clar, ca legea a fost fusherita si a iesit un balamuc...iar clar....dar ce conteaza?! Suncem buni de plata..... :lnr (1):






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL