Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
obligatii fiscale 2011 - AP - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


obligatii fiscale 2011 - AP

  • Nu puteti replica pe acest topic
No replies to this topic

#1 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 02 August 2011 - 04:33 PM

http://www.arges-onl...roprietari.html

Vineri, 08 Aprilie 2011 07:40

Obligațiile fiscale ale asociațiilor de proprietari
Scris de Adi Vasiliu

Am primit din partea DGFP Argeș un comunicat referitor la obligațiile fiscale pe care le au asociațiile de proprietari. Reproducem integral acest comunicat.
Conform prevederilor Codului de procedură fiscală, aprobat prin OG nr. 92/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare, este subiect al raportului juridic fiscal orice contribuabil - persoană juridică sau orice altă entitate fără personalitate juridică - ce datorează impozite, taxe, contribuții și alte sume bugetului general consolidat, în condițiile legii. (art. 17)

Dintre obligațiile fiscale ce revin contribuabilului, în sensul prevederilor Codului de procedură fiscală, punctăm asupra:
 obligației de a declara impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului general consolidat;
 obligației de a calcula, de a reține și de a înregistra în evidențele contabile și de plată, la termenele legale, impozitele și contribuțiile care se realizează prin stopaj la sursă;
 obligației de a plăti la termenele legale impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului general consolidat.(art. 22)
.....................
Declararea

Fiecare contribuabil care are obligația de a calcula, reține și vira impozitele și contribuțiile, trebuie să cunoască faptul că stabilirea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat se efectuează prin declarație fiscală.
Pe formularul de declarație este menționat că sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice, fiecare contribuabil declară pe propria răspundere că datele din declarație sunt corecte și complete.
Nedepunerea declarației fiscale dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat. (art. 83 și 85)
Neîndeplinirea la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoanele fizice, și cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice. (art. 219)
.....................

Plata
Reținerea și nevărsarea în totalitate, de către plătitorii obligațiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite și contribuții cu reținere la sursă, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni, constituie contravenție și se sancționează astfel:
- cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, și cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele juridice, dacă obligațiile fiscale sustrase la plată sunt de până la 50.000 lei inclusiv;
- cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, și cu amendă de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, dacă obligațiile fiscale sustrase la plată sunt cuprinse între 50.000 lei și 100.000 lei inclusiv;
- cu amendă de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, și cu amendă de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, dacă obligațiile fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei.(art. 219)

De asemenea, orice contribuabil trebuie să cunoască faptul că inspecția fiscală se exercită asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, care au obligații de stabilire, reținere și plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevăzute de lege.(art. 95)
Obiectul inspecției fiscale îl reprezintă verificarea legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor de către contribuabili, respectării prevederilor legislației fiscale și contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferențelor obligațiilor de plată și a accesoriilor aferente acestora. (art. 94)
Pornind de la aceste prevederi, pe baza legislației privind organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și a legislației fiscale, am elaborat un material care are rolul de a informa asociațiile de proprietari cu privire la cadrul legal ce reglementează modul în care sunt încadrate, din punct de vedere fiscal, veniturile plătite unor persoane fizice care prestează servicii pentru aceste entități, precum și obligațiile fiscale ce revin în funcție de încadrarea respectivă.

I. Încadrarea veniturilor obținute de către PRESEDINTELE si CENZORUL asociației de proprietari
Președintele, membrii comitetului executiv și cenzorul sau membrii comisiei de cenzori sunt aleși sau revocați din funcție de adunarea generală a proprietarilor, membri ai asociației de proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27)
Pentru angajarea și eliberarea din funcție a persoanei care ocupă funcția de administrator de imobile sau a altor angajați sau prestatori, adunarea generală a proprietarilor mandatează comitetul executiv reprezentat de președintele asociației de proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27)
Remunerația primită de președintele asociației de proprietari potrivit legii privind înființarea, rganizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și sumele primite de membrii comisiei de cenzori reprezintă venituri asimilate salariilor. (Legea nr.571/2003, art.55)
Mai departe, obligațiile de plată și declarare le regăsiți la pct. IV din material.

II. Încadrarea veniturilor obținute de către ADMINISTRATORUL asociației de proprietari
În baza art. 34 și art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare, asociația de proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcția de administrator. Persoanele fizice atestate pot fi angajate prin încheierea unui contract individual de muncă, conform celor stabilite prin negociere directă.
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, la art. 7 alin. (1) pct. 2 precizează că orice activitate desfășurată de o persoană fizică într-o relație de angajare este activitate dependentă.
Mai departe, obligațiile de plată și declarare le regăsiți la pct. IV din material.

III. Încadrarea veniturilor obținute de către PERSOANA CARE PRESTEAZA SERVICII DE CURATENIE in cadrul asociației de proprietari (fără să aibă încheiat contract individual de muncă cu asociația)
Încadrarea, din punct de vedere fiscal, a veniturilor obținute din activități desfășurate în baza unui contract/convenție civilă încheiată potrivit Codului civil se efectuează având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Codul fiscal, astfel cum au fost modificate prin OUG nr. 82/2010 (publicată în M.O. nr. 638/10.09.2010) și prevederile art. III din OUG nr. 58/2010, modificate prin OUG nr. 82/2010.

Primul pas constă în efectuarea unei analize a activității pe care o desfășoară femeia de serviciu în cadrul asociației respective, pentru a vedea dacă este sau nu activitate dependentă. Astfel că plătitorul de venit va analiza cele 4 criterii de la art. 7 din Codul fiscal, și dacă cel puțin unul dintre criterii este îndeplinit atunci activitatea va fi reconsiderată ca fiind activitate dependentă.
Prevederea legală de la art. 7 alin. (1) pct. 2 subpunctul 2.1:
„Orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplinește cel puțin unul dintre următoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se află într-o relație de subordonare față de plătitorul de venit, respectiv organele de conducere ale plătitorului de venit, și respectă condițiile de muncă impuse de acesta, cum ar fi: atribuțiile ce îi revin și modul de îndeplinire a acestora, locul desfășurării activității, programul de lucru;
b) în prestarea activității, beneficiarul de venit folosește exclusiv baza materială a plătitorului de venit, respectiv spații cu înzestrare corespunzătoare, echipament special de lucru sau de protecție, unelte de muncă sau altele asemenea și contribuie cu prestația fizică sau cu capacitatea intelectuală, nu și cu capitalul propriu;
c) plătitorul de venit suportă în interesul desfășurării activității cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizația de delegare-detașare în țară și în străinătate, precum și alte cheltuieli de această natură;
d) plătitorul de venit suportă indemnizația de concediu de odihnă și indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, în contul beneficiarului de venit."
La pct. 2.2. de la același articol se precizează că în cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate și virate, fiind datorate solidar de către plătitorul și beneficiarul de venit.
Mai departe, obligațiile de plată și declarare le regăsiți la pct. IV din material.

Al doilea pas va fi efectuat doar atunci când se constată că nu este vorba despre o activitate dependentă.
Așadar, dacă în urma analizei reiese că nici unul din cele 4 criterii nu este îndeplinit atunci se vor avea în vedere prevederile de la art. III din OUG nr 58/2010, modificate prin OUG nr. 82/2010, prevederi care se aplică veniturilor de natură profesională. Conform acestora, “în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor pentru șomaj, prin venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială, se înțelege acele venituri realizate din drepturi de autor și drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și/sau venituri rezultate din activități profesionale desfășurate în baza contractelor/convențiilor încheiate potrivit Codului civil. Asupra acestor venituri se datorează contribuțiile individuale de asigurări sociale și asigurări pentru șomaj.”
Mai departe, obligațiile de plată și declarare le regăsiți la pct. V din material.

IV. Impozitul pe venit și contribuțiile sociale – în cazul veniturilor din salarii și din activități dependente
Sub aspectul impozitului pe venit, văzând și prevederile art. 55 din Codul fiscal și ale Normelor metodologice de aplicare a acestui articol, aprobate prin HG nr. 44/2004, veniturile din activități dependente sunt considerate venituri din salarii, în situația în care nu este încheiat un contract de muncă potrivit Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii.
Pentru determinarea impozitului pe venit se va aplica regula de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate în afara funcției de bază, conform prevederilor art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, adică prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinată ca diferență între venitul brut și contribuțiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.

Sub aspectul contribuțiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296^4 alin. (1) din titlul IX^2 „Contribuții sociale obligatorii” al Legii nr. 571/2003, persoanele fizice pentru câștigul brut realizat din activități dependente datorează contribuțiile sociale individuale, astfel:
 contribuția individuală de asigurări sociale - 10,5%
 contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate -5,5%
 contribuția individuală la bugetul asigurărilor de șomaj - 0,5%

EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. PENSIONARII: La art. 296^16 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal se precizează că pentru veniturile din activități dependente realizate de persoanele fizice, care au calitatea de pensionari nu se datorează contribuția individuală de asigurări pentru șomaj și nici contribuția la bugetul asigurărilor de șomaj datorată de angajator.
2. PRESEDINTELE si CENZORUL: La art. 296^16 alin. (4) lit. b) se precizează că pentru veniturile din activități dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari in baza contractului de mandat, nu se datoreaza contributia individuala de asigurari pentru somaj si nici contributia la bugetul asigurarilor de somaj datorata de angajator.

Art. 296^3 lit. c) din Codul fiscal precizează că sunt contribuabili ai sistemelor de asigurări sociale și persoanele juridice care au calitatea de angajator precum și entitățile asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activități dependente.
Cotele de contribuții sociale obligatorii datorate de angajatorii și de către entitățile asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activități dependente sunt următoarele:
 20,8% pentru contribuția de asigurări sociale datorată de angajator;
 5,2% pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator;
 0,85% pentru contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate;
 0,5% pentru contribuția la bugetul asigurărilor de șomaj datorată de angajator;
 0,15% - 0,85% pentru contribuția de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, diferențiată în funcție de clasa de risc, conform legii, datorată de angajator;
 0,25% pentru contribuția la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, datorată de angajator.

EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. La art. 296^16 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se precizează că sunt exceptate de la plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate veniturile din activități dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari in baza contractului de mandat.
2. Coroborând prevederile referitoare la contribuțiile de asigurări din Codul fiscal cu cele din legea specială, se pare ca pentru veniturile care nu sunt realizate în baza unui contract individual de muncă (încheiat în condițiile Codului muncii) nu se datorează de către angajator contribuția la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.

Referitor la obligațiile declarative și la termenele de declarare și plată veți avea în vedere următoarele:
 Plătitorii de salarii și de venituri asimilate salariilor au obligația de a calcula și de a reține impozitul aferent veniturilor fiecărei luni la data efectuării plății acestor venituri, precum și de a-l vira la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.(art. 58 din Codul fiscal)
 Contribuțiile sociale individuale se rețin și se virează la bugetele și fondurile cărora le aparțin până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează, împreună cu contribuția angajatorului sau a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.(alin. (9) al art. 296^18 din Codul fiscal)
 Plătitorii de venituri din salarii sunt obligați să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuțiile, formularul 112 "Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate", aprobat prin HG nr.1397/2010.
 Plătitorii de venituri din salarii au obligația să completeze fișele fiscale pe întreaga durată de efectuare a plății salariilor și vor transmite organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat. Modelul și conținutul formularelor se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice.
 Cât privește înregistrarea în vectorul fiscal, aveți obligația să vă înregistrați pentru impozitul pe venitul din salarii și pe venituri asimilate salariilor, precum și pentru contribuțiile de asigurări. Obligația înregistrării în vectorul fiscal intervine doar daca nu sunteți înregistrat deja pentru aceste obligații fiscale. Pentru înregistrare veți depune formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică” reglementat prin OMFP nr. 262/2007, cu modificările și completările ulterioare.

V. Impozitul pe venit și contribuțiile sociale – în cazul veniturilor din activități profesionale altele decât veniturile din salarii și din activități dependente
Impozitul pe veniturile realizate în baza unor contracte/convenții civile încheiate potrivit Codului civil, se determină conform prevederilor art. 52 sau art. 52^1 din Codul fiscal, în funcție de opțiunea exercitată prin contract.
Potrivit art. 52 plătitorul de venit calculează, reține și virează, prin reținere la sursă, impozitul cu titlu de plăți anticipate în contul impozitului pe venitul net anual impozabil, în cotă de 10% aplicată la venitul brut.
Potrivit art. 52^1 plătitorul de venit calculează, reține și virează , prin reținere la sursă, la momentul plății veniturilor, impozitul în cotă de 16% aplicată la venitului brut. În acest caz, impozitul este final.

Referitor la contribuții, pentru veniturile de natură profesională se datorează contribuția individuală de asigurări sociale (10,5%) și contribuția individuală la bugetul asigurărilor pentru șomaj (0,5%).
Baza lunară de calcul la care se datorează contribuțiile individuale de asigurări sociale și de asigurări pentru șomaj este venitul brut.
Obligația declarării, calculării, reținerii și plății contribuțiilor individuale de asigurări sociale și de asigurări pentru șomaj, corespunzătoare veniturilor de natură profesională, revine plătitorului de venit.

EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
Nu se rețin contribuții individuale pentru veniturile realizate în baza contractelor/convențiilor încheiate potrivit Codului civil de persoanele fizice asigurate în alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, precum și persoanelor care au calitatea de pensionari. (OUG nr.82/2010, art.III alin.5)

Referitor la obligațiile declarative și la termenele de declarare și plată veți avea în vedere următoarele:
 Impozitul pentru veniturile din activități desfășurate în baza unui contract/ convenție civilă, se virează la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost plătit venitul. (art. 52 și art. 52^1 din Codul fiscal)
 Cele două contribuții sociale individuale se rețin și se virează la bugetele și fondurile cărora le aparțin până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează.(alin. (9) al art. 296^18 din Codul fiscal)
 Pentru impozitul pe veniturile rezultate din activități profesionale desfășurate în baza contractelor/convențiilor civile și pentru cele două contribuții individuale, plătitorii de venituri sunt obligați să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuțiile, formularul 112 "Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate", aprobat prin HG nr. 1397/2010.
 Pentru impozitul pe veniturile obtinute din desfasurarea de activitati in baza unor contracte/conventii civile, care nu genereaza venituri din salarii, de catre persoane fizice care sunt asigurate in alte sisteme sau care au calitatea de pensionari, platitorii de venituri sunt obligati sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, se mai arată în comunicatul DGFP Argeș.


  • Nu puteti replica pe acest topic




Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL