Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
NIR comert online PFA - preturi vanzare - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


NIR comert online PFA - preturi vanzare

nir magazin online pret vanzare
14 replies to this topic

#1 Luha Emese

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 02 June 2015 - 12:05 PM

Buna ziua,

As dori sa adresez o intrebare legata de felul in care se completeaza NIR in cazul unui magazin online (vanzare de componente electronice cu amanuntul catre persoane fizice sau juridice, prin intermediul unui PFA ).
Mai exact, as dori sa stiu daca este obligatorie stabilirea pretului de vanzare si a adaosului comercial la momentul intocmirii NIR iar daca da care este procedura prin care se pot face modificari de pret. Este obligatorie intocmirea unui proces verbal de modificare de pret pentru fiecare articol si de fiecare data? Exista cumva si alte posibilitati?

Va multumesc pentru timpul acordat si imi cer scuze in avans daca raspunsul la aceasta problema a mai fost dat deja dar nu am gasit o solutie clara in postarile despre comertul online sau note de receptie parcurse deja.



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13808 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 02 June 2015 - 03:46 PM

- da, este necesar NIR cu pretul de vanzare fiindca numai asa se poate incarca gestiunea cu amanuntul (tine evidenta la pret de vanzare) si intocmi corect raportul de gestiune zilnic.
- pt, modif. de pret se intocmeste acel PV mentionat de tine - eu zic ca nu e alta cale.

nu dispera fiindca toate ERP-urile si/sau programele de gestiune normale fac acest proces verbal repede (automat), am verificat chiar eu vreo 2 prg., nu pot sa dau nume ca sa nu fac reclama!

unele platforme de e-commerce se integreaza cu erp-ul/crm-ul/gestiunea si astfel totul se realizeaza la un click (zice un cunoscator).

alte pareri ? :smile:




#3 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1269 Postari:
  • Gender:Female

Postat 02 June 2015 - 08:05 PM

Dar de ce "tine" totusi evidenta la pret de vanzare si nu la pret de achizitie???

Nu inteleg de ce firmele care tin gestiunea pe programe specializate mai aplica metoda valorica!
Aia este buna la butic, unde nu se lucreaza pe calculator si nu pot tine fisele de gestiune si stocul cantitativ pe fiecare sortiment.

Orice program iti poate spune cu ce pret a intrat produsul vandut, de la cine si cand, cat este 607 aferent vazarilor la banut, etc. ... de ce sa te complici cu preturi batute in cuie (si PV de modicare de pret de fiecare data) daca nu este nevoie?



#4 kamtech

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 38 Postari:

Postat 03 June 2015 - 08:01 AM

Nu este nevoie de nici un NIR cu preț de vânzare și nu veți găsi niciunde o reglementare care să oblige la așa ceva.

Chestia asta cu preț de vânzare e contabilitate de butică, unde evidența se ține la preț de vânzare și descărcarea gestiunii se face în funcție de încasările de peste zi (iar adaosul și TVA-ul neexigibil sunt aproximate periodic prin calculul K), deoarece ar fi foarte complicat în absența unui calculator și a softurilor aferente (deci în lipsa unei evidențe cantitativ-valorice) să se știe în orice moment ce s-a vândut.
La orice magazin (inclusiv online) se poate ține evidența mărfurilor cantitativ-valoric la preț de achiziție.
Deci, faci NIR-ul "normal" (denumire, UM, preț achiziție TVA, fără preț de vânzare și TVA neexigibil") și vinzi cu cât vrei.

Formulele contabile vor arăta cam așa:

La cumpărare:
371=401 - pretul de achiziție (inclusiv celelalte cheltuieli inscrise in factura, transport, discounturi etc.)
4426 = 401 - TVA-ul aferent (dacă este cazul)
(Dacă firma nu este plătitoare de TVA dar factura de la furnizor conține TVA pretul de achiziție va fi pretul de achiziție + TVA-ul corespunzător+celelalte cheltuieli inscrise in factura, transport, discounturi etc.)

Iar descarcarea:
607 = 371 - pretul de achiziție
4111 = 707 - Pretul de vânzare
4111 = 4427 - TVA-ul aferent (dacă este cazul)

Adaosul va fi diferența dintre conturile 707 și 607.
Nu se va ține raport de gestiune deoarece evidența se face în timp real pe fișe de magazie.

Eventual, intern se poate înregistra un preț informativ de vânzare, astfel încât vânzatoarea/operatorul de la facturare să știe cu cât să vândă un anumit produs. Bineînțeles acest preț informativ de vânzare nu va fi înscris nici pe NIR și nici nu va fi contabilizat.



#5 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13808 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 03 June 2015 - 09:49 AM

daca vanzarea este cu amanuntul, asa cum este cea catre populatie, nu conteaza ca vb de un "butic" sau de un magazin online cata vreme principiile de baza sunt aceleasi.
pretul afisat este pretul de vanzare cu amanuntul care contine pretul de achizitie, adaosul si (eventual) TVA neexigibila (daca firma e platitoare de tva).
la acest pret se tine evidenta contabila si de gestiune a marfurilor, prin metoda global-valorica, iar bonul fiscal emis de casa de marcat trebuie sa evidentieze pretul de vanzare unitar.

deci, dupa parerea mea, nu se poate utiliza corect doar evidenta cantitativ-valorica in comertul cu amanuntul.

OMFP 1802/2014 ,

art. 286. ‐ (1) În funcție de specificul activității, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, în activitatea de producție sau metoda prețului cu amănuntul, în comerțul cu amănuntul.

(2) Costul standard ia în considerare nivelurile normale ale consumurilor de materiale şi consumabile, manoperei, eficienței şi capacității de producție. Aceste niveluri trebuie revizuite periodic şi ajustate, dacă este necesar, în funcție de condițiile existente la un moment dat.

(3) Diferențele de preț față de costul de achiziție sau de producție trebuie evidențiate distinct în contabilitate, fiind recunoscute în costul activului.

(4) Repartizarea diferențelor de preț asupra valorii bunurilor ieşite şi asupra stocurilor se efectuează cu ajutorul unui coeficient care se calculează astfel:.........
.................................................

OMFP 3512/2008

D. Metodele de conducere a contabilitatii analitice a bunurilor


30. Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.

Metoda operativ-contabila se poate aplica pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor si ambalajelor.

Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.

Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie în folosinta, precum si a altor categorii de bunuri.

...................

35. Metoda global-valorica se aplica pentru evidenta marfurilor si ambalajelor aflate în unitatile de desfacere cu amanuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), folosindu-se formularul comun "Fisa de cont pentru operatiuni diverse" (cod 14-6-22) si raportul de gestiune, dupa caz.

Potrivit acestei metode, contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor se tine global-valoric, atât la gestiune, cât si în contabilitate, iar verificarea concordantei înregistrarilor din evidenta gestiunii si din contabilitate se efectueaza numai valoric, la perioade stabilite de unitate.

Raportul de gestiune se completeaza pe baza documentelor de intrare si de iesire a marfurilor si ambalajelor si de depunere a numerarului din vânzare, iar în fisele valorice tinute pe gestiuni în cadrul conturilor de marfuri si ambalaje din contabilitate) înregistrarile se fac pe baza acelorasi documente.

Soldurile valorice ale marfurilor si ambalajelor aflate în gestiune se verifica pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate sau cu ocazia inventarierii, dupa caz.





#6 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 03 June 2015 - 11:30 AM

Este indicat ca evidenta de gestiune sa fie tinuta la pretul de achizitie deoarece la vanzare vei avea preturi care se vor modifica - nu mai folosesti niciun PV de modificare pret; la iesirea din gestiune vei folosi una din metodele de evaluare (CMP, FIFO, LIFO) prevazute la pct. 96 alin. (1) din Ordinul 1802/2014
Evidenta de gestiune folosind metoda global-valorica nu este obligatorie in comertul cu amanuntul; pretul afisat – cu amanuntul este doar o eticheta care se poate schimba periodic, in functie de politica folosita.

Ordin 1802/2014
286. (8) In comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda.
………….
Ordin 3512/2008
D. Metodele de conducere a contabilitatii analitice a bunurilor
30. Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul,………..



#7 kamtech

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 38 Postari:

Postat 03 June 2015 - 12:13 PM

OMFP 1802/2014 ,
art. 286. ‐ (1) În funcție de specificul activității, pentru determinarea costului pot fi folosite,

OMFP 3512/2008
Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie în folosinta, precum si a altor categorii de bunuri.

Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.

În reglemenările menţionate scrie "se pot", "se poate", dar asta nu înseamnă că este obligatoriu să se procedeze în acest fel. Şi mai scrie şi că metoda cantitativ-valorică se poate folosi şi pentru contabilitatea analitică a mărfurilor, fără a se menţiona despre ce fel de mărfuri e vorba.

Ar fi o prostie să se folosească evidenţa global valorică, care este o evidenţă "aproximativă", atunci când există posibilitatea să se folosească o metodă mult mai precisă, cum este cea cantitativ-valorică.
Evidenţa global valorică s-a inventat pentru că era mult prea complicat ca vânzătoarea să opereze undeva, de exemplu pe o fişă de magazie, fiecare vânzare, mai se punea problema că tuta aia nu ţinea minte cu cât trebuie să vândă cola sau napolitanele şi nici nu se putea pune problema unui inventar zilnic ca să ştim ce am vândut în cursul zilei. Mai era posibil şi să fure din bani şi nu ştiam cât să-i imputăm. Şi atunci s-a recurs la această metodă, nu ştim ce şi cât am vândut şi ce mai avem în prăvălie dar ştim câţi bani avem seara în casă, aşa că, calculăm aproximativ scăderea din gestiune şi la un moment dat, dacă nu me-am încurcat în calcule, atunci când vom avea prăvălia goală soldurile ar trebui să fie zero.
O evidenţă de genul "mai am în stoc 3 plăci video şi 2 HDD-uri este cu totul exclusă în cazul unei astfel de evidenţe.

Dacă însă putem face altfel, astfel încât evidenţele noastre să fie cât mai precise, să folosească şi celui care e interesat de altceva decât nişte cifre pe o hârtie, e bine să facem aşa.
Cu atât mai mult cu cât vorbim despre un magazin online (care e complet diferit de o butică dar cu nimic diferit de un en gross).
V-aţi pus vreodată problema de unde ştie site-ul celor de la, de exemplu Emag, dacă un produs mai este sau nu în stoc, dacă evidenţa este global-valorică ?

Dar, trebuie menţionat că se mai poate face un artificiu pentru ca toată lumea să fie mulţumită:
In primul rând se vor crea două gestiuni, gestiunea 1 la care evidenţa se ţine cantitativ-valoric la preţ de achiziţie, iar gestiunea 2 la care evidenţa se ţine global valoric.
In momentul recepţiei toate mărfurile se înregistreaza la preţ de achiziţie în gestiunea 1.
La sfârşitul zilei tot ce s-a vândut se transferă din gestiunea 1 în gestiunea 2, în momentul receptiei în gestiunea 2 adăugându-se la preţ şi TVA-ul neexigibil şi adaosul. După aceea se face scăderea din gestiune pe baza Z-ului, astfel încăt după terminarea operaţiuniilor zilnice stocul în gestiunea 2 va fi zero.
După părerea mea e o complicaţie inutilă dar se practică.

Aceasta postare a fost editata de kamtech: 03 June 2015 - 12:16 PM




#8 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13808 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 03 June 2015 - 12:16 PM

persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, consemneaza operatiunile economico-financiare, in momentul efectuarii lor, in documente justificative, pe baza carora se fac inregistrari in contabilitate.

dupa parerea mea, daca ai stabilit pretul de vanzare si il afisezi public/ "iesi" cu el la populatie, atunci trebuie sa ai si un document justificativ pt asta, adica pt incarcarea in gestiunea cu amanuntul.

daca se foloseste metoda cantitativ-valorica, trebuie intocmite fise de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz) pt. fiecare prod. in parte si balanta stocurilor (art. 33 din OMFP 3512/2008).
crezi ca e mai comod asa ? fiindca vad ca acest element (comoditatea) este principalul factor in luarea deciziei si nu o spun ca si cum ar fi un pacat... toti tindem sa alegem metodele/solutiile cele mai comode indiferent de domeniul in care le cautam, e normal... :smile:

pt fiecare dintre cele 2 metode de evidenta a gestiunii exista prg. care faciliteaza aceasta evidenta, insa nu toate fac fisele de magazie pt gest. cantitativa.



#9 kamtech

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 38 Postari:

Postat 03 June 2015 - 12:43 PM

Nu mă împiedică nimeni să recepţionez cola cu 3 lei şi să-i pun o etichetă că o vând cu 5 lei iar mâine să schimb eticheta la 4 lei. Nu trebuie nici o înregistrare contabilă pentru asta.
Operaţiunea economică de cumpărare va fi înregistrată (conform celor scrise mai sus) în momentul recepţionării mărfurilor iar operaţiunea economică de vânzare (4111=707 şi 371=607) va fi înregistrată în momentul vânzării.
Nimeni nu mă obligă să stabilesc preţul de vânzare în momentul cumpărării, poate nu-l ştiu sau poate îl adaptez periodic, în funcţie de cerere sau de preţurile practicate pe piaţă.
Este exact ca şi la contabili, şi ei "ies cu nişte preţuri la populaţie" dar preţurile nu sunt fixe şi nu sunt legate de nişte operaţiuni contabile.

Căt priveşte fisele de magazie, în momentul în care ai un soft pe care faci recepţiile şi pe acelaşi soft faci facturi (sau operezi in timp real vânzările marcate pe casă) ai şi fişele de magazie, pentru fiecare denumire şi preţ în parte .

Omul ăsta face nişte NIR-uri şi, deoarece e magazin online, vinde fiecărui client pe baza unei facturi (şi încasează într-un cont, nu numerar). Deci operaţiuniile nu seamană de loc cu cele ale unui magazin clasic ci sunt identice cu cele ale angrosiştilor.
Mai mult, sunt sigur că va dori să ştie în momentul în care primeşte o comandă dacă are produsele respective pe stoc (eventual va dori să vadă şi clientul său acest lucru şi nu ar fi normal ca pentru acest lucru să întocmească o evidenţă paralelă, adică să practice o evidenţă global valorică pentru contabil şi una cantitativ valorică pentru bunul mers al afacerii). Aşa că...

Aceasta postare a fost editata de kamtech: 03 June 2015 - 12:52 PM




#10 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13808 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 03 June 2015 - 01:41 PM

nu scrie nicaieri in enuntul problemei ca platile se vor face exclusiv prin cont ! ce te face sa crezi sa nu va incasa si cu nr.?

iti inteleg pct. de vedere (chiar daca, pe alocuri ar trebui sa fol. un stil de exprimare mai domol, nu de genul "ar fi o prostie" la adresa unei alte metode/pareri exprimate), insa mi-e teama de posibile discutii care s-ar putea ivi la un control fiindca, oricat ai spune, un magazin online cu amanuntul nu fct. ca un depozit angrosist.

sigur ca nu este obligatoriu sa foloseasca metoda global-valorica (chiar stiu sa citesc un "pot/ poate/ se poate", mai ales cand apar repetitiv), dar cred ca daca va incasa si numerar (o presupunere rezonabila, nu-i asa ?), atunci se va "lovi" de cerinta "fiscului" priv. docum. specifice evid. unui magazin de vanzare cu amanuntul.
cat priv. evidenta strict cantitativa atat de necesara pe site, eu stiu ca soft-urile pt magazinele online fac automat asta (am lucrat cu unul dintre ele) fara a genera si inreg. contabile aferente (deci intra in "pachetul" de baza); pt a avea si contabilitatea rezultata din operatiuni de gestiune e nevoie de inglobarea unui prg. specific.

pana la urma (dincolo de ideile spuse mai "apasat", uneori), eu cred ca aici s-au aratat in detaliu destule argumente pro si contra, deci fiecare pers. interesata poate opta pt. ce metoda considera ca i se potriveste mai bine.



#11 Luha Emese

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 03 June 2015 - 02:01 PM

Probabil ca trebuia sa mentionez de la inceput - incasarile se fac intr-adevar in cont colector deoarece fiind un magazin online livrarile se fac prin curier rapid care emite chitanta pentru ramburs - nu se opereaza deocamdata sau in viitorul apropiat cu numerar si deci nu avem o casa de marcat.

Am inteles optiunile existente si baza lor legala - doream sa vad mai multe pareri deoarece cei doi contabili cu care ne-am consultat se situau de aceleasi doua parti "opuse" ca si dumneavoastra.
Va multumesc mult pentru amabilitate si promptitudinea cu care ati raspuns.



#12 kamtech

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 38 Postari:

Postat 03 June 2015 - 02:02 PM

Chiar nu ai cum să incasezi cu numerar la un magazin online, eventual dacă primeştri banii în plic, prin poştă :-)



#13 Luha Emese

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 03 June 2015 - 02:08 PM

Desigur, e cumva implicit, de asta nici nu am mentionat de la inceput acest fapt - am adaugat doar pentru a se intelege ca nu efectuam predari/livrari personale nici macar in orasul nostru - ceea ce ar implica lucrul cu numerar.

Multumesc inca o data tuturor pentru informatii



#14 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1269 Postari:
  • Gender:Female

Postat 03 June 2015 - 02:23 PM

Chiar daca ai livra si personal, cu numerar, asta nu schimba cu nimic datele problemei.

Doar ca va trebui sa emiti bon fiscal (si aici am niste indoieli :laugh: ) in loc de chitanta.
Modul in care se incaseaza nu are nici o legatura cu metoda aleasa pentru evidenta stocurilor.



#15 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13808 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 03 June 2015 - 09:15 PM

la livrari personale ma gandeam cand ziceam de incasari nr.

daaar... stiti (ati remarcat) ca omu' e PFA ?

eu nu sunt specialista in PFA-uri, asa ca cine stie mai bine poate ne ofera solutia adaptata acestui tip de organizare juridica, mai ales ca registrul inventar s-a schimbat mult incepand de anul asta (prin ord. 170/2015) si nu mai cuprinde atatea coloane ca cel din Ord. 1040/2004 :
trebuie citit cu atentie acest nou OMFP 170/2015 ca sa vedem daca mai trebuie atata evid. de gestiune la PFA sau lucrurile s-au simplificat pe cat de mult se pare...

dragilor, cine stie bine ordinul mentionat, va rog sa interveniti cu opinii cat mai avizate posibil.

o sa mut acest topic la PFA, daca apar particularitati priv. tema in discutie.
am modificat, un picut, titlul topicului ca sa atrag atentia celor care lucreaza cu PFA-uri.





1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL