Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
inregistrare cheltuieli si tva pe baza de BF, in 2016 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


- - - - -

inregistrare cheltuieli si tva pe baza de BF, in 2016

18 replies to this topic

#1 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 29 February 2016 - 05:04 PM

Zice ANAF in 2011 :

Prin Hotararea Guvernului nr.105/2009 au fost abrogate prevederile Hotararii Guvernului nr.831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, precum si toate ordinele ministrului economiei si finantelor care au fost emise avand ca temei legal hotararea mentionata.
În aceste conditii au fost abrogate si prevederile O.M.F.P. nr.293/2006 pentru modificarea O.M.F.P. nr.1714/2005 privind aplicarea prevederilor HG nr.831/1997.
În conformitate cu prevederile art.6 alin.(1) din Legea contabilitatii nr.82/1991 republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare si trebuie sa cuprinda elementele principale prevazute la pct.2 din Anexa nr.1 la O.M.E.F. nr.3512/2008.
Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza O.U.G. nr.28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la registrul de casa.

Înregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de o entitate si achitate pe baza de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua daca:
a) entitatea solicita furnizorului facturi fiscale aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
b) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli.

În cazul achizitionarii carburantilor auto pe baza de bon fiscal, in conformitate cu prevederile din Codul fiscal, aceste bonuri pot fi utilizate ca documente justificative care stau la baza inregistrarii cheltuielilor in contabilitate, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului.
___________________________________________________________

Cum OMFP 3512/2008 s-a abrogat de catre OMFP 2634/2015, ia sa vedem daca s-a modificat ceva la pct. 2 din anexa 1 sau orice altceva referitor la calitatea de document justificativ.

cf. OMFP 3512/2008
2. Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, dupã caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care întocmeşte documentul;
- numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, dupã caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept sã aprobe operaţiunile respective, dupã caz;
- alte elemente menite sã asigure consemnarea completã a operaţiunilor efectuate.

Documentele care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

cf. OMFP 2634/2015

2. Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, după caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care întocmeşte documentul;
- numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, după caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare.

3. În cuprinsul oricărui document emis de către o entitate trebuie să se menţioneze şi elementele prevăzute de legislaţia în domeniu, respectiv forma juridică, codul de identificare fiscală şi capitalul social, după caz.

4. Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

obesrvam ca nu s-a schimbat nimic in afara de ce am taiat si am marcat cu albastru.
asta inseamna ca pt. deducerea cheltuielilor tot mai trebuie sa intocmim decont de chelt. pt BF de taxi, pt cele de chelt. marunte sau de combustibil !
În cazul decontului de cheltuieli, documentul utilizat este „Decont de cheltuieli – cod 14-5-5” aprobat prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat în mod corespunzător pentru decontări interne.

sa ne fie de bine, fir-ar sa fie !

alte pareri , va rog ?



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 29 February 2016 - 05:29 PM

CF HG 84/2013, deducerea TVA de pe BF fara factura se poate face daca:
- valoarea bonului inclusiv TVA este sub 100 euro.
cursul de schimb utilizat pentru determinarea în euro a valorii BF este cursul valabil la data emiterii bonului.
- bonul are tiparit codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului / se indeplinesc conditiile unei facturi simplificate.

Daca bonul fiscal are o valoare mai mare de 100 euro sau nu are tiparit codul de inregistrare in scopuri de TVA, nu se poate deduce TVA decat daca avem si factura aferenta.

Acestea sunt regulile generale si obligatorii !
....................................................................

In plus, la bonurile de combustibil se poate deduce integral TVA daca se face dovada ca autoturismul este utilizat exclusiv in scopul activitatilor economice si exista foi de parcurs care dovedesc asta. In caz contrar, dreptul de deducere este de numai 50%.
Daca bonul de combustibil depaseste 100 euro cu TVA inclus trebuie sa solicitam factura pt. a putea deduce TVA (partial sau integral).

_______________________________________________

cf. NM la ART. 299 din CF 2016,
art. 69 :
...............
(6) Pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pe bază de bonuri fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, deducerea taxei poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) şi (21) din Codul fiscal, dacă furnizorul/prestatorul a menţionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Prevederile acestui alineat se completează cu cele ale pct. 67.
____________________________

Am omis ceva ? :smile:




#3 valerica2010

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 09 March 2016 - 09:29 PM

Buna seara,
Consider ca BF nu se mai pot inregistra in contabilitate decat daca au imprimat codul fiscal al beneficiarului sau daca sunt insotite de facturi.
OUG 28/1999 priv obligatia de a utiliza case de marcat fiscale, stabileste obligatia operatorilor economici care se adreseaza direct catre populatie de a emite bonuri fiscale. Asadar se refera la acei agenti economici care se adreseaza direct persoanelor neimplicate in operatiuni economice. La solicitarea clientului acestia emit factura sau BF cu codul fiscal al acestuia. Asadar in cazul in care clientul este inregistrat fiscal (PFA, II, SRL, etc) si doreste deducerea cheltuielilor, el trebuie sa solicite factura sau BF cu cod fiscal propriu.
In Ordinul 2634/2015 nu am mai intalnit decontul de cheltuieli, decat in cazul deplasarilor externe.



#4 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 09 March 2016 - 11:14 PM

De ce sa nu poti inregistra BF daca nu au codul clientului ???

Bonurile fiscale au toate elementele unei facturi simplificate, deci pot fi asimilate cu acestea dpdv fiscal.
Ce te faci atunci cu facturile simplificate (adica alea pe care nu se trece clientul, bonurile cu valoare fixa de ex.) emise conform CF?



#5 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 10 March 2016 - 09:46 AM

Vezi postareavalerica2010, la 09 March 2016 - 09:29 PM, a spus:

In Ordinul 2634/2015 nu am mai intalnit decontul de cheltuieli, decat in cazul deplasarilor externe.

corect, dar noi putem intocmi documente justificative continand elementele unui decont de chelt.; ne lasa sa facem asta chiar ordinul mentionat.
N O R M E G E N E R A L E
de întocmire și utilizare a documentelor financiar-contabile
A. Aspecte generale
.......
2. Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
— denumirea documentului;
— denumirea/numele și prenumele și, după caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care întocmește documentul;
— numărul documentului și data întocmirii acestuia;
— menționarea părților care participă la efectuarea operațiunii economico-financiare (când este cazul);
— conținutul operațiunii economico-financiare și, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
— datele cantitative și valorice aferente operațiunii economico-financiare efectuate, după caz;
— numele și prenumele, precum și semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operațiunii economico-financiare.
............
4. Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condițiile în care furnizează toate informațiile prevăzute de normele legale în vigoare.
5. Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat și aprobat, precum și a celor care le-au înregistrat în contabilitate.



#6 valerica2010

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 10 March 2016 - 12:26 PM

Buna ziua,
Conf art 4 din Ordin MFP 2634/2015 se pot intocmi doar acele documente cuprinse in Anexa 3 a actului normativ, modele care se pot adapta in functie de necesitati.
Pe de alta parte OUG 28/1999 se adreseaza direct catre populatie, nu catre consumatori pers juridice. Bonul fiscal nu cuprinde toate datele necesare pt a fi un document justificativ pt inregistrare in contabilitate. De ex. "menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul)" pct 2 din Anexa 1. In cazul vanzarii directe catre populatie nu este cazul, dar in situatia vanzarii catre o pj e nevoie de o asemenea mentiune. OUG 28/1999 mentioneaza posibilitatea cumparatorului de a solicita factura ori BF cu CIF, intrucat vanzatorul nu stie daca acel cumparator este pj.
In ceea ce priveste inregistrarea BF in contab insotite de decont de cheltuieli, aceasta metoda a fost sugerata chiar de catre ANAF printr-un Ghid publicat prin 2009, daca nu ma insel. Trebuie retinut ca acest ghid nu a fost emis printr-un act normativ si nu are valoare juridica, insa poate fi folosit ca argument pentru inregistrarile facute in contabilitate la un moment dat, doar in fata inspectorilor ANAF.

Aceasta postare a fost editata de valerica2010: 10 March 2016 - 12:27 PM




#7 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 10 March 2016 - 03:02 PM

Multumesc pt mesaj, Valerica ! :smile:

Oameni buni, ca tot veni vb (nitel offtopic), daca formularul pt decont deplasare interna (dupa modelul caruia se facea decontul de chelt. pt BF) nu mai exista in Ordinul 2634, atunci ce document facem pt delegatiile din tara ?



#8 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 10 March 2016 - 03:25 PM

Eu am alta parere:

4. Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condițiile în care furnizează toate informațiile prevăzute de normele legale în vigoare.

Aici spune ca trebuie sa furnizeze informatiile prevazute de normele legale in vigoare, nu spune informatiile de la pct.2.

In concluzie, orice document al carui continut/regim este prevazut in legi/norme specifice ESTE un document justificativ, in masura in care respecta legea/norma in ceea ce priveste minimul de informatii. Aici intra facturile (simplificate sau nu), bonurile fiscale, foile de carnete agricole ... etc.

Daca insa am diverse documente nereglementate prin legi (dau o diurna sau contravaloare transport cu masina personala), atunci trebuie sa intocmesc un act justificativ cum ma taie pe mine capul, dar care sa contina minim informatiile de la pct.2

Aceasta postare a fost editata de mgabi: 10 March 2016 - 03:26 PM




#9 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 10 March 2016 - 03:27 PM

asa cred si eu, Gabi ! :smile:

alte pareri, va rog ?



#10 valerica2010

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 10 March 2016 - 10:38 PM

@mgabi
OUG 28/1999 reglementeaza activitatea operatorilor economici care se adreseaza direct populatiei, nu PJ. De aceea BF au un anumit format pe care celelalte documente financiar contabile nu il au. Populatia nu isi inregistreaza BF in contabilitate. Daca o PJ face achizitii de la un astfel de operator economic poate solicita factura sau BF cu CIF.
Nu trebuie ignorat acest aspect.
In ceea ce priveste Ordinul 2634/2015 eu cred ca se refera la documentele enumerate in Anexele sale. Conf art 4 alin 1 "Modelele documentelor financiar-contabile sunt cuprinse în anexa nr. 3".
In ceea ce priveste deplasarile cu autoturismul propriu, acestea trebuie aprobate in prealabil, deci salariatul poate solicita BF cu CIF cand achizitioneaza combustibil.


@Otilia
Eu folosesc Ordinul de deplasare si dispozitia de plata/ incasare.
Opinia mea cu privire al BF se bazeaza si pe discutiile avute cu insp ANAF.

Aceasta postare a fost editata de valerica2010: 10 March 2016 - 10:39 PM




#11 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 11 March 2016 - 11:15 AM

Vezi postareavalerica2010, la 10 March 2016 - 10:38 PM, a spus:

@Otilia
Eu folosesc Ordinul de deplasare si dispozitia de plata/ incasare.

despre acela vorbeam si eu ... nu m-am exprimat corect (ca denumire exacta).
pe spatele ordinului de deplasare (acelasi formular vechi) exista decontul de chelt.; formatul respectiv l-am transformat intr-un document justificativ de sine statator, cu antet si celelalte date necesare, pe care-l folosesc ca decont de chelt. pt bonurile fiscale, cf. ghid ANAF.

dincolo de pbl. asta punctuala cu decontul pt BF, eu inca mai cred ca putem intocmi orice document care sa fie justificativ daca respectam conditiile legale, adica daca documentul are elem. minime impuse de lege.

dragilor, va multumesc frumos pt participarea la discutii. :biggrin:



#12 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 11 March 2016 - 05:06 PM

Vezi postareavalerica2010, la 10 March 2016 - 10:38 PM, a spus:

OUG 28/1999 reglementeaza activitatea operatorilor economici care se adreseaza direct populatiei, nu PJ.

Parerea mea este ca se refera la obligativitatea folosirii caselor de marcat la modul general.
De aceea se face referire la un moment dat si la codul fiscal al beneficiarului (care nu poate fi PF daca are cif!).

De altfel, bonul fiscal are toate elementele unei facturi simplificate ... si ar trebui sa aiba din punct de vedere fiscal acelasi regim cu cel al facturilor simplificate.
Daca te uiti in codul fiscal, acolo este prevazuta expres deductibilitatea bonurilor fiscale dpdv al TVA daca au codul beneficiarului pe ele (la fel ca facturile simplificate din 2016) ... si nu apar conditionari legate de deconturi/note explicative/etc.

Ar fi absurd sa deduc un tva pe bon dar sa nu deduc cheltuiala! :blink:

Cat despre bonurile fiscale fara cif (care si ele au elementele unei facturi simplificate!), cred ca cel mai bine ar fi sa nu existe :biggrin: !
In curand va schimba toata lumea casele de marcat cu cele noi (cu jurnal electronic) si sper ca nu vor mai fi probleme la introducerea cif-ului.

Toate bonurile fiscale (indiferent daca sunt cu cif sau fara) se emit conform OUG, la asta ma refeream, nu se emit dupa cum bate vantul, deci sunt documente emise conform unor norme (foarte stricte) legale.

PS: O nelemurire, apropos de delegatii:
In institutiile publice, pentru decontarea transportului cu masina personala (sau alte mijloace) nu este nevoie sa aduca bon fiscal (decat eventual de 1L , pentru stabilirea pretului :laugh: ), se acorda o compensatie de fix 7,5L/100km , pe ruta cea mai scurta.
La societati insa, nu exista prevedere legala referitoare la consum sau ruta ... aici este o nebuloasa totala (desi am vazut o solutie la o contestatie care extindea la societati normele pentru institutii).
Ca sa nu mai vorbim ca nu ai cum sa alimentezi exact cat ai nevoie , pentru ca n-ai de unde sa stii la plecare daca iti trebuie 10L sau 11L, si nici nu sta lumea cu rezervorul plin ca sa alimenteze iar la sosire.
Ar fi o solutie sa decontezi consumul mediu din cartea tehnica a masinii ... sau pentru siguranta sa mergi pe maxim 7,5L/100km



#13 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 23 March 2016 - 05:35 PM

Vezi postareaOtilia Alupei, la 11 March 2016 - 11:15 AM, a spus:

dincolo de pbl. asta punctuala cu decontul pt BF, eu inca mai cred ca putem intocmi orice document care sa fie justificativ daca respectam conditiile legale, adica daca documentul are elem. minime impuse de lege.
in privinta deductibilitatii fiscale a cheltuielilor, din categoria cheltuielile nedeductibile- care sunt enumerate in mod expres, in 2016 a fost eliminata prevederea referitoare la inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor care nu au la baza un document justificativ prin care sa se faca dovada intrarii in gestiune sau a efectuarii operatiunii- cum prevedea CF 2015
asadar cheltuielile inregistrate in contabilitate pe baza oricarui document sunt considerate cheltuieli deductibile sau deductibile limitat dupa caz



#14 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 24 March 2016 - 01:58 PM

iar dpv al tva ? ce parere ai ?



#15 kmkz

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 399 Postari:
  • Gender:Not Telling

Postat 24 March 2016 - 05:18 PM

incerc si eu o parere:

fara cod fiscal = nu se deduce TVA



#16 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 24 March 2016 - 09:30 PM

Asa este.
La deducerea tva este mai clara situatia: n-ai RO-ul beneficiarului pe factura/factura simplificata/bon fiscal ... nu deduci.

Pentru deductibilitate tva (nelimitat sau limitat) cu alte documente decat facturi fiscale sunt articole specifice din CPF:

pct.69:
....
(3) Facturile emise în condițiile prevăzute la art. 319 alin. (12), (13) și (21) (facturile simplificate adica) din Codul fiscal constituie documente justificative în vederea deducerii taxei numai în situația în care au înscris și codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
......
(6) Pentru achizițiile de bunuri și servicii pe bază de bonuri fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, deducerea taxei poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) și (21) din Codul fiscal, dacă furnizorul/prestatorul a menționat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Prevederile acestui alineat se completează cu cele ale pct. 67.

PS: Bonurile fiscale trebuie sa indeplineasca conditiile pt.facturile simplificate pentru a putea deduce tva-ul: limita de valoare 100/400 euro si continutul minim de informatii.

Aceasta postare a fost editata de mgabi: 24 March 2016 - 09:31 PM




#17 kmkz

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 399 Postari:
  • Gender:Not Telling

Postat 24 March 2016 - 11:13 PM

Sigur, iar confuzia intretinuta de capetele patrate din MF vine din faptul ca denumirea pompoasa de "factura simplificata" te indeamna sa deduci TVA, dar fara codul de TVA al beneficiarului nu se poate



#18 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1344 Postari:
  • Gender:Female

Postat 25 March 2016 - 10:03 AM

Exact, au modificat in CPF 2016 chestiunea asta.

Pana la 01.01.2016, tva-ul de pe facturile simplificate era deductibil (aveau acelasi regim cu facturile "normale"), cu noul CPF insa ... adio tva!

Problema este ca pe facturile simplificate este mai dificil sa convingi pe cineva sa treaca codul fical (oricum n-au cum sa-l treaca si la ei, majoritatea fiind bonuri cu valoare fixa).

PS. Aici apare o discutie interesanta: daca eu trec de mana pe factura simplificata codul meu fiscal, devine deductibil tva-ul (de ex. pe biletul de tren) ???



#19 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 13 May 2016 - 01:46 PM

am la conta o firma neplatitoare de TVA prin natura activitatii (servicii medicale scutite, fara drept de deducere), deci daca in CF se pastreaza aceasta scutire si in viitor, firma (care actioneaza numai pe piata interna) nu va avea nici o treaba cu TVA pe toata durata fct.
prin urmare, pe mine nu ma intereseaza nimic din partea de TVA, nici jurnale de cumparari/vanzari, nici deduceri, nici colectare, ...
cum toata problematica facturilor simplificate, mai precis a trecerii CIF pe BF, se refera doar la aspectele legate de tva si nu la chelt. cuprinse in BF, ma gandesc ca ele nu mi se aplica si mie avand in vedere CF 2016.
imi scapa ceva aici ?

redau pct.(2) al art. 4 din ord. 28/1999 :
ART. 4 (1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie să cuprindă cel puţin: denumirea şi codul de identificare fiscală ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul şi seria fiscală ale aparatului; numărul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea fiecărui bun livrat sau serviciu prestat; preţul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei de taxă; valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată; valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote de taxă, cu indicarea nivelului de cotă; valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul.
(2) Bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie să conţină pe lângă elementele definite la alin. (1) şi următoarele elemente: unitatea de măsură, precum şi codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia.
deci, e clar ca tot in leg. cu TVA este si aceasta cerinta, o taxa pe care eu (ca firma) nu o datorez si nici nu voi putea s-o datorez vreodata daca nu se schimba legislatia priv. aceasta scutire.

pbl. mea este : cata vreme nu mi se pot aplica niciunele dintre prev. TVA mentionate (din cauza ob. de activitate), pt deducerea chelt. din BF consider ca imi sunt aplicabile numai prev. cu caracter general referitoare la documentele justificative si ca, indiferent daca am sau nu am trecut CIF pe BF, eu tot trebuie sa fac decont (un document justificativ care angajeaza raspunderea celui care a aprobat chelt.) fiindca pt. deducerea chelt. e mentionat numai modul asta, restul vizand exclusiv deducerea TVA - si nu ma refer la BF de combustibil, acolo lucrurile sunt clare si pt chelt., nu numai pt tva.

legat de documente justificative pt inreg. deductibilitatii chelt. "marunte" pe baza BF, eu cred ca am 2 baze legale mari : Legea contabilitatii si OMFP 2634/2015, carora li se adauga ghidul acela ANAF (din 2009).

L. 82/1991, Art. 6
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.


OMFP 2634/2015 :
Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
– denumirea documentului;
– denumirea/numele şi prenumele şi, după caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care întocmeşte documentul;
– numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
– conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
– datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, după caz;
– numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare.

acestora li se poate adauga partea din ghidul ANAF care mai este valabila (nu a fost inca modif.) :
Menţionăm că entităţile trebuie să aibă în vedere următoarele:
- bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale în baza OUG 28/1999 sunt documente care atestă efectuarea plăţii şi se anexează la registrul de casă
- înregistrarea în contabilitate a bunurilor achiziţionate sau a cheltuielilor efectuate de entitate şi achitate pe bază de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua dacă:
a) entitatea solicită furnizorului factura aferentă bunurilor livrate sau serviciilor prestate, având ca anexă bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal
sau
b) entitatea justifică cheltuielile efectuate fie prin documente care atestă intrarea în gestiune a bunurilor achiziţionate, fie cu alte documente, cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexează bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aprobă efectuarea acestor cheltuieli.

in CF 2016 a fost complet eliminat textul care era in CF 2015 la art. 21, alin.4, lit. f, - asa cum f bine a remarcat @Lexiroxi.

e corect ce spun ? :smile:






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL