Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
salariat decedat - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


- - - - -

salariat decedat


9 replies to this topic

#1 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 463 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 01 July 2016 - 10:28 AM

Buna ziua, postez aici mai multe intrebari legate de decesul unui salariat al firmei, daca gresesc rubrica, imi cer scuze.
Firma a avut un salariat care a decedat in iunie 2016, patronului i s`a comunicat verbal decesul salariatului. Nu a fost adus certificatul de deces la firma pana in prezent. Ce data va avea decizia de incetare CIM si cu ce articol? Cand se va transmite Revisal astfel incat sa fie in termenul legal?
O ruda a salariatului decedat a solicitat verbal ajutorul de inmormantare cuvenit si a spus ca va aduce la firma certificatul de deces si dovada ca s`a ocupat de inmormantare.
Salariatul decedat era angajatul firmei din mai 2015 cu 4 ore pe zi si avea absente nemotivate in mai multe luni.
Este corect si legal sa se acorde ajutorul de inmormantare? Daca da, care este suma (2681 lei?) si in ce conditii se va acorda? Se va recupera de la stat prin D112 si cum?

Multumesc!



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 14286 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 01 July 2016 - 01:45 PM

"Vorba nu se coase la dosar", spune f bine un proverb.
Pana nu primesti copia dupa certificatul de deces (impreuna cu originalul, doar pt conformitate), nu poti inchide CIM pt acest motiv ! Punct ! In situatia in care nu primesti de la familie o copie a certificatului, te poti adresa Oficiului de Stare Civila pentru a va adeveri faptul ca s-a eliberat un Certificat de Deces seria..., nr..., pe numele salariatului, la data..... (din raza teritoriala de domiciliu al decedatului).

Incepand cu data de la care salariatul nu s-a mai prezentat la serviciu, persoana este absenta nemotivata de vreme ce nu vi s-a adus niciun document doveditor al starii acesteia, iar CIM ar trebui suspendat fiindca raporturile de munca s-au suspendat (omu' n-a mai venit efectiv la serviciu fara sa aduca vreo justificare oficiala, iar firma nu-l mai plateste pt per. asta).
Cand vei primi copia certif. de deces (si vei vedea ca ea este conforma cu originalul), vei trece data de primire pe ea alaturi de numele si semnatura de predare a docum.; abia de-atunci poti emite decizia de inchidere cf. art. 56 alin. 1 lit a, cu data primirii, iar data de inchidere efectiva a CIM este data decesului (din certificat) daca salariatul nu a fost la serviciu in acea zi/ nu a fost pontat. Daca a fost la serviciu (iar seara a murit, motiv pe care ziua decesului apare la voi ca fiind lucrata), atunci ii faci inchiderea cu urmatoarea zi lucratoare.
Bineinteles ca inainte de asta trebuie sa intocmesti decizie de incetare a suspendarii, daca suspendarea a avut loc initial. In cazul in care nu ai facut suspendarea CIM, nu-i pbl. in acest caz, dar macar sa apara absent nemotivat toata per. fiindca pana cand ti s-a adus certif. tu nu ai avut nicio justificare oficiala a absentelor sale.
Chestia este ca daca nu are CIM suspendat si prin el sau prin CCM sau RI se prevad drepturi chiar si banesti pt salariat (si nu vb aici de salariu, ci de alte bonificatii sau avantaje materiale), atunci probabil va trebui sa le onorati, dupa caz, fiindca ele vor fi datorii catre salariatul resp.

Termenul de raportare in Revisal este cel normal, aferent datei de emitere a deciziei de inchidere CIM, adica este data luarii la cunostinta a evenimentului care a determinat incetarea CIM = data emiterii deciziei de incetare = data primirii copiei certif.)

Referitor la ajutorul de deces/ inmormantare, vezi aici : http://www.conta.ro/...r-inmormantare/ sau L263/2010 (legea pensiilor), art. 125-129 + HG 257/2011 (normele de aplicare a legii pensiilor), art. 108 - 118.
Dupa stiinta mea de acum, impozitarea cf. CF nou precum si declararea in D112 au ramas la fel ca la link-ul mentionat.
Important de retinut este faptul ca pt pers. care era salariata la data decesului :
- ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator numai daca si numai in cota la care aceasta obligatie este mentionata in CIM/ CCM/ RI; altfel nu exista obligatia.
- ajutorul de deces se acorda obligatoriu de catre angajator, DAR se suporta integral de catre Casa de Pensii, adica se recupereaza de catre firma din CAS datorat in luna acordarii + eventuala dif. ceruta de la Casa de pensii (daca ajutorul e mare decat CAS datorat in acea luna).

Mare atentie la actele necesare pt acordarea ajutorului si mai ales la toate cele cerute de Casa de Pensii pt decontare. Daca dosarul nu este complet/ corect, decontarea NU se acorda si firma nu va avea dreptul nici la "compensarea" CAS datorat, prin D112 !!




#3 mgabi

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1284 Postari:
  • Gender:Female

Postat 01 July 2016 - 06:00 PM

Inca ceva important:

Daca ii dai ajutorul de deces (2681) atunci trebuie sa treci pe spatele certificatului de deces (original) data acordarii si cuantumul si ce mai vrei tu (numai sa se vada clar ca s-a dat si cui).

Daca nu-ti aduce originalul nu-i dai, pentru ca nu poti verifica pe spate daca n-a luat altcineva ajutorul.



#4 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 463 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 02 July 2016 - 08:37 AM

Buna dimineata,
Va multumesc mult pentru raspunsuri. Situatia este astfel: salariatul a decedat sambata 18 iunie si lipsise nemotivat doua zile inainte. CIM nu a fost suspendat. CIM sau RI nu prevad ajutor de inmormantare.
1.Inteleg ca nu conteaza faptul ca mai avea absente nemotivate si CIM partial, ajutorul de deces se va acorda obligatoriu, corect? Suma este 2681 lei si daca se va acorda in iulie, va fi mentionat in D112 aferenta lunii iulie cu termen de depunere 25 august, corect? Apoi fac dosar pentru a recupera diferenta de la Casa de pensii.
2. Din ziua primei absente pe iunie si pana firma va primi copie dupa certificatul de deces salariatul va fi absent nemotivat, in statul de plata va avea absente nemotivate, corect?
3. daca primesc certificatul de deces, de ex, pe 7 iulie, atunci fac decizia de incetare CIM cu data de 7 iulie art 56 al 1 li.a si trimit revisal pe 7 iulie, corect?
4. In decizia de incetare CIM data incetarii CIM va fi sambata 18 iunie sau luni 20 iunie?
5. Ajutorul de deces se va acorda numai cand se va prezenta certificatul de deces original pe care se va mentiona achitarea sumei de 2681 lei persoanei X care va dovedi cu chitante, bonuri fiscale etc ca s`a ocupat de inmormantare.
Ce alte documenta mai sunt la Casa de Pensii?
Salariatul nu are domiciliul in Bucuresti, nu are copii si nici sotie.

Multumesc



#5 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 14286 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 03 July 2016 - 02:11 PM

1. nu, nu conteaza ca avea CIM cu timp partial si nici ca a mai avut absente nemotivate fiindca acordarea ajutorului de deces de catre angajatorul fostului angajat nu este conditionata de vreun stagiu de cotizare al decedatului, ci de faptul ca persoana era salariata la acel angajator in momentul decesului. Nu se vorbeste in L263/2010 nici macar despre necesitatea ca fostul salariat sa fi avut fct. de baza acolo sau de vreo proportie a sumei acordate relativ la norma de timp a CIM.

sigur ca pot aparea tentative de inselaciune si tocmai pt a le evita (a evita ca CAS sa nu va deconteze sumele platite deja) trebuie sa scrii pe spatele certificatului original de deces, atunci cand achiti, "ACHITAT" + data + semnatura + stampila, astfel incat, daca mai exista inca un CIM (chiar si cu timp partial) in alta parte, sa nu se mai plateasca si de acolo.
poti trece si suma + cui s-a achitat, dar legea nu obliga la asta.
HG 257/2011
ART. 118
Dupã efectuarea plãţii ajutorului de deces, plãtitorul are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza cãruia se solicitã ajutorul de deces, menţiunea "ACHITAT", data, semnãtura şi ştampila.


* da, ref. la D112
sfatul meu : sa verifici f bine actele necesare (cerute) si sa acceptati cererea numai dupa ce totul e ok fiindca aveti termen de plata doar 24 ore de la solicitare. ar fi pacat sa platiti si apoi sa trageti de ei sa va aduca actele corect + ca nici n-o sa va puteti recupera suma de la CAS.
2. da
3. da
4. 17 iunie -daca sambata respectiva ar fi fost zi lucratoare pt acel salariat; daca nu, atunci 20 iunie.
5. da
dovada chelt. de inmormantare se poate face si pe baza decl. pe proprie raspundere, dar suma achitata NU poate fi mai mare decat cea legala.
HG 257/2011,
ART. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f) {
f) oricare alta persoana.}, dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

de asemenea, daca plata se va face pe baza decl. pe proprie raspundere, atunci este necesar ca in cuprinsul acesteia sa se mentioneze in mod expres faptul ca pers. care declara a luat la cunostinta continutul Art. 326 din noul Cod Penal.
Falsul în declaraţii
Declararea necorespunzătoare a adevărului, făcută unei persoane dintre cele prevăzute în art. 175 sau unei unităţi în care aceasta îşi desfăşoară activitatea în vederea producerii unei consecinţe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaraţia făcută serveşte la producerea acelei consecinţe, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

nu are importanta in ce localitate domicilia decedatul fiindca ajutorul de deces se plateste de catre firma, deci recuperarea sumei se va face de la Casa de Pensii de care apartii cu firma. daca plata s-ar fi facut direct de catre Casa de Pensii, atunci avea importanta domiciliul lui (din buletin).

din cautari pe net am gasit datele de mai jos, dar nu stiu daca se aplica identic si la Bucuresti.
pe site-ul CPMB si CNPP nu am gasit nicio lista cu acte pt aceasta recuperare si nici la alte case judetene de pensii nu este, asa ca va trebui sa te interesezi singura pt sectorul resp.

http://www.casadepen...te-drepturi.php

RECUPERARE AJUTOR DECES IN CAZUL DECESULUI
ASIGURATULUI CU CONTRACT DE MUNCA
SAU A MEMBRULUI DE FAMILIE AL ACESTUIA


Sumele reprezentand ajutor de deces care se platesc de catre angajator asiguratilor, potrivit legislatiei in vigoare, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.
In cazul in care cuantumul acestor sume depaseste suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva, se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia.
In vederea recuperarii sumelor, angajatorul depune la sediul casei de pensii, un dosar, care va contine urmatoarele documente:
  • Referat intocmit de agentul economic (ORIGINAL);
  • Declaratia privind contributiile la asigurarile sociale de stat pe luna achitarii decesului (COPIE);
  • Stat de plata pe luna achitarii ajutorului de deces (COPIE);
  • Certificat de deces cu mentiunea achitarii ajutorului de deces (ORIGINAL+COPIE);
  • Cerere solicitant pentru plata ajutorului de deces, aprobata de catre angajator (COPIE).
  • Act de identitate solicitant (COPIE);
  • Acte stare civila solicitant ( COPIE);
  • Factura (chitanta) din care rezulta ca solicitantul a suportat aceste cheltuieli.




#6 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 463 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 23 July 2016 - 09:09 AM

Buna dimineata, multumesc pentru ajutor.
Firma a primit azi certificatul de deces in original, reamintesc ca salariatul a decedat in data de sambata, 18 iunie 2016, salariatul avea CIM 4 ore zilnic, 20 ore pe saptamana, deci nu lucra sambata.
1. E corect sa fac decizia de incetare CIM cu data de 25 iulie 2016 adica luni si sa trimit Revisal la ITM luni 25.07.2016?
2. In CIM data incetarii CIM va fi luni 20 iunie 2016? pentru ca sambata in care a decedat nu lucra?
Nu vreau sa fac vreo greseala ca sa ia firma amenda de la ITM.
Multumesc



#7 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Global Moderators
  • PipPipPipPipPipPip
  • 14286 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 24 July 2016 - 01:30 PM

ti-am raspuns deja la aceste 2 intrebari.
repet : da si da.



#8 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 463 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 24 July 2016 - 07:25 PM

Multumesc mult!
``Data consemnarii` va fi data incetarii CIM 20 iunie sau data la care trimit 25.07.2016?
Multumesc



#9 kmkz

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 389 Postari:
  • Gender:Not Telling

Postat 25 July 2016 - 11:51 AM

Nu-l lăsați pe bietul om nici să moară sîmbăta?
De ce să nu fie data încetării exact data decesului, 18 iunie?
Data consemnării este data de azi, dacă azi se trimite Revisalul.



#10 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 463 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 25 July 2016 - 12:55 PM

Buna ziua, totusi cum sa fac corect?
1. data incetare CIM 18 .06. ziua decesului
2. data decizie de incetare CIM, data consemnarii , ambele 25.07. daca transmit azi REvisal?
Regret insistenta, dar nu vreau vreo amenda de la ITM iar parerile sunt diferite.
Multumesc






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL