CIF intracomunitar este doar pt serviciile prestate catre / primite de la firme inregistrate in UE, adica este un cod de TVA (valid VIES) valabil doar pentru tranzactii cu parteneri din UE.
Daca serviciile sunt pt/de la tari din afara UE, atunci nu ai nevoie de CIF pt ca nu-l poti folosi.
Acest comision facturat de catre Upwork nu este scutit de TVA, iar Upwork are cod TVA de UE (EU..... )
Prin urmare, dupa parerea mea, apar 2 situatii :
1. Daca tu nu esti inregistrat pe platforma cu un cod valid de TVA, atunci Upwork iti va factura comisionul cu cota de TVA romanesc, fiindca TVA se datorează acolo unde persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice (deci in RO). Asadar, vei plati lui Upwork aceasta TVA facturata (TVA = taxa pe valoarea adaugata), iar ei o vor vira statului roman in locul tau pt ca tu nu esti inregistrat ca platitor de TVA nicicum.
2. Daca esti inregistrat in scopuri de TVA cu acel cod special valabil doar pt UE si comunici acest cod lui Upwork, atunci ei vor factura fara TVA si cu taxare inversa si iti vor mentiona asta pe factura, ceea ce inseamna ca ei nu mai colecteaza TVAin locul tau, ci obligatia de a-l colecta si plati se transfera la tine (asta este taxarea inversa - nu prestatorul colecteaza si vireaza TVA, ci beneficiarul, adica invers decat in mod uzual), deci tu trebuie sa il calculezi singur si sa-l virezi la stat, depunand declaratia 301.
Adica, oricum o dai tot trebuie sa platesti TVA, doar ca pt tine e mai simplu sa faca ei toate aceste operatiuni de colectare si plata.
DAAAAR,
Pt prestarile/achizitiile de servicii, legislatia fiscala romaneasca te obliga sa te inregistrezi SPECIAL in scopuri de TVA (deci doar pt tranzactii UE, NU si pt cele cu parteneri din RO sau din afara UE), tu ramanand in continuare neplatittor de TVA (ca PFA) pe teritoriul RO.
Trebuia sa ai acel cod special de TVA inainte de prima tranzactie, adica de prima incasare. Cum prima incasare s-a petrecut deja, pt ea si urmatoarele in care nu ai avut acest cod special de TVA nu mai ai ce face, insa este obligatoriu sa respecti fiscalitatea romaneasca si sa te inregistrezi cat mai repede la ANAF (declaratia 091). Apoi, vei depune lunar declaratia 301, cu TVA colectata/calculata de tine singur, pt a fi platita statului roman.
Atentie : daca Upworrk iti factureaza cu cod TVA din afara UE (de ex din SUA sau alta tara non-UE), atunci NU iti mai trebuie codul special de TVA.
Alte pareri, va rog ?