Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Inventariere PFA si RJIP - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Inventariere PFA si RJIP

8 replies to this topic

#1 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 493 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 16 December 2020 - 09:01 PM

Buna seara, va rog sa ma ajutati cu urmatoarea problema: titularul PFA a platit cu chitanta la Colegiu taxa pentru obrinerea dreptului de libera practica, fara de care nu putea infiinta PFA.
1. Considerand cheltuiala deductibila, cand este corect sa fie inregistrata aceasta chitanta in RJIP, in prima zi dupa infiintarea PFA? Aportul in casierie adus de titular se trece in RJIP, corect?
2. Registrul Inventar la inceputul activitatii (inventarierea la inceput de activitate) trebuie sa contina ca datorie aportul in bani al titularului?
Multumesc

Aceasta postare a fost editata de mihaci: 16 December 2020 - 09:07 PM




#2 Dan I.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 376 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 18 December 2020 - 12:27 AM

In cazul PFA nu exista notiunea de "aport de capital".

Nu trebuie sa tii nici registrul de casa/banca, asa cum e la SRL.

In cazul acelei taxe ptr. obtinerea dreptului de libera practica, nu as risca sa o trec ca cheltuiala deductibila, avand in vedere ca cheltuiala este anterioara infiintarii PFA.
Faptul ca fara acea taxa nu ai fi putut infiinta PFA, e o chestiune mai mult filosofica. Probabil si alte cursuri (taxe) platite sunt necesare infiintarii unor PFA-uri, dar asta nu inseamna ca sunt deductibile.
Singurele chitante pe care eu le-am inregistrat (dedus) au fost cele de la procedura de inregistrare a PFA la Reg. Com. (rezervarea de nume, alte taxe de inregistrarea PFA etc.).

Parerea mea.

Succes!

Dan

Aceasta postare a fost editata de Dan I.: 18 December 2020 - 12:32 AM

Dan



#3 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 19 December 2020 - 02:10 PM

Parerea mea este ca se inregistreaza ca o cheltuiala deductibila tocmai pentru ca face parte din procedura de inregistrare a PFA, doar ca este alta institutie/organ de avizare.
Deci, la pct. eu zic ca da !

La pct 2, cf ORDIN Nr. 170 din 17 februarie 2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă / REGLEMENTĂRI CONTABILE privind contabilitatea în partidă simplă, CAPITOLUL II Dispoziții generale privind ținerea contabilității în partidă simplă
......
8. Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă au obligația să efectueze inventarierea la începutul activității, cel puțin o dată pe an, precum şi la încetarea activității.
9. Inventarierea cuprinde toate elementele de natura activelor şi datoriilor care contribuie la desfăşurarea activității persoanei care conduce contabilitatea în partidă simplă şi se face cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

Cf OMFP 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, la începutul activitătii entitătii, inventarierea are ca scop principal stabilirea si evaluarea elementelor de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitătii.

Dupa parerea mea, in cazul PFA nu putem vorbi despre capital social ca la SRL de ex. (Dan are dreptate ! ), dar putem vorbi despre datorii. Cum aportul numerar al detinatorului PFA (Ionel, sa-i zicem) este o datorie a PFA catre Ionel fiindca banii pot si trebuie recuperati de catre acesta, rezulta ca la data infiintarii PFA exista o datorie a PFA catre Ionel si de aceea vom trece in registrul-inventar toate sumele cheltuite de el pt infiintare, indiferent de autoritatea/ serviciul platit in acest scop. Inregistrarea poate contine doar suma totala - iar aceasta are la baza un centralizator, sau se poate face document cu document.

Eu asa zic ... :smile:



#4 Dan I.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 376 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 December 2020 - 12:25 AM

Nu imi permit sa intru intr-o discutie in contradictoriu cu Otilia :smile: , dar totusi...
Faptul ca a obtinut dreptul de libera practica, fara de care nu putea infiinta PFA, poate fi privit ca ceva similar cu obtinerea unei certificari intr-un alt domeniu in care trebuie sa-ti dovedesti calificarea ptr. a fi PFA.
Faci cursuri, eventual o facultate privata, platesti taxa ptr. acele cursuri, iar dupa un an, doi, te inregistrezi ca PFA. Ce faci apoi, vii cu toate chitantele dela cursurile tale si le deduci din activitatea de PFA?!
In fine, sper ca taxa aceea nu a fost seminificativa, comparativ cu veniturile.

Cat despre "aportul de capital" al persoanei fizice la contul PFA-ului, si aici imi sustin prima afirmatie.

Banii incasati de PFA pot fi folositi la orice de catre persoana fizica, fara nicio justificare, din moment ce nu are registru de casa/banca.
Ar fi o nebunie sa inregistrezi toate cheltuielile facute din banii incasati ca PFA. De ex. zeci/sute de bonuri de casa ptr. alimente, haine, distractie, etc.
Le platesc pe toate din banii obtinuti din activitatea de PFA, ca doar nu-mi mut banii din contul de PFA in cel de persoana fizica, nu?!
Repet, neavand cont de casa/banca, nimeni nu verifica cati bani am in aceste "conturi".
Cel putin asa am facut eu, ani de zile... :wink:

In mod similar as privi si asa-zisul "aport" de capital al persoanei fizice la PFA.
Deci PFA nu "datoreaza" nimic pers. fizice.
Persoana fizica n-are decat sa-si "traga" banii din contul (casa/banca) PFA, fara nicio explicatie si, evident, fara nicio dobanda :blush:

Parerea mea.

Aceasta postare a fost editata de Dan I.: 20 December 2020 - 12:29 AM

Dan



#5 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 20 December 2020 - 04:44 PM

Vezi postareaDan I., la 20 December 2020 - 12:25 AM, a spus:

Faptul ca a obtinut dreptul de libera practica, fara de care nu putea infiinta PFA, poate fi privit ca ceva similar cu obtinerea unei certificari intr-un alt domeniu in care trebuie sa-ti dovedesti calificarea ptr. a fi PFA.
Faci cursuri, eventual o facultate privata, platesti taxa ptr. acele cursuri, iar dupa un an, doi, te inregistrezi ca PFA. Ce faci apoi, vii cu toate chitantele dela cursurile tale si le deduci din activitatea de PFA?!
In acest sens, DA, sunt de acord cu tine !
Eu am crezut ca este un aviz special pt a putea lucra ca PFA ... similar ca functiune cu taxele la ONRC.


Vezi postareaDan I., la 20 December 2020 - 12:25 AM, a spus:

Ar fi o nebunie sa inregistrezi toate cheltuielile facute din banii incasati ca PFA. De ex. zeci/sute de bonuri de casa ptr. alimente, haine, distractie, etc.
Le platesc pe toate din banii obtinuti din activitatea de PFA, ca doar nu-mi mut banii din contul de PFA in cel de persoana fizica, nu?!
Aici NU sunt de acord cu tine, PFA si persoana fizica (Ionel) sunt 2 entitati fiscale diferite ! Pt ca PFA are o fiscalitate de respectat, deci si o evidenta separata a cheltuielilor si veniturilor fata de cele ale lui Ionel, acestea trebuie despartite complet si pt asta se folosesc conturi bancare separate, desi legea nu o impune !
Astfel, este mult mai corect, pt a folosi banii din PFA in scopuri personale, sa ii transferi din PFA in contul persoanei fizice, tocmai pt a separa cheltuielile celor 2 entitati. In caz contrar, tot ce apare platit prin contul PFA ar putea fi considerat o cheltuiala a PFA si deci inregistrat in contabilitatea PFA !

Sincer, este prima oara cand aud ce spui tu, Dan ... eu nu cunosc persoane fizice care sa utilizeze contul de PFA pt cheltuielile personale curente. Oamenii au 2 conturi si nu le amesteca fiindca e mult mai usor si mai clar asa, pt ei si pt Fisc. :blush:

Iata cateva argumente pt cont bancar separat, cu care sunt si eu de acord https://gestiunepfa....r-dedicat-pfa/:
  • Incasarile si platile din acest cont dedicat sunt inregistrate in extrasul de cont lunar care este document justificativ pentru contabilitatea PFA si trebuie pastrat timp de cel putin 5 ani.
  • Cand ai cont separat pentru PFA este mai usor sa-ti calculezi rezultatul activitatii (venitul net, cheltuielile deductibile, partial deductibile, protocol, plati anticipate de taxe si contributii, etc) atunci cand ai evidentiat separat veniturile si cheltuielile activitatii. Astfel nu se amesteca cheltuielile de la restaurant, de la supermarket sau din vacanta cu plata serviciilor de comunicatii sau cu platile de servicii necesare pentru desfasurarea activitatii. Asa cum nu se amesteca bani trimisi sau primiti de la prieteni sau parinti (uneori din afara tarii) cu incasarile si veniturile afacerii.
  • Se pot evidentia exact veniturile obtinute din dobanzi la soldul curent al contului, aceste venituri din dobanzi trebuie impozitate. Pe partea de cheltuieli cu administrarea contului bancar si a cardului, acestea pot fi precis delimitate ca deductibile cand avem cont pe pfa, altfel este mai greu de separat.
  • Inspectia fiscala poate constata ca o incasare, aparent banala, este evaziune fiscala, sau poate constata ca toate cheltuielile realizate sunt nedeductibile.
  • Poprirea pentru datoriile catre bugetul de stat vine pe contul dedicat PFA nu pe toate conturile persoanei fizice titulara de PFA (pentru obligatiile bugetare datorate pe CUI). ANAF asociaza activitatea dvs cu un cont bancar dedicat activitatii si nu cu toate conturile bancare pe care le detineti ca persoana fizica.
  • Banca stie ca sumele incasate in contul PFA provin dintr-o activitate economica declarata si nu sunt bani negri. Acest lucru te poate ajuta si in cazul unui credit bancar sau un leasing. Ii ajuta mai ales pe cei care sunt la norma de venit pentru ca pot dovedi veniturile reale obtinute care sunt de regula mai mari decat norma de venit.
Inca un motiv f actual pt conturi separate (sumele sunt mai usor de urmarit) il reprezinta banii primiti de la stat pt somajul tehnic si alte programe guvernamentale.



#6 Dan I.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 376 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 December 2020 - 01:26 AM

Sunt perfect de acord cu faptul ca ai o evidenta mai clara a PFA dpdv al contului de casa și banca, dar, dacă legea nu cere asta, de ce sa ma complic?!

Am funcționat peste 15 ani ca PFA, am avut control de fond de la Administratia financiara, si niciodată nu am avut cont la banca pe PFA.
Nu a interesat pe nimeni soldul de casa și bancă. Nu am listat niciodată registrul de casa și / sau banca, cu toate ca am folosit Saga PS si mi-ar fi fost foarte simplu...

Cat priveste speța de la care am pornit, cea cu aportul de capital si "restituirea" lui de catre PFA lui Ionel (titularul PFA-ului), bineinteles ca putem complica lucrurile cu evidențierea (extracontabila) acestor operatiuni, dar cui folosește?!

Ref. la afirmația ca "Banca stie ca sumele incasate in contul PFA provin dintr-o activitate economica declarata si nu sunt bani negri."... am folosit contul de persoana fizica pentru toate încasările pe PFA la ING, banca ce e foarte stricta cu tot e tine de AML etc. Nu au cerut nicio dovada, ca de unde vin banii (inclusiv euro).
Eu pur și simplu nu am vrut să platesc niste comisioane in plus bancii, doar ca sa am cont special de PFA, chiar dacă acele comisioane erau deductibile...
Repet, fiscul nu acut nicio obiecție la asta.

Have fun!

Dan

Aceasta postare a fost editata de Dan I.: 21 December 2020 - 01:34 AM

Dan



#7 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 21 December 2020 - 02:36 PM

Sigur ca Fiscul nu are obiectie daca legea nu impune. Exista, insa, motivele pe care le-am enumerat si asta-s reale.
Eu inca zic ca lucrul pe cont bancar separat pt PFA e mai simplu si ca usureaza evidenta pt PFA, nu o complica. Asta cred ca merita niste banuti in plus la comisioane, oricum sunt sume relativ mici. La cont unic, ce nu se da pe comisioane se da in plus contabilului (poate chiar mai mult) pt munca la separarea veniturilor si cheltuielilor PFA de cele ale lui Ionel personal. Tu iti tii singur evidenta si de asta nu simti la buzunar, dar daca ti-o tinea un alt contabil ai fi vazut ca nu merita economia la comisioane. Eu as fi taxat in plus un PFA cu cont unic, asta-i clar !

E ok sa ramai la parerea ta, eu raman la a mea si asta-i frumusetea democratiei - sa fim de acord ca nu suntem de acord ! :biggrin:

Mie mi-a placut discutia, a fost f. civilizata, ne-am exprimat fiecare opinia cu argumente pro si contra, iar asta-i f bine pt Ionel care acum are suficiente elemente sa ia decizia care i se pare cea mai potrivita pt el.
Multumesc pt participare !

Have fun zic si eu ! :cool:



#8 mihaci

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 493 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 05 January 2021 - 08:10 PM

Buna seara! La multi ani!

Va multumesc pentru raspunsuri.
In cazul descris PFA are cont bancar separat de titularul PFA. Cheltuielile personale nu sunt inregistrare in contabilitatea PFA.
Aportul inainte de inceperea activitatii PFA va fi inregistrat in Registrul Inventar aferent inventarierii la inceputul activitatii si va fi inregistrat si in RJIP in prima zi de activitate.



#9 Dan I.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 376 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 07 January 2021 - 11:36 PM

Vezi postareamihaci, la 05 January 2021 - 08:10 PM, a spus:

Aportul inainte de inceperea activitatii PFA va fi inregistrat in Registrul Inventar aferent inventarierii la inceputul activitatii si va fi inregistrat si in RJIP in prima zi de activitate.
Sub ce forma va fi inregistrat acest aport in RJIP? La ce categorie de incasari?
Ce vei scrie in dreptul incasarii, ”aport”?
Dan






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL