Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Enigma fiscala - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


Enigma fiscala

14 replies to this topic

#1 k0b3

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 49 Postari:

Postat 04 September 2005 - 10:07 PM

Buna seara,

Postez acest topic pentru a va solicita ajutorul intr-o problema destul de spinoasa pentru care personalul de la Ministerul de Finante nu mi-a putut oferi o solutie...

Sunt programator de formatie si am realizat multiple proiecte pentru clienti externi, clienti care i-am gasit pe un site de licitatii publice (http://www.elance.com).

Procesul de lucru pe acest site este urmatorul: clientul depune un proiect, potentialii programatori (numiti in termeni de specialitate "freelanceri") liciteaza pe site (oferind un pret si exemple de portofolio, etc.) si in final clientul alege cu cine lucreaza acceptand o oferta. In final, cand proiectul este finalizat, clientul plateste via credit card, banii respectivi intrand in contul personal pe care il ai pe site-ul respectiv de licitatii (un cont bancar virtual). Agentia care monitorizeaza proiectele isi percepe un comision si in final toata lumea este fericita. Totul se lucreaza 100% in mediu electronic, neexistand contracte semnate sau alte intelegeri.

In momentul in care eu consider ca este necesar, pot retrage o parte din bani de pe site-ul respectiv initializand un transfer financiar catre contul meu personal in valuta din Romania.

Acum urmeaza dificila intrebare. Unde se vor incadra aceste fonduri pentru impozitare dat fiind ca:

1. lucrez exclusiv ca persoana fizica (nu sunt PFA, nu sunt firma) in timpul liber

2. nu exista contracte "fizice" semnate cu clientii sau cu "autoritatea" care monitorizeaza licitatiile si desfasurarea proiectelor. Singura conexiune intre mine si respectiva agentie este un cont cu username si parola (unde imi monitorizez proiectele, licitatiile, etc.), un credit card cu care platesc taxa lunara pentru a fi acceptat in sistem (si care m-a si certificat practic ca "exist" ca persoana) si acel formular de inscriere pe care l-am completat la inceput cand am intrat in sistem (fara a fi semnat fizic sau digital).

3. in toata "ecuatia" practic contactul direct dpv financiar este cu agentia si nu cu clientii, intrucat clientii platesc la agentie si agentia ma plateste pe mine dupa ce isi retine comisionul. Practic, dupa cum apare si pe extrasele bancare, deponentul in contul meu bancar este agentia.

4. agentia, precum si clientii, nu solicita acte de la mine. Se emite un soi de "invoice" pe site-ul de licitatii care de fapt e mai mult o instiintare (trimisa prin e-mail) pentru client ca trebuie sa plateasca proiectul finalizat.

Mentionez ca respectiva agentie nu percepe impozit in SUA, specificand clar ca pentru cei din exteriorul tarii impozitarea se face la destinatie.

Enigma este data de faptul ca neavand contract sau relatie de colaborare "scrisa si stampilata" cu agentia se pare ca nu pot justifica sursa veniturilor...

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri si daca nu am fost clar in exprimare va stau la dispozitie pentru alte detalii sau intrebari.



#2 ctanela

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1277 Postari:
  • Location:constanta

Postat 04 September 2005 - 10:47 PM

E chiar interesant cazul tau.
Probabil ca cei de la Min. de Finante nu s-au gandit la acest gen de activitati, ca altfel ...
S-ar putea incadra la venituri din activitati independente, cu obligatia din partea ta de a te inregistra ca PFA, cu toate consecintele ulterioare.
Daca vrei sa fii linistit in privinta asta, pune intrebarile catre Min. Finantelor IN SCRIS. Au obligatia sa-ti raspunda. http://www.conta.ro/...tyle_emoticons/default/wink.gif
In ce priveste contractul semnat si stampilat, eu cred ca daca il soliciti de la agentia respectiva, ti-l trimite.
Succes si tine-ne la curent.




#3 k0b3

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 49 Postari:

Postat 04 September 2005 - 11:02 PM

ctanela a spus:

E chiar interesant cazul tau.
Probabil ca cei de la Min. de Finante nu s-au gandit la acest gen de activitati, ca altfel ...
S-ar putea incadra la venituri din activitati independente, cu obligatia din partea ta de a te inregistra ca PFA, cu toate consecintele ulterioare.
Daca vrei sa fii linistit in privinta asta, pune intrebarile catre Min. Finantelor IN SCRIS. Au obligatia sa-ti raspunda. http://www.conta.ro/...tyle_emoticons/default/wink.gif  
In ce priveste contractul semnat si stampilat, eu cred ca daca il soliciti de la agentia respectiva, ti-l trimite.
Succes si tine-ne la curent.

Multumesc pentru raspuns. Nu inteleg totusi de ce este obligatoriu sa fiu inregistrat ca PFA pentru aceasta activitate... Veniturile din activitatile independente trebuie obligatoriu desfasurate prin PFA? Codul fiscal nu este prea darnic in explicatii referitor la acest aspect.

Si chiar daca acest lucru este obligatoriu sau nu, ce fac cu fondurile receptionate pana in acest moment?

Referitor la intrebarile in scris, poti sa imi oferi niste detalii suplimentare? (cui ar trebui sa ma adresez si care sunt consecintele ulterioare...)

Ce am inteles momentan este ca ma aflu intr-o gaura legislativa... E un pic comic: vreau sa platesc impozit si nu am cum :roll:

Daca mai sunt si alte pareri, multumesc.



#4 ctanela

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1277 Postari:
  • Location:constanta

Postat 04 September 2005 - 11:36 PM

Bun venit (eventual) in randul contribuabililor. Romania este o tara vesela. Daca vrei sa dai bani la stat trebuie "sa te lupti" cu statul.
Tu vrei sa platesti un impozit pe venit. Corect. Dar odata intrat in hora trebuie sa joci si cu Casa de Pensii, Casa de Sanatate, Primaria, etc. :x

In privinta adresei catre Min. Finantelor, exista doua posibilitati:
1. Intri pe mfinante.ro la Asistenta Contribuabili
2. Mergi la Admin. Financiara de care apartii si inregistrezi adresa la serviciul Asistenta Contribuabili.

In ambele variante, trebuie sa-ti dai datele personale, inclusiv adresa, pentru ca raspunsul il primesti prin posta cu confirmare de primire.
Nu exista consecinte ulterioare. http://www.conta.ro/...tyle_emoticons/default/wink.gif



#5 lorenzo

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 786 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Arad

Postat 15 September 2005 - 11:38 PM

Esti in situatia in care realizezi venituri din activitati independente - venituri comerciale.
Asta presupune sa te inregistrezi la Registrul Comertului ca persoana fizica, avand drept obiect de activ. cele cuprinse in Codul CAEN la codul 72, si, ulterior obtinerii CUI, la fisc (Declaratia 020 de inreg+mentiuni pf romane - OMF 1600/2004).

Potrivit Art. 49 din Codul Fiscal si Normelor la CF, daca iti desfasori activitatea in mod individual, adica fara angajati, te poti incadra in categoria contribuabililor platitori de impozit pe venit (Titlul III din CF) - venituri din activ.independente (impozit 16%) - venituri din activ. comerciale - impusi pe baza normelor de venit:

Codul fiscal:
Stabilirea venitului net anual din activitati independente pe baza normelor de venit
Art. 49. - (1) Venitul net dintr-o activitate independenta, care este desemnata conform alin. (2) si care este desfasurata de catre contribuabil, individual, fara salariati, se determina pe baza normelor de venit.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza normele care contin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se stabileste pe baza de norme de venit si precizeaza regulile care se utilizeaza pentru stabilirea acestor norme de venit.
(3) Directiile generale ale finantelor publice teritoriale au obligatia de a stabili si publica anual normele de venit inainte de data de 1 ianuarie a anului in care urmeaza a se aplica normele respective.
(4) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
(5) Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati desemnate, venitul net din aceste activitati se stabileste pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activitati.
(6) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate din cele prevazute la alin. (1) si o alta activitate care nu este prevazuta la alin. (1), atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se determina pe baza contabilitatii in partida simpla, conform art. 48.
(7) Daca un contribuabil desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si desfasoara si o alta activitate independenta, atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, conform art. 48. In acest caz, venitul net din aceste activitati nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice si de bunuri in regim de taxi.
(8.) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.


Norme metodologice:
42. In sensul art. 49 din Codul fiscal, pentru persoanele fizice autorizate care realizeaza venituri din activitati independente si desfasoara activitati cuprinse in nomenclatorul stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice, individual, fara angajati, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit. La stabilirea normelor anuale de venit de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale vor fi consultate consiliile judetene/Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz. De asemenea, se vor avea in vedere si caracterul sezonier al unor activitati, precum si durata concediului legal de odihna.
Pentru contribuabilii care desfasoara mai multe activitati, printre care si cea de taximetrie, impunerea se face in sistem real. In acest caz venitul net din activitatea de taximetrie luat in calcul nu poate fi inferior normei de venit, stabilita pentru aceasta activitate.
Persoanele care desfasoara activitatea de taximetrie cu autoturismele proprietate personala sunt supuse impozitarii in aceleasi conditii cu taximetristii care isi desfasoara activitatea in mod independent, pe baza de norme de venit sau in sistem real.
43. La stabilirea coeficientilor de corectie a normelor de venit se vor avea in vedere urmatoarele criterii:
- vadul comercial si clientela;
- varsta contribuabililor;
- timpul afectat desfasurarii activitatii, cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 44 si 45;
- starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
- activitatea se desfasoara intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat;
- realizarea de lucrari, prestarea de servicii si obtinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
- folosirea de masini, dispozitive si scule, actionate manual sau de forta motrice;
- alte criterii specifice.
Diminuarea normelor de venit ca urmare a indeplinirii criteriului de varsta a contribuabilului se opereaza incepand cu anul urmator celui in care acesta a implinit numarul de ani care ii permite reducerea normei. Corectarea normelor de venit pentru contribuabilii care au si calitatea de salariat sau isi pierd aceasta calitate se face incepand cu luna urmatoare incheierii/desfacerii contractului individual de munca.
44. Venitul net din activitati independente, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce proportional cu:
- perioada de la inceputul anului si pana la momentul autorizarii din anul inceperii activitatii;
- perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, in situatia incetarii activitatii, la cererea contribuabilului.
45. Pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, datorate unor accidente, spitalizarii si altor cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc proportional cu perioada nelucrata, la cererea contribuabililor. In situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, persoanele fizice autorizate si asociatiile fara personalitate juridica sunt obligate sa depuna autorizatia de functionare si sa instiinteze in scris, in termen de 5 zile, organele fiscale in a caror raza teritoriala acestia isi desfasoara activitatea. In acest sens se va anexa, in copie, dovada din care sa rezulte depunerea autorizatiei.
46. Pentru contribuabilii impusi pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in situatiile prevazute la pct. 44 si 45, venitul net aferent perioadei efectiv lucrate se determina prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
In acest scop organul fiscal intocmeste o nota de constatare care va cuprinde date si informatii privind:
- situatia care a generat corectarea normei de venit, cum ar fi: inceputul/sfarsitul activitatii, intreruperea temporara, conform pct. 45, si altele asemenea;
- perioada in care nu s-a desfasurat activitate;
- documentele justificative depuse de contribuabil;
- recalcularea normei, conform prezentului punct.
47. Pentru contribuabilul care opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit. Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real.
48. In cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.
49. Contribuabilii care in cursul anului fiscal nu mai indeplinesc conditiile de impunere pe baza de norma de venit vor fi impusi in sistem real de la data respectiva, venitul net anual urmand sa fie determinat prin insumarea fractiunii din norma de venit aferenta perioadei de impunere pe baza de norma de venit cu venitul net rezultat din evidenta contabila.

Asta inseamna ca nu trebuie sa tii contabilitate, ci vei fi impus cu 16 % din norma de venit stabilita de FInantele locale in colab.cu Consiliul General al Mun.Bucuresti (cauta pe site la ei sau intreaba-i sa vezi cat e norma) pentru activitatea "Servicii de informatica", prevazuta in OMF 1847/2003 privind stabilirea Nomenclatorului activitãþilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care îºi desfãºoarã activitatea individual potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la pozitia 104.

Daca norma anuala x 16 % e mai mare decat (venituri - cheltuieli) x 16 %, atunci merita sa optezi pt.impunerea in sistem real (adica in baza contab.in partida simpla), ceea ce impune tinerea acestui tip de contabilitate.

Studiaza Titlul III din Codul Fiscal si Normele aferente ca sa te lamuresti mai bine.

In ceea ce priveste veniturile obtinute inainte de inreg.fiscala, asta e! Adica uita-le, ca e mai bine. Deschide-ti un alt cont bancar in RO dupa ce obtii toate inreg. si incaseaza in el.

In momentul in care vei avea venituri > 2 mld.ROL, vei deveni platitor de TVA, ceea ce impune inca o Declaratie 020 (de mentiuni) la fisc, pt.a fi luat in evidenta ca platitor de TVA. (Art. 152 CF) Din acest moment, va trebui sa tii evidentele specifice TVA.
Avand in vedere serviciile descrise, chiar daca vei deveni platitor de TVA, nu vei avea TVA pe venituri deoarece te incadrezi la Art. 133 alin.(2) lit.c) pct. 11, cf.caruia locul prestarii de servicii (dpdv al TVA) este in strainatate, adica export de servicii, scutit de TVA cu drept de deducere.

Va trebui sa emiti facturi (invoice in valuta pt.sumele datorate de clienti) si facturi sau facturi fiscale in RON.

In legatura cu contractele/semnaturile/stampilele dupa care se dau in vant organele fiscale, ti-as recomanda sa citesti OG 130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea ºi executarea contractelor la distanþã si mai ales Legea 365/2002 privind comerþul electronic si Legea 455/2001 privind semnãtura electronicã.
De asemenea, iti recomand http://www.legi-internet.ro/

Sper ca iti vor fi de folos cele de mai sus, chiar daca m-am lungit la "vorba".



#6 k0b3

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 49 Postari:

Postat 19 September 2005 - 08:55 AM

Lorenzo, iti multumesc pentru raspunsul detaliat si explicatiile suplimentare.



#7 decebal

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 14 October 2005 - 11:47 PM

buna. am si eu o problema, daca ma poate ajuta si pe mine cineva. am primit de la administratia finantelor publice a municipiului o decizie de impunere anuala pe anul 2004 si scrie acolo: venit net din salarii recalculat 983, venit net din salarii 991, difernte din regularizare 8, venit anual global 983, deduceri personale cuvenite 2520, obligatii stabilite privind partile anticipata 2, total obligatii stabilita in contul impozitului anual 2, deferente de inpozit anual stabilite in minus 2.
ma poate lamurii si pe mine cineva? trebuie sa platesc sau sa primesc?
multumesc anticipat



#8 Guest__*

  • Guests

Postat 15 October 2005 - 12:10 AM

Dacã-am înþeles eu bine din cele scrise, ai de primit, dar uitã-te cu atenþie în josul deciziei fiindcã ei îþi scriu exact dacã-i de platã sau de primit...



#9 Aldea ZORILEANU

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 38 Postari:
  • Location:Bucuresti
  • Interests:cunoasterea

Postat 15 October 2005 - 07:04 AM

k0b3,
Gandesc ca NIMENI nu te poate intreba, nu-ti poate cere sa-ti justifici veniturile. Sunt enumerate si restranse situatiile in care pot fi cerute explicatii sepre dabandirea veniturilor iar cei ce au dreptul sa ti-o ceara (daca faci parte din cei carte trebuie sa si le justifice) nu sunt de la Ad. financiara. Asa ca STAPANESTE-I SANATOS!



#10 decebal

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 15 October 2005 - 04:53 PM

coconut:mersi de raspuns....uite ce scrie in josul paginii:
"administratia finantelor publice isi rezerva dreptul de a modifica impozitul calculat in conditiile declararii eronate a veniturilor,in perioada de prescriptie a impozitului pe venit.diferenta de impozit stabilita in plus(randul 21a)in suma de ........ lei (nu scrie suma) se plateste in cel mult 60 de zile de la data comunicarii prezentei.pentru impozitul neachitat pana la termenul precizat mai sus,se vor calcula dobanzi si penalitati de intarziere.diferenta de impozit constatata in plus (randul 22a)in suma de .......lei se plateste in functie de data primirii prezentei astfel:
-pana la data de 5 a lunii urmatoare cand data primirii este cuprinsa in intervalul 01-15 din luna
-pana la data de 20 a lunii urmatoare,cand data primirii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.diferenta stabilita/constatata in minus (randul 21b sau 22b) in suma de 2 lei se compenseaza cu obligatiile neachitate in termen din anul fiscal curent,iar diferenta se restituie conform prevederilor legale in vigoare.impotriva masurilor impuse prin prezenta se poate face contestatie care se depune,in termen de 30 de zile de la comunicare ,la organul fiscal emitent.prezenta reprezinta titlul de creanta si constituie instiintarea de plata conform legii"

si acum sa'ti spun ce scrie la randurile alea:
randul 21 :-diferente de impozit anual de regularizat:
a) stabilite in plus ............0
b)stabilite in minus...........2
randul 22:diferente de impozit:
a)constatate in plus..........0
b)constatate in minus........0



#11 Guest__*

  • Guests

Postat 15 October 2005 - 05:30 PM

pana la data de 20 a lunii urmatoare,cand data primirii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.diferenta stabilita/constatata in minus (randul 21b sau 22b) in suma de 2 lei se compenseaza cu obligatiile neachitate in termen din anul fiscal curent,iar diferenta se restituie conform prevederilor legale in vigoare.impotriva masurilor impuse prin prezenta se poate face contestatie care se depune,in termen de 30 de zile de la comunicare ,la organul fiscal emitent.prezenta reprezinta titlul de creanta si constituie instiintarea de plata conform legii"
La Administraþia fiscalã de la sectorul 5 scrie cã sumele mai mici de 1500000 lei se trimit prin mandat poºtal..., deci sfatul meu este sã te duci la ei ºi sã-ntrebi la informaþii. Oricum suma nu este de platã, dacã ei o compenseazã... (nu este nici de primit).
Au un stil sã bage oamenii-n ceaþã!... :( :?



#12 miremirc

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 57 Postari:
  • Location:Timisoara
  • Interests:fetita mea Cella care e o scumpica!

Postat 15 October 2005 - 08:48 PM

decebal - ai de primit 2 lei



#13 Guest__*

  • Guests

Postat 15 October 2005 - 08:57 PM

Dar, cu compensaþia ce-au vrut sã spunã, Miremic, s-au referit la faptul cã dacã nu-i primeºte îi compenseazã cu eventualele datorii din an?



#14 fboji

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1114 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 16 November 2005 - 02:39 PM

lorenzo a spus:

In momentul in care vei avea venituri > 2 mld.ROL...
Ehehei la nivelul astor venituri mai bine ai da o tura prin alte orizonturi :lol: .
Totusi nici eu nu cred ca poate fi cineva obligat sa se faca PFA si sa se inregistreze la Reg. Com ( cu toate hartogariile aferente) daca nu vrea.
Pana cand nu apare baza legala cu modul de impozitare la acest fel de venituri cred ca nu trebuie sa te intereseze impozitarea lor.



#15 TimeMaster

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 3 Postari:

Postat 01 December 2006 - 04:00 PM

Salutari tuturor.


Multe e dulce si frumoasa
Tara ce-o avem,
Alta cu o legislatie mai proasta
Nici ca o sa vedem.


Sunt si eu in aceeasi situatie ca si k0b3:
http://www.conta.ro/...showtopic=19238

De fapt, la mine e mult mai rau pentru ca locuiesc in Germania.
Ar trebuie sa vin in Romania sa imi fac firma/pfa?
Poate fi o astfel de firma intretinuta de la distanta sau voi fi nevoit sa fac naveta in Germania si Romania?

Cand o sa accepte si statul Roman sa primeasca plati pe Internet (ca in Germania) astfel incat patronul/contabilul sa nu fie nevoit sa mai stea la cozi?


TRAIASCA ROMANIA SI PARTIDUL CONDUCATOR! :thumbup:
(indiferent care o mai fie el acum)






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL